Τουρισμός στις Κυκλάδες και παρκούρ

Η σχέση τουρισμού και περιβάλλοντος ήταν πάντοτε  σημαντική. Το περιβάλλον που διακρίνεται σε δομημένο και φυσικό χαρακτηρίζει τους προορισμούς. Τα νησιά του Αιγίου παρά την ανεξέλεγκτη εκφυλιστική ανάπτυξη που ξεκίνησε από τη δεκαετία του 60 εξακολουθούν να διατηρούν το χαρακτήρα τους. Η ανάπτυξη που πραγματοποιήθηκε στα Κυκλαδίτικα νησιά του Αιγαίου σχετίζεται με την μοναδικότητα του δομημένου περιβάλλοντος και τις μοναδικές παραλίες. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η διασκέδαση στα νησιά  έχει υψηλή ποιότητα υπηρεσιών.

Τα κυκλαδίτικα σπίτια χτίζονται με απλά μέσα για να καλύπτουν βιοτικές ανάγκες αλλά θεωρούνται έργα μοναδικά σε αισθητική η οποία διατηρήθηκε αναλλοίωτη στο βάθος του χρόνου. Σε πολλές περιπτώσεις τα σπίτια ήταν σε αμυντική κατάταξη  λογω πειρατείας.

Σημαντικοί παράγοντες που επηρέασαν την κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική είναι το περιβάλλον, το κλίμα, ο ρόλος του νερού και του φυσικού εδάφους. Ο οικισμός μεγάλωνε χωρίς σχεδιασμό ανάλογα με το φυσικό έδαφος. Το κτίσιμο ενός χωριού βάσει σχεδίου είναι κάτι πολύ σπάνιο στις Κυκλάδες.

Η αρχιτεκτονική των σπιτιών οφείλεται επίσης και στις οικονομικές συνθήκες, αφού μεγάλη σημασία έχουν τα χρησιμοποιούμενα μέσα αλλά και οι ικανότητες των τεχνικών. Καθώς τα οικονομικά μέσα είναι ελάχιστα και οι εργάτες ανειδίκευτοι, τα υλικά είναι τοπικά, ανεπεξέργαστα και οι χτίστες είναι οι ίδιοι οι χρήστες τους.

Έτσι, έχουμε κυρίως «μονόχωρους κύβους» με εμβαδόν 3x4μ και ύψος 2,5μ καθώς δεν υπήρχε διαθέσιμη ξυλεία και οι δοκοί δεν ξεπερνούσαν τα τρία μέτρα. Συνήθως τα σπίτια στους οικισμούς λογω της περιορισμένης έκτασης  τους ήταν σε πολύ κοντινή απόσταση μεταξύ τους, ενώ οι δρόμοι που τα χωρίζουν  είναι και αυτοί στενοί.

Ο προσανατολισμός του σπιτιού είναι συνήθως νοτιοανατολικός ώστε το σπίτι να απολαμβάνει το φυσικό φως ενώ οι τοίχοι έχουν πάχος 60-80εκ ώστε να διασφαλίζεται η επιθυμητή θερμοκρασία. Τα ανοίγματα για τον ίδιο λόγο είναι μικρά ενώ στη βόρεια πλευρά υπήρχε σχεδόν πάντα ένα άνοιγμα για να δροσίζεται το σπίτι τους καλοκαιρινούς μηνες από  τα μελτέμια  αλλά και για να μην μπαίνει ο κρύος αέρας τους χειμωνιάτικους μήνες. Επιπλέον το λευκό χρώμα των τοίχων περιορίζει την απορρόφηση θερμότητας.

Αποτέλεσμα του ιδιότυπου αυτοί  αρχιτεκτονικού χαρακτήρα να υπάρχει μια ομοιομορφία στα οικήματα η οποία είναι και  η βάση για το τουριστικό  προϊόν των Κυκλάδων σε συνδυασμό βέβαια με τις μοναδικό άνυδρο περιβάλλον και τις αμμοθινες. Αυτά τα άσπρα μικρά σπιτάκια μοναδικά στον κόσμο είναι  σκηνικό για τις διακοπές  είναι ένα  ανεπανάληπτο  τουριστικό  θέλγητρο.

