Μεγάλο σκάνδαλο με τις  ελληνοποιήσεις στα νησιά μας

Φάμπρικα απόκτησης ελληνικής ιθαγένειας με χρήση πλαστών πιστοποιητικών γέννησης, γάμου κλπ. είχε στηθεί στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Διεύθυνση αστικής κατάστασης αλλοδαπών και μετανάστευσης) και τη Γενική Γραμματεία Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου!

 

Όπως προέκυψε από έλεγχο αλλοδαποί είχαν καταφέρει λόγω της ανυπαρξίας ουσιαστικού έλεγχου να πολιτογραφηθούν Έλληνες και να εγγραφούν στα αντίστοιχα δημοτολόγια.

Σύμφωνα με πόρισμα-σοκ που αποκάλυψε το newpost.gr, από το 2001 και εντεύθεν και μετά από δειγματοληπτικό έλεγχο που διενήργησε το σώμα επιθεωρητών ελεγκτών δημόσιας διοίκησης σε 88 αποφάσεις χορήγησης ελληνικής ιθαγένειας (σε σύνολο 267) που εκδόθηκαν από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Διεύθυνση Αστικής Κατάστασης, Αλλοδαπών και Μετανάστευσης) και τη Γενική Γραμματεία Αποκεντρωμένης Διοίκησης, προκύπτει ότι οι περισσότεροι αλλοδαποί κατέθεσαν "μαιμού" πιστοποιητικά.

Σύμφωνα με πληροφορίες τα παρατράγουδα αφορούν τα προηγούμενα χρόνια και όχι τη σημερινή περιφερειακή αρχή του κ. Χατζημάρκου που φέρεται να ελέγχει την κατάσταση.

Ο έλεγχος, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες έγινε κατόπιν εγγράφων του υπουργείου Εσωτερικών (το 2011), με τα οποία διαβιβάστηκε στους ελεγκτές φάκελος του υπουργείου Εξωτερικών με εμπιστευτικό συνοδευτικό σημείωμα το οποίο αφορά υπόθεση κτήσης ιθαγένειας από την αρμόδια διεύθυνση της τέως Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και στο οποίο εκφράζονται υποψίες για παράνομη κτήση της ελληνικής ιθαγένειας από αλλοδαπούς. (σ.σ. ο έλεγχος ολοκληρώθηκε τον περασμένο μήνα).

Ο δειγματοληπτικός έλεγχος αφορούσε 88 πρόσωπα (άνδρες, γυναίκες, τέκνα, εγγόνια, σύζυγοι) που φέρονταν να προέρχονται από 28 Ελληνες υπηκόους που όλοι τους ήταν εγγεγραμμένοι σε δημοτολόγια διαφόρων Δήμων (Αθηναίων, Ασπροπύργου, Χέρσου, Ερμούπολης, Μολοσσών κλπ) όπως και τα υπόλοιπα 60 συγγενικά τους πρόσωπα.

Για να διαπιστωθεί η γνησιότητα και η εγκυρότητα των πιστοποιητικών που κατέθεσαν το Υπουργείο Εξωτερικών προέβη σε αλληλογραφία με συνημμένα αντίγραφα των πιστοποιητικών (γέννησης, γάμου, αναγνώριση τέκνων κλπ) στις πρεσβείες μας στη Βηρυτό, την Κωνσταντινούπολη, τη Σόφια, το Βουκουρέστι,τα Τίρανα,τα Σκόπια και τη Γεωργία ώστε μέσω των εγχώριων δημοσίων αρχών να ελεγχθούν και πιστοποιηθούν τα εκδοθέντα πιστοποιητικά που οι ελεγχόμενοι αλλοδαποί κατέθεσαν στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου δηλώνοντας ότι είναι ελληνικής καταγωγής (από Έλληνα πατέρα η Ελληνίδα μητέρα η παντρεύτηκαν Έλληνα ή Ελληνίδα) ώστε να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια.

