Τ. Χατζηιωάννου: Γιατί η Ρόδος έχασε τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Εμφανώς πικραμένος και απογοητευμένος, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Τέρης Χατζηιώαννου, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε χθες, μίλησε για τους λόγους που η Ρόδος δεν τα κατάφερε τελικά να πάρει τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης (ΠΠΕ) για το 2021, ανέλαβε την πολιτική ευθύνη και διαβεβαίωσε ότι «το ταξίδι συνεχίζεται».

 

Ο Αντιδήμαρχος,  ξεκίνησε συγχαίροντας την πόλη της Ελευσίνας για την κατάκτηση του τίτλου της ΠΠΕ και ευχήθηκε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και του θεσμού. Και δήλωσε, στη συνέχεια, πλαισιωμένος από μέλη της ομάδας διεκδίκησης: «Θέλω να εκφράσω τη βαθιά μου θλίψη, την πικρία, για το γεγονός ότι δεν τα καταφέραμε. Θέλω να διαβεβαιώσω όλους ότι δουλέψαμε με μεθοδικότητα, με ζήλο, με αυταπάρνηση, με πάθος, για να υπερβούμε τις περιστάσεις που ήταν πάρα πολύ δύσκολες. Εμπόδια τα οποία είχαν να κάνουν με το θεσμικό πλαίσιο, για τα οποία δουλέψαμε να πείσουμε την κυβέρνηση και μία σειρά δυσκολιών σε όλη αυτή τη διαδικασία που ήταν μία διαδικασία δύο χρόνων».

Δεν παρέλειψε, επίσης, να δηλώσει πολύ περήφανος για την ομάδα που συγκρότησαν, όπως είπε από ανθρώπους που είναι άριστοι ο καθένας στον τομέα του ή που ανήκουν στο δυναμικό του Δήμου και σ’ αυτή την προσπάθεια είχαν κοντά τους νέα παιδιά, εθελοντές, επιστήμονες κ.α. οι οποίοι διέθεσαν προσωπικό χρόνο για να δουλέψουν γι’ αυτό το σκοπό, με ενθουσιασμό πιστεύοντας ότι η Ρόδος το αξίζει.

«Ήταν ένα ταξίδι γεμάτο όνειρα. Είχαμε την τόλμη να ονειρευτούμε και το Εθνικό Θέατρο», είπε, ακόμη, και αναφέρθηκε στην επίσκεψη της Επιτροπής εκεί ενώ θύμισε ότι είναι κλειστό από το 2006 και πρέπει να κάνουμε κάτι όλοι. Είπε, επίσης, ότι σ’ αυτή τη διαδικασία δεν ήταν μόνο ο Δήμος που συμμετείχε αλλά  ήταν η ψυχή της κοινωνίας, «μία ψυχή νέων ανθρώπων που σε μία δύσκολη εποχή τόλμησαν να ονειρευτούν».

Σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο, από την πρώτη στιγμή ήταν πολύ προσεκτικός στις δηλώσεις του, εδώ και δύο χρόνια, αφού ήταν μία διαγωνιστική διαδικασία, με κριτήρια και τίποτα δεν ήταν δεδομένο. Επανέλαβε ότι ο διαγωνισμός δεν αφορούσε την ιστορία μιας πόλης, δεν αφορούσε τη φυσική ομορφιά της, ότι η Ρόδος είναι Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς αλλά η πρόταση αφορούσε στο 2021. «Ήταν μία πρόκληση για το μέλλον και αυτή η διαδικασία ενέχει πάντα τον κίνδυνο κάτι να μην πάει καλά», είπε.

«Ήταν μία διαδικασία στην οποία τολμήσαμε», συνέχισε και τόνισε ότι η Ρόδος μπήκε σ’ αυτό το ταξίδι όχι γιατί είχε ανάγκη τον τίτλο αλλά επειδή θεωρούσε ότι η Ρόδος θα ήταν ένα εργαλείο για να βελτιώσει ακόμα και την καθημερινότητα, «για να ξαναγαπήσουμε την πόλη μας και να ξαναονειρευτούμε αυτές τις γκρίζες μέρες. Και αυτό έγινε αφού για λίγο έπαψε η μεμψιμοιρία», είπε χαρακτηριστικά.

