Η Δωδεκάνησος έχει βρεθεί πολύ πίσω τα τελευταία χρόνια

Η Δωδεκάνησος έχει βρεθεί  πολύ πίσω τα τελευταία χρόνια

Η Δωδεκάνησος έχει βρεθεί πολύ πίσω τα τελευταία χρόνια

Λουκάς Mαστής

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 954 ΦΟΡΕΣ

Η Δωδεκάνησος έχει βρεθεί πολύ πίσω τα τελευταία χρόνια, επισημαίνει σε συνέντευξή του στη «Ροδιακή» ο πρώην υπουργός κ. Γιώργος Νικητιάδης αφήνοντας ευθέως αιχμές για τις πολιτικές ευθύνες.
Στη συνέντευξη κάνει επίσης λόγο για τους άχρηστους που είχαν ή έχουν την ευθύνη διαχείρισης των έργων υποδομής που δεν έχουν γίνει, ενώ ιδιαίτερης σημασίας είναι οι αναφορές που κάνει για τον κ. Δ. Κρεμαστινό, τον κ. Γ. Χατζημάρκο και τον κ. Φ. Χατζηδιάκο.
Αναφέρεται επίσης στις σχέσεις ΠΑΣΟΚ-κοινωνίας, στα τεκταινόμενα στον τουρισμό και στο έλλειμμα στρατηγικής που υπάρχει, στην Τράπεζα Δωδεκανήσου (που έκλεισε και δεν άνοιξε ούτε ρουθούνι όπως χαρακτηριστικά λέει), στα βαλτωμένα έργα υποδομής, στην αξιοποίηση των δημοσίων ακινήτων κ.ά.
Συγκεκριμένα τονίζει τα εξής:

Παραμένετε στις πολιτικές επάλξεις κ. Νικητιάδη; Και κυρίως στις επάλξεις της Δωδεκανήσου;

Το ενδιαφέρον μου για τα νησιά μας αποτελεί για μένα επιταγή και θέληση που έχει διαμορφωθεί τόσο από την συνείδησή μου, όσο και από το πάθος μου, για το Αιγαίο και τη Δωδεκάνησο. Το πάθος αυτό, που αποτελεί απαύγασμα ατέλειωτων διεργασιών μέσα μου, δεν πρόκειται να σβήσει ποτέ.

Πώς κρίνετε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στις σχέσεις ΠΑΣΟΚ-κοινωνίας;
Δυστυχώς ο κόσμος δεν πείστηκε με τον τρόπο που λειτουργήσαμε τα τελευταία τρία χρόνια που είμασταν στην κυβέρνηση. Η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων μας πείστηκε μεν ότι δεν υπήρχε άλλος δρόμος εκτός από τα μνημόνια που ψηφίσαμε, αλλά δεν ήθελε να είμαστε εμείς αυτοί που θα τα επέλεγαν. Η πλειονότητα του κόσμου είχε βαθιά στην συνείδησή της ότι το ΠΑΣΟΚ δεν μπορεί να λάβει μέτρα που θα αφαιρούσαν κεκτημένα από το λαό.

Δεν φταίει ο κόσμος ωστόσο και η κοινωνία για τον τρόπο που μας αντιμετωπίζει, φταίμε εμείς που ούτε εξηγήσαμε με σαφήνεια το τι κάναμε, ούτε πείσαμε απολύτως για το ορθό των επιλογών μας και ούτε βεβαίως πείθουμε σήμερα με τον τρόπο που συγκυβερνούμε με την Ν.Δ. Το πρόβλημα βεβαίως δεν είναι μόνο τα μνημόνια. Το «κακό» ΠΑΣΟΚ επικρατούσε πολλές φορές μέσα στο κόμμα για χρόνια ολόκληρα και ο κόσμος αυτό το καταλάβαινε.

Να είμαστε ειλικρινείς, τα μνημόνια ήταν η κορυφή του παγόβουνου. Μπορεί οι περισσότεροι να ήταν βολεμένοι και να μην ξεσηκώνονταν, αλλά η ευμάρεια που υπήρχε δεν ήταν το αποτέλεσμα κόπων και σκληρής δουλειάς. Ας μην γελιόμαστε, ποια ήταν η παραγωγική βάση που δημιουργήσαμε για τη χώρα; Πόσο καταφέραμε να κάνουμε το κράτος φιλικό στο πολίτη; Πόσο επισπεύσαμε την απονομή της Δικαιοσύνης; Πόσο ακουμπήσαμε το φακελάκι στα νοσοκομεία, αλλά και σε ολόκληρη την Δημόσια Διοίκηση; Το καράβι έμπαζε από παντού.

