(Επι)μένοντας Αιγαίο με τους ήχους από το Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών

(Επι)μένοντας Αιγαίο με τους ήχους  από το Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών

(Επι)μένοντας Αιγαίο με τους ήχους από το Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 344 ΦΟΡΕΣ

Μια διαφορετική, ιδιαίτερα ξεχωριστή ημέρα ήταν η προχθεσινή για το Δημοτικό Σχολείο της Νισύρου. Το εξαιρετικό Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (ΚΟΑ), πλημμύρισε ήχους την αυλή του σχολείου στο Μανδράκι, και στην συνέχεια μπήκε στην διαδικασία μύησης των μαθητών στο μαγικό κόσμο μιας συμφωνικής ορχήστρας.

Με θέα τα νερά του νότιου Αιγαίου, ανάμεσα σε ηφαιστειογενή βουνά και κάτω από τον μεγαλύτερο υδροθερμικό κρατήρα στον κόσμο, τα παιδιά της Νισύρου «είδαν» τη Λίμνη των Κύκνων του Τσαϊκόφσκι να συναντά τις μελωδίες του Μάνου Χατζιδάκι, συνοδεία πάσο ντόμπλε και τάνγκο.

Έμαθαν ότι φαγκότο σημαίνει δεμάτι από ξύλα, γοητεύτηκαν από το ιδιαίτερο όμποε και το κομψό κλαρινέτο, εντυπωσιάστηκαν με το κόρνο που αν και μεταλλικό «χωρά» σε ένα κουιντέτο ξύλινων πνευστών και παράλληλα ανακάλυψαν τους ξεχωριστούς ήχους. Και τέλος, σε ένα εντυπωσιακό φινάλε ανέλαβαν ρόλο μαέστρου και διηύθυναν τους μουσικούς.

Αυτά συνέβησαν στο πλαίσιο του προγράμματος (Επι)μένονας Αιγαίο της ΚΟΑ, με συναυλίες και εκπαιδευτικές δράσεις, που άρχισε τον περασμένο Οκτώβριο, από τις Κυκλάδες, με την υποστήριξη της γερμανικής πρεσβείας στην Αθήνα.

«Διανύουμε την δεύτερη φάση του εκπαιδευτικού μας προγράμματος. Ξεκίνησε από την Ρόδο, στην συνέχεια στην Χάλκη με το Metalloν - Κουϊντέτο Χάλκινων Πνευστών και Κρουστών, και εδώ πλέον στην Νίσυρο και την Κω.

Αμέσως μετά, την σκυτάλη παίρνει το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών, που θα ταξιδέψει στην Αμοργό και την Αστυπάλαια», μας ενημερώνει η Αλίκη Φιδετζή, αναπληρώτρια διευθύντρια της ΚΟΑ, για θέματα διοίκησης.

Προχωρώντας στους δρόμους της απομακρυσμένης Νισύρου με το ιδιαίτερο φως και τα χρώματα - δεν είναι τυχαία η αγάπη πολλών καλλιτεχνών για τη Νίσυρο, αλλά και του Μεσογειακού Ινστιτούτου Κινηματογράφου, που την επιλέγει για τα θερινά του σεμινάρια - και με πρόσφατη την αίσθηση από την επαφή των παιδιών με τις. «άλλες μουσικές», αναρωτιέται κάποιος για το μέγεθος της επιρροής που μπορεί να ασκήσει αυτή η επαφή στα παιδιά.

Το βέβαιο είναι, ότι ασκεί πολύ έντονη επίδραση στους μουσικούς.
Οι Βαγγέλης Σταθουλόπουλος - φλάουτο, Χριστίνα Παντελίδου - όμποε, Σπύρος Μουρίκης - κλαρινέτο, Γρηγόρης Ασωνίτης - κόρνο, Οδυσσέας Μπάσσιος - φαγκότο, ενώθηκαν σε κουϊντέτο πριν τέσσερα χρόνια, αλλά γνωρίζονται επαγγελματικά πολλά περισσότερα.

Όπως εξηγούν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κάποια στιγμή με πρωτοβουλία του συνόλου των χάλκινων πνευστών της ΚΟΑ, είχαν ξεκινήσει εκπαιδευτικές δράσεις σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αττικής και ειδικά σχολεία.

