«Ο Κολοσσός μπορεί να... πατήσει δυνατά στη Ρόδο μας»

«Ο Κολοσσός μπορεί να... πατήσει δυνατά στη Ρόδο μας»

«Ο Κολοσσός μπορεί να... πατήσει δυνατά στη Ρόδο μας»

Μπάμπης Μαστροδημήτρης

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 4785 ΦΟΡΕΣ

Ο αρχιτέκτονας Άρης Πάλλας “ξεδίπλωσε” τα σχέδιά του στη ΡΟΔΙΑΚΗ

Πρόκειται για ένα από τα πιο πολυσυζητημένα πρόσωπα των τελευταίων εβδομάδων στη Ρόδο και όχι μόνο. Από τη στιγμή που δημοσιεύθηκαν τα σχέδια για την αναβίωση του Κολοσσού, το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο πρότζεκτ που εκπόνησε ο ίδιος, «εκτοξεύθηκε» κατακόρυφα.

Ο αρχιτέκτονας Άρης Πάλλας, μέλος της επταμελούς ομάδας που περιλαμβάνει εκπροσώπους επίσης από την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία επανέφερε δυναμικά την ιδέα για την ανακατασκευή του συμβόλου της Ρόδου (προσαρμοσμένο στη νέα εποχή), δέχθηκε να μιλήσει στη «Ροδιακή» και να απαντήσει με κάθε λεπτομέρεια σε κάθε απορία μας.


Με μια απαραίτητη προϋπόθεση. Όταν του ζητήσαμε μια φωτογραφία του για να πλαισιώσει τη συνέντευξη, εκείνος το αρνήθηκε ευγενικά. Όπως είπε, δεν θέλει να νομίζουν ότι το κάνει με στόχο την προσωπική του αυτοπροβολή.

Ανέλυσε, όμως, διεξοδικά τις σκέψεις του για το τι νέο έχει να προσφέρει αυτή η πρότασή τους, πού θα βρουν χρηματοδότηση, πόσο θα κοστίσει, πού θα πρέπει να είναι η τοποθεσία που θα «στηθεί», ποια τα οφέλη για την τοπική οικονομία και τι θα συμβολίζει ο νέος Κολοσσός.

Υπήρξαν διάφορα σχέδια στο παρελθόν για τον Κολοσσό, τα οποία όμως δεν προχώρησαν. Τι διαφορετικό έχει να προσφέρει η δικιά σας πρόταση;
Αυτό μας ρωτάνε συνέχεια. Για μας εμάς είναι κάτι το αυτονόητο. Το ερώτημα είναι γιατί δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής. Η αλήθεια είναι ότι είχαν γίνει αρκετές προσπάθειες στο παρελθόν από συμπολίτες μας που ήθελαν να επαναφέρουν αυτό το ζήτημα. Δικιά μας φιλοδοξία είναι ότι δεν πρόκειται για μια ακόμη προσπάθεια που θα μείνει στα χαρτιά. Γι’ αυτό και επενδύουμε καθημερινά εδώ και τρία χρόνια, χρόνο από τη ζωή μας και χιλιάδες ευρώ για το συγκεκριμένο πρότζεκτ.

Ποια ήταν όμως η αφορμή για να ξεκινήσετε αυτή την προσπάθεια;
Επειδή η ομάδα μας αποτελείται από νέους ανθρώπους οι οποίοι αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα τους και να αναζητήσουν στο εξωτερικό καλύτερες συνθήκες διαβίωσης, σκεφτήκαμε ότι προτού «εγκαταλείψουμε το καράβι», θέλαμε να κάνουμε μια ύστατη προσπάθεια για να αναδείξουμε το νησί μας και να δείξουμε στους συμπολίτες μας ότι υπάρχουν εναλλακτικές. Οι περικοπές δεν είναι η λύση στα προβλήματά μας, αλλά η ανάδειξη της ιστορίας του τόπου και οι επενδύσεις.

Υπάρχουν ωστόσο και αντίθετες φωνές που λένε ότι ένα τέτοιο εγχείρημα δεν συμβαδίζει με την ιστορία και κυρίως την αρχιτεκτονική του νησιού.
Ο Κολοσσός της Ρόδου, όπως εμείς τον έχουμε προτείνει και σχεδιάσει, πιστεύουμε ότι δένει απόλυτα με την ιστορία του τόπου. Μέχρι τώρα βλέπουμε στο κέντρο της πόλης, κτίρια ναι μεν όμορφα και καλής αρχιτεκτονικής, όμως προέρχονται από μια περίοδο που στο νησί βρίσκονταν πολλοί και διαφορετικοί κατακτητές. Δεν υπάρχει κάποιο σημείο αναφοράς που να μας συνδέει με την αρχαία Ρόδο.

