«Στην υπόθεση της παγκόσμιας ειρήνης, μπροστάρηδες ήταν πάντα οι άνθρωποι της αριστεράς»

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος βρίσκεται στη γειτονιά μας και αναβαθμίζεται η εμπλοκή της χώρας μας  με αεροσκάφη και πλοία στις ΝΑΤΟικές επιχειρήσεις στη Μεσόγειο, μετά και την συνυπογραφή της Ελληνικής κυβέρνησης στις αποφάσεις της διήμερης συνόδου των υπουργών άμυνας του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλες, σε μια περίοδο που με την πρόφαση των προσφυγικών ροών γκριζάρεται το Αιγαίο,  σε μια περίοδο που η Τουρκία με τις πλάτες του ΝΑΤΟ αμφισβητεί κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας και διεθνείς συμφωνίες,
Η Ροδιακή Επιτροπή Ειρήνης στέκεται με σειρά σημαντικών εκδηλώσεων, ομιλιών και δραστηριοτήτων στο ύψος των σημερινών αναγκών ενημέρωσης, κόντρα όπως διακηρύσσει , στον εφησυχασμό και την αδράνεια που καλλιεργούν συστηματικά κυβέρνηση και άλλες δυνάμεις.
Σύμφωνα με όσα επισημαίνει «ο πολιτισμός αποκτά ιδιαίτερη σημασία όταν στρατεύεται στα ιδανικά της ειρήνης και της προόδου».
Και η Ροδιακή Επιτροπή Ειρήνης πρωτοστατεί και στον τομέα του πολιτισμού με ποιοτικές εκδηλώσεις όπως αυτή της Τετάρτης 2 Νοεμβρίου 2016 στις 8 το βράδυ στο Δημοτικό Θέατρο, στην οποίαν συμμετέχουν δύο αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες η Ρίτα Αντωνοπούλου και ο Μανόλης Ανδρουλιδάκης.
Μάλιστα ο Μανώλης Ανδρουλιδάκης που κατάγεται από τη Ρόδο, μίλησε στη «Ρ» για τη συναυλία και για τα μελλοντικά του σχέδια.

 


Κε Ανδρουλιδάκη στις 2 Νοεμβρίου η Ρόδος θα έχει την ευκαιρία να δει εσάς και τη Ρίτα Αντωνοπούλου σε μια εκδήλωση-συναυλία που θα πραγματοποιηθεί στο δημοτικό θέατρο με πρωτοβουλία της Ροδιακής Επιτροπής Ειρήνης. Τι θα περιλαμβάνει το πρόγραμμά σας;
Η παράσταση περιλαμβάνει ελληνικά κυρίως τραγούδια περισσότερο ή λιγότερο γνωστά, σίγουρα όμως, ποιοτικά ως προς την μουσική και το στίχο. Τραγούδια της μεγάλης σχολής του έντεχνου τραγουδιού των τελευταίων 40  ετών, που δημιούργησαν κυρίως ο Θεοδωράκης και ο Χατζιδάκις, οι μεγάλοι στιχουργοί και οι μεγάλοι ποιητές. Επίσης, τραγούδια νεώτερων δημιουργών, όπως ο Θηβαίος, ο Πασχαλίδης και Καζαντζής. Τέλος, ξεχωριστή θέση κατέχει ο  Θάνος Μικρούτσικος, με τον οποίο η Ρίτα έχει συνεργαστεί σε μεγαλύτερο βαθμό, αλλά και τα κομμάτια για σόλο κιθάρα από το cd μου "Myrtia" σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη.

Έχετε ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν;
Με τη Ρίτα, πρωτοσυνεργαστήκαμε  το Δεκέμβρη του 2008, στη Θεσσαλονίκη με το Μανώλη Μητσιά και από τότε έχουμε συμπράξει πολλές φορές. Άλλοτε σε ηχογραφήσεις τραγουδιών -είτε δικών μου, είτε κάποιων που ενορχήστρωσα- και άλλοτε σε συναυλίες με το σχήμα κιθάρα – φωνή ή έχοντας εγώ την ευθύνη του μουσικού σχήματος όπου τραγουδούσε η Ρίτα. Ιδιαίτερη αναφορά, θα ήθελα να κάνω στη συμμετοχή της Ρίτας στη συναυλία για τα 90χρονα του Μίκη Θεοδωράκη, παρουσία του συνθέτη, που διηύθυνα πέρυσι, στο θέατρο Πέτρας. Τα τελευταία δυο χρόνια, ειδικότερα, έχουμε στενή συνεργασία.

