Σε φθίνουσα πορεία ο θαλάσσιος τουρισμός

Σε φθίνουσα πορεία ο θαλάσσιος τουρισμός

Σε φθίνουσα πορεία ο θαλάσσιος τουρισμός

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 417 ΦΟΡΕΣ

• Έντονος προβληματισμός επικράτησε στη χθεσινή σύσκεψη • Πρέπει να γίνουν πολλά για να αντιστραφεί η κατάσταση

Κατήφεια και προβληματισμός επικρατεί ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την ανησυχητικά φθίνουσα πορεία που σημειώνει η κρουαζιέρα στο νησί της Ρόδου τα τελευταία χρόνια, όπως καταγράφηκε κατά τη χθεσινή, ευρεία, σύσκεψη που συγκάλεσε στο Δημαρχείο ο Δήμαρχος κ. Φώτης Χατζηδιάκος, θέλοντας να βάλει τις βάσεις για έναν σχεδιασμό πενταετίας.

Περί τα είκοσι άτομα συμμετείχαν στη χθεσινή συνάντηση εργασίας-όπως τη χαρακτήρισε ο κ. Χατζηδιάκος-τα οποία εκπροσωπούσαν όλους τους φορείς και τις Αρχές που εμπλέκονται στο θαλάσσιο τουρισμό. Μεταξύ άλλων, από τη Δημοτική Αρχή ήταν ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου κ. Μιχάλης Χριστοδούλου, η Αντιδήμαρχος Τουρισμού κα Μαρίζα Χατζηλαζάρου, όπως και ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ κ. Δημήτρης Τσίκκης ενώ από την Περιφέρεια ο εντεταλμένος σύμβουλος για θέματα επιχειρηματικότητας κ. Παναγιώτης Κουνάκης. Συμμετείχαν, επίσης, και ναυτιλιακοί πράκτορες όπως οι κ.κ. Χατζημιχάλης και Μιχαλάκης, εκπρόσωποι από Λιμενικές Αρχές αλλά και υπηρεσιακοί παράγοντες από το Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου (Λ.Τ.), τον ΠΡΟΤΟΥΡ κ.α.


Σε φθίνουσα πορεία ο θαλάσσιος τουρισμός

Η σύσκεψη διήρκεσε πάνω από τρεις ώρες και σύμφωνα με πληροφορίες ο Δήμαρχος άκουσε όλους τους συμμετέχοντες, έναν-έναν, και είπε ότι τους κάλεσε κυρίως για να τους ακούσει, τις απόψεις και τις προτάσεις τους, καθώς στόχος του είναι να ξεκινήσει από τώρα ένας σχεδιασμός με χρονικό ορίζοντα πενταετίας. Ακόμη, ζήτησε από όλους δουλειά και ομοψυχία.

Σε δηλώσεις του, χθες, ο κ. Χατζηδιάκος μίλησε, ευθύς εξ αρχής, για τον έντονο προβληματισμό που είναι διάχυτος για την ολοένα και φθίνουσα πορεία του θαλάσσιου τουρισμού στη Ρόδο. Όπως είπε, αυτή η συνάντηση εργασίας-θα ακολουθήσει και άλλη, ξεχωριστή, για το yachting και τα μικρά σκάφη που ελλιμενίζονται στο λιμάνι του Μανδρακίου-έγινε χθες ενόψει της σημερινής συγκρότησης σε Σώμα της νέας Διοίκησης του Λ.Τ. στην οποία και θα θέσουν τις πρώτες προτεραιότητες, ανοίγοντας, πια, ένα προς ένα, τα μεγάλα ζητήματα.


Σε φθίνουσα πορεία ο θαλάσσιος τουρισμός

Γι’ αυτό, θέλησαν να ακούσουν τις απόψεις, καταρχήν των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα (σ.σ. ναυτιλιακοί πράκτορες, πράκτορες που κάνουν τις εκδρομές) και τους εκπροσώπους των Κρατικών υπηρεσιών (σ.σ. του τελωνείου, του Λιμεναρχείου, της ασφάλειας του τουριστικού λιμανιού κτλ.).

