Δ. Κρεμαστινός: «Ο εφησυχασμός του Υπουργείου Υγείας κάνει καλό στο κόμμα, δεν κάνει όμως καλό στην υγεία του ελληνικού λαού»

Η Επίκαιρη Ερώτηση του Αντιπροέδρου της Βουλής Καθηγητή Δημήτρη Κρεμαστινού για την προάσπιση της υγείας των πολιτών, προς τον Υπουργό Υγείας Ανδρέα Ξανθό, συζητήθηκε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής.

Κατά τη συζήτηση, ο Καθηγητής Κρεμαστινός εκδήλωσε την εντονότατη ανησυχία του για τον διαφαινόμενο εφησυχασμό του Υπουργείου σε περίοδο που εμφανίζονται ή αναμένονται ιδιαίτερα επικίνδυνες ασθένειες στη χώρα, εφησυχασμός που ενδεχομένως, όπως είπε, να έχει σοβαρότατες συνέπειες στην υγεία και τη ζωή των πολιτών.

Εξερχόμενος της αίθουσας του Κοινοβουλίου, ο Αντιπρόεδρος Κρεμαστινός δήλωσε:

«Ο κ. Υπουργός δεν απάντησε συγκεκριμένα σε κανένα ερώτημα που του έθεσα. Απάντησε γενικόλογα και καθησύχασε τους πολίτες ότι τα πάντα στη Δημόσια Υγεία βαίνουν καλώς. Ο εφησυχασμός του Υπουργείου Υγείας μπορεί να κάνει καλό στο Κόμμα αλλά σίγουρα δεν κάνει καλό στην υγεία του ελληνικού λαού.

Όσον αφορά την ανακοίνωση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης είναι προφανές ότι ο Υπουργός Υγείας δεν έχει κατανοήσει ή δεν θέλει να κατανοήσει ποιες είναι οι ευθύνες του Υπουργείου του. Τα 42 κρούσματα της ελονοσίας του 2011, με την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών μέσα σε 3 χρόνια μηδενίστηκαν. Η επανεμφάνιση της ελονοσίας οφείλεται στη μη εφαρμογή τω μέτρων καταπολέμησης των κουνουπιών και στην παντελή έλλειψη ενημέρωσης για την προφύλαξη του κόσμου.

Τα κρούσματα από το 2011 έως το 2014 μηδενίστηκαν παρότι οι αριθμοί των μεταναστών και των προσφύγων αυξάνονταν κάθε χρόνο. Αυτό ήταν το νόημα της ανακοίνωσης της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.»

Ολόκληρη η συζήτηση, είχε ως εξής:

«ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Πρόεδρε, δεν θα προχωρούσα σε αυτήν την ερώτηση, εάν δεν είχα ανησυχήσει με τον τρόπο που με δημόσιες ανακοινώσεις το Υπουργείο αντιμετωπίζει θέματα όπως η επανεμφάνιση της ελονοσίας στη χώρα και βεβαίως με τα αποτελέσματα της, κατά τη γνώμη μου, ανεπιτυχούς αντιμετώπισης της εποχιακής γρίπης πρόσφατα.

Ο λόγος, λοιπόν, που κάνω αυτήν την ερώτηση είναι διότι το Johns Hopkins, ένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της Αμερικής, δημοσίευσε μια μεγάλη μελέτη στην οποία ως τρίτη αιτία θανάτου στην Αμερική θεωρεί τα ιατρικά σφάλματα. Και τη δημοσίευσε το British Medical Journal, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου. Κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, λέγοντας ότι αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι δεν τηρούνται οι κατευθυντήριες οδηγίες. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει όλοι να είναι προσεκτικοί πάνω σε αυτό.

Θα επικαλεστώ μίαν άλλη μελέτη, την πρώτη που ανακοινώθηκε αυτόν τον χρόνο από το Αμερικάνικο Κολέγιο Καρδιολογίας, όπου λέει περίπου τα εξής τρομερά πράγματα. Πάλι για την Αμερική μιλάω, που είναι αυστηροί οι νόμοι όσον αφορά την ιατρική δεοντολογία, αυστηρότεροι -αν θέλετε- από τους δικούς μας. Μετά από εγχειρήσεις bypass ή επεμβατικές μεθόδους στην καρδιολογία, επί πέντε χρόνια παρακολούθησαν τι γίνεται.

