Τσίκκης: κανένα πρόβλημα δεν υπάρχει με το νερό

Με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο διαβεβαίωσε, χθες, ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ κ. Δημήτρης Τσίκκης, ότι το νερό που διαθέτει η Επιχείρηση στο δίκτυό της είναι απολύτως ασφαλές, είναι ανθρώπινης κατανάλωσης και όπως ορίζει ο νόμος σχετικά με τη σύστασή του, στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που παραχώρησε και κατά την οποία έδωσε απαντήσεις «εφ’ όλης της ύλης» σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το νησί φέτος το καλοκαίρι.

Αναλυτικά:
Για την υδροδότηση
Αρχικά, ο κ. Τσίκκης θέλησε να πει τα εξής: «Η ΔΕΥΑΡ είναι μία δημοτική επιχείρηση, η οποία προσπαθεί για την ομαλή υδροδότηση του Δήμου της Ρόδου, όλου του νησιού. Είναι γεγονός ότι βρήκαμε καταστάσεις δύσκολες φέτος. Αυτή η περίπτωση της ανομβρίας, η οποία όπως όλοι γνωρίζετε, εκτείνεται σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου και δεν εστιάζεται μόνο στην περιοχή της Ρόδου ή της Δωδεκανήσου, θα ταλαιπωρήσει πολύ κόσμο από ‘δω και πέρα.

Πρέπει, λοιπόν, να επισημάνουμε στους καταναλωτές του νησιού μας, ότι θα πρέπει επιτέλους να αποκτήσουμε περιβαλλοντική συνείδηση, θα πρέπει επιτέλους να σεβόμαστε το αγαθό αυτό που λέγεται νερό. Δεν πρέπει να κάνουμε αλόγιστη κατανάλωση».

Όπως είπε, η ΔΕΥΑΡ, πολλές φορές, έχει βγάλει συνεργεία και στις απομακρυσμένες κοινότητες καθώς και στην πόλη της Ρόδου αλλά και στο βόρειο τρίγωνο, προσπαθώντας είτε να εντοπίσει παράνομες συνδέσεις είτε να διορθώσει λάθη που υπήρχαν εν γένει στα δίκτυά της.

Επίσης, πέρυσι και πρόπερσι, κατάφεραν να ολοκληρώσουν αρκετά έργα, προϋπολογισμού περίπου 6,5 εκατομμυρίων ευρώ, όπως αυτό της πλήρους μηχανολογικής ανακατασκευής του Βιολογικού της Λίνδου, κατάφεραν και έλυσαν σχεδόν οριστικά το πρόβλημα υδροδότησης της Νότιας Ρόδου με έναν αγωγό και με ένα έργο που έγινε με ίδιους πόρους της Επιχείρησης και στοίχισε περί τα 580 χιλιάδες ευρώ.

Παράλληλα, γίνονται παρεμβάσεις σε όλες τις κοινότητες του νησιού και βρίσκονται στην ευχάριστη θέση ν’ αναφέρουν ότι, αυτά τα δύο χρόνια, έχουν επενδύσει στα δίκτυα και τις υποδομές της ΔΕΥΑΡ γύρω στα 6,5 εκατ. ευρώ.

Προχώρησαν και ένα βήμα παραπάνω καθώς στο νέο ΕΣΠΑ, που άνοιξε προ λίγων μηνών, κατάφεραν και κατέθεσαν τέσσερις προτάσεις για χρηματοδότηση, ύψους 4,7 εκατ. ευρώ.
Όπως είπε ο κ. Τσίκκης, έκανε την παραπάνω αναδρομή αφού ο κόσμος πρέπει να γνωρίζει ότι η ΔΕΥΑΡ είναι μία Επιχείρηση η οποία ασχολείται με υποδομές, τις οποίες, όμως, πρέπει επιμελώς να κρύψουν στο έδαφος, δηλαδή δεν φαίνονται αυτές οι υποδομές. «Δεν είναι κτίρια, δεν είναι βιτρίνα.

Είναι, όμως, το βασικότερο σημείο της υποδομής μίας τουριστικής περιοχής σαν αυτήν της Ρόδου. Θεωρούμε ότι αντιμετωπίσαμε πολλά προβλήματα αυτό το καλοκαίρι, προβλήματα υδροδότησης. Δώσαμε λύσεις, δεν φθάσαμε να έχουμε λύσει το πρόβλημα, όμως θα πρέπει να δείξει κατανόηση και ο κόσμος και ειδικά να κάνει λελογισμένη χρήση του νερού», τόνισε.

