Αναζητώντας τον ποιοτικό τουρίστα-πελάτη

Των Χρήστου Πετρέα & Αχιλλέα Ε. Τζίμα

Η εμπειρία πολλών ετών στον τουρισμό καθώς και οι διεθνείς τάσεις υποδεικνύουν την ανάγκη για επιτυχημένη προσέλκυση πελατών, ενέργειες να είναι στοχευμένες, εξειδικευμένες, βασισμένες σε γνώση των ιδιαιτεροτήτων και των χαρακτηριστικών των προσεγγιζόμενων πελατειακών αγορών, και συγχρόνως να είναι βασισμένες σε ένα πλάνο με χρονικό ορίζοντα που δίνει στις ενέργειες τα πλεονεκτήματα της συνέχειας, της συμπληρωματικότητας, και της αξιοποίησης των προηγούμενων για τις επόμενες.

Αυτά δεν είναι καινούργιες διαπιστώσεις, όμως η αυξανόμενη ζήτηση και περισσότερες αφίξεις τουριστών των τελευταίων ετών, μας έχουν παρασύρει σε πρόσκαιρες ικανοποιήσεις από τον αριθμό των ατόμων και όχι τον αριθμό των εισπράξεων.

Έτσι, η παρακολούθηση των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος για το τουριστικό ισοζύγιο (ανεξάρτητα από το πώς τις αξιολογεί κανείς) δυστυχώς επιβεβαιώνουν, αυτό που εδώ και αρκετά χρόνια βιώνουν οι περισσότεροι τουριστικοί επιχειρηματίες, ότι δηλαδή η κατά κεφαλήν δαπάνη του μέσου τουρίστα κάθε χρόνο μειώνεται. Δεν είναι μόνο Ελληνικό φαινόμενο, αλλά η κρίση έχει επιτείνει την κατάσταση στη δική μας χώρα, ενώ η έμφαση στον τουρίστα του all-inclusive έχει σαφώς επηρεάσει οικονομικά αρνητικά τις επιχειρήσεις στους τουριστικούς προορισμούς.

Η αντιμετώπιση του φαινομένου, που αν δεν αντιδράσουμε θα εδραιώσει την Ελλάδα και τους τουριστικούς προορισμούς της ως «φτηνούς» και όχι ως «value for money» είναι να πουλάμε καλύτερο προϊόν σε οικονομικά αποδοτικότερους πελάτες, συνταγή γνωστή, αλλά όχι εφαρμοζόμενη όπως θα έπρεπε. Η σημασία της «ποιότητας στον τουρισμό» δεν αμφισβητείται όπως άλλωστε φαίνεται και από ότι η «ποιοτική αναβάθμιση» περιλαμβάνεται στους στρατηγικούς τουριστικούς στόχους όλων των κυβερνήσεων της χώρας τουλάχιστον στα τελευταία 20 χρόνια.

Η ιδέα και πρωτοβουλία του Αχιλλέα Ε. Τζίμα, που συνέλαβε την λογική του PROJECT “PLUS TOUR” στοχεύει ακριβώς σε αυτό. Ο Αχιλλέας Ε. ΤΖΙΜΑΣ, εδώ και αρκετά χρόνια το έχει κάνει βίωμα της επαγγελματικής τουριστικής του δραστηριότητας, το προσπαθεί κάθε χρόνο και σιγά-σιγά βλέπει αποτελέσματα, λίγα όμως, γιατί «ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη».

Η ιδέα του PROJECT “PLUS TOUR” είναι η εκμετάλλευση των συνεργειών συνεργαζόμενων τουριστικών επιχειρήσεων, να κάνουν μαζί, κοινή προσπάθεια για κοινό όφελος, απευθυνόμενοι στον «καλύτερο πελάτη»  με καλύτερο τουριστικό προϊόν και υπηρεσίες.

Είναι μία επαγγελματική δράση που συνδέει τους τουριστικούς επιχειρηματίες της περιοχής ενός «τουριστικού προορισμού» (γιατί ως «τουριστικός προορισμός» είναι αντιληπτή μία περιοχή στους τουρίστες) σε μία ποιοτική προσέγγιση παροχής τουριστικών υπηρεσιών και προϊόντων, με σκοπό όλοι μαζί να συνεργαστούν για την στοχευμένη τουριστική προβολή στους «οικονομικά αποδοτικότερους» πελάτες.