Και τι βρήκαν; Βρήκαν ότι στην πολυαγγειακή στεφανιαία νόσο οι επεμβάσεις που γίνονταν με stent είχαν έξι φορές περισσότερους θανάτους από την κανονική χειρουργική επέμβαση. Και όταν λέμε «θανάτους», εννοούμε θανάτους καταγεγραμμένους, με ονοματεπώνυμα.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι ποια πολιτική εφαρμόζει ή σκέφτεται να εφαρμόσει το Υπουργείο Υγείας, για να δει τι γίνεται στη χώρα, όχι μόνον στην καρδιολογία που έφερα ως παράδειγμα, για να μην επεκταθώ σε άλλες ειδικότητες, αλλά σε όλες τις ειδικότητες; Υπάρχει, δηλαδή, ο μηχανισμός, η υπηρεσία που να ελέγχει, όχι άτομο κατ’ άτομο, αλλά όπως γίνεται στην Αμερική, σε νοσοκομεία, σε ιδιωτικά κέντρα, παντού, τους φακέλους και να βλέπει τι περίπου γίνεται;

Γνωρίζουμε σήμερα, παραδείγματος χάριν, πόσα stents έχουν φυτευτεί στη χώρα; Ξέρουμε πόσοι από αυτούς ζουν στην πενταετία; Δεν υπάρχουν καν επιστημονικές εργασίες. Το Υπουργείο, όμως, οφείλει, αν δεν υπάρχουν επιστημονικές εργασίες, να οργανώσει μελέτες, γιατί αυτό αποτελεί στόχο ουσιαστικό για τη ζωή και τον θάνατο.

Στην προηγούμενη ερώτηση πολύ σωστά και ο Υπουργός και ο ερωτών Βουλευτής ανησυχούσαν για πέντε-έξι θανάτους που έγιναν σε ένα ατύχημα. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι όταν βλέπει κανείς τέτοια δεδομένα στην παγκόσμια ιατρική κοινότητα, θα πρέπει να ανησυχήσει για το τι συμβαίνει στο κράτος του.

Η ερώτηση, λοιπόν, δεν έχει στόχο ούτε αντιπολιτευτικό ούτε επικριτικό προς τον Υπουργό, αλλά έχει στόχο προβληματισμού του τι θα γίνει ή τι γίνεται αυτήν τη στιγμή στη χώρα.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Κύριε συνάδελφε, έχουμε συζητήσει ξανά αυτά τα θέματα. Σας έχω απαντήσει με πολύ τεκμηριωμένα στοιχεία ότι το κλίμα γενικευμένης ανασφάλειας για τις υπηρεσίες δημόσιας υγείας της χώρας και για τη διαχείριση των υγειονομικών προβλημάτων και των πολιτών της πατρίδας μας αλλά και των μεταναστών και προσφύγων που βρίσκονται αυτήν την περίοδο στην Ελλάδα είναι σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα.

Γίνεται μια συστηματική προσπάθεια από συνδικαλιστικούς, πολιτικούς και δημοσιογραφικούς κύκλους να δημιουργηθεί μια εικόνα γενικευμένης ανασφάλειας στην κοινωνία όσον αφορά τα υγειονομικά θέματα. «Το σύστημα υγείας καταρρέει. Οι πολίτες πεθαίνουν αβοήθητοι έξω από τις εντατικές. Υπάρχει υγειονομική βόμβα.» Άλλοι λένε ότι υπάρχει υγειονομικό ναρκοπέδιο.

«Υπάρχουν επιδημίες. Υπάρχει καταστροφή.» Νομίζω ότι αυτός ο δρόμος είναι ολισθηρός. Δεν λέω ότι το κλίμα της τοποθέτησής σας ήταν αυτό σήμερα, αλλά πραγματικά πρέπει να σκεφτούν κάποιοι, που μάλιστα έχουν και θεσμικούς ρόλους, ότι δεν μπορούν να παίζουν με αυτά τα πράγματα.

