Αντιαπτυξιακός ο νέος "αναπτυξιακός νόμος"...

Αισιόδοξος για την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν που βρίσκεται σε εξέλιξη, τόσο στην Ελλάδα, αλλά και στη Ρόδο εμφανίζεται σε συνέντευξή του στο “ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ” ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Χατζηλαζάρου, κ. Γιάννης Χατζηλαζάρου.

Ο ίδιος εξάλλου συνηθίζει να βλέπει το ποτήρι ...μισογεμάτο.
Στο πλαίσιο, άλλωστε, αυτής της οπτικής, εντάσσονται και τα σχέδιά του για την ανέγερση της έκτης κατά σειρά ξενοδοχειακής μονάδας του Ομίλου, τα οποία προχωρούν κανονικά, με βάση τον εταιρικό σχεδιασμό και θα τεθούν σε εφαρμογή με την ολοκλήρωση της φετινής τουριστικής χρονιάς.
Ιδιαίτερα επικριτικός εμφανίζεται ο κ. Χατζηλαζάρου σχολιάζοντας την κατεύθυνση του νέου αναπτυξιακού νόμου, υπογραμμίζοντας πως «για να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης θα πρέπει να απαντήσει αποτελεσματικά σε συγκεκριμένα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, τα οποία ταλανίζουν την επιχειρηματικότητα».

Η συνέντευξη του Γιάννη Χατζηλαζάρου, γνωστού και ως “κυρίου δεν χρωστάω”, έχει ως εξής:

Ποιά είναι η εκτίμησή σας για το σύνολο της φετινής τουριστικής χρονιάς, τόσο σε επίπεδο Ρόδου, όσο και σε επίπεδο χώρας, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις στην Τουρκία και ποιό πιστεύεται ότι είναι το μέλλον της Ελλάδας στην τουριστική “σκακιέρα” της Μεσογείου;
Ο τόπος μας ήταν ανέκαθεν, και θα παραμείνει, ένας σημαντικός τουριστικός προορισμός. Οι μεταβολές που συμβαίνουν γύρω μας θα πρέπει να αναγνωσθούν ως ευκαιρία για να αναδείξουμε το τουριστικό μας προϊόν όχι μόνο σε αυτούς που παραδοσιακά μας προτιμάνε, αλλά και σε όλους όσοι μας επιλέξουν λόγω των συνθηκών. Μέσα από την ποιότητά μας, τον πολιτισμό μας, και, κυρίως, την ελληνική φιλοξενία να τους κερδίσουμε. Στόχος θα πρέπει να είναι να ξανα-ανακαλύψουμε την έννοια της ελληνικής φιλοξενίας.

Τί είναι αυτό που φταίει και για το οποίο η χώρα μας, παρότι εφέτος είναι σε προνομιακή θέση, λόγω των πολιτικών εξελίξεων και των τρομοκρατικών επιθέσεων, που έθεσαν εκτός συναγωνισμού την Τουρκία, την Αίγυπτο, την Τυνησία, δεν έκανε τη διαφορά;
Η εγγύτητα της χώρας με τις προβληματικές περιοχές, αλλά και το μεταναστευτικό πρόβλημα επηρέασαν τον τουρισμό στην Ελλάδα. Εντούτοις, η χρονιά φαίνεται να εξελίσσεται καλά, παρά τη δύσκολη εκκίνηση.

Η Ελλάδα δείχνει να μην κατάφερε να “εξαργυρώσει” το μεγάλο στοίχημα της φετινής τουριστικής περιόδου, που ήταν ο ρωσικός τουρισμός. Ποιό είναι το σχόλιό σας και πως διαμορφώνεται η ρωσική αγορά εφέτος στη Ρόδο;
Τα στοιχεία του Ιούνη δείχνουν ότι είχαμε μια αύξηση στις αφίξεις Ρώσων τουριστών στη Ρόδο. Σίγουρα οι καθυστερήσεις, το άσχημο ξεκίνημα και η αξία του νομίσματός τους σε σχέση με το ευρώ, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την απόφασή τους να επιλέξουν την Ελλάδα για διακοπές. Παρόλα αυτά, από τον Ιούνιο και έπειτα η κίνηση εξελίσσεται ικανοποιητικά για τη χώρα μας.

