Τα απόνερα της σύσκεψης για τον τουρισμό

Παρακολουθώντας τις τελευταίες μέρες τα «απόνερα» από την σύσκεψη με θέμα τον τουρισμό που συγκάλεσε ο Δήμος, έχω να καταθέσω τα εξής.
Πράγματι, η περίοδος που κληθήκαμε να καταθέσουμε, ως Φορείς, τα προβλήματα του τουρισμού, δεν ήταν η κατάλληλη.
Εξ’ άλλου, τα περισσότερα είναι γνωστά και χιλιοειπωμένα.


Αυτό όμως δεν δικαιολογεί την απουσία κανενός εκ των Φορέων που κλήθηκαν να συμμετέχουν στη σύσκεψη, ειδικά όταν το θέμα της αφορούσε την οικονομία του Νησιού.
Δεν νομίζω, όμως, ότι επειδή ορισμένοι δεν θέλησαν να παρευρεθούν, πως είναι λόγος για κάποιους άλλους να μηδενίζουν την παρουσία και τις ώρες που όλοι εμείς οι εκπρόσωποι των φορέων αφιερώσαμε για να παρευρεθούμε στη σύσκεψη και να καταθέσουμε τις προτάσεις μας.

Η επισήμανση του Προέδρου του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων κου Ματσίγκου, όσον αφορά τα προβλήματα καθημερινότητας , τα οποία για εμάς είναι από τα σοβαρότερα διαχρονικά προβλήματα που, δυστυχώς ,επηρεάζουν τον τουρισμό, μάς βρήκε απόλυτα σύμφωνους, όπως εξήγησα και στην τοποθέτησή μου.
Φυσικά δεν χρειαζόταν, απλά και μόνο για λόγους εντυπώσεων, να τα επαναλάβω, κατέθεσα όμως τις προτάσεις μας για συστράτευση δυνάμεων και επανασύσταση του ΟΠΡΟΤΟΥΡ.

Διαβάζοντας το άρθρο και την τοποθέτηση του διευθυντή της ΠΥΤ Δωδ/σου κου Ξάνθη, θα συμφωνήσω ότι ο τουρισμός είναι μια έννοια που απασχολεί όλους μας στην τοπική κοινωνία.
Η εμπειρία που αποκομίζει ο επισκέπτης της Ρόδου διαμορφώνεται μέσα από ένα σύνολο αξόνων. Πιστεύουμε ότι, βελτιώνοντας την ποιότητα σε τρεις βασικούς άξονες, θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε στον επισκέπτη την ταξιδιωτική εμπειρία που ονειρεύεται.

• Πρωταρχικό ρόλο έχουν οι υποδομές του νησιού και η αισθητική εικόνα του. Όλοι γνωρίζουμε, σε γενικά πλαίσια, ότι υπολείπεται ακόμη αρκετή δουλειά στο κομμάτι των υποδομών (αεροδρόμιο, λιμάνι, οδικό δίκτυο, θέσεις στάθμευσης κλπ.), της καθαριότητας (σκουπίδια, αποψίλωση, αφισορύπανση, παραλίες κλπ.) και γενικότερα της αισθητικής του νησιού μας.

• Εξίσου σημαντικό είναι να εξειδικεύσουμε το τουριστικό προϊόν μας, αφού πρακτικά, λόγω της μαζικής προσέλευσης επισκεπτών, είναι αδύνατον πλέον να στοχεύσουμε τον «ποιοτικό τουρισμό». Αφού δεν φροντίσαμε, έγκαιρα, να βάλουμε όρους στην ανάπτυξη του τουρισμού (περιορισμό κλινών, σχεδιασμό τουριστικών περιοχών), αναπόφευκτα η Ρόδος εξελίχθηκε σε τόπο υποδοχής μαζικού τουρισμού. Το μόνο που μας μένει είναι να εξειδικεύσουμε τις παρεχόμενες υπηρεσίες μας, μειώνοντας τον μεταξύ μας ανταγωνισμό, με στόχο να κάνουμε άνοιγμα και στην αγορά του «ποιοτικού» τουρισμού.
Στο σημείο αυτό, θα διαφωνήσω με την άποψη κάποιων «ειδημόνων» που πιστεύουν ότι η μείωση των τιμών θα προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες. Η στρατηγική αυτή δεν θα οδηγήσει πουθενά. Διότι σκοπός είναι να μπορεί ο επιχειρηματίας να ανταπεξέλθει και στις υποχρεώσεις του - και όχι να φυτοζωεί αφήνοντας απλήρωτο το προσωπικό…