Αφορμή, όπως τόνισε ο Δήμαρχος, είναι η ανησυχητική διαπίστωση ότι από το 2008, δυστυχώς, ο θαλάσσιος τουρισμός και ο τουρισμός κρουαζιέρας σημειώνει αρνητικά νούμερα, παρουσιάζει, δηλαδή, συνεχώς, φθίνουσα πορεία, όπως τόνισε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, είχαμε φθάσει στην “έκρηξη” το 2008 και το 2009 οπότε και είχαμε περίπου 680 χιλιάδες επισκέπτες μέσω της κρουαζιέρας και παρ’ όλο που έγινε ένα φιλόδοξο σχέδιο να γίνει το λιμάνι της Ρόδου home-port, τελικά, για πολλούς και διάφορους λόγους, φέτος, δίχως να έχουμε τα οριστικά στοιχεία, θα προσεγγίσουμε τις 300 χιλιάδες περίπου. Και δήλωσε ο κ. Χατζηδιάκος: «Είναι πολύ ανησυχητικό αυτό, να έχουμε μέσα σε πέντε χρόνια μια φθίνουσα πορεία που φθάνει ήδη από 680 χιλιάδες στις 300 χιλιάδες (σ.σ. επισκέπτες). Είναι ανησυχητικά τα φαινόμενα και επειδή ένα βασικό θέμα είναι ότι υπάρχουν ανταγωνιστικές περιοχές, εντός και εκτός Ελλάδος».

Ειδικότερα αναφέρθηκε σ’ αυτά που άνοιξαν σαν λιμάνια κρουαζιέρας, όπως το Ηράκλειο που δεν υπήρχε πριν, «όταν η Ρόδος ανθούσε», της Πελοποννήσου, της Κω, της Πάτμου, της Λέρου ενώ και στο Καστελλόριζο προσέγγιζε ένα Κυπριακό κρουαζιερόπλοιο-και μακάρι να έχουν την κίνηση αυτή, όπως είπε αφού θέλουν να αναπτυχθεί σε όλα τα νησιά του νομού μας και όχι μόνο σ’ αυτά της ευθύνης του Λ.Τ.

«Εκείνο, όμως, που μας ενδιαφέρει είναι να αναδειχθεί ξανά ως μια τουριστική αναπτυξιακή προοπτική η κρουαζιέρα στη Ρόδο, να στηρίξουμε τον θαλάσσιο τουρισμό», είπε, στη συνέχεια, ο Δήμαρχος.

Στη χθεσινή συνάντηση εργασίας, λοιπόν, τέθηκαν οι υποδομές, δηλαδή τι προσφέρει ο Δήμος ή τι προσδοκούν από το Δήμο οι επιχειρηματίες του κλάδου. Συζήτησαν μαζί τους πως μπορούν να βελτιώσουν τις εγκαταστάσεις του home-port. Επίσης, πως μπορούν να συμβάλουν ώστε οι πράκτορες που διοργανώνουν τις εδώ εκδρομές να δημιουργήσουν περισσότερα κίνητρα και να έχουμε και άλλες αφού μια άποψη λέει ότι η κρουαζιέρα αναπτύχθηκε σε άλλες περιοχές επειδή δίνεται η δυνατότητα περισσότερων εκδρομών και έχουν και άλλες πηγές εσόδων.

Όπως εξήγησε ο κ. Χατζηδιάκος, εμείς προσφέραμε μια εκδρομή μόνο μέχρι τη Λίνδο και πρέπει να μπει στο πρόγραμμα εκδρομή στην Ιαλυσό και τις Πεταλούδες και ακόμη μία στο παλιό εργοστάσιο της ΚΑΪΡ στις Φάνες αφού εκεί συγκεντρώνεται όλη η αγροτική παράδοση, ταυτόχρονα στην Κάμειρο Σκάλα και στο κάστρο της Κρητηνίας.

Ένα μεγάλο κεφάλαιο που μένει και δεν τέθηκε χθες, είναι ο εμπορικός λιμένας, για τον οποίο, όπως είπε, θα γίνει ειδική συνεδρίαση σχετικά με τις εγκαταστάσεις του και πως θα διαμορφωθεί συνολικά το θαλάσσιο μέτωπο της Ρόδου. Και δήλωσε: «Θεωρώ ότι για την ανάπτυξη της πόλης μας την επόμενη πενταετία, η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, όλων αυτών των εγκαταστάσεων αλλά και της ομορφιάς που διαθέτει η Ρόδος από τον χώρο του λιμανιού μέχρι το ενυδρείο, είναι αυτό που θα δώσει την προσθετική αξία στην ανάδειξη και την ανάπλαση της πόλης μας.

