«Εξηγήσεις» του γερμανού δημοσιογράφου για το δημοσίευμα που αφορούσε τη Ρόδο

Το σκεπτικό σχετικά με το άρθρο του για τη Ρόδο στη γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) το οποίο προκάλεσε «πικρή» αίσθηση αλλά και μία επιστολή του Δημάρχου Ρόδου κ. Φώτη Χατζηδιάκου  προς την εφημερίδα, εξηγεί με επιστολή του προς τη Διεύθυνση της «Ροδιακής» ο ίδιος ο αρθρογράφος, κ. Tobias Piller, ο οποίος είναι ανταποκριτής της FAZ για την Ελληνική οικονομία.

Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Αυγούστου η γνωστή γερμανική εφημερίδα,  είχε δημοσιεύσει άρθρο στο οποίο ανέφερε για τη Ρόδο ότι η αλλοτινή «Μαζεράτι» του ελληνικού τουρισμού σήμερα μοιάζει περισσότερο με ένα μικρό κοινό αυτοκίνητο, ως απόρροια της ανασφάλειας που είχαν οι επίδοξοι επισκέπτες της την περασμένη άνοιξη αλλά και της αύξησης του ΦΠΑ.

Μετά την άσχημη αίσθηση που υπήρξε σε τοπικό επίπεδο και που πήρε επίσημο χαρακτήρα με την επιστολή του Δημάρχου προς τη γερμανική εφημερίδα, ο αρθογράφος κ. Piller με επιστολή του στη «Ροδιακή» θέλησε να εξηγήσει το σκεπτικό του άρθρου του, τονίζοντας ότι τα λόγια του «δεν είχαν σκοπό να δημιουργήσουν αντιθέσεις με τους Ροδίτες» αλλά να δείξουν ότι η Ρόδος έχει δυναμική και τι μπορεί να κάνει αποτελεσματικά από τη θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα.

Ο ίδιος προχωράει και σε μία ανάλυση της θέσης που έχει σήμερα ο προορισμός «Ρόδος» και καταλήγει λέγοντας ότι το συμπέρασμα από το άρθρο του θα μπορούσε να ερμηνευθεί με θετικό τρόπο και ότι μία κριτική ανάλυση, όχι μόνο από Γερμανούς δημοσιογράφους, μπορεί να βοηθήσει το νησί.

Αναλυτικά, αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Piller:
«Μετά από κάποιες αντιδράσεις στη Ρόδο απέναντι στο άρθρο μου για τον τουρισμό στη Ρόδο, στη Frankfurter Allgemeine Zeitung, θα βοηθούσε εάν διευκρίνιζα ορισμένες απόψεις. Οπωσδήποτε, τα λόγια στο άρθρο, που είναι όλα δικά μου, δεν είχαν σκοπό να δημιουργήσουν αντιθέσεις με τους Ροδίτες. Το ίδιο ισχύει και για τον τίτλο και τη φωτογραφία που παρουσίασαν το άρθρο, αυτά επιλέχθηκαν από τη συντακτική ομάδα για να ενισχύσουν το μήνυμα και να προκαλέσουν την προσοχή των αναγνωστών.

Σκοπός του άρθρου είναι μία ανάλυση της ανταγωνιστικής θέσης της Ρόδου στην τουριστική αγορά. Βεβαίως, αυτό γίνεται με πλήρη σεβασμό απέναντι  στους Ροδίτες που θεωρούν το νησί σπίτι τους και μπορούν να είναι περήφανοι γι’ αυτό. Αυτό δεν έχει να κάνει σε τίποτα με τη Ρόδο ως ένα τουριστικό προϊόν, το οποίο αγοράζεται από ξένους με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο οι Ροδίτες αγοράζουν αυτοκίνητα, κινητά τηλέφωνα ή υπολογιστές.