Ποιές είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά; Τι δείχνουν τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί, δεδομένης της νέας αύξησης του Φ.Π.Α. και της κατάργησης της αύξησης του Φ.Π.Α. στα νησιά;
Σε σύγκριση με τις γειτονικές μας ανταγωνίστριες χώρες είμαστε ακριβοί, γεγονός που επιδρά σημαντικά στην επιλογή της χώρας ως τουριστικού προορισμού και ειδικά σε μια περίοδο όπου υπάρχει μια γενικότερη ύφεση στις οικονομίες των ευρωπαϊκών και άλλων χωρών.
Ωστόσο, η ασφάλεια και η ηρεμία που επιδεικνύει η χώρα μας στις μεταβολές και αναταράξεις που συμβαίνουν γύρω μας, μου επιτρέπουν να είμαι αισιόδοξος για μια καλή χρονιά, όχι μόνο για την επόμενη, αλλά και για την εφετινή. Ηδη, όπως προανέφερα, από τον Ιούνιο και έπειτα ο Τουρισμός εξελίσσεται καλά, ενώ και οι μήνες Σεπτέμβριος-Οκτώβριος θα είναι εξίσου καλοί, κάτι το οποίο θα φανεί άλλωστε και στο τέλος της σεζόν.

Αύξηση Φ.Π.Α., κατάργηση μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. στα νησιά, προγραμματιζόμενο νέο τέλος διανυκτέρευσης. Ποιές κατά τη γνώμη σας είναι οι επιπτώσεις στην ξενοδοχειακή αγορά;
Οι συνέπειες των μέτρων έχουν πλήξει σε σημαντικό βαθμό την ξενοδοχειακή αγορά. Οποιοσδήποτε νέος φόρος θα επηρεάσει δραματικά τον Τουρισμό στο σύνολό του.

Πώς εξελίσσονται τα σχέδιά σας για τη νέα, έκτη κατά σειρά ξενοδοχειακή μονάδα του ομίλου σας και τι άλλο προγραμματίζετε σε επίπεδο επενδύσεων;
Προχωράμε στον σχεδιασμό βάσει του προγράμματός μας, όπου η έκτη μονάδα του ομίλου θα ξεκινήσει με το κλείσιμο της φετινής σεζόν. Παράλληλα, μια σειρά από ανακαινίσεις έχουν ήδη υλοποιηθεί στα ξενοδοχεία του ομίλου και συνάμα έχουν προγραμματισθεί για το νέο μια σειρά από εργασίες αναβάθμισης των εγκαταστάσεων, που θα ανεβάσουν ακόμη περισσότερο το παρεχόμενο επίπεδο υπηρεσιών φιλοξενίας.

Με όλα αυτά τα νέα φορολογικά μέτρα, η Ελλάδα γίνεται αρκετά ακριβή και κινδυνεύει να τεθεί εκτός συναγωνισμού. Ποιές είναι οι προτάσεις σας προκειμένου η Ελλάδα να παραμείνει δυνατός “παίχτης” στην τουριστική “σκακιέρα” της Μεσογείου.
Καταρχήν είναι σημαντικό να υπάρξει κεντρικός σχεδιασμός στον οποίο θα έχουν ρόλο όλοι οι φορείς του κλάδου. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τις αλλαγές που συμβαίνουν και πρόκειται να συμβούν στη γειτονιά μας, στη Μεσόγειο και σε όλη την Ευρώπη. Επιπλέον, να αξιολογήσουμε τις επιπτώσεις από το Brexit, αλλά και να είμαστε έτοιμοι να εκμεταλλευθούμε τις όποιες ευκαιρίες μπορεί να  αντιδράσουμε ανάλογα, με οργανωμένη και συστηματική διαχείριση.
Παράλληλα, χρειάζεται να αντλούμε παραδείγματα από τις ανταγωνίστριες χώρες και να λειτουργούμε σε κοντινό πλαίσιο, σε επίπεδο υπηρεσιών, αλλά και φορολογικών επιβαρύνσεων.

Αναπτυξιακός νόμος: θα βοηθήσει;
Προκειμένου ο νέος αναπτυξιακός νόμος να αποτελέσει “μοχλό ανάπτυξης”, θα πρέπει να απαντήσει αποτελεσματικά σε συγκεκριμένα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, τα οποία ταλανίζουν την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα και αποτελούν τροχοπέδη για οποιαδήποτε πρόοδο και εξέλιξη. Τα εξαγγελόμενα μέτρα φαίνεται να μην είναι προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς παλιές επενδύσεις παραμένουν απλήρωτες, ενώ οι αυξημένες φορολογικές επιβαρύνσεις στον τουρισμό αποθαρρύνουν ξένους επενδυτές να συμμετέχουν στην αναβάθμισή του.