Από τα 88 ελεγχόμενα πρόσωπα που έλαβαν την ελληνική ιθαγένεια 34 προέρχονταν από την Αλβανία, 20 από το Λίβανο, 15 από τη Ρωσία, 8 από τη Γεωργία, 2 από τη Βουλγαρία, 8 από τη Ρουμανία και 1 από τα Σκόπια.

Με βάση τον έλεγχο που διενήργησαν οι επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης η συντριπτική πλειονότητά των αλλοδαπών κατέθεσε πλαστά πιστοποιητικά και οι επιθεωρητές στις προτάσεις τους ζητούν την ανάκληση των αποφάσεων απονομής ελληνικής ιθαγένειας και τη διαγραφή τους από τα δημοτολόγια δήμων.

Για ορισμένες ελάχιστες, αλλά και αυτές αμφισβητούμενες, περιπτώσεις οι επιθεωρητές στο πόρισμά τους ζητούν την επανεξέτασή τους. Το πόρισμα εστάλη για αναζήτηση ποινικών ευθυνών στην Εισαγγελία Εφετών Αθηνών.

Η πρώτη σελίδα της έκθεσης των ελεγκτώνΗ πρώτη σελίδα της έκθεσης των ελεγκτών

ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Τα συμπεράσματα των ελεγκτών, που προκαλούν εύλογες ανησυχίες για το μέγεθος της φάμπρικας, αναφέρουν τα εξής:

Από τα προεκτεθέντα συνάγονται τα εξής:

Ως προς την πληρότητα των υποβληθέντων δικαιολογητικών:

• Από τους φακέλους που μας αποστάλθηκαν, ορισμένοι δεν εμπειριείχαν το σύνολο των δικαιολογητικών ή τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά για την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας (βλ. πίνακα 2), καθώς:

- Σε 37 περιπτώσεις, το υποβληθέν αντίγραφο του διαβατηρίου του αιτούντος δεν ήταν επικυρωμένο αλλά απλή φωτοτυπία, ενώ σε 16 περιπτώσεις στα στοιχεία που εστάλησαν στο ΣΕΕΔΔ δεν υφίσταται αντίγραφο διαβατηρίου.

- Σε 13 περιπτώσεις, τα ξενόγλωσσα πιστοποιητικά γέννησης των αιτούντων (ή αναγνώρισης τέκνου) δεν ήταν νομίμως επικυρωμένα (δεν έφεραν τη σφραγίδα της Χάγης-APOSTILLE- ή την επικύρωση των Ελληνικών προξενικών αρχών στην αλλοδαπή), ή επίσημα μεταφρασμένα και επικυρωμένα.

- Σε 14 περιπτώσεις τα ξενόγλωσσα πιστοποιητικά γάμου των αιτούντων ή των γονέων τους δεν ήταν νομίμως επικυρωμένα (δεν έφεραν τη σφραγίδα της Χάγης-APOSTILLE- ή την επικύρωση των Ελληνικών προξενικών αρχών στην αλλοδαπή), ή επίσημα μεταφρασμένα και επικυρωμένα.

- Σε 17 περιπτώσεις, στα στοιχεία που εστάλησαν στο ΣΕΕΔΔ, δεν υφίστατο το ξενόγλωσσο Πιστοποιητικό γεννήσεως.

- Σε 22 περιπτώσεις, στα στοιχεία που εστάλησαν στο ΣΕΕΔΔ, δεν υφίστατο το ξενόγλωσσο Πιστοποιητικό γάμου.

• Επιπλέον:

- Σε τέσσερις (4) περιπτώσεις (προερχόμενες από τη Μόσχα) απονεμήθηκε η ελληνική ιθαγένεια με τη χρήση πλαστών πιστοποιητικών γέννησης ή γάμου.