Επειδή διαβάζει και ακούει πολλά πράγματα τις τελευταίες ημέρες, θέλησε να πει: «Εγώ θεωρώ ότι ήταν μία πολύ μεγάλη νίκη για την έννοια του πολιτισμού. Νομίζω ότι είναι ένα στοίχημα στο οποίο οφείλουμε να συνεχίσουμε». Μάλιστα, σε ότι έχει να κάνει με το πολιτικό μέρος, ο κ. Χατζηιωάννου είπε ότι αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη γ’ αυτή τη δυσάρεστη εξέλιξη.

Όπως εξήγησε, η Ρόδος με την οντότητα, τη δυναμική, την ιστορία και την οικονομική της ανάπτυξη, αυτό ήταν ταυτόχρονα το προτέρημα και το μειονέκτημά της, κάτι που φαίνεται και από την απόφαση τελικά ο τίτλος να πάει στην πόλη της Ελευσίνας, δηλαδή ουσιαστικά στην περιφέρεια Αττικής με την ευρύτερη έννοια.

«Αυτό είναι και μία απάντηση σε όσους, πραγματικά, αντί να συνδράμουν το έβλεπαν λίγο διαφορετικά», είπε  ο κ. Χατζηιωάννου και ανέφερε ότι από την αρχή εξηγούσαν ότι εδώ δεν δοκιμάζεται η καθημερινότητα μιας πόλης, τα προβλήματα με τα σκουπίδια, τις γερασμένες υποδομές κτλ. Αλλά αυτό που ουσιαστικά μετρούσε για την επιλογή ήταν η θέληση και η προοπτική της πόλης και η επιλογή της Ελευσίνας το επιβεβαιώνει απόλυτα.

Γιατί δεν τα καταφέραμε
Εξηγώντας τους λόγους που η Ρόδος τελικά δεν τα κατάφερε, ο Αντιδήμαρχος είπε ότι οι τρεις πόλεις ήταν τρία διαφορετικά μοντέλα και η μία δεν μπορούσε να αντιγράψει την άλλη: Η Ελευσίνα το συνέδεσε με τη μετάλλαξή της ως παλιά βιομηχανοποιημένη περιοχή η οποία πέρασε από έναν μαρασμό στην εξέλιξη, μέσα από τον πολιτισμό.

Η Καλαμάτα είχε μία πρόταση με την οποία συνέδεε τον πρωτογενή τομέα με τον τριτογενή μέσα από μία αειφόρο ανάπτυξη και η Ρόδος είχε ένα μοντέλο το οποίο, ουσιαστικά, διασύνδεε όλες τις μεγάλες ανθρωπιστικές, ευρωπαϊκές αξίες, αυτά που συμβαίνουν αυτή την ώρα στην Ευρώπη, με την υποψηφιότητα υπό το πρίσμα της νησιωτικότητας. Η Επιτροπή αποφάσισε να δοκιμάσει το μοντέλο της Ελευσίνας.

Όπως είπε ο Αντιδήμαρχος, δεν γνωρίζουν σ’ αυτή τη φάση το σκεπτικό με το οποίο έκανε την επιλογή η Επιτροπή και περιμένουν να δουν το πόρισμα που θα βγει σε περίπου ένα μήνα. Συνήθως, όμως, τα πορίσματα του δεύτερου γύρου απλώς καταλήγουν στην επιλογή και δεν εξηγούν τα αίτια γι’ αυτήν.

Είπε, ακόμη, ότι καλό είναι να μπουν όλοι στην ιστοσελίδα της υποψηφιότητας στο διαδίκτυο και να διαβάσουν το pidbook της Ρόδου, δηλαδή την αίτηση υποψηφιότητάς της και να καταλάβουν ότι δεν ήταν επίκληση της ιστορίας και της ομορφιάς της Ρόδου, αλλά μία πρόκληση που είχε να κάνει με το 2021, πολύ καλά δομημένη, όπως είπε.