• Τρίτος άξονας είναι η προβολή και προώθηση της Ρόδου, που θεωρώ ότι δεν πρέπει να ανατεθεί σε κάποιους «τρίτους», εκτός νησιού. Οι ανερχόμενες εταιρείες μάρκετινγκ εξυπηρετούν στην ουσία άλλα οικονομικά συμφέροντα. Δεν έχουμε παρά να οργανώσουμε τον «δικό μας» ΠΡΟΤΟΥΡ, ο οποίος έχει και την τεχνική κατάρτιση, διαθέτει και την εμπειρία.
Στη συνάντηση με τον Δήμο παρευρέθηκαν σχεδόν όλοι οι επαγγελματικοί φορείς που έχουν άμεση επαφή με τον τουρισμό και απλά απουσίαζαν, αν δεν απατώμαι,  η Ένωση Ξενοδόχων, ο Εμπορικός Σύλλογος και η Ένωση Ταξί.

Φυσικά, ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων, ως ένας Σύλλογος  ξενοδοχοϋπαλλήλων, εκπροσωπεί, στην ουσία, την Ένωση Ξενοδόχων, εκφέροντας τις θέσεις τους, άρα απουσίαζαν μόνο δυο φορείς.
Αν και οι περισσότεροι από τους παρευρισκόμενους εκπροσωπούμε  πολυπληθείς φορείς, που έχουν άμεση επαφή με τον τουρισμό, εν τούτοις έχουμε συνηθίσει πλέον, κάποιους εκπροσώπους ΜΜΕ να μάς «αγνοούν» συστηματικά, αποφεύγοντας να κάνουν κάποια αναφορά στις προτάσεις που καταθέτουμε σε ανάλογες συσκέψεις, ενώ μετά βίας κάνουν λόγο έστω και για την παρουσία μας σε αυτές.

Ας θυμηθούμε όμως λίγο την πορεία που είχε ο ΠΡΟΤΟΥΡ, ένα όργανο που θα μπορούσε πραγματικά να βοηθήσει αποτελεσματικά  στην προβολή, και όχι μόνο, του νησιού.
Από την ημέρα που πρωτοξεκίνησε διαχειρίστηκε, καλώς ή κακώς, κάποια εκατομμύρια ευρώ, τα οποία- παρεμπιπτόντως- προέρχονταν από την συνδρομή όλων μας μέσα από το ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Την αποκλειστική οικονομική διαχείριση του ΠΡΟΤΟΥΡ είχε διαχρονικά η Ένωση Ξενοδόχων, η οποία επί σειρά ετών προωθούσε και προέβαλε τα ξενοδοχεία της Ρόδου – και συγκεκριμένα ΜΟΝΟ τα οικονομικά τακτοποιημένα μέλη της, λες και τα λεφτά που διαχειριζόταν, με την ανοχή πάντα του εκάστοτε  Προέδρου του Οργανισμού, προέρχονταν από τα μέλη της Ένωσης και μόνο.

Είναι γνωστό, άλλωστε, πως από την ίδρυση του Οργανισμού και για αρκετά χρόνια μάς απαγόρευαν, ως Φορέα, ακόμα και να παραβρισκόμαστε στα περίπτερα που ο ΠΡΟΤΟΥΡ διατηρούσε στις διάφορες εκθέσεις τουρισμού.
Τα τελευταία χρόνια, μετά από πιέσεις του φορέα μας, αλλά και μετά την ανάληψη της Προεδρίας της Ένωσης από τον κ. Καμπουράκη, έγιναν πράγματι αρκετές αλλαγές, τόσο με την ευρύτερη συμμετοχή των φορέων, όσο και με τον εξορθολογισμό και την διαφάνεια των οικονομικών του Οργανισμού.

Πράγματι, η Δημοτική αρχή δεν διαχειρίστηκε σωστά, έως τώρα, το θέμα χρηματοδότησης του οργάνου, δεν δικαιολογείται όμως κανείς από εμάς, και ειδικά αυτοί που ωφελήθηκαν περισσότερο από όλους, να προσπαθεί να βρει καινούργια «οικονομική στέγη για την προώθηση των συμφερόντων του» και μάλιστα αγνοώντας όλους τους υπόλοιπους εμπλεκομένους με τον τουρισμό φορείς.

Καλώ, λοιπόν, όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους με τον τουρισμό φορείς, τον Δήμο, αλλά και την Περιφέρεια, να αναλάβουν την ευθύνη που τούς αναλογεί προς την τοπική κοινωνία, μιας και από τον τουρισμό δυστυχώς ζούμε όλοι, να συστρατευτούμε και να ξαναδώσουμε την δύναμη στον Οργανισμό, που ζήλευε έως τώρα όλη η Ελλάδα.

                                                                                                                                    Τοκούζης Παναγιώτης