Πώς δημιουργήθηκε αρχικά αυτή η ιδέα;
Η ιδέα αυτή είναι στο τραπέζι εδώ και πολλές δεκαετίες πλέον. Έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες από τους τοπικούς φορείς ώστε να προχωρήσει το θέμα στο επόμενο στάδιο, αλλά δυστυχώς, για λόγους που δεν γνωρίζουμε, το επόμενο στάδιο, όπως και για άλλα έργα, δεν ήρθε ποτέ.

Εμείς θέλαμε να δείξουμε στους συμπολίτες μας, πώς θα μπορούσε να είναι ένα σύγχρονο κτίριο το οποίο να συνδέεται απόλυτα με την ιστορία της Ρόδου, πώς θα μπορούσε να κατασκευαστεί με βάση τα σημερινά δεδομένα και κατά πόσο θα άλλαζε την εικόνα του νησιού και κυρίως την οικονομία του.

Η επικρατέστερη γνώμη θέλει το αρχαίο άγαλμα να βρισκόταν στην πόλη, πάνω σε μία ψηλή βάση με κλειστά τα πόδια. Εμείς δεν θέλουμε να αντιγράψουμε κάτι τέτοιο, προτείνουμε κάτι νέο, κάτι διαφορετικό.


Προτείνουμε την κατασκευή ενός σύγχρονου κτιρίου, έξω από την πόλη, στο λιμάνι με διαφορετικό μέγεθος και μορφή.

Το κτίριο αυτό θα ακουμπά-εδράζεται μόνο σε τρία σημεία, αφήνοντας τη γύρω περιοχή ελεύθερη, χωρίς να εμποδίζει ούτε την κίνηση των πλοίων ούτε τη θέα των υπόλοιπων κτιρίων της περιοχής.

Αυτό το πρότζεκτ δεν είναι το πρώτο που σχεδιάσαμε. Η πρώτη ιδέα μας ήταν ένα σύγχρονο κτίριο-άγαλμα, του οποίου υπάρχουν και τα σχέδια φυσικά. Το πρόβλημα είναι ότι αμέσως προέκυψαν κάποια ερωτήματα.

Θα μπορούσε αυτό το σύγχρονο εξωτερικά κτίριο να γίνει ο καθρέφτης ή το σύμβολο του νησιού; Διότι υπάρχουν πολλά κτίρια στα λιμάνια ευρωπαϊκών χωρών, καταπληκτικά, αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, αλλά κανένα από αυτά δεν έχει γίνει πόλος έλξης.
Θα μπορούσε αυτό το σύγχρονο εξωτερικά κτίριο να γίνει πόλος έλξης;


Θα μπορούσε αυτό το κτίριο να αντλήσει χρηματοδότηση από δωρεές και ιδιωτικές εταιρίες ώστε να μην επιβαρυνθούν οι συμπολίτες μας με το κόστος του;
Καθημερινά χτίζονται εκατοντάδες ουρανοξύστες με διαφορετικές μορφές και γεωμετρίες. Το να προτείνουμε έναν ακόμη δεν έχει πολύ νόημα. Θα ανταγωνιστούμε ποιόν; Ντουμπάι; ΗΠΑ; Γερμανία; Ιαπωνία;

Θα μπορούσε λοιπόν το κτίριο αυτό να είναι ο Κολοσσός. Πού θα βρείτε όμως τη χρηματοδότηση;
Για το σχέδιο που προτείναμε έχουμε ήδη βρει χρηματοδότηση. Είναι πολλοί εκείνοι που είναι πρόθυμοι να στηρίξουν αυτό το έργο για να δουν το όνομά τους μαζί με όλων εκείνων οι οποίοι έκαναν αυτό το όνειρο πραγματικότητα, γραμμένο στις κολώνες του κτιρίου (όπως προτείνεται στη μελέτη). Ήδη μετά τη δημοσιοποίηση των σχεδίων έχουμε αρκετό ενδιαφέρον από εταιρείες και της Ελλάδας και του εξωτερικού, που θα τους ενδιέφερε να υποστηρίξουν την προσπάθεια.


Επιπλέον είμαστε σε συνεχή επαφή με στελέχη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Επενδύσεων (και συγκεκριμένα με τον ιδρυτή των Ευρωπαϊκών Επενδυτικών Προγραμμάτων JESSICA, JEREMIE και JASPERS), οι οποίοι μας διαβεβαιώνουν ότι εφόσον ξεκινήσει η διαδικασία θα μπορούμε να έχουμε πρόσβαση και σε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Επενδύσεων έως και 75%, διότι πρόκειται για έργο πολιτισμού.