Το PROJECT “PLUS TOUR” πρόκειται για την ΣΥΝδεση Επιχειρηματιών ΤΟΥΡισμού - ΣΥΝ.Ε.ΤΟΥΡ. - γιατί οι επιχειρηματίες είναι η ψυχή του τουρισμού.

Η υλοποίηση της ιδέας του PROJECT “PLUS TOUR” περιλαμβάνει την προετοιμασία των κατάλληλων τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών, που διαλέγονται για συγκεκριμένες αγορές, έτσι ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες, ενδιαφέροντα και επιθυμίες των ενδιαφερομένων και προσφέρει μία «διαφορετική και προσωποποιημένη τουριστικο-ταξιδιωτική εμπειρία» που ο πελάτης δέχεται ευχαρίστως να πληρώσει, γιατί βλέπει ότι αποκομίζει οφέλη (υπηρεσίες, προϊόντα, συμπεριφορά, υποδομές, περιβάλλον, προσωπική εξυπηρέτηση, κλπ.) που το συνηθισμένο τουριστικό πακέτο δεν περιλαμβάνει.

Με χαρακτηριστικό παράδειγμα, μέχρι σήμερα, με έμφαση στην στόχευση της αγοράς του αθλητικού τουρισμού αναψυχής, γιατί η Ρόδος έχει πάρα πολλές τέτοιες δυνατότητες, και με τη σωστή οργάνωση της προσφοράς που μετατρέπεται σε «απολαυστική μοναδική εμπειρία» ο Αχιλλέας Ε. Τζίμας με την Rhodes Windsurfing & Kitesurfing Academy and Other Sports and Activities, και οι συνεργαζόμενες (επιλεγμένες για την ποιοτική τους προσφορά) επιχειρήσεις, έχουν καταφέρει, έστω και για μικρούς σχετικά αριθμούς πελατών, να προσφέρουν «κάτι περισσότερο» - το plus στον τουρισμό, αυτό με δύο λόγια είναι το PROJECT “PLUS TOUR”.

Βεβαίως η όλη προσπάθεια έχει σκοπό και να βοηθήσει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου  - για την Ρόδο αρχικά στο οκτάμηνο – προς την επίτευξη τουρισμού 12 μηνών.

Η ιδέα του PROJECT “PLUS TOUR” που υλοποιείται από τον Αχιλλέα Ε. Τζίμα, με την επιστημονική υποστήριξη του Χρήστου Πετρέα,  είναι η σύνδεση επιχειρήσεων που βάζουν την ποιότητα σε πρώτη μοίρα, και δημιουργεί ένα δίκτυο που απευθύνεται, με διαφορετικού τύπου προβολή, στον ποιοτικό, οικονομικά αποδοτικότερο πελάτη. Μέσα από μία απλή αλλά ουσιαστική διαδικασία, που ξεκινάει από

«Έρευνα» για τα χαρακτηριστικά του τουριστικού προορισμού που μπορούν να προσελκύσουν τον ποιοτικό πελάτη, και με την διερεύνηση των δυνητικών αγορών, από στοχευμένο «Μάρκετινγκ», με κατάλληλη «Συμβουλευτική υποστήριξη» στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις για την προσαρμογή των προϊόντων και υπηρεσιών τους όπου χρειάζεται, εφαρμόζονται ενέργειες «Δημοσίων Σχέσεων» προς διάφορα επιλεγμένα «Μέσα και ΜΜΕ» με στόχο τις «Πωλήσεις» προς τους πελάτες αυτούς.

Οι ενέργειες υλοποίησης της προσέγγισης και προσέλκυσης των «ποιοτικών πελατών» συνδυάζονται κάτω από εξειδικευμένη στρατηγική τουριστικού μάρκετινγκ που απευθύνεται σε στοχευόμενες αγορές του luxury tourism market, με συμμετοχή σε Β2Β εκδηλώσεις και συναντήσεις, με προσωπικές επαφές και με ειδικές δράσεις, για τις ακόλουθες δραστηριότητες – μορφές τουρισμού, που είναι αυτές που στοχεύονται στο PROJECT “PLUS TOUR”.