Ζωγράφοι, φωτογράφοι αλλά και απλοί τουρίστες εμπνέονται να επισκευθουν  τα Κυκλαδονησια. Η διασκέδαση αποτελεί σημαντικό παράγοντα που χαρακτηρίζει το τουριστικό  προϊόν,  νεότερης ηλικίας άτομα επισκέπτονται τα νησιά για έντονες στιγμές διασκέδασης. Πολλοί επώνυμοι τουρίστες τα επισκέπτονται. Οι νεότερες ηλικίες εκτός από διασκέδαση και θαλάσσια σπορ πάντοτε θέλουν να πραγματοποιήσουν περισσότερες δραστηριότητες. Το παρκουρ είναι ιδανική δραστηριότητα  για τα Κυκλαδονησια.

Σε όλα τα Κυκλαδονήσια υπάρχουν χιλιάδες καταλύματα. Παρακάτω ακολουθεί πλήρης κατάλογος κλινών:

MUNICIPALITY

ΣΥΝΟΛΟ ΚΛΙΝΩΝ

ΚΛΙΝΕ ΑΝΑ ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΟ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΟ

ΚΛΙΝΕΣ ΑΝΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΟ ΠΑΡΑΛΙΑΣ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

ΣΥΡΟΣ

ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ  

2927

0,56

5226,78

ΟΧΙ

ΠΩΣΕΙΔΩΝΙΑ

2260

4,8

470,83

ΟΧΙ

ΑΝΩ ΣΥΡΟΣ

1281

2,8

457,5

ΟΧΙ

ΑΜΟΡΓΟΣ

3395

8,5

399,41

ΟΧΙ

ΑΝΔΡΟΣ

ΚΟΡΘΙΙΟ

197

3,5

56,285

ΟΧΙ

ΥΔΡΟΥΣΑ

3371

15,2

221,77

ΟΧΙ

ΠΟΛΗ ΑΝΔΡΟΥ

1307

4,2

311,19

ΟΧΙ

THIRA ISLAND

ΘΗΡΑ(ΕΚΤΟΣ ΟΙΑΣ)

16010

18,6

860,75

ΝΑΙ

ΟΙΑ

1021

5,8

176,03

ΝΑΙ

ΘΗΡΑΣΙΑ

44

2

22

ΝΑΙ

ΙΟΣ

4333

9,48

457,06

ΝΑΙ

ΚΕΑ

942

9,2

102,39

ΟΧΙ

ΚΙΘΝΟΣ

963

15

64,2

ΟΧΙ

ΜΗΛΟΣ

4393

20,5

214,29

ΝΑΙ

ΜΥΚΟΝΟΣ

18926

10,3

1837,47

ΝΑΙ

NAXOS ISLAND

ΝΑΞΟΣ

 4000

18,5

170.64

ΟΧΙ

ΔΡΥΜΑΛΙΑ

595

6,8

87,5

ΟΧΙ

ΠΑΡΟΣ

18063

22,5

802,8

ΝΑΙ

ΣΕΡΙΦΟΣ

 400

7,1

0

ΟΧΙ

ΣΙΦΝΟΣ

2317

4,62

501,51

ΝΑΙ

ΤΗΝΟΙΣ  

ΠΟΛΗ ΤΗΝΟΥ

2495

3,2

779,68

ΟΧΙ

ΕΞΩΜΒΟΥΡΓΟ

773

6,3

122,69

ΟΧΙ

ΠΑΝΟΡΜΟΣ

312

1,2

260

ΟΧΙ

ΑΝΑΔΗ

724

5,41

133,82

ΟΧΙ

ΑΝΤΙΠΑΡΟΣ

2343

7,3

320,95

ΟΧΙ

ΔΟΝΟΥΣΑ

500

2

250

ΟΧΙ

ΗΡΑΚΛΕΙΑ

230

1,5

153,33

ΟΧΙ

ΚΙΜΩΛΟΣ

228

7,5

30,4

ΟΧΙ

ΚΟΥΦΟΝΗΣΙ

1761

2

880,5

ΟΧΙ

ΣΙΚΙΝΟΣ

240

1,11

216,21

ΟΧΙ

ΣΧΙΝΟΥΣΑ

443

3,6

123,05

ΟΧΙ

ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ

2592

1,95

1329,23

ΟΧΙ

 

Η Πάρος η Μύκονος και η Σαντορίνη συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος της τουριστικής ζήτησης. Διαθέτουν πλέον και τα τρία νησιά πλέον  διεθνή αεροδρόμια. Ενώ η Μύκονος και η Σαντορίνη είναι και προορισμοί κρουαζιέρας.