- Σε έξι (6) περιπτώσεις (προερχόμενες από τη Μόσχα) απονεμήθηκε η ελληνική ιθαγένεια με τη χρήση πιστοποιητικών γέννησης ή γάμου, τα οποία δεν έφεραν την απαιτούμενη σφραγίδα apostile.

- Σε μία (1) περίπτωση (προερχόμενη από τη Μόσχα) απονεμήθηκε η ελληνική ιθαγένεια με τη χρήση πιστοποιητικού γάμου των γονέων, το οποίο φερόταν εκδοθέν από το Ληξιαρχείο Μπαμπουσκίνσκι Μόσχας, το οποίο δεν υφίστατο κατά το χρόνο έκδοσης του εν λόγω πιστοποιητικού.

- Σε μία (1) περίπτωση (που αφορά τέσσερα άτομα πατέρα και τρία τέκνα- προερχόμενα από τη Γεωργία) απονεμήθηκε η ελληνική ιθαγένεια βάσει πιστοποιητικών (γέννησης του οποίου η γνησιότητα δεν επιβεβαιώθηκε από τις Γεωργιανές Αρχές και αναγνώρισης τέκνου), τα οποία εμφάνιζαν τον αιτούντα (πατέρα) να προέρχεται, εκτός γάμου, από Ελληνίδα. Ωστόσο η προαναφερόμενη Ελληνίδα μητέρα, σύμφωνα με την Οικογενειακή Μερίδα του Δημοτολογίου στο οποίο είναι εγγεγραμμένη, τέσσερις μήνες μετά τη γέννηση του ανωτέρω φέρεται να γέννησε το δεύτερο, εκ των τεσσάρων τέκνων, που απέκτησε εντός του γάμου της με άλλο πρόσωπο.

- Σε μία (1) περίπτωση  (προερχόμενη από Ρουμανία) απονεμήθηκε η ελληνική ιθαγένεια σε σύζυγο και τέκνο Έλληνα, στου οποίου τον α/α των Μ.Α. (όπου πιστοποιούνταν ότι ήταν εγγεγραμμένος) ανευρέθηε εγγεγραμμένος άλλος δημότης.

- Σε δύο (2) περιπτώσεις (προερχόμενες από Αλβανία) η κτήση της ελληνικής ιθαγένειας βασίσθηκε μεταξύ άλλων και σε πιστοποιητικά στεφανώματος τα οποία είναι άκυρα, όχι σε ότι αφορά το περιεχόμενο, αλλά επειδή έχουν εκδοθεί κατά παράβαση των οδηγιών της Ιεράς Μητροπόλεως Αργυροκάστρου.

- Η εσφαλμένη επίκληση διατάξεων αναφορικά με την απονομή της ιθαγένειας, αντί διατάξεων που ίσχυαν κατά το χρόνο πραγματοποίησης του ληξιαρχικού γεγονότος της γέννησης του αιτούντος, σε εννέα (9) περιπτώσεις, δεν επέφερε μεταβολή του νομικού αποτελέσματος, καθόσον επρόκειτο για ιδίου περιεχομένου διατάξεις.

- Σε δύο περιπτώσεις (προερχόμενες από Βουλγαρία) στην απόφαση κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας δεν αναφέρονται οι διατάξεις του ΚΕΙ βάσει των οποίων έλαβε ο αιτών/ούσα την ελληνική ιθαγένεια.

- Σε 1 περίπτωση (προερχόμενη από Αλβανία) η κτήση της ελληνικής ιθαγένειας απονεμήθηκε βάσει των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου 14 του Ν. 3284/2004, οι οποίες στην προκειμένη περίπτωση δεν ετύγχαναν εφαρμογής, αντί των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 14 του Ν. 3284/2004.