 

Η επόμενη μέρα
Αναφερόμενος στην επόμενη ημέρα, ο κ. Χατζηιωάννου είπε ότι είναι η πρώτη φορά σε μία διαδικασία που η Ρόδος έμεινε με μία κληρονομιά που έχει να κάνει με μία πολιτιστική στρατηγική που αποκτά ο Δήμος και η οποία εμπεριείχε plan B.

Αυτό που πρέπει να γίνει τώρα είναι να βρούμε τον τρόπο, το εργαλείο, ώστε να αξιοποιήσει πολλά από τα προγράμματα που περιλαμβάνονται στην πρόταση. Μάλιστα, εκτιμούν ότι μπορεί να υλοποιηθεί ένα ποσοστό γύρω στο 30-36% αφού θα πρέπει να αξιοποιήσουμε  όλη αυτή την «προίκα», αυτή την κληρονομιά από τον πρώτο γύρο, που έχει να κάνει με το site, το δίκτυο, τους ανθρώπους, με εξαιρετικά ινστιτούτα που ήταν μεγάλοι σύμμαχοι στη διαδικασία.

«Νομίζω ότι είναι ένα πολύ μεγάλο στοίχημα που έχουμε όλες τις δυνατότητες να το πετύχουμε», είπε. Παρά το γεγονός ότι θα ακολουθήσει ανακοίνωση με δημόσιες ευχαριστίες σε όλους όσους συνέδραμαν στην προσπάθεια, ωστόσο, χθες, θέλησε να ευχαριστήσει τον Δήμαρχο που υιοθέτησε πλήρως την ιδέα της πολιτιστικής και, όπως είπε, ρίσκαρε και αυτός, τον Περιφερειάρχη, τους επικεφαλής των παρατάξεων του δ.σ., τα μέλη του Δ.Σ. της «Ρόδος 2021», τους Προέδρους των Οργανισμών που συμμετείχαν στη διαδικασία, τους συναδέλφους του αλλά κυρίως την ομάδα του «Ρόδος 2021»: Τη Λουκία Αντωνιάδου, τον Νίκο Χατζηπαπά, τον Μιχάλη Παπαμιχαήλ, τον Γιάγκο Παπαγεωργίου, τον Μιχάλη Καβουκλή, τον Γιώργο Καζαντζόπουλο, τον Γιάννη Χαραλαμπίδη, την Αποστολία Παπαδαμάκη, τον Ρος Ντέιλι, αλλά και ανθρώπους που ανήκουν στο δυναμικό του Δήμου αλλά εργάστηκαν νυχθημερόν όπως η κα Βάσω Καρυδάκη, η κα Εύη Κακά κ.α.

«Ήταν πραγματικά-και παραμένει-ένα συναρπαστικό ταξίδι στο οποίο εμείς θα επιμείνουμε», διαβεβαίωσε  ο κ. Χατζηιωάννου και είπε ότι έγινε μία εξαιρετική δουλειά, έχουμε μπροστά μας πολλά πλαίσια που έχουν να κάνουν με τον πολιτισμό, όπως το «Δημιουργική Ευρώπη», το “Horizon» και θα επιχειρήσουν να αξιοποιήσουν πόρους από αυτά τα προγράμματα αφού το μόνο που μένει είναι η σύνταξη των τεχνικών δελτίων.