Η δημόσια υγεία είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να γίνεται αντικείμενο χυδαίας πολιτικής σπέκουλας και αντιπαράθεσης.

Η χώρα είναι υγειονομικά ασφαλής. Το πιστοποιούν οι επιστημονικές και θεσμικές εκπροσωπήσεις της Ευρώπης. Μιλάω για το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου των Λοιμώξεων, το ECDC. Έχει έρθει το αμερικάνικο ECDC και στην έκθεσή του δεν αναφέρονται τέτοιου τύπου προβλήματα. Και φυσικά, είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με και τεχνική συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Υπάρχει, λοιπόν, ένα ερώτημα εάν τηρούνται οι κατευθυντήριες οδηγίες του ΠΟΥ, εάν σε αυτήν την χώρα ερευνώνται, ας πούμε, τα επιστημονικά δεδομένα. Προφανώς υπάρχουν ελλείψεις και έχουμε ένα τεράστιο πρόβλημα –το ξέρετε πάρα πολύ καλά κι εσείς- καταγραφής δεδομένων στη χώρα. Όμως, αυτήν την περίοδο ενισχύουμε τα εργαλεία, για να αποκτήσουμε πραγματικά αξιόπιστες βάσεις δεδομένων και με τα δεδομένα αυτά να κάνουμε και τον απαραίτητο πολιτικό σχεδιασμό.

Ολοκληρώθηκε μετά από μια ιστορία που κράτησε πάρα πολλά χρόνια –νομίζω πάνω από δεκαετία και στην οποία είχαν δαπανηθεί επίσης πάρα πολλά χρήματα, αν θυμάμαι καλά πάνω από 6 εκατομμύρια ευρώ-, ολοκληρώθηκε αυτήν την περίοδο ο λεγόμενος παλιά «χάρτης υγείας» ή «υγειονομικός χάρτης». Η νέα του ονομασία είναι «Άτλας υγείας». Είναι ένα πολύ ανεπτυγμένο πληροφοριακό σύστημα. Έγινε αδαπάνως για το ελληνικό Δημόσιο από την Υπηρεσία Πληροφορικής του Υπουργείου και την αντίστοιχη υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ. Δεν αναθέσαμε σε κανένα εξωτερικό προμηθευτή να μας το αναβαθμίσει και να μας το εκσυγχρονίσει. Έχουμε τώρα ένα πάρα πολύ καλό εργαλείο με επιδημιολογικά δεδομένα, με νοσολογικά δεδομένα, με δείκτες θνησιμότητας, βρεφικής θνησιμότητας και μια εικόνα της γεωγραφικής κατανομής των αναγκών υγείας σε όλη τη χώρα.

Επίσης, έχουμε ένα σύστημα που λέγεται BI, που είναι ένα σύστημα που παίρνει τις πληροφορίες από τα πληροφοριακά συστήματα των νοσοκομείων και δίνει τη δυνατότητα στο Υπουργείο, σε real time χρόνο, να έχει εικόνα των κενών, να έχει εικόνα της ροής των πληρωμών, να έχει εικόνα της κάλυψης θέσεων ανθρώπινου δυναμικού, να έχει συνολική εικόνα της καθημερινότητας του συστήματος υγείας. Έχουμε κάνει, λοιπόν, τις απαραίτητες παρεμβάσεις γι’ αυτό.

Αυτό, όμως, που έχουμε κάνει κυρίως είναι ότι προσπαθούμε με ευλάβεια και σεβασμό να υλοποιήσουμε τις κεντρικές κατευθυντήριες γραμμές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Αυτές είναι: Πρώτον, η καθολική πρόσβαση των ανθρώπων στις υπηρεσίες υγείας. Αυτό το κάναμε με τον νόμο 4368. Με αυτό τον νόμο έγινε μια τεράστια τομή, καλύπτοντας την περίθαλψη των ανασφάλιστων ανθρώπων και εδραιώνοντας για πρώτη φορά στη χώρα την άποψη ότι η υγεία είναι δικαίωμα που οφείλει η πολιτεία να το παρέχει σε όλους ανεξάρτητα από την εισοδηματική, την ασφαλιστική και την εργασιακή κατάστασή τους.

