Η Ρόδος μπορεί να αποτελέσει brand name στον παγκόσμιο χάρτη

Με την εμπειρία μέσα από την Dorian Strategic Partners, τη μοναδική πιστοποιημένη και εξειδεικευμένη εταιρεία εκτιμητών ξενοδοχείων στην Ελλάδα, αλλά και από τα ξενοδοχεία της Maritour, AquaGrand και Aqua Mare, ο κ. Καμπουρόπουλος εκτιμά ότι η Ρόδος μπορεί να αποτελέσει brand name στον παγκόσμιο χάρτη του τουρισμού.

Η Ρόδος είναι ένας προορισμός με εδραιωμένη τη φήμη του. Ποιες είναι οι προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη;
Η Ρόδος πρέπει να διατηρήσει αυτή τη φήμη και να ανακαλύψει όλες τις δυνατότητες που έχει για να εξελιχθεί σε έναν υψηλού επιπέδου, μοναδικό, παγκοσμίως αυτοπροσδιοριζόμενο τουριστικό προορισμό. Να αξιοποιήσει την πολύπλευρη πολιτιστική κληρονομιά της, να προστατεύσει τη φυσική ομορφιά της και να αναδείξει τη μοναδικότητά της, δημιουργώντας ένα brand name, ειδικά τώρα που διανύουμε μια ευαίσθητη για τον τουρισμό περίοδο (προσφυγικό, οικονομική κρίση, γεωπολιτικές ανακατατάξεις κ.λπ.).

Πώς μπορεί να αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν που προσφέρει στους επισκέπτες;
Πρέπει να στοχεύουμε σε υψηλής ποιότητας τουριστικές υπηρεσίες, που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των επισκεπτών. Ο τουρισμός πολυτελείας, για παράδειγμα, απαιτεί ανάλογα καταλύματα, εστιατόρια, καφετέριες και υπηρεσίες που να υποστηρίζουν το branding της Ρόδου. Επιπλέον, πρέπει να βελτιωθούν οι υποδομές, να αναπαλαιωθούν και να αξιοποιηθούν τα ιστορικά κτίρια και να γίνει νέος κυκλοφοριακός σχεδιασμός στην πόλη. Επίσης, να προστατευτούν η Παλιά Πόλη και τα μνημεία, όπως σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και η Λίνδος, από την άναρχη τουριστική εκμετάλλευση, κ.λπ.

Ποιο είναι το προφίλ των πελατών σας; Διαφοροποιείται σε σχέση με εκείνο των άλλων επισκεπτών του νησιού;
Οι πελάτες μας είναι τουρίστες υψηλής εισοδηματικής στάθμης, έχουν ανεπτυγμένη τουριστική κουλτούρα για υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, γι’ αυτό έχουν αντίστοιχες απαιτήσεις. Η Ρόδος είναι ένας προορισμός μαζικού τουρισμού, με εξειδίκευση στο all inclusive, και ο επισκέπτης έχει εντελώς διαφορετικό προφίλ.

Πού πρέπει να επενδύσει ο Ελληνας ξενοδόχος για να δώσει προστιθέμενη αξία στο προϊόν του;
Να επενδύσει λειτουργικά στην ποιότητα του ύπνου, στην εστίαση και στη γαστρονομία, αλλά και στο σέρβις, με συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού. Επίσης στο marketing, ώστε να προσεγγίσει τον μεμονωμένο πελάτη που κινείται μέσω διαδικτύου και να προωθήσει το ξενοδοχείο του σε νέες αγορές.

Στη Ρόδο σημειώνεται σημαντική επενδυτική κινητικότητα. Θα επηρεαστούν οι υφιστάμενες ξενοδοχειακές μονάδες από τις νέες αφίξεις;
Ο τουρισμός αυξάνεται ετησίως και συνεπώς η ζήτηση. Ως εκ τούτου, η προσφορά ανταποκρίνεται με νέα προϊόντα, πιο σύγχρονα, που ανεβάζουν τον πήχη και αναγκάζουν την αγορά να ακολουθήσει. Οι υφιστάμενες ξενοδοχειακές μονάδες πρέπει να εκσυγχρονιστούν για να παραμείνουν ανταγωνιστικές. 

Πώς βλέπουν οι επενδυτές την αγορά της Ρόδου;
Οι επενδυτές δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς έχουμε εξάμηνη σεζόν, αυξανόμενη τουριστική ζήτηση, καλά συνδεδεμένο αεροδρόμιο, μεγάλες τουριστικές μονάδες, ωστόσο έχουν γίνει λίγα deals. Και αυτό γιατί οι θεσμικοί επενδυτές ψάχνουν για εκπτώσεις στην αγοραία αξία των ξενοδοχείων της τάξεως του 50%-60%, κάτι που δεν υπάρχει στην αγορά, καθότι οι τράπεζες δεν είναι διατεθειμένες να δώσουν μεγάλα haircuts και να γράψουν τέτοιες ζημιές.

Επιπλέον, η προσφορά αφορά κυρίως την ανατολική πλευρά του νησιού, κάτι που καθιστά τα ξενοδοχεία αυτά μοναδικά ως προς την τοποθεσία και άρα δύσκολα διαπραγματεύσιμα. Οι επενδυτές που αναλαμβάνουν το ρίσκο της ανέγερσης νέας μονάδας είναι κυρίως μη θεσμικοί και τους ενδιαφέρουν οι ετήσιες αποδόσεις και η αξιοποίηση του εκάστοτε αναπτυξιακού νόμου.

Συνέντευξη στην Αλεξάνδρα Μανδρακού, στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