Ως παράδειγμα, μάλιστα, ανέφερε ότι στη δ.ε. Πεταλούδων και συγκεκριμένα στην κοινότητα Κρεμαστής, παρατηρείται ένα πρόβλημα κάθε Σάββατο και γνωρίζουν ότι την ημέρα αυτή υπάρχει υπερκατανάλωση στην περιοχή. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να το καταλάβει ο κόσμος, είπε και αναρωτήθηκε: «Γιατί την υπόλοιπη εβδομάδα δεν έχουμε πρόβλημα και έχουμε μόνο το Σάββατο ή την Κυριακή; Γιατί αυτό παρατηρείται σε περιοχές οι οποίες παραπονούνται για τη μη ομαλή υδροδότηση; Τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας, δεν έχουν πρόβλημα; Άρα φταίει η υπερκατανάλωση», είπε και ανέφερε, χαρακτηριστικά ότι στη ΔΕΥΑΡ δεν έχουν…κάποιους διακόπτες ώστε να κλείνουν κάποια γειτονιά κάθε Σαββατοκύριακο αφού κάθε Σάββατο οι πολίτες συνήθως μένουν σπίτια τους, ασχολούνται με τους κήπους τους κτλπ.

Μάλιστα, έχουν φωτογραφίσει εκατοντάδες τέτοια περιστατικά όπου τα νερά τρέχουν στο δρόμο.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο, η ΔΕΥΑΡ είναι μία  Επιχείρηση που εργάζεται 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, υπάρχουν συνεργεία, υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι βρίσκονται σε επιφυλακή και το προσωπικό το οποίο υπερβάλει εαυτόν πολλές φορές. «Ναι, συμφωνώ, δεν είμαστε στο εκατό τοις εκατό, προσπαθούμε όμως γι’ αυτό.

Οι κατευθύνσεις που έχουμε πάρει από τον Δήμαρχο είναι να σκύψουμε στο πρόβλημα του κάθε πολίτη και της κάθε γειτονιάς. Όμως, φανταστείτε και μία αποδεκατισμένη Επιχείρηση, η οποία σύμφωνα με το οργανόγραμμά της έπρεπε να είχε 390 άτομα προσωπικό σε όλο το νησί της Ρόδου και, αυτή τη στιγμή, απαριθμεί μόνο 205 υπαλλήλους. Απ’ αυτούς, δεν είναι όλοι εργατοτεχνικό προσωπικό, αφού είναι διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό και δεν μπορούν, βέβαια, να πάνε στη βλάβη», είπε ο ίδιος.

Μάλιστα, κάνοντας έκκληση στον κόσμο να μην γίνεται κατασπατάληση του νερού, είπε χαρακτηριστικά: «Θα πρέπει, όμως, να καταλάβουμε ότι όταν καίγεται το σπίτι του γείτονα επειδή δεν έχει νερό, η φωτιά θα ‘ρθει και σ’ εμάς».

Για τις γεωτρήσεις
Το μεγάλο πρόβλημα της μη επαρκούς υδροδότησης σε συγκεκριμένες περιοχές, όπως είπε ο Πρόεδρος, τις περισσότερες φορές οφειλόταν στη βλάβη μίας γεώτρησης και μία γεώτρηση που πάει στα 180 μέτρα βάθος, καταλαβαίνει κανείς ότι δεν είναι εύκολο να επισκευαστεί. Η ΔΕΥΑΡ, λοιπόν, αυτή τη στιγμή, διαχειρίζεται 347 γεωτρήσεις, από τις οποίες σε καθημερινή βάση, δύο εξ’ αυτών χρειάζονται ανέλκυση είτε για επισκευή της αντλίας είτε για αντικατάστασή της.

Αυτές τις εργασίες, όπως είπε, τις κάνουν σε καθημερινή βάση και προσπαθούν να το κάνουν είτε νυχτερινές ώρες είτε τις πολύ πρωινές, που δεν είναι μεγάλη η κατανάλωση.
Οι γεωτρήσεις ελέγχονται, επίσης, και για την ποιότητα του νερού τους. Η ΔΕΥΑΡ δεν ελέγχει το δίκτυό της μόνο στη βρύση του καταναλωτή αλλά παίρνει νερό και από τα σπίτια, το ίδιο κάνει και στους μετρητές τους και, στο κάτω-κάτω, είναι υπεύθυνη να στείλει καθαρό νερό στο μετρητή.

Από εκεί και πέρα εάν υπάρχει  πρόβλημα στο εσωτερικό δίκτυο του καταναλωτή δεν μπορεί να το ξέρει και δεν έχει και αρμοδιότητα να ελέγξει το εσωτερικό δίκτυο μιας επιχείρησης, κατοικίας κτλ. για να δει την ποιότητα των σωλήνων.

Έχουν ξεκινήσει, ήδη, την ανόρυξη τριών γεωτρήσεων: Μίας που θα υδροδοτήσει τη δεξαμενή της περιοχής των Κολυμπίων, δηλαδή της ενότητας Αφάντου, μία στην περιοχή των Λαέρμων στην οποία, όπως είναι γνωστό, χρόνια τώρα η κοινότητα αυτή υδροδοτείται από πηγές καθώς επίσης και μία στην κοινότητα Αγίου Ισιδώρου που και εκεί οι πηγές άρχισαν και στερεύουν και είναι ο μοναδικός τρόπος υδροδότησής τους. Θεωρούν ότι μέχρι τα τέλη του Σεπτέμβρη θα έχουν ολοκληρωθεί και τα τρία έργα.

