Πέντε σημάδια ότι το παιδί σας μπορεί να παρουσιάζει λεκτική καθυστέρηση

Εχετε παιδάκι προσχολικής ηλικίας και έχετε αμφιβολίες για τις ικανότητες στον λόγο του; Είστε ευχαριστημένες με τον τρόπο και το πόσο πολύ ή συχνά ή καλά χειρίζεται τον λόγο ή σας απασχολεί κάποια διαταραχή στην επικοινωνία τους που έχετε προσέξει; Πρώτα από όλα μην πανικοβάλεστε... Να θυμάστε ότι ο Albert Einstein δεν είχε πει ούτε λέξη μέχρι να γινει 4 ετών.

Ποια είναι η νορμάλ ομιλία μεταξύ 3-5 ετών; Aν υποψιάζεστε κάτι, ορίστε οι κόκκινες σημαιούλες που θα σας κάνουν να δείτε τα πράγματα λιγο πιο επισταμένα.
1. Περιορισμένο λεξιλόγιο
Πόσες λέξεις χρησιμοποιεί ένα παιδάκι προσχολικής ηλικίας; Μετρήστε κατά μέση προσέγγιση τις διαφορετικές λέξεις που λέει το παιδί σας σε μια ημέρα. Σύμφωνα με τα επιστημονικά ευρήματα τα παιδιά αυτής της ηλικίας θα πρέπει να έχουν περίπου 500 λέξεις στο λεξιλόγιό τους μέχρι την ηλικία των 3. Το νούμερο δεν είναι αυστηρό, αλλά αποτελεί ένα δείγμα. Υπάρχουν φυσικά περιπτώσεις που παιδιά μέχρι τα 3 δεν έχουν πει τίποτα και ξαφνικά αποφασίζουν να τα πούνε όλα μαζί. Συμβαίνει συχνά, είναι η περίπτωση των παιδιών που τους αρέσει να ακούνε και να μιλήσουν μόνο όταν νιώσουν έτοιμοι. Τέλος, πρέπει να θυμάστε ότι το να κατανοούμε μία γλώσσα είναι διαφορετικό από το να μπορούμε να  την χρησιμοποιούμε.

2. Ανικανότητα να κάνουν συγκεκριμένους ήχους
Ενα μεγάλο κομμάτι της λεκτικής ανάπτυξης  είναι η εκμάθηση των κινήσεων του στόματος για να κάνει συγκεκριμένους ήχους. Ως ενήλικες σπάνια συνειδητοποιούμε αυτή τη διαδικασία, αφού μέχρι τότε όλα αυτά έχουν γίνει δεύτερη φύση μας. Η χρήση της γλώσσας για τους ήχους όπως το Λάμδα, ή το Θήτα, είναι κάτι που δεν θυμόμαστε καν πότε το μαθαίνουμε. Καλό θα είναι οι γονείς να δουν συνειδητά την ικανότητα των παιδιών να τοποθετήσουν τη γλώσσα τους σωστά για να κάνουν τον ήχο κάθε γράμματος.

3. Aνικανότητα σχηματισμού προτάσεων
Κάνει το παιδί σας μικρές φρασούλες; Μπορεί να βάλει μερικές λέξεις στη σειρά για να σχηματίσει απλές προτάσεις; Πολλά παιδιά θέλουν βοήθεια για να χρησιμοποιήσουν λέξεις στη σειρά, τους σωστούς χρόνους, ή τις σωστές κλίσεις κλπ ακόμη κι αν η χρήση τους είναι εμπειρική. Πείτε το σωστό και ξαναπείτε το. Κάντε τους να επαναλάβουν λέξεις ή προτάσεις που μπορεί να ακούνε πρώτη φορά  ή να τους δυσκολεύουν.

4. Δυσκολία στην κατανόηση
Εσείς κατανοείτε τα παιδιά σας όταν μιλάνε, αλλά οι ξένοι τα καταλαβαίνουν; Οι γονείς συνηθίζουν τις περίεργες -καμία φορά και ανύπαρκτες- λεξούλες αλλά τι καταλαβαίνουν οι άνθρωποι που ακούνε  τα παιδιά σας να μιλάνε πρώτη φορά; Ρωτήστε κάποιον που δεν τα ακούει συχνά, αν μπορεί να «μαντέψει» τι λένε.

5. Περισσότερες χειρονομίες παρά κουβέντες
Τα παιδιά που μπορούν να συνεννοηθούν με χειρονομίες και «κάνουν τη δουλειά τους», δεν βιάζονται να μιλήσουν. Καταφέρνουν αυτό που θέλουν και δεν προσπαθούν. Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να τους παρακινήσετε να μιλήσουν, κάνοντας το παιδί να πει πρώτα αυτό που θέλει με λεξούλες και όχι με νοήματα, όταν π.χ. πρόκειται για νερό, τουαλέτα, φαγητό κλπ. Αν χρειαστεί, κάντε ακόμη και ότι δεν πολυκαταλαβαίνετε τι θέλει να πει.
Όπως και να ‘χει, μην πανικοβάλλεστε, αλλά και μην καθυστερείτε. Αν υποψιάζεστε ότι κάτι δεν πάει καλά, ξεκινήστε ρωτώντας τον παιδίατρό σας. Υπάρχουν προγράμματα λογοθεραπείας τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια κέντρα. Ψάξτε να βρείτε το κατάλληλο για εσάς και το παιδί σας, ανάλογα με τις μεθόδους, το κόστος, την απόσταση και αν έχετε και τη δυνατότητα, ακόμη και από την εμπειρία άλλων μαμάδων με παιδιά που αντιμετωπίζουν παρόμοιο πρόβλημα.

Πηγή; mothersblog.gr