 

Για τη στήριξη
Ερωτηθείς, ακόμη, εάν αισθάνεται ότι έτυχαν στήριξης από τους ιδιώτες, ο Αντιδήμαρχος είπε ότι εκ των υστέρων μπορεί κανείς να σκέφτεται πάρα πολλά, όμως, ο ίδιος δεν θέλει να μπει σ’ αυτή τη διαδικασία, είπε ακόμη ότι ήταν δύσκολο ταξίδι και η κάθε πόλη το αντιμετώπισε με πολύ διαφορετικό τρόπο. Το αυτονόητο για τον ίδιο είναι ότι ενδεχομένως μπορεί να μην ήμασταν τόσο πειστικοί όσο θα έπρεπε, να μην μπορούσαμε να βγάλουμε πάνω από τη Ρόδο…τη ρετσινιά, την «αμαρτία», ότι η Ρόδος οικονομικά μπορεί να σταθεί, ότι είναι ένας προικισμένος τόπος και πραγματικά ανήκει στο δίκτυο των πόλεων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και ότι δεν είχε τόση ανάγκη τον τίτλο όσο οι άλλες δύο πόλεις. Όπως είπε, δεν θέλει να ψάξει άλλοθι αλλού.

Όσο αφορά στο επικοινωνιακό κομμάτι, είπε ότι είναι θέμα στρατηγικής, η Ρόδος έχει μία οντότητα και αυτό δεν τέθηκε ποτέ αλλά τα ερωτήματα που τέθηκαν ήταν ότι το κομμάτι της διάχυσης στην κοινωνία το έχει πολύ δυναμικά η Ρόδος διότι έχει τα εργαλεία που δεν έχουν άλλες πόλεις, όπως ο εθελοντισμός.

Ερωτηθείς, τέλος, ο Αντιδήμαρχος αν  θεωρεί ότι έγινε κάτι λάθος από την πλευρά της Ρόδου, είπε ότι προφανώς να μην είχαμε τη δυνατότητα να πείσουμε με τον ίδιο τρόπο ότι είχαμε ανάγκη την υποψηφιότητα-από τη στιγμή που επελέγη η Ελευσίνα. Ο ίδιος, αν επέστρεφε πίσω, θα άλλαζε λίγο τους χρόνους μια και ίσως να χάσαμε λίγο χρόνο από την α’ φάση της επιλογής περιμένοντας ν’ αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο. Όμως, σκεπτόμενος ψύχραιμα δεν θεωρεί ότι έγινε κάποιο…τραγικό λάθος, ωστόσο θέλει να διαβάσει τις προτάσεις και απορεί αφού θεωρεί ότι θα ήταν μία μεγάλη πρόκληση για την Ευρώπη να επιλέξει το μοντέλο της Ρόδου αφού πρώτη φορά νησιωτικό σύμπλεγμα θα υλοποιούσε την ΠΠΕ και θεωρεί ότι η Ρόδος θα μπορούσε να κάνει μία εξαιρετική ΠΠΕ. «Για εμάς χάθηκε μία χρυσή ευκαιρία», κατέληξε.

Χθες, εξέδωσαν γραπτές δηλώσεις η κα Αντωνιάδη και ο κ. Χατζηπαπάς:

Λουκία Αντωνιάδη Γενική Συντονίστρια

Τα συγχαρητήρια μου στην Ελευσίνα και καλή επιτυχία στην υλοποίηση των δράσεων του φακέλου διεκδίκησης της.

Η ομάδα «ΡΟΔΟΣ 2021»  δούλεψε σκληρά με επαγγελματισμό και πάθος, μέσα σε λίγο χρόνο και θέλω να τους ευχαριστήσω όλους μέσα από την καρδιά μου γι αυτό.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Δήμαρχο Ρόδου κ. Φώτη Χατζηδιάκο και φυσικά στον Αντιδήμαρχο Πολιτισμού κ. Τέρη Χατζηιωάννου για την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν, καθώς και σε όλους όσους συμμετείχαν στο δύσκολο αυτό έργο.