Οι στοχευόμενες τουριστικές δραστηριότητες του PROJECT “PLUS TOUR”
Συνεδριακός Τουρισμός κλπ.
Τουρισμός Πολυτελείας - VIP
Αθλητικός Τουρισμός
Τουρισμός Υγείας – Ευεξίας
Τουρισμός Γάμων

Θρησκευτικός Τουρισμός
Πολιτιστικός τουρισμός
Γαστρονομικός Τουρισμός

Στην Ρόδο έχει ήδη, όπως αναφέρθηκε, συμμετέχουν επιχειρήσεις και οφελούνται από την προσπάθεια με τις δράσεις που υλοποιούνται, και το λογότυπο του PROJECT “PLUS TOUR” – RHODES δείχνει τα χαρακτηριστικά του προορισμού που ιδιαίτερα προβάλλονται.

Η επίσημη παρουσίαση του PROJECT “PLUS TOUR” θα γίνει στο πλαίσιο των παράλληλων δραστηριοτήτων της Τουριστικής Έκθεσης ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ 2016, στην Θεσσαλονίκη, όπου θα αναφερθούν ειδικότερα η στρατηγική προσέγγιση, οι διαδικασίες υλοποίησης, και ένα ενδεικτικό Πρόγραμμα Δράσεων, μέσα στον σχεδιασμό που ήδη πραγματοποιείται, για την επόμενη περίοδο.
Νοέμβριος 2016-11-12
 

PROJECT “PLUS TOUR”
Ελάτε μαζί μας, για ένα «Plus» στον 12-μηνο ποιοτικό τουρισμό στην Ελλάδα!
Αχιλλέας Ε. Τζίμας
Ιδρυτική Ιδέα - Υλοποίηση
τηλ. 6944 428 428
e-mail: achilleas@rwa.gr
Χρήστος Πετρέας
Επιστημονική Συμβουλευτική Υποστήριξη
τηλ. 6945701045
e-mail: c.p.petreas@gmail.com

Ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ Ε. ΤΖΙΜΑΣ ως Μέλος (GRE-1111) της Ελληνικής Εθνικής Αθλητικής Αποστολής Windsurfing (1991-2001) ξεκίνησε την σταδιοδρομία του στον αθλητισμό, συνεχίζοντας με την ιδιότητα του Προπονητή Ιστιοπλοΐας ΓΓΑ Κατηγορία Β’ (Ολυμπιακών διαδρομών - Ιστιοσανίδας - Αετοσανίδας) και ίδρυσε το 1997 την Rhodes Windsurfing, Kitesurfing & Sailing Academy + Other Sports & Activities (Μέλος Πανελληνίου Συνδέσμου Προπονητών Ιστιοπλοΐας - ΠΑ.Σ.Π.Ι.). Δραστηριοποιείται με έδρα την Ρόδο, Συν-ιδιοκτήτης οικογενειακής επιχείρησης Εμπορικών Καταστημάτων «Achilleas Surfwear Shops».

Έχοντας αντιληφθεί τις προοπτικές των αθλητικών δραστηριοτήτων για δωδεκάμηνο τουρισμό, από το 2004 είναι συν-ιδρυτής του  Project “Sports Tourism Greece” δραστηριότητας και στρατηγικής για την Ανάπτυξη του Αθλητικού Τουρισμού στην Ελλάδα, και σε συνεργασία με τουριστικούς επιστήμονες έχει πραγματοποιήσει έρευνες πεδίου στους τουρίστες windsurfing and kitesurfing στην Ρόδο (2008-2009-2010), τα αποτελέσματα της οποίας έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια.

Πρόσφατα έχει δημιουργήσει τα Project “Surfers Power” / “Plus-Tour” / “Rhodes Skate Park”/ “Rhodes Fashion Week”. Έχει επανειλημμένα υποβάλει προτάσεις και συνεργαστεί με συμβουλευτική ιδιότητα στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού και Αθλητισμού, και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σχετικά με θέματα εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό στην Ελλάδα.