Κύριο, λοιπόν, κεφάλαιο είναι η προώθηση της κρουαζιέρας», είπε και εξέφρασε την ικανοποίησή του επειδή προσήλθαν όλοι οι εμπλεκόμενοι, κάτι που δείχνει το μεγάλο ενδιαφέρον αλλά, ταυτόχρονα, και την ανησυχία αφού ομολογουμένως δεν είναι ενθαρρυντικά τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, όπως είπε.

Τέλος, ο κ. Χατζηδιάκος είναι σύμφωνος με το αίτημα να ανοίγουν οι αρχαιολογικοί χώροι για το κοινό περισσότερες ημέρες και μάλιστα θα έχει και μία επικοινωνία με τη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού κα Μενδώνη γι’ αυτό.

Ο κ. Χατζημιχάλης
Ο γνωστός τουριστικός ναυτιλιακός πράκτορας κ. Χατζημιχάλης σε δηλώσεις του χθες, είπε ότι η φθίνουσα πορεία της κρουαζιέρας δεν είναι ούτε φετινό ούτε περυσινό φαινόμενο αλλά έχει ξεκινήσει εδώ και τέσσερα χρόνια με την κρίση. Και εξήγησε:

«Η αλήθεια είναι ότι σαν προορισμός η Ρόδος μπορεί να είναι ιδανικός για τους πελάτες, όχι όμως και για τους εφοπλιστές διότι είναι ο πιο απομακρυσμένος και τώρα μετράνε τα καύσιμα πάνω απ’ όλα αφού είναι το κύριο έξοδο και το σπουδαιότερο είναι ότι οι εφοπλιστές δεν έχουν τα ανάλογα έσοδα από τις καταναλώσεις των επιβατών που στηρίζονται σ’ αυτά διότι η πόλη της Ρόδου είναι δύο λεπτά από τους χώρους που θέλουν να επισκεφθούν, άρα δεν πουλάνε εκδρομές, άρα δεν εισπράττουν, άρα…δεν μου κάνεις»!



Σε φθίνουσα πορεία ο θαλάσσιος τουρισμός

Όσο για τις ενέργειες που θα πρέπει να κάνουμε για να πάρουμε ξανά την παλιά μας αίγλη, είπε ο ίδιος: «Θέλει δουλειά. Πρέπει να παραδεχτούμε ότι δεν έχουμε λιμάνι, έχουμε…προβλήτες. Και προχθές με το γερμανικό πλοίο φάνηκε διότι δεν έχουμε τις κατάλληλες υποδομές, δεν έχουμε τα βάθη αν και έχουμε χίλια μέτρα προβλήτες, δεν μπορούμε, όμως, να εξυπηρετήσουμε παραπάνω από δυο μεγάλα κρουαζιερόπλοια.

Άρα, λοιπόν, πρέπει να σκεφτούμε ότι κάποια στιγμή-και ήδη έπρεπε να είχε γίνει-έπρεπε να είχαμε σκεφτεί να γίνει προέκταση του λιμανιού, των προβλητών, πράγμα που δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα διότι βλέπετε ότι, τώρα πια, τα κρουαζιερόπλοια είναι από 300 μέτρα και πάνω και εμείς έχουμε έναν τόπο 385 μέτρα και….όποιος προλάβει τον κύριο οίδε».

Και συνέχισε λέγοντας: «Ας μην κρυβόμαστε, οι υποδομές μας δεν είναι ευρωπαϊκής χώρας και ούτε αρμόζει στη Ρόδο να έχουμε τέτοιο λιμάνι. Λυπάμαι που το λέω, έχω γυρίσει αρκετά λιμάνια και νομίζω ότι είμαστε το τελευταίο. Κανονικά θα έπρεπε να είχαμε…γρανίτες κάτω, εμείς δεν έχουμε ούτε άσφαλτο».

Δεν παρέλειψε, βέβαια, να πει ο κ. Χατζημιχάλης ότι η καινούργια δημοτική αρχή έδειξε ενδιαφέρον αλλά σημείωσε ότι η ανάπτυξη θέλει…σπάσιμο αβγών και σύγκρουση με την Κεντρική Διοίκηση, για να μπορέσουμε να κάνουμε τουλάχιστον αίθουσες υποδοχής, εισόδου και εξόδου, και όχι να έχουμε τους επιβάτες μέσα στο λιοπύρι ή μέσα στη βροχή.