Η πρώτη τους επαφή με το «Δικαίωμα Στη Μουσική» όπως λεγόταν το πρόγραμμα, ήταν σε σχολείο για παιδιά με αυτισμό και σύνδρομο Ντάουν, το ίδρυμα «Λέλα Καραγιάννη» στην Καισαριανή. Ακόμη θυμούνται την συμμετοχή των παιδιών και την χαρά τους να αναγνωρίζουν ήχους:

«Η αρχή είχε γίνει και σε τέτοια ανταπόκριση δεν μπορείς να αντισταθείς» λένε οι μουσικοί. Κι ενώ συνεχίζουν τις μουσικές τους δράσεις σε ιδρύματα, φυλακές ανηλίκων, στο 18 Άνω, δεν παύουν να συμμετέχουν μια φορά τον μήνα σε συναυλίες της ΚΟΑ, «ισχυρό κίνητρο για να συνεχίσουν» παραδέχονται. Τ

ο (Επι)μένοντας Αιγαίο ήρθε σαν φυσικό επακόλουθο και εξελίσσεται παράλληλα με το πρόγραμμα «Δικαίωμα στη Μουσική». Είναι ανεξάντλητη η αφήγηση των μουσικών με στιγμιότυπα από τα νησιά που έχουν παίξει, τις τοπικές κοινωνίες και τη συμμετοχή των παιδιών, την προσμονή τους γι' αυτές τις εκπαιδευτικές μουσικές δράσεις.

Για το κοριτσάκι στην Κίμωλο που κατάφερε φυσώντας να βγάλει ήχο από κάθε ένα όργανο ξεχωριστά. Τον ''γεννημένο μαέστρο'', μικρούλη στο Καστελλόριζο, τις επαφές με τους μουσικούς από τις φιλαρμονικές των νησιών. Ντόπιοι μουσικοί που οι πρωινές τους ασχολίες μπορεί να είναι στα χωράφια, τις οικοδομές, σε γραφεία δημοτικών υπηρεσιών... Στις δυσκολίες που συναντούν σε όλα αυτά τα ταξίδια δεν αναφέρονται πολύ οι μουσικοί του κουιντέτου μας.

Η Αλίκη Φιδετζή όμως, που τα οργανώνει όλα, με πληροφορεί για ταξίδια που χρειάστηκε να κάνουν μέσα σε ψαρόβαρκες με πολλά μποφόρ, καλύπτοντας τα μουσικά τους όργανα, εργαλεία της δουλειάς τους και σημειωτέον πανάκριβα, για να μη βραχούν, όπως είχε συμβεί στην επίσκεψή τους στους Αρκιούς, προκειμένου να παίξουν για τα μοναδικά δύο παιδιά του δημοτικού σχολείου...

«Αν και η Ορχήστρα μας (ΚΟΑ) παίζει στο Μέγαρο Μουσικής, στην αρτιότερη αίθουσα της Ελλάδας, με την καλύτερη ηχητική και τις εξαιρετικές συναυλίες, όταν γνωρίζεις ότι υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος που στερείται το δικαίωμά του στη μουσική οφείλεις να βρεθείς κοντά σ' αυτόν τον κόσμο.

Αυτή η αμεσότητα δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα», λέει η Αλ. Φιδετζή με την πεποίθηση ότι « ο χρόνος δικαιώνει την απόφαση της ΚΟΑ να χρησιμοποιήσει για δράσεις σαν κι αυτές τα χρήματα που ουσιαστικά θα μπορούσαν να καλύψουν μια μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία της ορχήστρας».

Η επιλογή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και η δυναμική της Επι-μονή στο Αιγαίο, έχει να κάνει με την ανταπόκριση της ορχήστρας στα αιτήματα που καταφθάνουν από δήμους και περιφέρειες.

Λίγες ώρες πριν την βραδινή συναυλία του κουιντέτου Ξύλινων Πνευστών στη Νίσυρο, στην οποία συμμετέχει και ο διακεκριμένος Γερμανός κορνίστας Φραντς Πάλμαν, που έφθασε τα ξημερώματα στο νησί, χαρακτηριστικά είναι τα λόγια ενός από τους μουσικούς, που συμμετέχουν στα προγράμματα της ΚΟΑ στο Αιγαίο: «Μέσα από αυτή την εμπειρία θυμήθηκα ξανά γιατί ξεκίνησα να μαθαίνω μουσική».

Διαβάστε ακόμη

«Από τον Λόγο στην Εικόνα...» - Έκθεση μαθητικών εικαστικών έργων

Εκδήλωση για τα 109 χρόνια από τη γενοκτονία των Αρμενίων

Συζήτηση με τη WWF για τις δασικές πυρκαγιές της Ρόδου την Τετάρτη στο ΕΚΡ

Ανοιχτή Εκδήλωση για το κοινό του έργου «Ελληνικές Έξυπνες πόλεις: Σύστημα Τηλεφροντίδας με ρολόι και βραχιόλι στο Δήμο Ρόδου»

Επιτυχώς ολοκληρώθηκαν η Ημερίδα Ενημέρωσης & το Τριήμερο Περιφερειακό Εργαστήριο Κυκλικής Οικονομίας

Ομιλία του συγγραφέα Νικόλα Σμυρνάκη

Ημερίδα αφιερωμένη στον Νικ. Κόνσολα

Πεζοπορία της ΟΠΕΡ την Κυριακή 28 Απριλίου μαζί με τον Πανταζή Χούλη