Πόσο θα κοστίσει το έργο και ποια είναι τα προσδοκώμενα οφέλη;
Η μελέτη του σύγχρονού Κολοσσού, υποστηρίχθηκε από τις συμβουλές οικονομολόγων σύμφωνα με τους οποίους μια επένδυση αυτής της κλίμακας όχι μόνο θα αυξήσει τον αριθμό και την ποιότητα των τουριστών αλλά θα επιμηκύνει την τουριστική περίοδο (12μηνο τουρισμό), εκτινάζοντας την οικονομία του νησιού, κάτι που συνεπάγεται την αύξηση των εσόδων πάνω από 2 δις ευρώ το χρόνο.

Το έργο αυτό, υπολογίζεται να διαρκέσει 3-4 χρόνια, αφήνοντας ελεύθερη την είσοδο στο λιμάνι, χωρίς να δημιουργείται κανένα πρόβλημα στη διέλευση των πλοιαρίων.
Το συνολικό κόστος, υπολογίζεται από 240 έως 260 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο θα αποφέρει έσοδα, της τάξεως άνω των 30 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο.

H κατασκευή αυτού του έργου θα έχει τεράστια συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη της Ρόδου και ολόκληρης της χώρας. Δεν θα δημιουργήσει μόνο χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά και μία επίδραση «ντόμινο» με νέες υποδομές, στην τοπική οικονομία.

Θεωρείτε ότι αυτή η προσπάθεια θα έχει αντίκτυπο στην προβολή του νησιού;
Αν σκεφτεί κανείς ότι ο Δήμος Ρόδου ή η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τα ξενοδοχεία ξοδεύουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ για διαφημιστικά βίντεο του νησιού, βίντεο τα οποία σε ένα χρόνο προσελκύουν 60, 70, 80 χιλιάδες προβολές, το δικό μας μέσα σε 10 ημέρες ξεπέρασε τις 650 χιλιάδες προβολές. Ιστοσελίδες οι οποίες έγραφαν για τη Ρόδο είδαν να αυξάνεται κατακόρυφα η επισκεψιμότητά τους.


Έστω και αν αυτή η προσπάθειά μας εμποδιστεί ή για κάποιους λόγους δεν προχωρήσει, εμείς ξέρουμε και πιστεύουμε ότι μέχρι στιγμής έχουμε βοηθήσει πολύ στην προώθηση του νησιού μας. Στις μέρες που ζούμε και που έχουμε σημαντικά γεγονότα όπως ο πόλεμος στη Συρία, οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Ευρώπη και το μεταναστευτικό, εμείς καταφέραμε να βάλουμε τη Ρόδο στο επίκεντρο της διεθνούς ενημέρωσης.

Τι χρειάζεται όμως για να υπάρξει η… θρυαλλίδα που θα βοηθήσει στην υλοποίηση του έργου;
Θέληση από τους τοπικούς φορείς. Εμείς από τη μεριά μας κάναμε αυτή την κίνηση. Τώρα πρέπει ο Δήμος Ρόδου και η Περιφέρεια να δείξουν το ανάλογο ενδιαφέρον. Εμείς είμαστε στη διάθεσή τους για οποιαδήποτε ενημέρωση ή διευκρίνιση.

Όλη αυτή τη διαδικασία δεν την κάναμε για να προωθήσουμε τη δική μας ιδέα, για να γίνει το δικό μας έργο, όχι. Την κάναμε με σκοπό να αγκαλιάσουμε όλους όσους οραματίζονται ένα καλύτερο μέλλον για το νησί μας, και συμφωνούν με την ανέγερση ενός σύγχρονου κολοσσού. Όσον αφορά τα ερωτήματα που προκύπτουν για την εξωτερική μορφή και τοποθεσία του κτιρίου, αυτά είναι ερωτήματα στα οποία δεν πρέπει να απαντήσει μόνο μια μικρή ομάδα επιστημόνων.

Η Ρόδος έχει πολύ καλούς αρχιτέκτονες και είμαι σίγουρος, ότι όλα αυτά τα χρόνια που το θέμα είναι στο τραπέζι, κάτι έχουν σκεφτεί, κάτι έχουν σκιτσάρει. Ας τους ακούσουμε.
Γνωρίζω ότι δεν είναι εύκολο, αλλά πρέπει να βγούμε μπροστά και να ξεπεράσουμε τους φόβους για το τι θα πει ο κάθε "κουλτουριάρης". Εδώ πρόκειται για το μέλλον των παιδιών μας.