Το μόνο ευχάριστο κατά τον ίδιο είναι ότι από το 2016 θα ξαναγυρίσουν τα αμερικάνικα κρουαζιερόπλοια. Ωστόσο, το παράπονο που εξέφρασε είναι ότι πρέπει να σκεφτούμε τους εφοπλιστές για τη διαφήμιση. Δήλωσε, μάλιστα: «Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουν ότι πρέπει να δώσουν βάρος και στην κρουαζιέρα. Διότι τα ποσά που αφήνουν οι επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων είναι πολύ μεγαλύτερα απ’ ό,τι αφήνει ένας των ξενοδοχείων. Και πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι δεν είναι μόνο οι επιβάτες, είναι τα πληρώματα τα οποία ξοδεύουν πάρα πολλά χρήματα.

Εύχομαι να το συνειδητοποιήσουν όλοι και να σας πω ότι ο ΠΡΟΤΟΥΡ, όλα αυτά τα χρόνια, δεν ασχολήθηκε ποτέ με την κρουαζιέρα, ο ΠΡΟΤΟΥΡ ήταν…χίλια τα εκατό μόνο για τους ξενοδόχους, και αν τώρα άρχισαν και “τρώγονται” για την κρουαζιέρα είναι τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια που πήραν την κατηφόρα οι προσεγγίσεις. Μέχρι τότε δεν ίδρωνε κανενός τ’ αυτί ούτε ξοδεύτηκε μία δραχμή από τον ΠΡΟΤΟΥΡ για την προώθηση και την προβολή της κρουαζιέρας»!

Η συζήτηση
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύσκεψη, ο Διευθυντής του ΠΡΟΤΟΥΡ, κ. Παλογιαννίδης, είπε ότι το φαινόμενο της κάμψης είναι γενικό και ότι έχουν ενισχύσει την καμπάνια για την κρουαζιέρα. «Εμείς δεν είμαστε σε χειρότερη μοίρα από τους άλλους», φέρεται να είπε και τόνισε ότι η μεγάλη απόσταση κάτι που συνεπάγεται πολλά καύσιμα αλλά και η κατάσταση στη Μεσόγειο, λειτουργούν αποτρεπτικά για τους εφοπλιστές.

Η πρόταση που «έπεσε στο τραπέζι», πάντως, να προσληφθεί manager για την κρουαζιέρα ο οποίος θα αναλάβει «να πουλάει το λιμάνι μας», φαίνεται να βρήκε τη θετική αποδοχή των παριστάμενων. Μάλιστα, κατά κάποιον τρόπο, θα αναλάβει να κάνει δημόσιες σχέσεις με τις Εταιρίες, τους εφοπλιστές, ακόμη και τους πλοιάρχους.

Ακόμη, θετικά φαίνεται να έγινε αποδεκτή και η πρόταση του κ. Τσίκκη να γίνει αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής της ΔΕΥΑΡ για τα κρουαζιερόπλοια καθώς ένα πάγιο παράπονο των Εταιριών είναι ότι το νερό που τους δίνουμε είναι ακριβό. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Τσίκκης έκανε λόγο για γενναιόδωρη μείωση της τιμής του από τη νέα σεζόν.

Τέλος, ο Δήμαρχος διεμήνυσε ότι εκείνο που θέλουμε να δώσουμε για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας είναι ασφάλεια, διευκολύνσεις και κίνητρα.

Διαβάστε ακόμη

Εγκρίθηκε η σήμανση για την επέκταση του πεζοδρόμου

Εξήντα αιτήσεις κατατέθηκαν για το σύστημα τηλεφροντίδας μοναχικών ηλικιωμένων

Στη Σαουδική Αραβία ταξιδεύουν τρία προϊόντα του Νοτίου Αιγαίου για να εκπροσωπήσουν την Περιφέρεια

Αύριο η συνεδρίαση της Διακομματικής Επιτροπής των Ευρωεκλογών στη Ρόδο

Με τον πατέρα του 10χρονου που κατήγγειλε τον αρχαιοφύλακα στη Νίσυρο συναντήθηκε ο Στέφανος Κασσελάκης

Δύο διαμερίσματα στην Αθήνα παραχωρεί η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στον Σύλλογο Καρκινοπαθών Δωδεκανήσου

Νέος Περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου ο δικηγόρος Ρόδου, Στέφανος Καψάλης

Συγκέντρωση στο Εργατικό Κέντρο Ρόδου την Τετάρτη 1η Μαΐου