Θέλω να πιστεύω ότι στο συνέδριο της Δημοκρατικής Παράταξης που εξαγγέλθηκε θα γίνει επιτέλους μια στοιχειώδης αυτοκριτική τόσο σε συλλογικό επίπεδο για τα λάθη του κόμματος, όσο και σε ατομικό επίπεδο για τις προσωπικές αποτυχίες ή λαθεμένες επιλογές των στελεχών. Να εξηγήσουμε επιτέλους στο κόσμο που λαθέψαμε, ποιες ήταν οι γενεσιουργές αιτίες των λαθών μας και τι κάνουμε τώρα για να μην επαναλάβουμε τα ίδια λάθη.

Πάνω απ΄όλα βεβαίως, εκείνο που προέχει είναι να καταθέσουμε μια πρόταση για την Ελλάδα και την νέα εποχή που διαμορφώνεται. Μια πρόταση διεξόδου που θα δώσει ξανά όραμα στους Έλληνες. Μια πρόταση όμως που θα εμπεριέχει ταυτοχρόνως συγκεκριμένες θέσεις, συγκεκριμένες προτάσεις και καθορισμένα χρονοδιαγράμματα, για το πώς θα ενεργήσουμε στο μέλλον. Αισιοδοξώ ότι θα βρεθούν οι άνθρωποι που θα λάβουν τις πρωτοβουλίες για να οδηγηθούμε σε μια τέτοια κατεύθυνση.

Εκτιμάτε ότι το αποτέλεσμα της τουριστικής έκρηξης των δύο τελευταίων χρόνων θα έχει συνέχεια;
Παρά το γεγονός ότι η χώρα συνεχίζει να πορεύεται χωρίς στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό, εκτιμώ ότι οι αφίξεις μπορούν να συνεχιστούν. Η διευκόλυνση στην έκδοση της βίζας που έγινε όταν είμασταν εμείς στο Υπουργείο, είναι μια ενέργεια που δεν γυρίζει πίσω. Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους που ήρθαν στην Ελλάδα επι δικής μας κυβερνήσεως, δεν πρόκειται τώρα να φύγουν. Το καμποτάζ στην κρουαζιέρα που ήρθη όταν είμασταν εμείς στη κυβέρνηση, δεν πρόκειται να επιβληθεί ξανά.

Όλα αυτά άνοιξαν δρόμους που μπορούν να οδηγήσουν την χώρα ακόμη και σε 25.000.000 αφίξεις ετησίως, αν επιτέλους χαράξουμε ένα στρατηγικό σχέδιο και το ακολουθήσουμε με πίστη και ευλάβεια. Ο στόχος όμως αυτός των 25 εκατομμυρίων εξ ανάγκης συνδέεται με άλλους επιμέρους στόχους.

Απαιτείται να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο για να μην διαλυθούν οι υποδομές μας, και να ανεβάσουμε την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών μας για να αυξηθούν τα έσοδα που μοιάζουν καθηλωμένα σε σχέση με τον αριθμό των τουριστών που έρχονται στη χώρα μας. Για όλα αυτά, χρειαζόμαστε πολιτική ηγεσία στον τουρισμό που να διαθέτει όραμα και γνώση. Πολιτική ηγεσία που θα μπορεί να συνεργάζεται με όλους τους φορείς. Δυστυχώς το πρώτο αγνοείται και το δεύτερο σπανίζει.