Σχεδιάσαμε ένα μακροπρόθεσμο καλλιτεχνικό πρόγραμμα για μια νησιωτική Ευρωπαϊκή περιφέρεια με 18 νησιά, που δίνει τις προϋποθέσεις ανάπτυξής τους μέσω του πολιτισμού με ναυαρχίδα τη Ρόδο μας!!  Έχουμε εξασφαλίσει την συνεργασία  250 διεθνών οργανισμών και δικτύων τέχνης για την υλοποίηση των δράσεων μας.  Αξίζει να σημειωθεί ότι η κάθε μια από τις δράσεις αυτές μπορεί αυτόνομα να υποβληθεί στην ΕΕ για επιχορήγηση αφού συμμετέχουν τουλάχιστον 2 Ευρωπαϊκοί και ένας εκτός Ευρώπης οργανισμός/εταίρος.  Είμαστε έτοιμοι να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα μας και να δημιουργήσουμε τον δικό μας θεσμό που θα λειτουργεί και ως μόνιμος μοχλός ανάπτυξης στην περιοχή.

Ευελπιστούμε και τώρα, χωρίς τον τίτλο, στη συμμετοχή όλων των αρχών, των φορέων και των πολιτών που ήταν στο πλευρό μας μέχρι σήμερα, για να συνεχίσουμε το ταξίδι μας στο φως..

Νίκος Χατζηπαπάς Καλλιτεχνικός Δ/ντής «Ρόδος 2021»

Αρχικά θα ήθελα  να ευχαριστήσω για την συνεργασία μας, όλους όσους συνέβαλαν στη δημιουργία του φακέλου υποψηφιότητας Ρόδος 2021.

Ιδιαίτερα το Δήμαρχο Ρόδου κύριο Φώτη Χατζηδιάκο, τον Αντιδήμαρχο κύριο Τέρη Χατζηιωάννου ο οποίος ήταν η ψυχή της προσπάθειας και όλα τα μέλη της ομάδας: την Λουκία, την  Βάσω τον Μιχάλη, τον Μιχάλη, τον Γιάγκο, την Ντόμη, την Εύη, την Μίνα, την Φαίδρα, την Βεατρίκη, την Αποστολία, τον Ντέιλι,  τον Γιώργο,  τον Νίκο, όλους όσους  συνέβαλαν στην διαμόρφωση μιας δυνατής πρότασης. Το ότι η Ρόδος δεν επελέγη τελικά, φυσικά μας στεναχωρεί, αλλά  δεν έχει και τόση  σημασία. Σημασία έχει το τι έμεινε απ' αυτή την προσπάθεια. Σημασία έχει τι μπορούμε να κάνουμε, αξιοποιώντας το υλικό και την ανεκτίμητη εμπειρία που αποκτήθηκε με την αφορμή της υποψηφιότητας. Πεποίθησή μου είναι ότι η Ρόδος έχει τεράστιες δυνατότητες. Μπορεί και μόνη της να κάνει σημαντικά πράγματα στον τομέα του πολιτισμού χωρίς να χρειάζεται Τίτλους. Κατά την περίοδο της  διαδικασίας της διεκδίκησης, αλλά και στο παρελθόν, πάντα  αυτό που ονειρευόμουν, ήταν μια Ρόδος - Αβινιόν, μια Ρόδος - Βενετία  στον τομέα των τεχνών, του θεάτρου και του κινηματογράφου. Η Ρόδος είναι μια κοσμοπολίτικη πόλη ισάξιας αίγλης μεγάλων πρωτευουσών του κόσμου. Η Ρόδος μας είναι διεθνής. Θεωρώ ότι μπορούμε να την κάνουμε μια πόλη πολιτισμού και τεχνών, αρκεί να το θελήσουμε.

Στο επόμενο διάστημα θα καταθέσω τις προτάσεις μου, πώς κατά την γνώμη μου η εμπειρία της υποψηφιότητας θα αξιοποιηθεί πρακτικά, για να έχει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα  και νόημα για την πόλη μας. Η προσπάθεια που καταβάλαμε, δεν ήταν μόνο για τον τίτλο αλλά για να πετύχουμε ένα ουσιαστικό περιεχόμενο. Πιστεύω ότι υπάρχει και η πολιτική βούληση και η δύναμη της κοινωνίας και των καλλιτεχνών. Ας είναι λοιπόν το κλείσιμο της υποψηφιότητας της Ρόδου 2021, η αρχή για άλλα πιο σπουδαία ακόμα πράγματα για τον πολιτισμό της Ρόδου.