Κυκλοφοριακό: Σαράντα χρόνια… μελέτες χωρίς αποτέλεσμα

Κυκλοφοριακό: Σαράντα χρόνια… μελέτες χωρίς αποτέλεσμα

Κυκλοφοριακό: Σαράντα χρόνια… μελέτες χωρίς αποτέλεσμα

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 797 ΦΟΡΕΣ

4 Έλλειψη σαφούς προσανατολισμού και πολιτικής βούλησης οδηγεί σε αποσπασματικά μέτρα 4 Εκπόνηση μελετών χωρίς αντίστοιχες πρακτικές δράσεις 4 Δαπάνη μεγάλων ποσών χωρίς αποτέλεσμα 4 Η έλλειψη αστυνόμευσης και η αδυναμία επιβολής της τάξης επιδεινώνει τ

Έχουμε αναφερθεί όχι και λίγες φορές στο κυκλοφοριακό πρόβλημα και γενικότερα στη βιώσιμη κινητικότητα στο νησί μας και ιδίως στην πόλη της Ρόδου. Η ανάδειξη για μια ακόμα φορά του θέματος γίνεται γιατί πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε ότι η λύση του θα συνεισφέρει τα μέγιστα στη βελτίωση του περιβάλλοντος της πόλης αλλά και της κοινωνικής και της οικονομικής ζωής που τώρα δοκιμάζονται.

Τι θέλουμε επιτέλους;

Η κατάσταση, όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς, κάθε χρόνο γίνεται και χειρότερη. Όλες οι προσπάθειες πέφτουν στο κενό επειδή δεν υπάρχει σαφής προσανατολισμός για το πώς θέλουμε τελικά να οργανωθεί ο αστικός χώρος στους οικισμούς του νησιού και ειδικά στην πόλης της Ρόδου. Για παράδειγμα θέλουμε την προτεραιότητα να την έχουν οι πεζοί, τα δίκυκλα ή τα τροχοφόρα; Θέλουμε να διευκολύνονται οι επισκέπτες, οι μόνιμοι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι ή οι επιχειρηματίες; Θέλουμε λιγότερα ή περισσότερα αυτοκίνητα στην πόλη; Στηρίζουμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή τα ιδιωτικά αυτοκίνητα;

Σε αυτή την έλλειψη προσανατολισμού που οδηγεί σε αντίστοιχη έλλειψη συνολικής στρατηγικής, πρέπει να προσθέσουμε και την έλλειψη πολιτικής βούλησης ώστε να εφαρμοστούν γρήγορα τα όποια μέτρα λαμβάνονται ανά διαστήματα. Αν στα παραπάνω προσθέσετε την έλλειψη αστυνόμευσης λόγω της διάλυσης της δημοτικής αστυνομίας και της μη επέμβασης της τροχαίας τότε έχουμε ένα άσχημο παζλ που δεν μας κάνει καθόλου αισιόδοξους για το μέλλον.

Μύλοι- Απλά απαράδεκτο
Μύλοι- Απλά απαράδεκτο


Η νέα κυκλοφοριακή μελέτη
Οι κυκλοφοριακές μελέτες έχουν μεγάλο παρελθόν στη Ρόδο. Από τα στοιχεία που συλλέξαμε η πρώτη μεγάλη κυκλοφοριακή μελέτη έγινε το 1974 από το συγκοινωνιολόγο κ. Φραντζεσκάκη, σήμερα ομότιμο καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (βλ. εφημ. Ροδιακή 30 Μαρτίου 2011). Ο κ. Φραντζεσκάκης βρέθηκε στη Ρόδο το Μάρτιο του 2013 για να δώσει τα φώτα του στον τότε δήμαρχο Στ. Κουσουρνά. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν εκπονηθεί αρκέτες ακόμα κυκλοφοριακές μελέτες πάντα όμως χωρίς ή με μικρό αποτέλεσμα.

Στις 12 Νοεμβρίου 2013 το Δημοτικό Συμβούλιο Ρόδου απεφάσισε κατά πλειοψηφία να προβεί στην οριστική παραλαβή των δύο σταδίων της νέας κυκλοφοριακής μελέτης που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Δήμου Ρόδου από την εταιρεία DENCO ΕΠΕ μετά από σύμβαση που υπεγράφη στις 19 Ιουλίου 2012. Μετά από συνεργασία με τις υπηρεσίες του Δήμου η μελέτη περιλαμβάνει διάφορες αλλαγές τοπικού χαρακτήρα που αφορούν κυρίως τις ροές στο κέντρο της πόλης.

