Φiλιππος Τσαλαχούρης: Στη Ρόδο δεν «έρχομαι», στη Ρόδο «επιστρέφω»

Φiλιππος Τσαλαχούρης:  Στη Ρόδο δεν «έρχομαι»,  στη Ρόδο «επιστρέφω»

Φiλιππος Τσαλαχούρης: Στη Ρόδο δεν «έρχομαι», στη Ρόδο «επιστρέφω»

Κυριακή Πετρίδου

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1656 ΦΟΡΕΣ

Ο διάσημος Ρόδιος συνθέτης μιλάει στη «Ρ» με αφορμή τη συμμετοχή του στο Φεστιβάλ «Ημέρες Μουσικής»

Ο διάσημος Ρόδιος συνθέτης Φίλιππος Τσαλαχούρης «επιστρέφει» στη Ρόδο για μια μοναδική συναυλία στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου αύριο, Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου, όπου, με τη μουσική του, ξαναδίνει “ζωή” στη θρυλική βωβή ταινία του ελληνικού κινηματογράφου «Αστέρω», συμμετέχοντας για τρίτη φορά στο Φεστιβάλ «Ημέρες Μουσικής-Σεπτέμβριος στη Ρόδο».

Αύριο το βράδυ, στο Καστέλο, η πιο γνωστή βωβή ταινία του ελληνικού, και ένα από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου των αρχών του 20ου αιώνα, η «Αστέρω» (1929) του Ορέστη Λάσκου, θα προβληθεί σε αποκατεστημένη κόπια από την ταινιοθήκη της Ελλάδος, με ζωντανή συνοδεία μουσικής από τον Ρόδιο συνθέτη.

Για τον Φίλιππο Τσαλαχούρη, το ταλέντο του, τη μουσική και την προσωπικότητά του έχουν αποφανθεί μερικοί από τους πιο πνευματικούς ανθρώπους της χώρας-άλλωστε, έχει βραβευθεί από την Ακαδημία Αθηνών. Εκείνος, όμως, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ρ», αποκαλεί τη Ρόδο πατρίδα του, λέει ότι μια «γωνιά» της που θα τον ενέπνεε να γράψει μουσική είναι η Φιλέρημος και δηλώνει «παρών» όποτε του ζητηθεί να βοηθήσει, ειδικά στο φιλόδοξο εγχείρημα να θέσει η Ρόδος υποψηφιότητα για πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021.

Σημείωση: Ο Φίλιππος είναι γιος του γνωστού δημοσιογράφου-ιστορικού ερευνητή κ. Κώστα Τσαλαχούρη και της κας Ισμήνης Φραντζέσκου που εργάστηκε για πολλά χρόνια στις Δημόσιες Σχέσεις του Δήμου της Ρόδου.


Η συνέντευξή του στη «Ρ»:
Καταρχήν, δυο λόγια για την παρουσία σας στη Ρόδο και τη συμμετοχή σας στις «Ημέρες Μουσικής» που φέτος κλείνουν τα δεκαπέντε τους χρόνια…
«Πιστεύω πολύ σε αυτόν τον θεσμό. Είναι η τρίτη φορά που συμμετέχω και μου δίνει μεγάλη χαρά. Θα πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να υποστηριχθεί και να αναπτυχθεί περισσότερο».

Το κοινό στη Ρόδο και οι επισκέπτες του νησιού θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν τη μουσική που συνθέσατε για τη θρυλική ταινία «Αστέρω». Επειδή το έργο σας αυτό πήρε μεγάλη δημοσιότητα, θα θέλαμε δυο λόγια για το πως… έτυχε και αποφασίσατε να ξαναδώσετε “ζωή” σ’ αυτή την «κλασική» ταινία μέσα από τη μουσική σας…
«Δεν ήταν δική μου ιδέα να δώσω με τη μουσική μου ζωή σε αυτό το εξαιρετικό φιλμ αλλά της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Έχω συνοδεύσει την «Αστέρω» τέσσερις φορές. Είναι εξαιρετική εμπειρία η προβολή μιας βωβής ταινίας με ζωντανή μουσική. Επίσης, είναι απίστευτα κοπιαστική. Η «Αστέρω» διαρκεί 58’. Σε αυτό το χρόνο πρέπει να παίζει το πιάνο διαρκώς, να ταιριάζει στα δρώμενα και να συμβάλει στην συναισθηματική περιπέτεια των θεατών».