Υπάρχει πράγματι έλλειμμα στρατηγικής στην τουριστική πολιτική;
Βεβαίως υπάρχει. Όταν ήμουνα στο υπουργείο είχα προβλέψει με ακρίβεια που θα φθάσουμε. Και το είχα προβλέψει επειδή υπήρχε υποτυπωδώς ένα σχέδιο που ακολουθούσαμε και παραλλήλως υπήρχε η γνώση για να το υλοποιήσουμε. Θυμάμαι χαρακτηριστικώς το Δεκέμβριο του 2010 κατά την ψήφιση του προϋπολογισμού στη Βουλή, όταν χαιρετώντας τον Παπανδρέου με ερώτησε πώς θα πάει ο τουρισμός την επόμενη χρονιά. «Θα έχουμε αύξηση 10% Πρόεδρε» του απάντησα. Στην ερώτηση τι σήμαινε αυτό του διευκρίνισα ότι σήμαινε 1,5 εκατομμύριο παραπάνω τουρίστες και 2 δισεκατομμύρια ευρώ παραπάνω έσοδα. Στο τέλος του 2011σε κάποια συνάντηση μας, θυμήθηκε την στιχομυθία που είχαμε στη Βουλή και με ρώτησε πως είχα προβλέψει με τόση ακρίβεια τι θα γίνει με τον τουρισμό.

Του εξήγησα τότε ότι, είχα επισκεφτεί όλες τις χώρες από τις οποίες περιμέναμε τουρισμό, είχα συνομιλήσει με όλους τους Τours operators, είχα κάτσει επί ώρες με τα στελέχη των γραφείων του ΕΟΤ από τις οποίες περιμέναμε τους τουρίστες. Είχα συνομιλήσει με όλους τους αερολιμενάρχες και παρακολουθούσα τα slots και μιλούσα συχνά με τουλάχιστον 50 ξενοδόχους σε όλη τη χώρα. Είχαμε σχέδιο και το παρακολουθούσαμε. Τις ίδιες επαφές έκανα συνέχεια με τους περισσότερους διευθυντές του ΕΟΤ στο εξωτερικό και τους Τours operators.

Είχαμε ένα απλό σχέδιο για την τουριστική ανάπτυξη το οποίο αφού διαμορφώσαμε, το παρακολουθήσαμε, το παλέψαμε και το πετύχαμε. Και επιτρέψτε μου να σας θυμίσω, ότι την αύξηση αυτή του 10% το 2011 από το 2010 την είχαμε σε μια περίοδο που καθημερινώς είχαμε χιλιάδες αγανακτισμένους στην Πλατεία Συντάγματος, σε μια περίοδο αμέτρητων απεργιών, καταλήψεων, σε μια περίοδο που κάποιοι άφρονες δημιούργησαν πρόβλημα με τους ταξιτζήδες μέσα στον Αύγουστο, σε μια περίοδο που κάποιοι άλλοι άφρονες ανέβαιναν στους καταπέλτες των κρουαζιερόπλοιων και δεν τα άφηναν να προσαράξουν.

Σε μια περίοδο που Γερμανοί ταξιτζήδες πετούσαν από το αυτοκίνητο τους συμπατριώτες μας, όταν έλεγαν ότι είναι Έλληνες και τέλος όχι μόνο δεν είχαμε χρήματα για διαφήμιση και προβολή, αλλά χρωστάγαμε και κάποια εκατομμύρια σε μεγάλα μέσα ενημέρωσης του εξωτερικού που απαιτούσαν την εξόφλησή τους. Με αυτές τις συνθήκες καταφέραμε αυτό το 10%. Γι’ αυτό το λόγο επιμένω στην ανάγκη στρατηγικού σχεδίου που επαναλαμβάνω ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.

Πως κρίνετε το αποτέλεσμα των τελευταίων αυτοδιοικητικών εκλογών που έφεραν στο προσκήνιο τους κ.κ. Γ. Χατζημάρκο και Φ. Χατζηδιάκο;
Πιστεύω ότι δεν έχει ιδιαίτερη σημασία τώρα να κρίνει κάποιος τα εκλογικά αποτελέσματα, εκείνο που έχει σημασία είναι να ευχηθούμε και στους δυο καλή επιτυχία για το έργο τους. Εγώ προσωπικώς στήριξα τον κ. Χατζηδιάκο και είμαι σίγουρος ότι θα είναι ένας καλός Δήμαρχος. Για τον κ. Χατζημάρκο οφείλουμε να περιμένουμε πριν τον κρίνουμε. Εύχομαι και σ’ αυτόν καλή επιτυχία για το καλό των νησιών μας. Εγώ προσωπικώς σε κάθε περίπτωση θα στηρίξω κάθε θετική προσπάθεια.