Ο ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ

Η διαφοροποίηση του προτύπου ανάπτυξης που επιλέχθηκε στις πρώτες δεκαετίες της μεταπολεμικής περιόδου και συνδέεται αποκλειστικά με τον οργανωμένο μαζικό τουρισμό διακοπών αποτελεί μια πρώτη προϋπόθεση. Το πρότυπο αυτό ταυτίζεται με τη μικρή τουριστική περίοδο και τα συνακόλουθα προβλήματά της, τη μονοσήμαντη και συχνά εξαρτησιακή σύνδεση με συγκεκριμένες ευρωπαϊκές αγορές, τη «μονοκαλλιέργεια» του τουρισμού σε βάρος άλλων κλάδων της τοπικής οικονομίας. Η μαζική ζήτηση για τις υπηρεσίες και υποδομές αυτού του προτύπου οδήγησε σταδιακά στην υποβάθμιση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Ο εμπλουτισμός του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μπορεί να γίνει  με υποδομές, προϊόντα  και εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Οι εναλλακτικές μορφές μετατρέπουν τον προϊόν σε ποιοτικότερο, απευθύνονται σε καλύτερης ποιότητας επισκέπτες αλλά αναβαθμίζουν το χρόνο ποιοτικά το χρόνο παραμονής στον προορισμό. Προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν γίνει τα τελευταία κυρίως 20 χρόνια (ΕΟΤ, ιδιώτες, ΟΤΑ) αλλά χαρακτηρίζονται από έλλειψη συντονισμού και ανεπαρκές μάρκετινγκ. Σε μερικές περιπτώσεις οι αντίστοιχες ενώσεις επαγγελματιών κάνουν πολύ χρήσιμη δουλειά προβολής. Οι περισσότεροι ανταγωνιστές μας διαθέτουν αντίστοιχα παρόμοια προϊόντα ήδη από τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, γεγονός που τους επέτρεψε τόσο την ποιοτική διαφοροποίηση του προϊόντος τους, όσο και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

ΠΑΡΚΟΥΡ

Το παρκούρ ή Τέχνη της Φυγής είναι μια αθλητική δραστηριότητα, με κύριο θέμα την υπερπήδηση εμποδίων, φυσικών ή τεχνητών, με διάφορους ακροβατικούς τρόπους που επιτρέπουν την ταχύτατη μετακίνηση από ένα σταθερό σημείο σε ένα άλλο. Είναι μια εικόνα που συναντάμε συχνά σε ταινίες, όπου οι πρωταγωνιστές πηδάνε από σκεπή σε σκεπή, αλλά και στην καθημερινότητα μας πλέον. Στις μέρες μας νέοι κυρίως σε ηλικία επιλέγουν αυτόν τον τρόπο έκφρασης και γυμναστικής.

Γενέτειρα του παρκούρ θεωρείται ένα προάστιο του Παρισιού (Lisses) Ο όρος παρκούρ προκύπτει από το Parcours du Combattant, ένα είδος στρατιωτικού αγωνίσματος δρόμου μετ' εμποδίων και στόχος των αθλητών όπως προαναφέρθηκε είναι  η υπερπήδηση εμποδίων, φυσικών και τεχνητών, όπου ως εμπόδια μπορούν να θεωρηθούν τα πάντα, από βράχοι, ποτάμια, ή κλαδιά μέχρι τοίχοι, πεζούλια ή κάγκελα.

Ένα άτομο που επιλέγει να κάνει parkour καλλιεργεί την ικανότητα να εντοπίζει εναλλακτικούς τρόπους κίνησης και πορείας, τους οποίους ενδέχεται να χρησιμοποιήσει τόσο στην καθημερινή του ζωή, όσο και σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών.

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι προορισμοί στο κόσμο εκδηλώνουν ενδιαφέρον να φιλοξενήσουν τέτοιου είδους εκδηλώσεις εμπλουτίζοντας το τουριστικό τους προϊόν και παράλληλα να προβάλουν τον ίδιο το προορισμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Σαντορίνη, όπου για έκτη συνεχόμενη χρονιά θα φιλοξενήσει γνωστό διαγωνισμό parkour με χορηγό μεγάλη εταιρεία αναψυκτικών.