Να μιλήσουμε λίγο για τη Ρόδο ή καλύτερα για το ποια είναι η σχέση σας με τη Ρόδο όλα αυτά τα χρόνια. Είναι ένας τόπος από τον οποίο έλκετε την καταγωγή σας. Πόσο συχνά έρχεστε; Τι σας αρέσει και τι δεν σας αρέσει στο νησί;
«Η Ρόδος είναι η πατρίδα μου. Οι γονείς μου την αγαπούν. Μεγάλωσα με θαυμασμό γι’ αυτόν το τόπο. Ο πατέρας μου έχει αφιερώσει τη ζωή του στη μελέτη της ιστορίας αυτού του τόπου. Η μητέρα μου εργάστηκε στον Δήμο της Ρόδου προσφέροντας τις υπηρεσίες της με τρόπο μοναδικό. Στη Ρόδο δεν “έρχομαι”. Στη Ρόδο “επιστρέφω”. Μου αρέσει ο χειμώνας στη Ρόδο. Ένας περίπατος στην Παλιά Πόλη ένα βροχερό απόγευμα δεν μοιάζει με τίποτε».

Αν σας έλεγα να επιλέξετε μια «γωνιά» της Ρόδου, ένα σημείο του νησιού, που θα σας ενέπνεε να γράψετε μουσική, ποιο θα ήταν αυτό;
«Η Φιλέρημος. Αυτός ο τόπος έχει κάτι μαγικό. Ακούγεται ρομαντικό. Να γράφεις μουσική στη Φιλέρημο. Ναι! Είναι ρομαντικό και ηχεί σαν αφελής κοινοτυπία. Είναι, όμως, αλήθεια και πρέπει να λέγεται».

Για τις πολιτιστικές δραστηριότητες στο νησί, πέρα απ’ αυτές που συμμετέχετε ενίοτε, τι γνωρίζετε; Τι πιστεύετε ότι θα έπρεπε να γίνει για ν’ αναβαθμιστεί πολιτιστικά το νησί;
«Η Ρόδος έχει τεράστιες δυνατότητες για να υποστηρίξει τον πολιτισμό. Διαθέτει χώρους παγκοσμίως μοναδικούς. Θα μπορούσαν να «συμβαίνουν» στη Ρόδο συγκλονιστικά πράγματα που θα προκαλούσαν το ενδιαφέρον. Προσοχή. Δεν μιλώ ποτέ για «εισαγωγή» πολιτισμού. Πολλά μέρη καλούν, εισάγουν πολιτισμό. Αυτό μοιάζει με την αγορά πανάκριβων λουλουδιών που στολίζουν ένα βάζο. Μαραίνονται και αντικαθίστανται με άλλα, εξίσου πανάκριβα εξωτικά λουλούδια. Πρέπει, όταν μιλά κανείς για πολιτισμό, να φυτεύει δέντρα. Ο πολιτισμός θέλει επιμονή και υπομονή».

Η Ρόδος θα θέσει υποψηφιότητα για να διεκδικήσει τον τίτλο της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης για το έτος 2021. Μάλιστα, οι «Ημέρες Μουσικής» συμβάλουν προς την κατεύθυνση αυτή. Αν οι αρμόδιοι σας ζητούσαν να συνδράμετε με κάποιο τρόπο σ’ αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα, θα το κάνατε και με ποιο τρόπο;
«Νιώθω υποχρέωση να συνδράμω απ’ όπου μου το ζητήσουν. Θα επαναλάβω, όμως, το παράδειγμά μου στην προηγούμενη ερώτησή σας. Όλες οι ελληνικές πόλεις που έτυχαν αυτή την τιμή αξιοποίησαν τα «βάζα» με τον καλύτερο τρόπο, με αποτέλεσμα μόλις σβήσουν τα φώτα να μην έχει μείνει πίσω τίποτε. Πρέπει, αν η Ρόδος χαρακτηριστεί Πολιτιστική πρωτεύουσα, να φυτέψει πολλά δέντρα. Το οξυγόνο των πνευματικών δέντρων είναι πραγματικό εφόδιο».

Διαβάστε ακόμη

Γιάννης Παππάς: «Οι Eυρωεκλογές δεν είναι επίδειξη επαναστατικής γυμναστικής»

Νίκος Παντελής: Ο κωμικός από τη Ρόδο, είναι το πιο «φρέσκο» πρόσωπο της ελληνικής stand-up σκηνής

Αυξημένοι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι στο κέντρο της Ρόδου το καλοκαίρι

Άφησε την Αδελαΐδα για να μεγαλώσει την οικογένειά της στη Λαχανιά

Όλγα Κεφαλογιάννη: Το 2024 θα είναι ακόμα μία εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό Tουρισμό

Γ. Χατζής: Πρέπει να καθίσουμε όλοι σε ένα τραπέζι και να συνθέσουμε ένα εθνικό σχέδιο υποδομών

Αντώνης Ζερβός: Ξεκίνησε ως «παιχνίδι» και κατέληξε ως στοίχημα με τον εαυτό μου

Ο ελληνικός Τουρισμός χρειάζεται εθνικό σχέδιο για να διατηρηθεί στην κορυφή, δηλώνει ο Γιάννης Ρέτσος