Σύμφωνα λοιπόν με τη μελέτη προτείνονται αρκετοί νέοι πεζόδρομοι κυρίως σε τμήματα υφιστάμενων οδών για τροχοφόρα. Τέτοια είναι τμήμα της οδού Αμερικής, της 25ης Μαρτίου, της Εθν. Μακαρίου, της Γ. Ευσταθίου (κινημ Ρόδον), της Γ. Γρίβα και της Ίων. Δραγούμη. Στο θέμα της στάθμευσης προτείνει την προσαρμογή των ρυθμίσεων στάθμευσης, την αναδιαμόρφωση του χώρου πίσω από την Περιφέρεια αλλά και για ακόμα μια φορά (!) τη χωροθέτηση υπόγειων σταθμών αυτοκινήτων στα όρια της περιοχής μελέτης.

Τέσσερα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο ΡΟΔΑ αλλά δε λειτουργούν
Τέσσερα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο ΡΟΔΑ αλλά δε λειτουργούν


Προτείνει βέβαια και ελεγχόμενη στάθμευση σε δύο ζώνες (πορτοκαλί και πράσινη) χωρίς φυσικά να εξηγεί ποιος θα κάνει τον έλεγχο! Επίσης προτείνει θέσεις ελεύθερης στάθμευσης, ειδικές θέσεις για μόνιμους κατοίκους και θέσεις δικύκλων. Την ίδια στιγμή προτείνει την ελεύθερη χρήση ακόμα 240 θέσεων στο παλιό Νοσοκομείο και τη διαμόρφωση του εγκαταλελειμμένου γηπέδου τένις (απέναντι από το Καζίνο) σε χώρο στάθμευσης δυναμικότητας 50 θέσεων.

Να σημειωθεί ότι η μελέτη ήρθε στο Δημοτικό Συμβούλιο χωρίς τη γνώμη της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής της οποίας τα μέλη στη συνεδρίαση της 25/10/2013 ισχυρίστηκαν ότι δεν είχαν χρόνο να τη μελετήσουν! Τους διέφυγε φυσικά το γεγονός ότι η μελέτη είχε παρουσιαστεί πέντε μήνες πριν στις 5 Μαρτίου στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου όπου παρέστησαν τρεις και ο κούκος!!

Για τη συγκεκριμένη μελέτη η Ελ. Καρύδη εκ μέρους της ΕΥΘΥΤΑ δήλωσε ότι η πόλη μετατρέπεται σε ένα μεγάλο parking ενώ σοβαρές αντιρρήσεις έχουν και 3 ξενοδοχειακές μονάδες που με έγγραφη αίτηση ζητούν να μη γίνουν αλλαγές γύρω από αυτές καθώς θα προκαλέσουν προβλήματα στη διέλευση των τουριστικών λεωφορείων που τις εξυπηρετούν.

Εξάλλου αντιρρήσεις για τη μελέτη εξέφρασε και ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Δωδεκανήσου με σχετική ανακοίνωση. Η κριτική εστιάζεται στο γεγονός ότι δεν καταβάλλεται προσπάθεια μείωσης της παρουσίας του αυτοκινήτου στην πόλη ούτε αποθάρρυνσης της μακροχρόνιας στάθμευσης και ενίσχυσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και εναλλακτικών μέσων μετακίνησης. Παράλληλα η ανακοίνωση επισημαίνει ότι προτεραιότητα θα ήταν η βελτίωση της κινητικότητας και εξυπηρέτησης των επισκεπτών καθώς σε αυτούς βασίζεται η λειτουργία και η ζωντάνια του κέντρου της πόλης, κάτι που η μελέτη δεν προβλέπει.


Παλάτι Ιπποτών- Πρόταση για κλείσιμο της μισής πλατείας και της μισής ξεφτίλας
Παλάτι Ιπποτών- Πρόταση για κλείσιμο της μισής πλατείας και της μισής ξεφτίλας


Ο Σύλλογος αναγνωρίζει ότι έγινε σημαντική δουλειά στην καταγραφή των δεδομένων του κέντρου, επισημαίνει όμως ότι η μελέτη κάνει απλή διαχείριση της υφιστάμενης κατάστασης περιοριζόμενη στο κέντρο της πόλης. Δε λαμβάνει υπόψη της τη μεγαλύτερη «εικόνα» γεγονός που την καθιστά βραχυχρόνιας εμβέλειας. Βλέπει ως θετικές τις πεζοδρομήσεις αλλά και την ηπιότερη κυκλοφορία περιμετρικά της περιοχής των 100 Χουρμαδιών. Τέλος ο Σύλλογος προτείνει πιο ουσιαστική διαβούλευση καθώς και επανεκτίμηση της μελέτης.