Σε αυτή την εκδήλωση θα ακούσουμε κάτι καινούριο από εσάς ή τη Ρίτα; Έχετε προγραμματίσει δηλαδή να μας παρουσιάσετε κάτι που θα έχει την ευκαιρία το κοινό της Ρόδου να είναι εκείνο που θα το απολαύσει πρώτο;
Θα παρουσιάσουμε ένα πολύ καινούργιο τραγούδι μου, σε στίχους Δημήτρη Λέντζου την «Παλίρροια», που τραγουδά η Ρίτα και, πράγματι,  θα ακουστεί για πρώτη φορά μια καινούργια μου σύνθεση.

Ποια είναι η στόχευσή σας για το μέλλον;
Ο στόχος είναι να βάζουμε κάθε φορά, με τις μικρές μας δυνάμεις, ένα λιθαράκι στο να βελτιωθεί η κατάσταση στο ελληνικό πολιτιστικό γίγνεσθαι. Η προσωπική μου καλλιτεχνική στόχευση για το επόμενο χρονικό διάστημα, είναι να τελειώσω δυο cd που εκκρεμούν, ένα για σόλο κιθάρα, σαν συνέχεια του cd ”Myrtia” με έργα Μίκη Θεοδωράκη και ένα με τραγούδια σε στίχους Δ. Λέντζου. Θα συνεχίσω, επίσης, τις παραστάσεις μου με τον τίτλο “Chitarra mia”, όπου παρουσιάζω έργα για σόλο κιθάρα ή για κιθάρα και φωνή. Ελπίζω, μάλιστα, να μου δοθεί η ευκαιρία να την παρουσιάσω στη γενέτειρα μου, τη Ρόδο. Τέλος, να ολοκληρώσω ένα καινούργιο συμφωνικό μου έργο με τον (προσωρινό) τίτλο «1918», που σκοπεύω να παρουσιάσω το φθινόπωρο του 2018.

Η συγκεκριμένη εκδήλωση θα δώσει και ένα ξεκάθαρο πολιτικό μήνυμα. Ταυτίζεστε με αυτό και ποιος ο δικός σας ρόλος;
Η εκδήλωση  οργανώνεται από την Ροδιακή Επιτροπή Ειρήνης. Στην, πάντοτε αναγκαία και επίκαιρη υπόθεση της παγκόσμιας ειρήνης, μπροστάρηδες ήταν πάντα οι άνθρωποι της αριστεράς. Οι καλλιτέχνες γενικότερα, και η συγκεκριμένη εκδήλωση, ειδικότερα, οφείλουν να ταυτίζονται με τον αέναο αγώνα για ειρήνη, ανθρώπινα δικαιώματα, καλύτερες συνθήκες ζωής και εργασίας και βελτίωση του πολιτισμού που μπορεί και πρέπει να δοθεί στα λαϊκά στρώματα.

Οι νέοι καλλιτέχνες όπως είστε εσείς οι δύο, τι ευκαιρίες και τι διέξοδο έχουν σήμερα για να τους γνωρίσει η κοινή γνώμη;
Εδώ υφίσταται μια χρόνια πληγή. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι ακριβώς αυτό: ο αποκλεισμός των έργων μας από τα play lists των  μεγάλων ραδιοφωνικών και άλλων μέσων, που διακατέχονται από μια μονομανία προώθησης συγκεκριμένων δημιουργών κι ερμηνευτών, με τους οποίους φαίνεται να έχουν οικονομικά ή άλλα «αλισβερίσια». Η απάντηση, λοιπόν, στο ερώτημα είναι «όχι, δεν έχουμε πολλές ευκαιρίες για να μας γνωρίσει το ευρύτερο κοινό»! Αυτό μας ωθεί στο να κερδίζουμε τους ακροατές με κάθε νότα που θα βγει από το όργανο ή τη φωνή μας, χωρίς «κολλητούς» στα μεγάλα ΜΜΕ, κάτι που ελπίζω να το διαπιστώσετε κι εσείς στις 2 Νοέμβρη στο Δημοτικό Θέατρο.

