Με τετραήμερο μπλακ άουτ απειλούνται από την Κυριακή όλα τα ελληνικά αεροδρόμια

Τετραήμερο μπλακ άουτ στα ελληνικά αεροδρόμια, αναμένεται να  προκαλέσουν -εφόσον τελικά πραγματοποιηθούν- οι 24ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες που κήρυξαν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και ξεκινούν την ερχόμενη Κυριακή.

Η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) αντιδρά στο νόμο (πλέον) του υπουργείου Μεταφορών που ψηφίστηκε χτες στη Βουλή και αφορά την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Συγκεκριμένα, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας αποφάσισαν να προχωρήσουν σε 24ωρες απεργίες την Κυριακή 9 Οκτωβρίου, την Δευτέρα 10 Οκτωβρίου, την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου και την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου, από τις 00:01 έως τις 23:59.

Τις ημέρες αυτές δεν θα εκτελείται καμία πτήση από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια. Οι ελεγκτές ζητούν τη μη εφαρμογή-τροποποίηση συγκεκριμένων άρθρων του νέου νόμου που φέρει τον τίτλο «Σύσταση Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις».

Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με το νομοθέτημα, η ΥΠΑ «σπάει» σε δύο υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, συστήνεται νέα αυτοτελής υπηρεσία, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), ενώ η σημερινή ΥΠΑ αναδιαρθρώνεται, χωρίς ωστόσο να χάνει τον τομέα του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, ο οποίος παραμένει σε αυτήν. Και οι δύο υπηρεσίες θα είναι δημόσιες.

Πάντως, ο κλάδος των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας ζητούσε τη δημιουργία ξεχωριστού ΝΠΙΔ Αεροναυτιλίας που θα αναλάμβανε τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, λειτουργώντας αυτοτελώς με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με μεγαλύτερη διοικητική και οικονομική ευελιξία. Στο πλαίσιο αυτό το ΝΠΙΔ Αεροναυτιλίας θα διαχειριζόταν και τα κονδύλια του Eurocontrol.

Τελικά, αυτό δεν έγινε αποδεκτό και ο κλάδος των ελεγκτών θα παραμείνει εντός της νέας ΥΠΑ. Μάλιστα, με το νόμο που ψηφίστηκε, προβλέπεται ότι τα ανταποδοτικά τέλη υπερπτήσεων του Eurocontrol που ανέρχονται ετησίως σε περίπου 150 - 180 εκατ. ευρώ και σημαντικό μέρος τους μέχρι σήμερα κάλυπτε "μαύρες τρύπες" του Δημοσίου, στο εξής θα κατευθύνονται μόνο στους δύο φορείς της Πολιτικής Αεροπορίας (80% στην ΥΠΑ και 20% στην ΑΠΑ), όπως άλλωστε προβλέπεται από το τον κανονισμό του Eurocontrol και την ΙΑΤΑ.

Η υπό σύσταση ΑΠΑ θα έχει ως αποστολή της την άσκηση ρυθμιστικών, κανονιστικών και εποπτικών αρμοδιοτήτων στον τομέα των αερομεταφορών, αεροναυτιλίας και τελών αερολιμένων, αλλά και οικονομικού ρυθμιστή της αγοράς αερομεταφορών.

Η αναδιαρθρωμένη ΥΠΑ, θα αποτελεί πλέον τον Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας και Διαχείρισης Αερολιμένων και Υδατοδρομίων. Επίσης, υπό τον έλεγχό της θα έχει και τα 25 περιφερειακά αεροδρόμια, που δε θα περιέλθουν στην γερμανοελληνική κοινοπραξία της Fraport.

Σημειώνεται, ότι ο κλάδος των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας ζητούσε τη δημιουργία ξεχωριστού ΝΠΙΔ που θα αναλάμβανε τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, λειτουργώντας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με μεγαλύτερη διοικητική και οικονομική ευελιξία.