Η δεύτερη κατευθυντήρια Οδηγία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας είναι η στροφή στην πρωτοβάθμια φροντίδα για την πρόληψη. Αυτό υλοποιείται αυτή την περίοδο με ένα πολύ καλά επεξεργασμένο σχέδιο αναδιοργάνωσης της πρωτοβάθμιας φροντίδας, ένα νέο μοντέλο που θα έχουμε μάλιστα την ευκαιρία, αξιοποιώντας και ευρωπαϊκούς πόρους, να το προωθήσουμε όχι σε μια πιλοτική εφαρμογή, όπως σχεδιάζαμε στην αρχή, αλλά σε μια γενικευμένη εφαρμογή σε πενήντα αστικές περιοχές της χώρας, αναπτύσσοντας πάνω από διακόσιες πενήντα νέες αποκεντρωμένες δομές με πυρήνα τον οικογενειακό γιατρό και την ομάδα υγείας. Αυτές είναι οι κατευθύνσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Τρίτη κατεύθυνση: Έμφαση στην ψυχική υγεία και στις εξαρτήσεις, που είναι η αναδυόμενη απειλή για την παγκόσμια υγεία. Έχουμε έτοιμο νομοσχέδιο -το ξέρετε, πιστεύουμε ότι θα το φέρουμε μέσα στον Σεπτέμβρη με αρχές Οκτώβρη- για τη διοικητική μεταρρύθμιση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας. Θα είναι μια πολύ μεγάλη προσπάθεια αναζωπύρωσης του οράματος της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης που είχε βαλτώσει και βελτίωσης της εξυπηρέτησης των ανθρώπων που έχουν προβλήματα ψυχικής υγείας.

Και φυσικά το κρίσιμο ζήτημα της έμφασης στη δημόσια υγεία. Και επειδή, λοιπόν, όντως το προσφυγικό έθεσε νέα δεδομένα στη χώρα, η πρώτη μας προτεραιότητα και το μέγιστο μέλημα ήταν να δημιουργήσουμε μηχανισμούς επαρκούς αντίδρασης σε όποια προβλήματα εμφανιζόντουσαν, που ήταν αναμενόμενο να εμφανιστούν. Και πραγματικά αυτή την περίοδο έχουμε καταφέρει τα όποια κρούσματα λοιμώξεων να είναι εντοπισμένα, να περιχαρακωθούν έγκαιρα, να μην υπάρξει διασπορά ούτε στον προσφυγικό πληθυσμό ούτε στον ευρύτερο κοινωνικό ιστό, να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά και να παίρνουμε και τα εύσημα από το ευρωπαϊκό CDC. Επίσης, να συνεργαζόμαστε με αξιοπρέπεια και με ψηλά το κεφάλι με όλους τους θεσμούς.

Αυτό κάνει αυτή η Κυβέρνηση. Η χώρα είναι υγειονομικά ασφαλής. Βεβαίως να συζητήσουμε όσο θέλετε τρόπους καλύτερης βελτίωσης, καλύτερης επιστημονικής αναδιοργάνωσης του συστήματος, δημιουργίας νέων δεδομένων και νέων εργαλείων άσκησης πολιτικής. Νομίζω, όμως, ότι οφείλουμε όλοι, ειδικά στα θέματα δημόσιας υγείας, να δείχνουμε την απαιτούμενη υπευθυνότητα.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Υπουργέ, πρέπει να ξέρετε ότι στο Υπουργείο αυτό έχω κάνει δυόμισι χρόνια Υπουργός και μάλιστα εξωκοινοβουλευτικός Υπουργός. Έχω κάνει και πέντε χρόνια Πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων και έχω χειριστεί αυτά τα θέματα.