Αυτό που μετράει σ’ αυτή την αγορά είναι λιγότερο η αίσθηση πολλών Ροδιτών αλλά σχεδόν αποκλειστικά πως ο προορισμός Ρόδος γίνεται αντιληπτός από τους tour operator και τους τουρίστες. Υπάρχουν αρκετοί δείκτες που λένε ότι η Ρόδος είναι ένας προορισμός τον οποίο βλέπουν πολλοί μόνο ως «ήλιος και θάλασσα». Με αυτό τον τρόπο είναι πολύ εκτεθειμένος σε μία μαζική αγορά και από τη θέση των tour operator επίσης ανταλλάξιμος με άλλους προορισμούς για «ήλιο και θάλασσα».

Αλλιώς, πώς ερμηνεύετε το γεγονός ότι οι Ροδίτες ξενοδόχοι μέχρι τώρα δεν μπορούν να περάσουν τις αυξήσεις του ΦΠΑ στους διεθνείς tour operator και τους τουρίστες; Φοβούνται ότι αυξάνοντας τις τιμές τους θα βρεθούν εκτός αγοράς (διαφορετικά, για παράδειγμα, από τη Σαντορίνη) και αυτό είναι ένα ξεκάθαρο σημάδι της θέσης στην αγορά.

Έξω από την Ελλάδα, είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατον, να βρεις ξενοδοχεία της Ρόδου στους πραγματικά ακριβούς καταλόγους των πολυτελών προορισμών. Αντίθετα, κατάλογοι της μαζικής αγοράς προσφέρουν ακόμα και πεντάστερα ξενοδοχεία στη Ρόδο σε σχετικά χαμηλές τιμές.

Η έρευνά μου και το άρθρο μου είχαν σκοπό να μελετήσω τι μπορεί να κάνει η Ρόδος σ’ αυτή τη θέση και τι κάνει αποτελεσματικά. Με αυτό το ερώτημα, η Ρόδος είναι επίσης ένα παράδειγμα για πολλούς προορισμούς στην Ελλάδα. Για αυτή την έρευνα, συνάντησα μία ντουζίνα ειδικών και ταξίδεψα 1500 χλμ. στο νησί σε ένα αμάξι που νοίκιασα εγώ. Θα ήταν ενδιαφέρον να ακούσω επίσης τον Δήμαρχο της Ρόδου σχετικά με το θέμα αυτό.

Δυστυχώς, χρειάστηκε δέκα ημέρες για να κλείσει ένα ραντεβού για το οποίο ειδοποιήθηκα σε σύντομο χρονικό διάστημα μίας ημέρας όταν έπρεπε να πάω στην Αθήνα για δουλειά και μετά η έρευνα κατέληξε σε συμπέρασμα.

Το συμπέρασμα του άρθρου θα μπορούσε επίσης να ερμηνευθεί με έναν πολύ θετικό τρόπο:

Η Ρόδος, πραγματικά έχει την προοπτική να γίνει πολύ μοναδική και να ξεφύγει από όλους τους δύσκολους κανόνες της μαζικής αγοράς. Στον αντίποδα, το άρθρο δείχνει ότι υπάρχουν άτομα που θέλουν να προχωρήσουν προς αυτή την κατεύθυνση και άλλες δυνάμεις που ίσως δεν θέλουν την αλλαγή. Αλλά για να γίνει μοναδική θα πρέπει να γίνουν μερικές ξεκάθαρες επιλογές. Μέχρι τώρα, αν και η Ρόδος έχει τη δυναμική να γίνει ένας από τους σπουδαίους προορισμούς της Μεσογείου, δυστυχώς, δεν φαίνεται να ακολουθεί μία συναφή στρατηγική κατεύθυνση.

Κοιτάζοντας την Ελλάδα χωρίς προκατάληψη και με μία εποικοδομητική στάση, ελπίζω και εύχομαι ότι επίσης μία κριτική ανάλυση, όχι μόνο από Γερμανούς δημοσιογράφους, μπορεί να βοηθήσει τη Ρόδο να δρέψει όλη την ευημερία που η τουριστική αγορά μπορεί να φέρει.

Tobias Piller, Ανταποκριτής για την Ελληνική οικονομία της Frankfurter Allgemeine Zeitung»