Θα καθαριστεί άμεσα το λιμανάκι των Φανών

Ο άμεσος καθαρισμός της λιμενολεκάνης στο αλιευτικό καταφύγιο των Φανών, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, αποφασίστηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου (Λ.Τ.), μετά από την επιμονή του Προέδρου της τοπικής κοινότητας, κ. Βασίλη Νικολίτση, ο οποίος ήταν παρών και, για ακόμα μία φορά, εξέθεσε το σοβαρό πρόβλημα που δημιουργείται στους αλιείς και σε όλη την περιοχή με το να παραμένει το λιμανάκι κλειστό εδώ και δύο χρόνια!

Το θέμα της ενημέρωσης σχετικά με το αλιευτικό καταφύγιο των Φανών υπήρχε στην ημερήσια διάταξη και συζητήθηκε παρουσία του Δημάρχου Ρόδου κ. Φώτη Χατζηδιάκου ο οποίος συμμετείχε στη συνεδρίαση.

Ξεκίνησε, λοιπόν, ο κ. Νικολίτσης, ο οποίος, για ακόμα μία φορά, εξέθεσε με δραματικούς τόνους το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η περιοχή λέγοντας ότι, όπως είναι γνωστό, το λιμανάκι των Φανών εδώ και δώδεκα μήνες είναι κλειστό,  «ούτε μπαίνεις ούτε βγαίνεις», και κάθε μέρα βλέπει να δημιουργείται μία απελπιστική κατάσταση, τα σκάφη να μένουν απ’ έξω και οι ιδιοκτήτες μπορούν ανά πάσα στιγμή να καταστραφούν.

Αυτά, όπως είπε, τα είχε αναφέρει και στη συνεδρίαση του τ.σ. για το θέμα αυτό, παρουσία του Αντιδημάρχου κ. Αγαπητού Πάλλα (σ.σ. ο οποίος, επίσης, ήταν παρών στη χθεσινή συνεδρίαση), του Προέδρου του Λ.Τ. κ. Μιχάλη Χριστοδούλου, όπως και της Αντιπροέδρου κας Μαρίζας Χατζηλαζάρου και των αρμοδίων υπηρεσιακών παραγόντων.

Ο κ. Νικολίτσης, συνέχισε λέγοντας ότι υπάρχει ένα πρόβλημα με τη νομιμοποίηση του αλιευτικού καταφυγίου, όπως, όμως, και στα λιμάνια όλης της χώρας για τα οποία δεν υπάρχουν άδειες. Η απορία λοιπόν, που εξέφρασε είναι πως για ένα τέτοιο λιμάνι βγαίνουν χρηματοδοτήσεις από το Υπουργείο και γίνονταν παρεμβάσεις και σήμερα ζητούν την άμεση παρέμβαση, το πιο απλό, δηλαδή να υπάρχει μία είσοδος ανοιχτή ώστε να μπορούν να μπαίνουν και να βγαίνουν τα σκάφη διότι δεν υπάρχει άλλο αλιευτικό καταφύγιο από τη Ρόδο μέχρι την Κάμειρο Σκάλα.

 


«Είναι το μοναδικό αλιευτικό καταφύγιο που έχει σώσει πάρα πολλές ζωές, πάρα πολλές περιουσίες», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Νικολίτσης και συμπλήρωσε επιτακτικά: «Το αλιευτικό καταφύγιο Φανών πρέπει να γίνει λειτουργικό για χίλιους δυο λόγους» και ζήτησε να αποφασίσουν να ανοιχτεί άμεσα μία είσοδος για να μπαίνουν και να βγαίνουν τα σκάφη.

Μίλησε, ακόμη, για τα έντονα προβλήματα που δημιουργούνται, τόσο αισθητικά όσο και δυσοσμίας και είπε ότι «είναι ντροπή» να υπάρχει το 2016 αυτό το μεγάλο πρόβλημα για ένα λιμανάκι τόσο ωραίο.