Επεσήμανε, ακόμη, ο κ. Τσίκκης ότι μεγάλη επιτυχία της ΔΕΥΑΡ αποτελεί ότι, όσο αφορά στον έλεγχο των δεξαμενών, των δικτύων της και σε πολλές περιπτώσεις των δεξαμενών της, τον κάνει πλέον ηλεκτρονικά. Δηλαδή, υπάρχουν χειριστές στα γραφεία της ΔΕΥΑΡ οι οποίοι έχουν άμεση εικόνα της κατάστασης της γεώτρησης και όχι αν λειτουργεί ή όχι αλλά και της ποιότητας του νερού. Δήλωσε, μάλιστα:

Για την ποιότητα
Ερωτηθείς ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ σχετικά με τις διαμαρτυρίες που υπάρχουν το τελευταίο διάστημα από κάποιες περιοχές σχετικά με την ποιότητα του νερού και εάν γνωρίζει από που προέρχεται το πρόβλημα, δήλωσε: «Καταρχήν, είμαι απόλυτα κατηγορηματικός: Το νερό που διαθέτει η ΔΕΥΑΡ στο δίκτυό της είναι απολύτως ασφαλές, είναι ανθρώπινης κατανάλωσης και όπως ορίζει ο νόμος σχετικά με τη σύστάσή του».

Όπως είπε, βγήκαν κάποια δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι , ενδεχομένως, να υπάρχει πρόβλημα στο νερό που έρχεται από το φράγμα και ανέφερε ότι πριν συνδέσουν-θύμισε, μάλιστα, ότι σ’ αυτό οφειλόταν και η καθυστέρηση-τη δεξαμενή των Αγίων Αποστόλων που τροφοδοτεί μέρος της Ρόδου με το νερό που έρχεται από το φράγμα, δηλαδή από διυλισμένο νερό, έκαναν όλες τις αναλύσεις με το χημείο που διαθέτει η ΔΕΥΑΡ, που είναι ένα από τα πιο σύγχρονα στην Ελλάδα και «το θεωρούν τιμή τους και καμάρι τους», με απόλυτα καταρτισμένους χημικούς και έμπειρους στις αναλύσεις νερού.

Αναλύσεις έγιναν και από την πλευρά της Περιφέρειας, όπως και του εργολάβου, επίσης αναλύσεις έγιναν και σε εξωτερικό εργαστήριο. «Δηλαδή, από τέσσερις μεριές, εμείς είμαστε σίγουροι ότι το νερό είναι ασφαλές γι’ αυτό και ανοίξαμε την κάνουλα να τρέξει το νερό από το φράγμα», τόνισε.

Στη συνέχεια, εξήγησε ότι υπάρχουν βλάβες στο δίκτυο, υπάρχουν οι αγωγοί στους οποίους γίνεται καθαρισμός μετά από μία βλάβη, και είναι λογικό ότι εφόσον ένας σωλήνας είναι σπασμένος, θα εισχωρήσουν λάσπη, χώμα κτλ. Κάποιες φορές λίγο χώμα μπορεί να περάσει στο δίκτυο και αυτό είναι αναπόφευκτο σε μία βλάβη. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι το νερό είναι μη ανθρώπινης κατανάλωσης, δηλαδή ότι δεν είναι ασφαλές.

Και δήλωσε κατηγορηματικά: «Το νερό που διαθέτει η ΔΕΥΑΡ είναι απολύτως ελεγχόμενο και, μάλιστα, ο αριθμός των αναλύσεων ο οποίος κάνουμε είναι δύο φορές περισσότερες απ’ ό,τι προβλέπει η κείμενη νομοθεσία». Θέλοντας, μάλιστα, να δώσει μία τάξη μεγέθους, διαβεβαίωσε ότι, σε ολόκληρη την πόλη της Ρόδου το νερό ελέγχεται δύο φορές την εβδομάδα.

Για τη θολότητα, ανέφερε ότι όταν μπαίνει το νερό στο ποτήρι και μετά το βλέπουμε και καθαρίζει, αυτό είναι από την πίεση ή τον εγκλωβισμένο αέρα που βρίσκεται στα δίκτυα. Και θέλησε, ακόμη, να επισημάνει ότι όλοι οι εργαζόμενοι και οι πολιτικοί προϊστάμενοι της ΔΕΥΑΡ, συνειδητά χρησιμοποιούν το ασφαλές νερό που δίνει η ΔΕΥΑΡ και δεν πίνουν ούτε εμφιαλωμένα νερά ούτε φίλτρα έχουν στα σπίτια τους.

Και είπε, στη συνέχεια:
Στη συνέχεια, ανέφερε ότι υπάρχει μία περίπτωση στη Ρόδο που το νερό είναι μη ανθρώπινης κατανάλωσης, αυτή της Κατταβιάς, οι κάτοικοι το γνωρίζουν, τους έχουν ενημερώσει και για τον λόγο αυτό τους κάνουν μία επιπλέον έκπτωση διότι δεν μπορούν να το πιουν.
Έχει δε εγκαταστήσει και συντηρεί η ΔΕΥΑΡ εκεί ένα μικρό μηχάνημα όσμωσης στην πλατεία, από το οποίο μπορεί κάποιος ο οποίος δεν έχει τη δυνατότητα να αγοράσει εμφιαλωμένο να παίρνει νερό.