Εμείς να σημειώσουμε εδώ ότι ήδη το Δημοτικό Συμβούλιο στην ίδια συνεδρίαση προχώρησε σε απευθείας ανάθεση μελέτης σήμανσης, διοχετευτικής διαρρύθμισης και σηματοδότησης κρίσιμων κόμβων για την εφαρμογή των νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στον ίδιο μελετητή. Η νέα μελέτη είναι ύψους €18.388 τα οποία προστίθενται στις περίπου € 30.000 που κόστισε η προηγούμενη. Το ΔΣ δεν προχώρησε όμως στην έκδοση κανονιστικής απόφασης για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που προβλέπονται στην μελέτη προφανώς αναμένοντας τη νέα μελέτη η οποία όμως ένα χρόνο μετά δεν έχει ακόμα εκπονηθεί.

Το πρόβλημα των χώρων στάθμευσης
Όλοι θυμόμαστε τις μεγαλόστομες δηλώσεις για τη δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης. Από τη θητεία του κ. Χ. Χατζηευθυμίου και τη σύσταση της Δημοτικής Επιχείρησης Στάθμευσης η οποία θα κατασκεύαζε τρεις συνολικά υπόγειους χώρους στάθμευσης μέχρι την επιμονή του προηγούμενου δημάρχου κ. Στ. Κουσουρνά να συνεχίσει την προσπάθεια η οποία για πολλούς λόγους ήταν καταδικασμένη. Τελικά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμιά μελέτη για υπόγειο χώρο στάθμευσης στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ρόδου.

Από την άλλη πλευρά είτε αγνοούνται είτε δεν προχωρούν αρκετά γρήγορα τα έργα για επίγειους χώρους περιμετρικά της πόλης οι οποίοι με τη χρήση τους από τους εργαζόμενους στην πόλη και τη μεταφορά επιβατών με μικρά λεωφορεία θα έδιναν ανάσα στο πολύπαθο κέντρο. Να πούμε εδώ ότι ο ΡΟΔΑ έχει ήδη παραγγείλει δύο λεωφορεία για το σκοπό αυτό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιου χώρου είναι στην Ακαντιά (εμπορικό λιμάνι). Ενώ από τον Ιανουάριο φέτος έχει ανατεθεί η κατασκευή του από το Λιμενικό Ταμείο για να χρησιμοποιηθεί ως χώρος στάθμευσης επιβατικών αυτοκινήτων αλλά και πιο μεγάλων οχημάτων δεν έχει ακόμα υπογραφεί η σύμβαση. Πρόκειται για μια έκταση 11.500 τετρ. μέτρων που μπορεί να φιλοξενήσει εκατοντάδες οχήματα που φυσικά σε διαφορετική περίπτωση μπαίνουν στο κέντρο της πόλης. Το Λιμενικό ταμείο μας ενημέρωσε πάντως ότι η σχετική σύμβαση θα υπογραφεί στις 21/11.


Οι μπάρες δε λειτούργησαν ποτέ  και είναι αμφίβολο αν θα λειτουργήσουν
Οι μπάρες δε λειτούργησαν ποτέ και είναι αμφίβολο αν θα λειτουργήσουν


Ο χώρος του παλιού Νοσοκομείου
Όπως λέμε παραπάνω η νέα συγκοινωνιακή μελέτη προβλέπει 240 θέσεις δωρεάν στάθμευσης στο παλιό Νοσοκομείο. Βέβαια η απορία του καθενός και της καθεμίας από εμάς είναι τι τελικά θα γίνει αυτό ο χώρος. Γιατί αν κάποια στιγμή φιλοξενήσει τα δικαστήρια, λογικό είναι να υποθέσουμε ότι δε θα υπάρχει μεγάλη περίσσια θέσεων και για άλλα αυτοκίνητα. Το αναμενόμενο φυσικά είναι ότι ούτε τα δικαστήρια θα φιλοξενηθούν εκεί ούτε χώρος στάθμευσης θα γίνει.