Με τα έργα υποδομής των νησιών μας, τα περισσότερα εκ των οποίων συζητιούνται εδώ και δύο δεκαετίες. Τί θα γίνει τελικά;
Αν ένα έργο υποδομής μεγάλης σημασίας συζητιέται επι χρόνια και δεν γίνεται, την μεγαλύτερη για να μην πω την αποκλειστική ευθύνη την έχουν οι άχρηστοι που είχαν ή έχουν την ευθύνη διαχείρισης της υλοποίησής τους. Εδώ χάσαμε την Τράπεζα Δωδεκανήσου και δεν άνοιξε ρουθούνι. Εδώ άλλαξε ο Αναπτυξιακός νόμος και μπήκαμε στην χαμηλότερη επιχορήγηση με 10% και οι υπεύθυνοι στην Δωδεκάνησο δεν ξέρω αν το πήραν ακόμη χαμπάρι.

Συμφωνείται με την αξιοποίηση των δημόσιων ακινήτων σε Ρόδο και Κω από το ΤΑΙΠΕΔ έτσι όπως γίνεται;
Συμφωνώ απολύτως με την αξιοποίηση κάθε δημόσιου ακινήτου στη Ρόδο και τη Κω, αλλά διαφωνώ με τον τρόπο που γίνεται. Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, όποιος πιστεύει ότι δεν πρέπει να αξιοποιούμε την δημόσια περιουσία μας, είναι ή αδιάβαστος, ή ψευτοπατριώτης, ή κάνει σπέκουλα. Και προσέξτε σας παρακαλώ την διατύπωση που ακολουθώ, υιοθετώ την δική σας έκφραση «αξιοποίηση».

Ο κ. Κρεμαστινός προσφάτως πρότεινε να συνεργαστεί το ΠΑΣΟΚ με τον ΣΥΡΙΖΑ. Εσείς συμφωνείται;
Θα μου επιτρέψετε να αναμείνω την επόμενη μετακίνηση του κ. Κρεμαστινού για να σχολιάσω συνολικότερα την πρότασή του….

Θεωρείται ότι η εκπροσώπηση της Δωδεκανήσου στο Εθνικό Κοινοβούλιο και στην κεντρική πολιτική σκηνή είναι επαρκής για τις ανάγκες των καιρών;
Δεν θα ήθελα να τοποθετηθώ σε προσωπικό επίπεδο, αλλά εκείνο που μπορώ να πω με ασφάλεια είναι ότι η Δωδεκάνησος έχει βρεθεί πολύ πίσω τα τελευταία χρόνια. Χάσαμε τη Τράπεζα Δωδεκανήσου όπως σας είπα παραπάνω και δεν υπήρξε η παραμικρή αντίδραση. Το νοσοκομείο της Κω του νησιού του Ιπποκράτη πάει για κλείσιμο και κάποιοι καλούν τους δημάρχους στο γραφείο του Βορίδη για φιλολογική συζήτηση. Τι να πώ εγώ και ο κόσμος μετά από όλα αυτά;

Διαβάστε ακόμη

Γιάννης Παππάς: «Οι Eυρωεκλογές δεν είναι επίδειξη επαναστατικής γυμναστικής»

Νίκος Παντελής: Ο κωμικός από τη Ρόδο, είναι το πιο «φρέσκο» πρόσωπο της ελληνικής stand-up σκηνής

Αυξημένοι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι στο κέντρο της Ρόδου το καλοκαίρι

Άφησε την Αδελαΐδα για να μεγαλώσει την οικογένειά της στη Λαχανιά

Όλγα Κεφαλογιάννη: Το 2024 θα είναι ακόμα μία εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό Tουρισμό

Γ. Χατζής: Πρέπει να καθίσουμε όλοι σε ένα τραπέζι και να συνθέσουμε ένα εθνικό σχέδιο υποδομών

Αντώνης Ζερβός: Ξεκίνησε ως «παιχνίδι» και κατέληξε ως στοίχημα με τον εαυτό μου

Ο ελληνικός Τουρισμός χρειάζεται εθνικό σχέδιο για να διατηρηθεί στην κορυφή, δηλώνει ο Γιάννης Ρέτσος