Καφές!  Τελικά αδυνατίζει;

Γράφει η
Τσαμπίκα Κοντόγιαννου
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
Μέλος του τοπικού
παραρτήματος Νοτίου Αιγαίου της Ένωσης Διαιτολόγων
 Διατροφολόγων Ελλάδας


Αποτελεί αγαπημένη συνήθεια των περισσότερων από εμάς και δικαιωματικά κατέχει τη θέση του πιο δημοφιλούς ροφήματος στον κόσμο!

Ο  λόγος; Μα φυσικά για τον καφέ!!!

Ο καφές με το μάτι του διαιτολόγου!
Νερό, καφεΐνη, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, αμελητέες ποσότητες πρωτεϊνών, υδατανθράκων και λιπών συνθέτουν τον καφέ. Τα τελευταία χρόνια οι διαιτολόγοι δίνουν ιδιαίτερη σημασία και στις πολυφαινόλες, φυσικά αντιοξειδωτικά, που θωρακίζουν από τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, με αποτέλεσμα να μειώνουν το οξειδωτικό στρες και να συμβάλλουν στην πρόληψη χρόνιων νοσημάτων (π.χ. καρκίνος, καρδιαγγειακές παθήσεις).
Συγκεκριμένα, η μέση περιεκτικότητα «αντιοξειδωτικών» πολυφαινολών σε 1 φλιτζανάκι (100ml) ελληνικού καφέ υπολογίζεται σε 90-110mg. Στην περίπτωση του στιγμιαίου καφέ σε 1 φλιτζάνι (200ml), η περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά (πολυφαινόλες) κυμαίνεται από 280-560mg πολυφαινολών, ανάλογα με την προέλευσή & ποικιλία του καφέ, τη μέθοδος καβουρντίσματος και άλεσης (Neveu et al, 20101). Δεν εξαιρείται ο ντεκαφεϊνέ. Σε πρόσφατη σε δημοσίευση του γνωστού επιστημονικού περιοδικού Journal of Agriculture and Food Chemistry σχετικά με την υψηλότερη συνολική αντιοξειδωτική δράση των τροφίμων, ο καφές κατατάχθηκε σε υψηλότερη θέση συγκριτικά με άλλα ροφήματα όπως είναι για παράδειγμα το τσάι.

Ο καφές αυξάνει το μεταβολικό μας ρυθμό;
Σύμφωνα με έρευνες του Αμερικανικού Κέντρου Ερευνών για τη Διατροφή και την Υγεία ο πρωινός καφές φαίνεται να επιταχύνει το μεταβολισμό μας κατά 10%! Αυτό οφείλεται στην καφεΐνη, η οποία επιταχύνει το μεταβολισμό και τον διατηρεί υψηλό για τις επόμενες 3 ώρες μετά την κατανάλωση καφέ. Η καφεΐνη μεταβολίζεται με διαφορετική ταχύτητα στα δύο φύλα, παρουσιάζοντας μεγαλύτερη ταχύτητα στις γυναίκες (κατά 25 %) συγκριτικά με τους άνδρες. Η δράση της καφεΐνης στην οξείδωση των λιπαρών οξέων αποτελεί ένα σημαντικό λόγο που η ίδια χρησιμοποιείται σε πολλά σκευάσματα αδυνατίσματος. Επιπρόσθετα, η συσχέτιση του καφέ με το αδυνάτισμα, πιθανότατα να οφείλεται στη συνεργιστική δράση της καφεΐνης με τα αντιοξειδωτικά (πολυφαινόλες), όπου διεγείρουν τη θερμογένεση, δηλαδή την παραγωγή ενέργειας από τον οργανισμό, αυξάνοντας έτσι και τις βιολογικές καύσεις.