Δήλωσε, επίσης, ότι γνωρίζει ότι όλοι είναι θετικοί ν’ ανοίξει το λιμανάκι με τις νόμιμες διαδικασίες. Όμως, μέχρι να γίνει αυτό-συνέχισε ο Πρόεδρος της τ.κ.-η κατάσταση χειροτερεύει και τώρα έχουν συμπληρωθεί δέκα χρόνια που υπάρχει το ίδιο θέμα και δεν μπορούν να βρουν μια λύση. «Είναι ντροπή για όλους μας», είπε και ανέφερε ότι επηρεάζει την ανάπτυξη της περιοχής.  «Το πρόβλημα πρέπει να λυθεί, σήμερα», είπε σε επιτακτικό τόνο, προς το Δ.Σ. του Λ.Τ., ο κ. Νικολίτσης.

Από πλευράς του Λ.Τ., πάντως, μέλη του είπαν ότι εδώ και δέκα χρόνια έχουν ξοδευτεί 600 χιλιάδες ευρώ για προσωρινές παρεμβάσεις που ήταν «λεφτά στον αέρα» και του αντιπρότειναν να γίνει κάτι, έστω και κατά 80%, μόνιμο. Από την πλευρά του αντέτεινε ότι κάνουν υπομονή εδώ και ένα χρόνο για να βρεθεί μία λύση και έχουν τη διάθεση να περιμένουν ακόμη μερικούς μήνες, ωστόσο απαιτούν διαβεβαιώσεις για τον χρονικό ορίζοντα.

Από την πλευρά του, ο κ. Χριστοδούλου, είπε ότι το λιμανάκι εκτός της γραφικότητάς του και της δραστηριοποίησης αρκετών ανθρώπων, επιτελεί και ένα ρόλο αφού δεν υπάρχει άλλο μέχρι την Κάμειρο Σκάλα που σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης να μπορέσει να προσεγγίσει και να προσδέσει ένα σκάφος.

 


«Οπότε, είναι άμεσης προτεραιότητας αυτό το λιμάνι να λειτουργήσει. Έπρεπε, δηλαδή, να είχε λειτουργήσει…χθες. Αλλά, από εκεί και μετά, υπάρχουν διαδικασίες που εμείς δεν μπορούμε να τις παρακάμψουμε», τόνισε ο Πρόεδρος του Λ.Τ. προς τον κ. Νικολίτση.

Εξήγησε, στη συνέχεια, ότι, καταρχήν, υπήρχε μία εργολαβία στη μέση που έπρεπε να την είχαν παραλάβει μέχρι τον Ιούλιο για να μπορέσουν να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε άλλη εργολαβία  γίνεται. Από τις 8 Αυγούστου, όμως, άλλαξε ο νόμος και ακόμα περιμένουν διευκρινιστικές εγκυκλίους για να δουν πως μπορούν να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε ανάθεση, είτε έχει να κάνει με μελέτη είτε με έργο.

Το δεύτερο είναι ότι, ανά την επικράτεια, όλα τα λιμάνια σχεδόν είναι αυθαίρετα και δεν είναι το μοναδικό αυθαίρετο λιμανάκι. Από εκεί και πέρα, επειδή τρέχει και μία άλλη μελέτη, χρηματοδοτούμενη, η οποία πιστεύουν ότι θα λύσει οριστικά το πρόβλημα της προσάμμωσης  όχι μόνο στο συγκεκριμένο σημείο αλλά σε όλη τη δυτική ακτή της Ρόδου.

Από εκεί και πέρα, οποιαδήποτε παρέμβαση κάνουν και έχουν τη μελέτη από τις Τ.Υ. είναι να μην παρεμποδίσουν το μελλοντικό έργο. Ενημέρωσε, ακόμη, ότι έχουν προχωρήσει στη νομιμοποίηση του συγκεκριμένου λιμανιού που ανέρχεται στο ποσό των 106 χιλιάδων ευρώ, με μία επιφύλαξη που θα έχουν την επόμενη εβδομάδα το έγγραφο από την Εφορία Δημοσίων Κτημάτων και μπορεί να είναι και λιγότερο το κόστος.