Εγώ στη θέση σας θα ήμουν ιδιαίτερα ανήσυχος και δεν θα καθησύχαζα κανέναν. Έχω να σας πω το εξής: Στις 5 Αυγούστου ο Πρόεδρος Ομπάμα σε εθνικό δίκτυο εμφανίστηκε και είπε –δείτε το στο CNN- ότι εισέβαλε ο ιός Ζίκα στην Αμερική: «Έχω τέσσερα κρούσματα στη Φλόριντα. Υπολογίζω ότι θα επεκταθούν τα κρούσματα. Κάνω έναν γενικότερο έλεγχο όσον αφορά τις μεταγγίσεις στην Αμερική. Διατάζω. Και λέω ότι θα επεκταθούν τα κρούσματα. Δεν καθησυχάζω».

Εχθές λέει: «Ιός Ζίκα, ένα κρούσμα στη Μαλαισία». Διότι όπως είναι ο κόσμος σήμερα δεν απέχει πολύ η Αμερική από τη Μαλαισία και από την Ελλάδα.

Eρώτημα: Εμείς ανησυχούμε για το ιό Ζίκα; Έχει γίνει τίποτα ή περιμένουμε το πρώτο περιστατικό;

Όταν, λοιπόν, ήμουν Πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων είπα σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι εισέβαλε η ελονοσία στην Ευρώπη και μιλάω για το 2011. Σαράντα δύο κρούσματα στην Ελλάδα από τσίμπημα κουνουπιού σε Έλληνες πολίτες, όχι το εισαγόμενο, και ζήτησα βοήθεια. Και είπα «η εισβολή στην Ελλάδα είναι εισβολή στην Ευρώπη, εσείς θα έχετε το πρόβλημα, εμείς το έχουμε τώρα». Και η βοήθεια, τεχνοκρατική, εδόθη. Και τον επόμενο χρόνο από σαράντα δύο κρούσματα είχαμε είκοσι και τον επόμενο δέκα και τον μεθεπόμενο μηδέν. Παρ’ ότι τα κρούσματα αυξάνονταν, παρ’ ότι οι μετανάστες αυξάνονταν, παρ’ ότι οι φορείς εκ των μεταναστών αυξάνονταν, επειδή έγινε καταπολέμηση σωστή, το 2014 είχαμε μηδέν κρούσματα, το 2015 επανεμφανίζονται, το 2016 συνεχίζουν και δεν ξέρουμε πόσο θα φτάσουν μέχρι το τέλος του χρόνου.

Εγώ, εάν ήμουν Υπουργός, δεν θα έλεγα ότι είμαι ήσυχος, θα έλεγα ότι είμαι ιδιαίτερα ανήσυχος. Αυτό είναι το ζητούμενο στην ιστορία, πώς αντιμετωπίζονται τα θέματα.

Και όσον αφορά την πρώτη ερώτηση, εγώ θα περίμενα να μου πείτε ότι, ξέρετε, βάλαμε τόσα stents από τα Tαμεία στη χώρα, τόσοι άρρωστοι ζουν σήμερα από αυτούς που βάλαμε, δεν γνωρίζουμε από τι πέθαναν οι άλλοι, δεν έχει γίνει μελέτη. Προγραμματίζουμε νέες μελέτες, μια, δύο, τρεις, τέσσερις. Να σας βοηθήσουμε, εάν θέλετε, πάνω σε αυτά, στα τεχνοκρατικά εννοώ.

Λοιπόν, αυτή είναι η απάντηση. Το να μου λέτε ότι όλα είναι καλά στη χώρα, εντάξει χαίρομαι που το ακούω, αλλά δεν είμαι καθόλου εφησυχασμένος, όταν βλέπω αυτά τα νούμερα, τα οποία είναι γενικά.