Το χάλι της πόλης και η αδυναμία επέμβασης
Εν τω μεταξύ το κυκλοφοριακό χάος συνεχίζεται στην πόλη και δεν υπάρχει μεγάλη αισιοδοξία ότι αυτό θα αλλάξει. Η δημοτική αστυνομία δεν υπάρχει πια οπότε από πλευράς Δήμου, παρόλο που έχουν δοθεί παράλληλα καθήκοντα σε κάποιους υπαλλήλους, δεν υπάρχει κανένας έλεγχος ενώ ήδη πολλά από τα μηχανήματα στάθμευσης είναι ήδη χαλασμένα.

Αυτό εκτός των άλλων προκαλεί και μεγάλη απώλεια εσόδων για το Δήμο που συνεχώς παραπονιέται ότι δεν έχει αρκετά έσοδα. Από την πλευρά της η Τροχαία ενώ είναι υπεύθυνη για το κυκλοφοριακό, πλην ελεγχόμενης στάθμευσης, δε δείχνει ότι μπορεί να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της. Η επίσημη δικαιολογία είναι όπως πάντα η έλλειψη προσωπικού οπότε η κατάσταση θα συνεχίσει να είναι η ίδια και χειρότερη.

Μύλοι και Μαντράκι
Στο κέντρο της πόλης διαδραματίζονται σκηνές απείρου κάλλους. Στην περιοχή των Μύλων και περιμετρικά της Μεσαιωνικής Πόλης όπου διέρχονται όλοι οι τουρίστες και ειδικά αυτοί από τα κρουαζιερόπλοια, η κατάσταση είναι της ντροπής. Ακόμα και τη μπάρα που εμπόδιζε τη στάθμευση στους Μύλους έσπασαν κάποιοι έξυπνοι, χωρίς βέβαια ούτε να ανακαλυφθούν ούτε και να αποκατασταθεί η ζημιά.

Στο Μαντράκι ενώ τα λεωφορεία εξυπηρετούν χιλιάδες επισκεπτών, κανένας δεν μπορεί να καταλάβει γιατί πρέπει να υπάρχει και η αφετηρία τους εκεί ως αμαξοστάσιο. Οι δύο αυτές κινήσεις αν γινόντουσαν – κλείσιμο Μύλων και μεταφορά αφετηριών – θα άλλαζαν σε μεγάλο βαθμό την εικόνα του κέντρου. Μεγάλο πρόβλημα πάντως δημιουργείται στο κέντρο και από τα αυτοκίνητα των εργαζομένων αλλά και τα ενοικιαζόμενα που κάλλιστα θα μπορούσαν και θα έπρεπε να σταθμεύουν εκτός κέντρου.

Μεσαιωνική Πόλη
Οι διαβόητες πλέον μπάρες που ανακοινώθηκαν με τυμπανοκρουσίες από το Μάρτιο του 2010 και κόστισαν €188.000 φαίνεται ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσουν εύκολα. Πρώτον, δε βρέθηκαν μέχρι τώρα υπάλληλοι του δήμου για να επανδρώσουν το κέντρο ελέγχου του συστήματος για τα επείγοντα περιστατικά. Επίσης, τουλάχιστον στο πρώτο διάστημα θα απαιτηθεί ενημέρωση και βοήθεια σε όσους δικαιούνται να εισέρχονται στη Μεσαιωνική Πόλη. Φυσικά και τα 3.000 φυλλάδια που έχουν τυπωθεί παραμένουν σε κάποια αποθήκη μέχρι να λειτουργήσει το σύστημα.

Στο φετινό προϋπολογισμό έχει πάντως εγγραφεί πίστωση περίπου €3.000 για συντήρησή τους όμως θα χρειαστεί να απασχοληθούν και υπάλληλοι ασφαλείας (security) αφού στις μεγάλες εισόδους υπάρχει τεχνικό πρόβλημα καθώς μπορεί να περνά ένα μόνο όχημα κάθε φορά. Οπότε χρειάζεται ενημέρωση και καθοδήγηση που δεν κατέστη δυνατόν βέβαια να κάνουν υπάλληλοι του Δήμου.