Επί πολλά χρόνια παρακολουθεί και μελετά την τουριστική αγορά της Ρωσίας και χωρών CIS και έχει υποστηρίξει δραστηριότητες για την διεύρυνσή της στην Ελλάδα, ως Μέλος του Ελληνορωσικού Εμπορικού Επιμελητηρίου (HRCC) και Συντονιστής Επιτροπής για την Προβολή του HRCC σε Διεθνείς Εκθέσεις, ενώ είναι και Εμπορικός Εκπρόσωπος για την Ελλάδα της TMI Consultancy (Μόσχα) για το Β2Β Luxury & MICE Event στο Καζακστάν και Αζερμπαϊτζάν.

Δραστηριοποιείται επίσης ως Μέλος Ελληνικών και διεθνών επαγγελματικών αθλητικών οργανώσεων και προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ξενοδοχεία και προορισμούς για την ανάπτυξη και προώθηση του αθλητικού τουρισμού αναψυχής και του ποιοτικού τουρισμού γενικότερα. – Επικοινωνία achilleas@rwa.gr  

Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕΤΡΕΑΣ επαγγελματικά ασχολείται με θέματα επιχειρηματικής, τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης και μάρκετινγκ, με υπέρ 25-ετή εμπειρία στην Ελλάδα και σε ξένες χώρες (Βαλκάνια, Ευρώπη, ΗΠΑ, Αφρική, Μεσόγειο), σε κυβερνητικούς, αυτοδιοικητικούς, επαγγελματικούς φορείς και επιχειρήσεις. 

Έχει κάνει πανεπιστημιακές σπουδές στις ΗΠΑ, έχει ζήσει και εργαστεί επί 20 χρόνια στις ΗΠΑ και στην Μεγάλη Βρετανία. Έχει ακαδημαϊκή και διδακτική εμπειρία και δραστηριότητα (>25 ακαδημαϊκά εξάμηνα), έχει συνεργαστεί στην εκπόνηση περισσότερων από 120 έργων και μελετών, κυρίως σε θέματα στρατηγικού σχεδιασμού και ανάπτυξης, τουρισμού, ειδικών μορφών και ανάπτυξης μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σε διάφορες χώρες.

Έχει διατελέσει και εργάζεται ως επιστημονικός / τουριστικός / εκπαιδευτικός σύμβουλος σε υπουργεία, φορείς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, δήμους και επιχειρήσεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Διατέλεσε Ανώτερος Εμπειρογνώμων (Senior Expert) μέλος και Επικεφαλής (Team Leader) ομάδων Ευρωπαίων εμπειρογνωμόνων σε πολύμηνης διάρκειας έργα τεχνικής βοήθειας (κυρίως περιφερειακής και τουριστικής ανάπτυξης), χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ, σε υπουργεία και κυβερνητικούς φορείς σε διάφορες χώρες (Βαλκάνια, Ανατολική Ευρώπη, Μεσογειακές χώρες) και Επιστημονικός Συνεργάτης - Σύμβουλος στο Γραφείο Υφυπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού. Από το 1990, με συμβουλευτική ιδιότητα, έχει υποστηρίξει τις δραστηριότητες επιχειρηματικής, τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης Ελληνικών Επιμελητηρίων, κυρίως στις νησιώτικες περιοχές. 

Έχει εκτεταμένο συγγραφικό επιστημονικό και αρθρογραφικό έργο από το 1988, (>200 βιβλία, συγγραφικές συμμετοχές, επιστημονικές εργασίες, άρθρα), τόσο στην Ελληνική όσο και στην Αγγλική γλώσσα, σε θέματα ανάπτυξης, μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τουρισμού, και δίνει έμφαση σε ειδικές μορφές τουρισμού και μάρκετινγκ προορισμών, και είναι συχνά προσκεκλημένος ομιλητής σε συνέδρια και εκδηλώσεις. - Επικοινωνία: c.p.petreas@gmail.com