Και για να μην σας πάω σε άλλους, σας πάω στον εαυτό μου. Εγώ έβαλα το θέμα του Έμπολα το 1995 στην Ευρώπη, ως Υπουργός Υγείας, και ξέρετε τι μου είπαν οι συνάδελφοι Υπουργοί τότε; «Τι είναι αυτά που λέτε, αυτά είναι θέματα που απασχολούν την υποσαχάρια Αφρική, εμείς είμαστε Ευρωπαίοι, είμαστε Αμερικανοί.» Ο Έμπολα ήρθε σε είκοσι χρόνια. Δεν είναι, λοιπόν, αυτή η τακτική η σωστή.

Η τακτική η σωστή είναι ότι ανησυχούμε για το παραμικρό, η τακτική η σωστή είναι αυτή, την οποία βλέπουμε να εφαρμόζουν οι άλλοι. Θα έβγαινε ποτέ εδώ ο Πρωθυπουργός ή ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να πει ότι έχουμε ένα περιστατικό με ιό Ζίκα; Δεν λέω ότι το απαιτώ, καθόλου, αλλά ο Υπουργός Υγείας πρέπει να βγει να το πει πρώτος και να πει «ανησυχώ», όπως είπε ο Ομπάμα. Αυτή είναι η σωστή πολιτική υγείας.

Σας το λέω αυτό, διότι, επειδή είχαμε μια συζήτηση για τη γρίπη, εγώ μετά έστειλα ένα σημείωμα -για να υπάρχει στα Πρακτικά- για τι έπρεπε να γίνει και να μην έχετε αυτούς τους αριθμούς στη γρίπη. Υπάρχουν στα Πρακτικά της Βουλής. Γιατί το έστειλα; Γιατί εάν δεν τα κάνετε, του χρόνου τα πράγματα θα είναι χειρότερα, μπορεί να είναι και εξίσου καλά. Όμως, εγώ τα έστειλα. Και τα έστειλα για να το φέρω –που εύχομαι να μην το φέρω και να γίνουν όλα καλά, αλλά λέω, εάν δεν γίνουν- και να σας πω «ορίστε, αυτό είπα».

Πρέπει να ξέρετε, κύριε Ξανθέ, ότι είμαι τεχνοκράτης και δεν έρχομαι στη Βουλή για να κάνω τον πολιτικάντη ούτε να εκμεταλλευθώ τη ζωή και τον θάνατο. Διότι, άμα ήθελα να τον εκμεταλλευθώ, ξέρω πολλούς τρόπους να τον εκμεταλλευθώ. Και αυτό να το έχετε υπ’ όψιν σας. Παρακαλώ πολύ να το λάβετε υπ’ όψιν σας.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Κύριε Κρεμαστινέ, ούτε εγώ ούτε κανένας από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έχουμε ισχυριστεί ότι όλα τα πράγματα λειτουργούν άψογα στο σύστημα υγείας. Ίσα-ίσα που έχουμε αναγνωρίσει τα προβλήματα, τις ακάλυπτες ανάγκες, τις παθογένειες, τις στρεβλώσεις, τη δυσκολία η οποία υπάρχει στην καθημερινότητα των ανθρώπων και των εργαζομένων στο Σύστημα Υγείας.

Αυτό το οποίο, όμως, λέμε και το αποδεικνύουμε με έργα είναι ότι έχει αλλάξει η πολιτική κατεύθυνση, ότι στην πράξη υπάρχει προτεραιότητα στη δημόσια περίθαλψη σε αυτή τη χώρα με αυξημένη χρηματοδότηση των νοσοκομείων, με δέσμες προσλήψεων μόνιμου προσωπικού, με αναδιοργάνωση του συστήματος προμηθειών, με ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας.

 Εγώ αυτό ισχυρίζομαι και φυσικά στα θέματα δημόσιας υγείας πρέπει να είμαστε όλοι πάρα πολύ προσεκτικοί και πολύ υπεύθυνοι στη στάση μας.