Εγκαταλείπεται ευτυχώς η ιδέα της δημιουργίας ενός ακόμα (!) υπόγειου χώρου στάθμευσης κάτω από το Μουσουλμανικό σχολείο απέναντι από το Παλάτι των Ιπποτών λόγω αρνητικής γνωμοδότησης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Όμως επειδή τα αυτοκίνητα των «ευαίσθητων» συμπολιτών μας συνεχίζουν να σταθμεύουν ακριβώς έξω από το Παλάτι, προτείνεται από το Γραφείο Μεσαιωνικής Πόλης το κλείσιμο της μισής πλατείας εκεί. Βέβαια κάπου αλλού θα βρουν οι έξυπνοι να αφήνουν τα Ι.Χ τους.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τα δέκα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν επί Χ. Χατζηευθυμίου δεν επιτελούν βέβαια το ρόλο τους αφού για ακόμα μια φορά δε σκεφτήκαμε πώς θα τα λειτουργήσουμε πριν τα προμηθευτούμε. Τη στιγμή αυτή τα 3 λειτουργούν με ευθύνη επιχειρηματιών της Μεσαιωνικής Πόλης, ένα έχει η Ένωση Ξενοδόχων, τέσσερα είναι χαλασμένα και αραγμένα στο ΡΟΔΑ, ένα στο νεκροταφείο, αλλά και αυτό χαλασμένο, και ακόμα ένα υπήρχε στο Λιμενικό Ταμείο αλλά τώρα αγνοείται.

Η σκέψη της νέας διοίκησης του ΡΟΔΑ είναι να επιστραφούν αυτά της Μεσαιωνικής Πόλης και να δοθούν στους επόπτες καθαριότητας, ένα ή δύο να παραμείνουν στο νεκροταφείο και δύο να παραμείνουν στο Λιμενικό Ταμείο για τις ανάγκες των κρουαζιερόπλοιων και του Home Port για τουρίστες ηλικιωμένους και ΑΜΕΑ. Βέβαια η άποψη μας είναι ότι κακώς θα φύγουν από τους επιχειρηματίες της Παλιάς Πόλης οι οποίοι αν μη τι άλλο τα συντηρούν, τα φροντίζουν και τα διαφημίζουν. Μάλλον θα έπρεπε να βρούμε τρόπους να υπάρχουν και άλλα ηλεκτροκίνητα μέσα εντός των τειχών.

Στη κατεύθυνση αυτή είναι θετική η υπόσχεση Χατζημάρκου για προμήθεια από την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου ακόμα έξι οικολογικών λεωφορείων. Φτάνει βέβαια αυτή τη φορά να υπάρχει ένα σχέδιο για το πώς και ποιοι θα τα χρησιμοποιήσουν για να μην συμβεί ότι συνέβη με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αναφέρουμε παραπάνω.

Επίλογος
Το κυκλοφοριακό είναι ένα πρόβλημα το οποίο χρειάζεται σχεδιασμό και πολιτική βούληση. Πάνω απ’ όλα όμως απαιτείται να υπάρχει σαφής κατεύθυνση και προσανατολισμός δηλαδή μια πολιτική θέση για το πώς βλέπουμε τη λειτουργία της πόλης. Αφού λοιπόν ξεκαθαρίσουμε με δημόσια διαβούλευση μακριά από μικροσυμφέροντα την πολιτική κατεύθυνση που επιλέγουμε, θα πρέπει να μελετήσουμε συνολικά την κινητικότητα σε μια μεγάλη έκταση που θα μπορούσε να είναι το Βόρειο Τρίγωνο του νησιού.

Κατόπιν πρέπει να υλοποιήσουμε τις προτάσεις των μελετητών οι οποίες όμως πρέπει να κινούνται στη σφαίρα του εφικτού. Κυρίως όμως να πάρουμε βιώσιμα και πρακτικά μέτρα που θα βοηθήσουν τις λειτουργίες του αστικού περιβάλλοντος του νησιού μας προς όφελος του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και της οικονομίας του νησιού.

Διαβάστε ακόμη

Συμπόσιο για την πλαστική ρύπανση τον Οκτώβριο στη Ρόδο

Επιστήμονες χαρτογραφούν τις αποικίες των μυρμηγκιών στα Δωδεκάνησα

Τα μυρμήγκια Camponotus και Cremmatogaster θα μελετηθούν στην Κάρπαθο

Ιάκωβος Κολαϊνής: «Βρε πώς αλλάζουν οι καιροί» – Οικολογική ισορροπία σε αναζήτηση

Φυτεύοντας το δάσος της θάλασσας στους Λειψούς

Κλιματική αλλαγή: Ξηρασία, κυκλώνες και έντονες βροχοπτώσεις θα επηρεάσουν τη Μεσόγειο τα επόμενα χρόνια, λένε οι κλιματολόγοι

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε ο καθαρισμός του βυθού στο Μανδράκι

Ο Φο.Δ.Σ.Α. Νοτίου Αιγαίου συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων (EWWR 2023)