Όπως δήλωσαν οι υπεύθυνοι  η διοργάνωση που φέτος θα πραγματοποιηθεί στην Οία, είναι πρώτο θέμα για το νησί και ήδη αποτελεί πόλο έλξης για τους λάτρεις του αθλήματος. Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρουν μέσα μαζικής ενημέρωσης παγκόσμιας εμβέλειας , θα προβάλλουν εικόνες της μαγευτικής Σαντορίνης που θα ταξιδεύσουν στο εξωτερικό σαγηνεύοντας τους τηλεθεατές και εν δυνάμει επισκέπτες του νησιού. Εδώ για να ενισχύσουμε τη παραπάνω άποψη μπορούμε να αναφέρουμε ότι το 2010 τηλεοπτικό πρόγραμμα με θέμα το Parkour, που προβλήθηκε στις Ηνωμένες πολιτείες της Αμερικής συγκέντρωσε στο νεανικό κοινό (12-24 ετών) 3.500.000 θεατές, ενώ στις μηχανές αναζήτησης του διαδικτύου η λέξη Parkour επιφέρει 20.300.000 αποτελέσματα.

Πέρα από τα παραπάνω, το αστικό τοπίο, που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να χαρακτηριστεί και ως  «υποβαθμισμένο», δίνετε η δυνατότητα να αξιοποιηθεί τουριστικά και να προβληθεί μέσω δραστηριοτήτων όπως το Parkour. Επίσης η έκθεση του αστικού περιβάλλοντος στο κοινό και τους αρμόδιους φορείς μπορεί να αναδείξει προβλήματα και θέματα των περιοχών και των κατοίκων και να επιφέρει λύσεις σε τυχόν προβλήματα που τους απασχολούν.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η διοργάνωση εκδηλώσεων αποτελεί ένα σημαντικό τουριστικό πλεονέκτημα για τις περιοχές που τις διοργανώνουν, βελτιώνοντας την εικόνα τους, με σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις για τους κατοίκους και αποτελώντας εξαιρετικό εργαλείο προώθησης και διαφήμισής τους.

Πέρα όμως από το κύριο στόχο της προώθησης και επίτευξης μιας θετικής εικόνας του προορισμού μέσα από μία εκδήλωση, οι  περιοχές που διοργανώνουν και προωθούν εκδηλώσεις όλων των ειδών, μπορούν να επιτύχουν στόχους όπως να προσελκύσουν τουρίστες- επισκέπτες κυρίως εκτός τουριστικής περιόδου, να προβάλλουν άλλα αξιοθέατα ή περιοχές που παραμένουν άγνωστα στο ευρύ κοινό, να συμβάλουν στη γενικότερη αναβάθμιση και τη βελτίωση των υποδομών μίας πόλης.

Η ανάπτυξη του τουρισμού από τη διοργάνωση εκδηλώσεων, αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα και στη τοπική κοινωνία, τόσο σε οικονομικό, όσο και σε κοινωνικό και περιβαλλοντικό επίπεδο.

Οικονομικές συνέπειες όπως επέκταση της τουριστικής περιόδου, αύξηση εσόδων για τις τοπικές επιχειρήσεις, αύξηση της απασχόλησης, αύξηση των τιμών των ακινήτων, αύξηση των τιμών κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.

Θετικές κοινωνικές επιπτώσεις όπως η δυνατότητα κοινωνικοποίησης, διασκέδασης και ψυχαγωγίας για τους κατοίκους, η επιμόρφωση και η διεύρυνση των γνώσεων τους, η βελτίωση της ποιότητας ζωής τους.

Περιβαλλοντικές αφού συνήθως στα πλαίσια των εκδηλώσεων έχουμε βελτίωση της  προσβασιμότητας για την περιοχή, δημιουργία νέων η βελτίωση των υποδομών, αναζωογόνηση υποβαθμισμένων περιοχών εκδήλωσης, έργα καθαριότητας και καλλωπισμού.

Γράφουν οι Δημήτρης Προκοπίου και Κων/νος Γιαννόπουλος