Φυσικά είμαστε σε μια περίοδο διακινδύνευσης. Ο σύγχρονος κόσμος, οι δυτικές κοινωνίες και προφανώς η κλιματική αλλαγή και οι μετακινήσεις των πληθυσμών και το μεταναστευτικό-προσφυγικό κύμα αυτής της περιόδου δημιουργούν επιπλέον κινδύνους. Είναι άλλο αυτό, να αναγνωρίζεις τον κίνδυνο, να παίρνεις τα μέτρα που πρέπει και άλλο να καταφεύγεις σε μια λαϊκιστική υστερία που παίζει και με ξενοφοβικά αντανακλαστικά, τα οποία ξέρετε ότι αυτήν την περίοδο σε όλη την Ευρώπη έχουν ευνοϊκό κοινωνικό έδαφος.

Στα θέματα της ελονοσίας δείτε πώς χειριστήκαμε το θέμα. Τι είπαμε εμείς; Δεν κρύψαμε τα κρούσματα. Είπαμε μάλιστα δημόσια ότι αναμένονται και νέα εγχωρίως μεταδιδόμενα κρούσματα στο επόμενο διάστημα. Αυτό λέει η επιδημιολογική πρόβλεψη.

Αλλά δεν βγήκαμε, κύριε Κρεμαστινέ, να λέμε ότι το 2010 και το 2011 ή το 2011 και το 2012 που ήσασταν εσείς -ο πολιτικός σας χώρος- στην εξουσία, ότι είχαμε έκρηξη κρουσμάτων και φταίτε εσείς, γιατί υπήρξαν αυτά τα κρούσματα.

Υπάρχει μια διακύμανση…

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ: Κύριε Υπουργέ…

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Προσέξτε. Εδώ έχω μια ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ…

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ: Δεν την έκανα εγώ.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): …η οποία λέει επιστημονικές ανακρίβειες, κύριε Κρεμαστινέ. Ξέρετε τι λέει η ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ;

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ: Κύριε Υπουργέ, εγώ ό,τι λέω, ισχύει.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): «Η επανεμφάνιση της ελονοσίας ενώ είχε εκριζωθεί το 2014 στη χώρα οφείλεται στον ΣΥΡΙΖΑ».   

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ: Δεν θα απολογηθώ για αυτό.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Προσέξτε. Αφήστε με τώρα!

Δεν μπορείτε, λοιπόν, να κάνετε πολιτική κριτική και μάλιστα καλοπροαίρετη, όπως λέτε, -εγώ το αποδέχομαι. Δεν μπορεί να γίνεται και από εσάς προσωπικά και από τον πολιτικό σας χώρο με ανακρίβειες.

Η ελονοσία έχει εκριζωθεί στη χώρα από το 1974, κύριε Κρεμαστινέ. Από τότε υπήρξαν και υπάρχουν κάθε χρόνο σποραδικά κρούσματα που οφείλονταν σε εισαγόμενη μετάδοση. Και όντως, από το 2009 έχουμε καταγραφή εγχωρίως μεταδιδόμενων κρουσμάτων εξαιτίας της παρουσίας πληθυσμού μεταναστών στη χώρα από ενδημικές περιοχές. Αυτή η ετήσια παρουσία κρουσμάτων έχει μια διακύμανση: άλλοτε φτάνει στα σαράντα, άλλοτε φτάνει στο μηδέν και άλλοτε φτάνει στα τέσσερα που έχουμε φέτος. Ελπίζουμε να μην έχουμε άλλο, αλλά πολύ πιθανόν να έχουμε όπως μας λένε οι επιδημιολόγοι. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε την ελονοσία στη χώρα, διότι αυτό είπατε, κύριε Κρεμαστινέ, ως πολιτικός χώρος.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ: Σας παρακαλώ, δεν είπα αυτό.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Δεν λέω ότι το είπατε εσείς. Έχω ανακοίνωση της κ. Χριστοφιλοπούλου του ΠΑΣΟΚ. Ορίστε! Θα την καταθέσω στα Πρακτικά.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ: Εγώ έχω κάνει συγκεκριμένη ερώτηση.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Κοιτάξτε, με αυτά τα θέματα δεν θα παίζουμε. Ή θα κάνουμε σοβαρή επιστημονική και τεχνοκρατική συζήτηση, ή θα κάνουμε λαϊκισμό. Διαλέξτε.