Ο «άρχοντας» των κριτσινιών απο την Αστυπάλαια!

Της
Κωνσταντίνας Χελιδώνη
από τη Realnews

Εκεί που οι Κυκλάδες συναντούν τα Δωδεκάνησα, στο πανέμορφο νησί της Αστυπάλαιας, ανάμεσα στους 1.334 κατοίκους υπάρχει και ένας που τον αποκαλούν... άρχοντα των κριτσινιών.  Η φήμη του έχει ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα και έχει φτάσει ως την Ευρώπη και την Αμερική!

Οχι... ακριβώς η δική του φήμη, αλλά η φήμη των κριτσινιών με χαρούπι ή με φαγόπυρο και των κιτρινοκούλουρων με σαφράν (κρόκο) Αστυπάλαιας και χλωρή (τοπικό ανθότυρο).  Η ιστορία ξεκινά οκτώ χρόνια πριν.  Ο 42χρονος Δημήτρης Πετρίδενας ιδρύει εταιρεία με το όνομα της κόρης του, Ηλιάνας το 2008, επιδιώκοντας από την Αστυπάλαια, την “πεταλούδα του Αιγαίου”, όπως τη χαρακτηρίζουν οι κάτοιοι του νησού λόγω του σχήματός της να γίνει ένας επιχειρηματίας με σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα και τα κατάφερε.
«Η ζήτηση των προϊόντων στην Ελλάδα αυξήθηκε με ταχείς ρυθμούς, με αποτέλεσμα το 2009 να δειγματίσω τα παξιμάδια στο εξωτερικό κι έναν χρόνο μετά να κάνω τις πρώτες μου εξαγωγές στο Βέλγιο.  Πλέον και τα παξιμάδια, και τα κριτσίνια φιλοξενούνται στα ράφια ντελικατέσεν καταστημάτων και σούπερ μάρκετ σε Αμερική, Βέλγιο, Σουηδία, Ελβετία, Ολλανδία, Νορβηγία και Γερμανία, δηλώνει ο Δ. Πετρίδενας.

Ντόπιες πρώτες ύλες
Η κύρια έμπνευση του επιχειρηματία για τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων ήταν οι πρώτες ύλες που διαθέτει σε αφθονία το νησί.  Από την αυτοφυή ζαφορά (κρόκος ή σαφράν), που ευδοκιμεί στις βορινές  πλαγιές των βουνών της Αστυπάλαιας και μαζεύεται με το χέρι από τους ντόπιους κάθε φθινόπωρο, τη χλωρή Αστυπάλαιας, που παρασκευάζεται από ντόπιο κατσικίσιο και πρόβειο γάλα, μέχρι το θυμαρίσιο μέλι και τα βότανα.  Αποφάσισε, λοιπόν, να τα “παντρέψει” και σήμερα διαθέτει στην γκάμα του 12 κωδικούς κριτσινιών και παξιμαδιών. «Τα προϊόντα μου είναι τα κιτρινοκούλουρα, τα γαλακτοκούλουρα που είναι με μαστίχα Χίου, κανέλα και μέλι, τα παξιμάδια με ρίγανη, με αμύγδαλο, με λάδι, με πολύσπορο και το θυμαρίσιο παξιμάδι.  Πέρυσι παρασκεύασα και δώδεκα κωδικούς κριτσινιών που είναι φτιαγμένα από σπάνια άλευρα και στις αρχές του 2016 τα προώθησα στην αγορά.  Τα κριτσίνια είναι με ζείδωρο (ζέα), με καραμελωμένο φύτρο σταριού, με αλεύρι φαγόπυρου, με αλεύρι σίτου και ολικής άλεσης, με βρώμη, με μέλι και ταχίνι, με χαρούπι, με βότανα με μαύρη ζάχαρη και κανέλα κ.ά. περιγράφει ο επιχειρηματίας.
Η ιστορία του Δ. Πετρίδενα ξεκινά πολλά χρόνια πριν, όταν στον μοναδικό φούρνο που διέθετε η Αστυπάλαια, ο μικρός τότε Δημήτρης “ανακατευόταν” με τα άλευρα και όλη η διαδικασία παρασκευής άρτου του φαινόταν μαγική.  Το 2007, ιδιοκτήτης πλέον τοπικού ξενοδοχείου, δημιουργεί μαζί με τις μαγείρισσες ευφάνταστες συνταγές για το πρωινό των πελατών του.


«Οι πελάτες άρχισαν να με παίρνουν τηλέφωνο και να μου λένε από πού μπορούν να αγοράσουν τα παξιμάδια και τα κριτσίνια που έφαγαν κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στο ξενοδοχείο.  Οι μυρωδάτες αναμνήσεις μου, αλλά και η μεγάλη ζήτηση των πελατών για τα προϊόντα με ώθησαν να φτιάξω το δικό μου εργαστήρι και να προωθήσω τα προϊόντα, σε τυποποιημένη μορφή, στην αγορά», λέει ο Δ. Πετρίδενας.
Συμμετέχοντας σε ένα πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, αλλά και με ίδια κεφάλαια πάνω από 500.000 ευρώ, ο δημιουργικός Αστυπαλίτης φτιάχνει το δικό του εργαστήριο και τυποποιητήριο στο νησί, αξιοποιώντας όλες τις πρώτες ύλες του νησιού.  Ετσι, το 2008 δίνει τις πρώτες του παραγγελίες στα γειτονικά νησιά και λίγο αργότερα σε όλη την Ελλάδα. «Ηθελα όλα να είναι μελετημένα και προσεγμένα.  Γι’ αυτό έδωσα και στη συσκευασία την ίδια ακριβώς βαρύτητα που έδωσα στη δημιουργία των προϊόντων.  Η χώρα της Αστυπάλαιας “πρωταγωνιστεί” στη συσκευασία των προϊόντων, με σκοπό να διαφημιστεί αυτό το άγονο νησί με τις μικρές, αλλά πολύ εύφορες εκτάσεις», συμπληρώνει ο επιχειρηματίας.


Σύμφωνα με τον Δ. Πετρίδενα, η πολιτεία δεν δίνει κίνητρα στο νέο επιχειρηματία να εξελιχθεί, αλλά και αιφνιδιάζει με τις αλλεπάλληλες αλλαγές της στο φορολογικό σύστημα.  «Ηθελα να κάνω το όνειρό μου πραγματικότητα και το κατάφερα, να δημιουργήσω δηλαδή μια εταιρεία στην πατρίδα μου και από εδώ να στέλνω τα προϊόντα σε όλον τον κόσμο.  Το κράτος αλλάζει συνεχώς τον ΦΠΑ, με αποτέλεσμα τώρα να έχει φτάσει στο 24%.  Αυτό δυσκολεύει την επιχειρηματική μου δραστηριότητα και συνεπώς δεν δίνει κίνητρο στον οποιονδήποτε θέλει να επιχειρήσει να επιστρέψει στην πατρίδα του και να το κάνει« καταλήγει ο επιχειρηματίας.