Προσωπικά ελπίζω και εύχομαι, οι λύσεις τους, οι προτάσεις τους, να είναι καλύτερες από τη δική μας, γιατί τότε θα υπάρξουν περισσότερες ελπίδες στο να υλοποιηθεί το όνειρο αυτό.

Ποια θα είναι η λειτουργία του κτιρίου, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τι θα συμβολίζει;
Το κτίριο θα λειτουργεί ως πολιτιστικό κέντρο, θα έχει εκθεσιακούς χώρους, βιβλιοθήκη και το βράδυ φυσικά θα λειτουργεί ως φάρος. Η ακτίνα του φάρου υπολογίζεται ότι θα φτάνει τα 56 χλμ.

Οι αρχιτεκτονικές λύσεις που έχουμε επιλέξει για το εσωτερικό του, εκτός το ότι προσφέρουν μια οπτική ελευθερία, επιτρέπουν και το φυσικό αερισμό, κάτι που θα μειώνει δραστικά την κατανάλωση ενέργειας.

Η εξωτερική επιφάνεια του κτιρίου θα είναι καλυμμένη με φωτοβολταϊκά πάνελ κάτι που θα το θέτει αυτόνομο ενεργειακά.

Το να προτείνουμε ένα απόλυτα οικολογικό κτίριο το οποίο θα λειτουργεί αποκλειστικά από την ηλιακή ενέργεια πιστεύουμε ότι θα έδινε μια ισχυρή ώθηση όχι μόνο στην τοπική κοινωνία, αλλά και στην ίδια την Ελλάδα ώστε να στραφούμε επιτέλους σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Η Ελλάδα είναι η πλουσιότερη χώρα στον κόσμο σε φυσικές πηγές ενέργειας, ας το εκμεταλλευτούμε επιτέλους.


Εμείς θέλουμε αυτός ο σύγχρονος Κολοσσός να είναι και πάλι ένα τεχνολογικό επίτευγμα της εποχής του, όπως και ο αρχαίος. Να θυμηθούμε ότι ο αρχαίος Κολοσσός συμβολίζει τη νίκη των Ροδίων σε έναν πόλεμο. Ο σύγχρονος Κολοσσός εφόσον πραγματοποιηθεί, θα δώσει και θα συμβολίζει μελλοντικά, τη νίκη όχι μόνο των Ροδίων, αλλά και όλων των Ελλήνων σε έναν διαφορετικό πόλεμο που δεχόμαστε. Έναν οικονομικό πόλεμο, ο οποίος έχει προκαλέσει περισσότερα θύματα.

Θα θέλατε να πείτε κάτι τελευταίο στους αναγνώστες μας;
Αυτό που θα ήθελα να πω είναι το εξής: Από το 2009 μέχρι σήμερα έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τη χώρα πάνω από ένα εκατομμύριο νέοι Έλληνες, οι περισσότεροι πτυχιούχοι, και καθημερινά φεύγουν χιλιάδες. Αν η νεολαία μας αναγκάζεται να εγκαταλείψει την Ελλάδα, αν το μέλλον αυτής της χώρας αναγκάζεται να εγκαταλείψει την Ελλάδα τότε ποιό το νόημα; Τι προσπαθούμε να σώσουμε; Για ποιο λόγο κάνουμε καθημερινά όλες αυτές τις θυσίες;

Πολύ φοβάμαι ότι αν δεν το δούμε εμείς να υλοποιείτεαι αυτό το έργο (σ.σ. τον Κολοσσό) δεν θα το δουν ούτε τα παιδιά μας.

Διαβάστε ακόμη

Γιάννης Παππάς: «Οι Eυρωεκλογές δεν είναι επίδειξη επαναστατικής γυμναστικής»

Νίκος Παντελής: Ο κωμικός από τη Ρόδο, είναι το πιο «φρέσκο» πρόσωπο της ελληνικής stand-up σκηνής

Αυξημένοι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι στο κέντρο της Ρόδου το καλοκαίρι

Άφησε την Αδελαΐδα για να μεγαλώσει την οικογένειά της στη Λαχανιά

Όλγα Κεφαλογιάννη: Το 2024 θα είναι ακόμα μία εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό Tουρισμό

Γ. Χατζής: Πρέπει να καθίσουμε όλοι σε ένα τραπέζι και να συνθέσουμε ένα εθνικό σχέδιο υποδομών

Αντώνης Ζερβός: Ξεκίνησε ως «παιχνίδι» και κατέληξε ως στοίχημα με τον εαυτό μου

Ο ελληνικός Τουρισμός χρειάζεται εθνικό σχέδιο για να διατηρηθεί στην κορυφή, δηλώνει ο Γιάννης Ρέτσος