Επιπλέον, η περιεκτικότητα του καφέ σε θερμίδες και λιπαρά είναι μηδενική! Αυτό το οποίο πρέπει να προσέχουμε είναι η προσθήκη ζάχαρης (1 κ.γλ.= 20 kcal περίπου), την κρέμα γάλακτος (1 κ.γλ.: 50 kcal & 5g λιπαρά), το γάλα (1 μερίδα: 30 kcal περίπου).
Συμπερασματικά, η μέτρια καθημερινή κατανάλωση του καφέ (2-3 φλιτζάνια) μπορεί να επιφέρει θετικά αποτελέσματα στην προσπάθεια μείωσης του σωματικού βάρους σε συνδυασμό με μια ισορροπημένη διατροφή και συστηματική φυσική άσκηση.


1. Neveu V, Perez-Jiménez J, Vos F, Crespy V, du Chaffaut L, Mennen L, Knox C, E isner R, Cruz J, Wishart D, Scalbert A. (2010) Phenol-Explorer: an online comprehensive database on polyphenol contents in foods. Database, doi: 10.1093/database/bap024.

Δράσεις κατά της παχυσαρκίας από τους διαιτολόγους-διατροφολόγους
Η Ένωση Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος  κάθε Οκτώβρη μεγιστοποιεί την εξωστρέφειά της, μιας και μέσα σε αυτόν τον μήνα εορτάζονται: η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής και Επισιτισμού (16 Οκτώβρη) και η Παγκόσμια Ημέρα κατά της ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑΣ (24 Οκτώβρη). Έτσι και στη Ρόδο, το παράρτημα Νοτίου Αιγαίου της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος, όπως έχει καθιερωθεί πια μέσα στην τελευταία σχεδόν δεκαετία, κάνει διάφορες δράσεις  για να ευαισθητοποιήσει το πλατύ κοινό, αλλά και να το ενημερώσει πάνω σε θέματα που σχετίζονται με τη διατροφή. Η ανταπόκριση του κόσμου κάθε χρόνο είναι ενθαρρυντική, αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται με μεγάλο ζήλο, γιατί τα ποσοστά παχυσαρκίας στη Δωδεκάνησο είναι ακόμα πολύ υψηλά.

Και φέτος οι πτυχιούχοι Διαιτολόγοι- Διατροφολόγοι, μέλη της ΕΔΔΕ, θα βρεθούν σε διάφορα δημοτικά σχολεία, νηπιαγωγεία αλλά και παιδικούς σταθμούς, μιλώντας στα παιδιά για τα οφέλη της Μεσογειακής διατροφής. Παράλληλα, οι επιστήμονες αυτοί θα αρθρογραφήσουν στα τοπικά ΜΜΕ, αναλύοντας και ξεκαθαρίζοντας διατροφικά  θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους Έλληνες, μιας και η παραπληροφόρηση (κυρίως μέσα από το διαδίκτυο) έχει δημιουργήσει αρκετή σύγχυση γύρω από τη  διατροφή.  

Οι δράσεις θα κορυφωθούν την Κυριακή 23 Οκτώβρη,  με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑΣ,  στο φιλόξενο χώρο του  Passagio.  Από τις 11 μέχρι τις 2 πολλοί διαιτολόγοι-διατροφολόγοι του νησιού μας θα παίξουν παιχνίδια με τα παιδιά, που διασκεδάζοντας θα προβληματιστούν, θα ενημερωθούν και θα διδαχθούν.   Σύμμαχοι των διαιτολόγων στη «μάχη κατά της παχυσαρκίας» γυμναστές του νησιού μας, που θα γυμνάσουν τα παιδιά (και όσους γονείς θέλουν) με μουσική και παιχνίδι. Αποκορύψωμα όλων θα είναι το  Θεατρικό Δρώμενο με  Παιχνίδια "Ο Σκίουρος στο Διατροφοσχολείο". Στο ρόλο του Σκίουρου   είναι η γνωστή ηθοποιός- ανιματέρ  Ρένα Ορφανού, στο ρόλου του instractor ο γυμναστής της Zumba William  και πρωταγωνιστές οι μικροί μας φίλοι. Όλοι θα έχουν την ευκαιρία να γευθούν υγιεινές λιχουδιές, όπως φρουτοσαλάτα, υγιεινά Milk shakes και smoothies.