Το δεύτερο είναι ότι για να γίνει η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, θα πρέπει να φύγει όλη η άμμος και για να αντιμετωπιστεί αυτό το κομμάτι θα πρέπει ο προσήνεμος μόλος να κοπεί. Στη συνέχεια, εξέτασαν τα τεχνικά θέματα με τον Δήμαρχο και την προϊσταμένη των Τ.Υ. του Λ.Τ.

 


Ο κ. Χριστοδούλου είπε για τη νομιμοποίηση πως αναμένεται να έρθει την άλλη εβδομάδα το έγγραφο, το οποίο θα εγκριθεί στο Υπουργείο Οικονομικών και μετά από ένα-ενάμιση μήνα θα έχουν στα χέρια τους το πρωτόκολλο για να μπορέσουν να πληρώσουν. Το κόστος για να κοπεί ο προσήνεμος μόλος, να φύγει η άμμος όλη από τη λεκάνη και να καθαριστεί το κομμάτι είναι γύρω στα 350 χιλιάδες ευρώ σύμφωνα με τη μελέτη των Τ.Υ.

Ακολούθως, ο κ. Χριστοδούλου ζήτησε από το Σώμα πρώτον να προχωρήσουν στη νομιμοποίηση του λιμανιού και να εγκρίνει τη μελέτη των Τ.Υ. για να προχωρήσουν νόμιμα ώστε να μην παρουσιάζεται κάθε λίγο και λιγάκι το πρόβλημα αυτό αλλά «και για να μη βάζουμε συνέχεια λεφτά σε έναν κουβά ο οποίος δεν έχει πάτο». Η εισήγησή του ήταν να προχωρήσουν άμεσα σ’ αυτή τη μελέτη αφού αυτό δεν παρεμποδίζει την οριστική μελέτη. Όσο αφορά στο χρονικό ορίζοντα εκτιμούν ότι θα είναι ένα εξάμηνο.

Στο σημείο αυτό, ο Πρόεδρος της κοινότητας, είπε θεωρεί ότι η νομοθεσία το επιτρέπει αν θεωρήσουμε ότι υπάρχουν μέσα εγκλωβισμένα σκάφη που δεν μπορούν να βγουν έξω.

Ο κ. Χριστοδούλου είπε ότι το κατεπείγον μπορούν να το στηρίξουν με το νομικό σύμβουλο. Κάλεσε, ακόμη, τον κ. Νικολίτση να δει την καλή διάθεση που υπάρχει απ όλους και ανέφερε ότι όλο το έργο έχει κόστος 450 χιλιάδες ευρώ.

Όμως, τόσο ο κ. Πάλλας όσο και ο κ. Νικολίτσης ζήτησαν να καθαριστεί άμεσα η είσοδος ώστε να απεγκλωβιστούν τα σκάφη ενώ η Διοίκηση του Λ.Τ. είπε ότι το έργο πάει «πακέτο» και τον διαβεβαίωσαν ότι αυτό θα έχει γίνει μέχρι το Μάρτιο.

Ο κ. Νικολίτσης, όμως, ανεβάζοντας τους τόνους σε κάποιο σημείο, επέμεινε ότι λόγω του κατεπείγοντος θα πρέπει να ανοίξει το λιμανάκι  και να γίνει η εκβάθυνση τώρα ενώ οι αρμόδιοι έλεγαν ότι πρέπει ν’ ακολουθηθούν συγκεκριμένες διαδικασίες.  

Τελικά, μπροστά στην επιμονή του Προέδρου της τ.κ. ότι για πρώτη φορά το λιμάνι θα μείνει δύο χρόνια κλειστό, το Δ.Σ. κάμφθηκε. Ο Δήμαρχος από την πλευρά του είπε ότι από μια είναι η πίεση της τοπικής κοινωνίας και από την άλλη η νομιμοποίηση ενώ τόσα χρόνια «χρήματα πήγαιναν σε ένα άπατο βαρέλι».  Τελικά, αποφασίστηκε να δοθεί εντολή στις Τεχνικές Υπηρεσίες για να προχωρήσει στον καθαρισμό της λιμενολεκάνης άμεσα και στο επόμενο Δ.Σ. να γίνει η απευθείας ανάθεση.