- Σε 4 περιπτώσεις (προερχόμενες από το Βουκουρέστι) η απονομή της ελληνικής ιθαγένειας βασίσθηκε σε αντίστοιχα πιστοποιητικά γέννησης για τα οποία οι αλλοδαπές αρχές δεν επιβεβαίωσαν την αυθεντικότητά τους καθόσον όπως αναφέρουν «δεν έχουμε στη διάθεσή μας τα αυθεντικά...».
Επισημαίνεται ότι δεν αναζητούνται πειθαρχικές ευθύνες σχετικά με τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν κατά το παρόντα έλεγχο και αφορούν στους υποβληθέντες φακέλους με τα συνημμένα, στην αίτηση κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας, δικαιολογητικά, λαμβανομένων υπόψη των διατάξεων του άρθρου 112 του Ν. 3528/2007 και με την επιφύλαξη ειδικότερα της παρ. 2 αυτού.

 

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Α. Η παρούσα έκθεση να αποσταλεί:

Ι. α) Στο Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 25 του ν. 3584/2004 σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 280 του ν. 3852/2010 και 27 ν. 3838/2010, προκειμένου να μεριμνήσει:

- για την ανάκληση των αποφάσεων απονομής της ελληνικής ιθαγένειας, οι οποίες αναφέρονται στον πίνακα Ι, καθόσον αυτή βασίσθηκε στην υποβολή πλαστών πιστοποιητικών.

- για την επανεξέταση της απονομής της ελληνικής ιθαγένειας, σύμφωνα με τις Διαπιστώσεις και τα Συμπεράσματα της παρούσας, στα πρόσωπα που αναφέρονται στους πίνακες 2, 3, 4, 5 και 7.

- για την ανάκληση των αποφάσεων εγγραφής αλλοδαπών στα Μ.Α. των δήμων στους οποίους έχουν εγγραφεί, για τους αλλοδαπούς από τους παραπάνω πίνακες, για τους οποίους θα ανακληθεί η ελληνική ιθαγένεια,

β) Συνακόλουθα στη Δ/νση Αστικής Κατάστασης, Μετανάστευση και Κοινωνικών Υποθέσεων Νοτίου Αιγαίου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, προκειμένου να:

- προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες ενημέρωσης του Ειδικού Ληξιαρχείου Αθηνών, των αντίστοιχων Δήμων στους οποίους έχουν εγγραφεί στα σχετικά Μ.Α.και δημοτολόγια για τις κατά νόμο ενέργειές τους καθώς και στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης/αρμόδια Υπηρεσία του πρώην Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και

- να επιδεικνύει σχετική επιμέλεια ως προς την τήρηση του υποβληθέντος, για την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας, φακέλου στο αρχείο της, προκειμένου να καθίσταται εφικτός ο έλεγχος της πληρότητας των συνημμένων δικαιολογητικών.

II. Στην αρμόδια Υπηρεσία του πρώην Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για τις δικές τους ενέργειες, όσον αφορά στα θέματα έκδοσης αστυνομικής ταυτότητας και διαβατηρίων των προσώπων των οποίων θα ανακληθεί αρμοδίως η απόφαση κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας.

III. Στο Ειδικό Ληξιαρχείο Αθηνών προκειμένου να προβεί στην ανάκληση και διαγραφή των καταχωρημένων στα βιβλία του, ληξιαρχικών πράξεων γέννησης και γάμου, κατόπιν της αποστολής σε αυτό των σχετικών ανακληθέντων αποφάσεων απονομής της ελληνικής ιθαγένειας.

IV.Στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών για ενημέρωσή του στο πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 7 του Ν. 344/1976.

Β. Επισημαίνεται ότι οι αποφάσεις, που θα εκδοθούν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και τους Δήμους σε εφαρμογή των προτάσεων της προαναφερόμενης υπό στοιχείο Α.Ι. παραγράφου, πρέπει να επιδοθούν σε όσους αφορούν, στις δηλωθείσες διευθύνσεις.

 

Ζ. ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ
Στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών, σύμφωνα με την παρ. 5 εδ. γ.i του άρθρου 5 του Ν. 3074/2002.