Είναι η επαρχία μία πρόκληση για να ακουστεί και η δική σας φωνή;
Είτε στην Αθήνα, είτε στην περιφέρεια, η χαρά και ο αγώνας είναι να επικοινωνούμε με ανθρώπους, που πιθανότατα δεν ξέρουν τι ακριβώς κάνουμε με την τέχνη μας. Η αλήθεια είναι ότι στην Αθήνα, υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες για να επικοινωνήσουμε την τέχνη μας, καθώς υπάρχουν περισσότεροι χώροι για παραστάσεις, αλλά και περισσότερα ερεθίσματα, λόγω του μεγέθους της πόλης. Από την άλλη μεριά, αυτό που επικράτησε να αποκαλείται «επαρχία» διατηρεί συχνά αναλλοίωτη την ουσία του παραδοσιακού στοιχείου και πιο αληθινή την λαϊκή δημιουργία. Το σίγουρο είναι ότι δεν είναι ένα ενιαίο σύνολο και κάθε περιοχή έχει την ιδιαιτερότητα της και τις προκλήσεις της. Ελπίζω σε τούτη την πρόκληση που έχει να κάνει με την γενέτειρά μου να ανταποκριθούμε στον καλύτερο βαθμό.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Μ. ΑΝΔΡΟΥΛΙΔΑΚΗ
Γεννήθηκε στη Ρόδο και μεγάλωσε στο Ρέθυμνο. Είναι αριστούχος διπλωματούχος (με πρώτα βραβεία), Σύνθεσης (Χ. Σαμαράς) και Κιθάρας (Ν. Μαυρουδής – Κ. Κοτσιώλης) και αριστούχος πτυχιούχος Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας, Ενορχήστρωσης Πνευστών. Επίσης, σπούδασε 5ετή Μονωδία και φαγκότο. Ως κιθαρίστας, έχει εμφανιστεί στις περισσότερες ελληνικές πόλεις (Ηρώδειο, Λυκαβηττός κλπ.) και στην Αμερική, Κίνα, Καναδά, Σουηδία, Αυστρία κλπ. και σε όλες τις χώρες των Βαλκανίων. Ως μπάσος, ερμήνευσε το ρόλο του Πολεμιστή, στην όπερα του Μ. Καλομοίρη Κωνσταντίνος Παλαιολόγος (υπό τον Βύρωνα Φιδετζή), κλασσικά και προκλασσικά έργα, μαδριγάλια κλπ. (ως μέλος φωνητικών συνόλων) και άλλα έργα. Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες του λεγόμενου έντεχνου ελληνικού τραγουδιού (Μίκη Θεοδωράκη, Διονύση Σαββόπουλο, Μάριο Φραγκούλη, Μανώλη Μητσιά, Μαρία Δημητριάδη, Αφροδίτη Μάνου, Άλκηστη Πρωτοψάλτη, Καλλιόπη Βέττα, και άλλοι) και συμμετείχε σε αρκετούς δίσκους, με κορυφαίους τα Πικροσάββατα και μια Σερενάτα (ως ενορχηστρωτής) των Μ. Θεοδωράκη – Α. Παπαδόπουλου και το Πνευματικό Εμβατήριο των Μ. Θεοδωράκη – Αγγ. Σικελιανού (υπό τη διεύθυνση του συνθέτη). Υπήρξε κιθαρίστας και ενορχηστρωτής της ορχήστρας της ΕΡΤ-3, θέση από την οποία παραιτήθηκε το 1998. Έργα του, συμφωνικά και μουσικής δωματίου, κυρίως, έχουν εκτελέσει Ελληνικές και ξένες ορχήστρες, μουσικά σύνολα και σολίστ στην Αίθουσα Τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και αλλού. Η εργογραφία του περιλαμβάνει: Τρεις σπουδές, Δύο Αιγαιόχορδα για κιθάρα, Ftheènon-feèlon για δύο κιθάρες, Πέντε σκίτσα για κιθάρα και κουαρτέτο εγχόρδων, Σουίτα για φαγκότο και πιάνο, Τρία Πρελούδια για πιάνο, Μονοτονία, σε ποίηση Κ. Π. Καβάφη, για βαθύφωνο, βιολοντσέλο και πιάνο. Έχει συνθέσει ακόμη τα: Sting Quartet no.1b, Wind Quintet για φλάουτο, όμποε, αγγλικό κόρνο, κλαρινέτο, κόρνο και φαγκότο, Ricordanza για φλάουτο, κλαρινέτο, τύμπανα, κρουστά, βιμπράφωνο, πιάνο, κουαρτέτο εγχόρδων και κοντραμπάσο, Κοντσέρτο για μαρίμπα και έγχορδα, Πρώτη Συμφωνία, Όνειρο στην Ιερουσαλήμ, Ο Στρατής Θαλασσινός ανάμεσα στους αγάπανθους, σε ποίηση Γ. Σεφέρη, για μικτή χορωδία και ορχήστρα. Είναι καθηγητής κιθάρας και θεωρητικών στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης.