«Tοπικό ειδικό τουριστικό τέλος»  να αντιγράψουμε Ευρωπαϊκούς τουριστικούς Δήμους!

Το δημοτικό συμβούλιο Κω τις επόμενες μέρες θα συζητήσει τα οικονομικά δημοτικά θεματα: αναπροσαρμογή δημοτικών τελών, πρόγραμμα εκτελεστέων έργων, προϋπολογισμοί 2017 και απολογισμός 2015.

Το κράτος μας έχει χρεοκοπήσει, τα έσοδα των Δήμων ακολουθούν  τους μνημονιακούς  περιορισμούς, φως δεν φαίνεται από πουθενά για το 2017 και αυτό θα έπρεπε να μας επιβάλει μια νέα λογική και μια νέα πρακτική. Μέσα στις δοσμένες συνθήκες θα ήταν πολύ χρήσιμη η συνεννόηση των τοπικών πολιτικών δυνάμεων και η συνδιαμόρφωση προτάσεων για τα οικονομικά του Δήμου μας αντί για τον πόλεμο εντυπώσεων και χαρακωμάτων που ακούμε και διαβάζουμε και τοπικά.

Η φθίνουσα πορεία των δημοτικών εσόδων εδώ και 10 χρόνια επιβάλλει την ανάγκη θέσπισης τοπικού δημοτικού τουριστικού τέλους!

1. ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:  Οι απώλειες των ιδίων δημοτικών εσόδων από την μείωση του τέλους παρεπιδημούντων είναι της τάξεως των 3 εκ. ευρώ (Κ. Καραμανλής: μείωση από 2% σε 0,5% το 2009).
Συνδυαζόμενο με  την κατάργηση του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ (ΣΥΡΙΖΑ 2015) των 4,5 εκ σε σχέση με το 2009, φτάνουμε σε μια δραματική αποδυνάμωση των ιδίων εσόδων του Δήμου Κω.

Προσθέτοντας την μη καταβολή τελών λογω της οικονομικής δυσπραγίας οδηγούμαστε στην περιθωριοποίηση του Δήμου.  Αυτά τα χρήματα πρέπει να αντικατασταθούν εν όλω ή εν μέρει προκειμένου να διατηρήσουμε την ικανότητα του Δήμου να παράσχει το 2017 την ίδια ποιότητα και την ίδια ποσότητα Δημοτικών υπηρεσιών και παροχών του 2009!

Η αναπλήρωση μπορεί να γίνει με την επιβάρυνση του ισχύοντος τιμολογίου ή την διεύρυνση της δημοτικής φορολογητέας ύλης και την μείωση του κόστους παραγωγής των δημοτικών υπηρεσιών. Όμως όσο και αν προσπαθήσουμε να κινηθούμε σε αυτό το επίπεδο επιβάλλεται η εισαγωγή ενός νέου ειδικού τοπικού τέλους αναπλήρωσης 7 εκ.!

Παρακολουθώντας τα γεγονότα του ενιαίου Δήμου το συμπέρασμα μας είναι ότι ο Δήμος αδυνατεί να παίξει αναπτυξιακό ρόλο! Δεν είναι σωστό ότι μοντέλο των κοινοτήτων και των εν μέρει δήμων θα εμφάνιζε καλύτερη κατάσταση αφού το πρόβλημα είναι οικονομικό και όχι διοικητικό!  Οι εποχές έχουν αλλάξει δραματικά για τους ΟΤΑ και πρέπει να προσαρμοστούμε χωρίς να πάψουμε φυσικά να προσπαθούμε για την Αλλαγή προς το καλύτερο. 

Σε πρώτο επίπεδο οδηγούμαστε στην ανάγκη αναπλήρωσης του τέλους παρεπιδημούντων! Δηλαδή αναζητούμε μέσω του ειδικού τέλους για την τουριστική ανάπτυξη να αναπληρώσουμε το όφελος 4.00 εκ ευρώ από τον τουριστικό τομέα που μας στέρησαν. Λαμβάνοντας υπ όψιν ότι το σύνολο των διανυκτερεύσεων στο νησί είναι περίπου 7,0 εκ. λογιστικά πρέπει να επιβάλουμε μια επιβάρυνση 4/7=0,6 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Δεν είναι τρομερό ούτε απαγορευτικό και δεν είναι καταστροφικό για τις τοπικές επιχειρήσεις!!!

2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:  Η κοινωνία μας μέσα από  την δημοτική φορολογική πολιτική (την κοστολόγηση των τελών) πρέπει να εισπράττει τον  σεβασμό των δυσκολιών της περιόδου. Πρέπει να βλέπει  την κοινωνική οικονομική δικαιοσύνη μέσω της αναλογικής συνεισφοράς  στο δημοτικό προϋπολογισμό! Τα τέλη πρέπει να έχουν σχέση με την φέρουσα δυνατότητα των δημοτών και των τοπικών επιχειρήσεων!

Πρέπει να φαίνεται η κοινωνική αλληλεγγύη προς τους αδύναμους! Ταυτόχρονα πρέπει να διαπιστώνει την δημιουργική και ελπιδοφόρα πλευρά του Δήμου μας με τον εκσυγχρονισμό του, την παραγωγή νέων έργων  και την δημιουργία ευκαιριών ανάπτυξης και εργασίας στο νησί!  (Αφήνουμε την περιβαλλοντική επιβάρυνση που θα πληρώσουμε σε λίγα χρόνια ακριβά). Το τέλος τουρισμού είναι ένας δίκαιος διακανονισμός που ίσχυε μέχρι το 2008! Κακώς ανατράπηκε!  Πρέπει να ανασυγκροτηθεί με ευθύνη και πρωτοβουλία της τοπικής κοινωνίας και του Δημοτικού Συμβουλίου!

3. ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: Τα δημοτικά έσοδα πρέπει να προέρχονται από πλήρως αιτιολογημένα μέτρα και να οδηγούν στην ανάπτυξη  και να συμβάλλουν στην κοινωνική συνοχή και την περιβαλλοντική ισορροπία. Είναι αναγκαία η εφαρμογή της ανταποδοτικότητας στα δημοτικά τέλη που ο νόμος καθορίζει! Η ευκολία με την οποία μεταφέραμε πόρους από τον ένα τομέα στον άλλο με μια αναιτιολόγητη λογιστική λογική είναι τραγικό να συνεχίζεται!

Το τουριστικό τέλος θα υποστηρίζει συγκεκριμένες ετήσιες δημοτικές δράσεις που θα περιλαμβάνουν: τουριστική προβολή, δράσεις προστασίας ακτών, θαλάσσιου περιβάλλοντος και νερού ύδρευσης, πολιτιστικές εκδηλώσεις που απευθύνονται στον τουρισμό, δράσεις περιβαλλοντικής προστασίας  για την ανάδειξη ειδικών περιοχών και ζωνών. Κάθε  δημοτικά έσοδα που προέρχονται από τέλη είναι πλήρως αιτιολογημένα μόνο όταν οδηγούν στην ανάπτυξη  και συμβάλλουν στην κοινωνική συνοχή και την περιβαλλοντική ισορροπία!

Στο περασμένο δημοτικό συμβούλιο η αντιπολίτευση κατηγόρησε την δημοτική αρχή (που είχε θέσει το θεμα των τελών στην ημερησία διάταξη και το απέσυρε) για καθυστερήσεις, έλλειψη πληροφόρησης, έλλειψη συνέπειας κλπ, ενώ κατήγγειλε ως αύξηση των τελών την επέκταση των δημοτικών τελών σε κατηγορίες επαγγελμάτων που παρά την πρόβλεψη του νόμου ξεχάνονταν (!) όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Η μειοψηφία αντιμετώπισε ΑΡΝΗΤΙΚΑ τον νεωτερισμό  του τέλους τουριστικής ανάπτυξης που τόλμησε το 2015 η δημοτική πλειοψηφία και μπλοκαρίστηκε με απόφαση της αποκεντρωμένης κρατικής διοίκησης (τοπικό ΕΒΕΔ και κυβέρνησης). Δεν γνωρίζουμε αν η δημοτική αρχή θα βρει το θάρρος να επαναφέρει το θεμα του ειδικού τουριστικού τέλους. Μπροστά στο διαφαινόμενο (εύκολο) πάγωμα των δημοτικών τελών, είναι υποχρεωμένη na αξιοποιήσει την ΠΟΛΙΤΙΚΗ της ΔΥΝΑΜΗ και να βρει νέα έσοδα, αν δεν θέλει να δει τον προϋπολογισμό της να είναι πολύ μειωμένος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και να δει το τεχνικό της έργο να βρίσκεται πολύ πίσω από τις ανάγκες του τόπου, υφιστάμενη το πολιτικό κόστος της απραξίας!

Γ.  ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ : Το τουριστικό τέλος δεν πρέπει να αντιγράφει το  ΔΗΦΟΔΩ. Δεν θα μοιάζει με άμεσο φόρο επί των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών. Δεν πρέπει να απευθύνεται στην επιχείρηση αλλά στο πελάτη της! Το μοντέλο πρέπει να είναι αυτό του ξεχωριστού τιμολόγιου χρέωσης υπέρ του Δήμου σε διπλότυπο είσπραξης απ ευθείας από τον τουρίστα. Αυτό γίνεται σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.

Πρέπει να υπάρχει τιμολογιακή διαφοροποίηση! Άλλη επιβάρυνση πρέπει έχουν τα 5*, άλλη τα 3* και άλλη τα υπόλοιπα καταλύματα και τα εντος αστικού ιστού. Μπορούμε να βάλουμε περιοχικά κριτήρια! πχ μείωση στο μισό του τέλους για περιοχές όπως η Κέφαλος για παράδειγμα που θέλουμε να ενισχύσουμε! Επί πλέον πρέπει να προβλέπονται ζώνες απαλλαγής: νέοι και παιδιά κάτω των 15 ετών απαλλάσσονται, για πάνω από 5 ημέρες διαμονής στο νησί υπάρχει απαλλαγή κλπ. κλπ. με άλλα λόγια να ασκήσουμε πολιτική τουρισμού μέσω του τουρισμού!

Γράφει ο Ν. Μυλωνάς