Δύσκολα τα πράγματα για τις  συγκοινωνίες στα νησιά μας

Στο πρόσφατο συνέδριο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου έγιναν εκτενείς αναφορές σε ειδικές νησιωτικές πολιτικές, όχι όμως στο μείζον ακτοπλοϊκό ζήτημα που διαχρονικά ταλανίζει, πρωτίστως τα νησιά της Δωδεκανήσου και δευτερευόντως των Κυκλάδων.

Χάθηκε, έτσι, η ευκαιρία, παρουσία του νέου υπουργού Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλή  και του δωδεκανήσιου υφυπουργού κ. Σαντορινιού, να αναδειχθούν οι αδυναμίες του ακτοπλοϊκού δικτύου της Δωδεκανήσου και η αντιμετώπισή τους, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και την τουριστική ανάπτυξη ολόκληρου του νησιωτικού μας συμπλέγματος.

Και μάλιστα σε μια περίοδο κατά την οποία όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι, τόσον οι θαλάσσιες όσο και οι αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ των νησιών και με το κέντρο θα είναι σε χειρότερη κατάσταση απ’ ό,τι φέτος.

Κατά τις πληροφορίες το σημαντικότερο πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν η Κάρπαθος και η Κάσος, καθώς οι αεροπορικές συνδέσεις το 2017, με Ρόδο και Αθήνα, θα είναι αισθητά μειωμένες, ενώ και οι θαλάσσιες συγκοινωνίες με Πειραιά, Ρόδο, Σητεία και Ηράκλειο Κρήτης δεν αναμένεται να βελτιωθούν, με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό του υπουργείου Ναυτιλίας.

Το ίδιο σοβαρό πρόβλημα αναμένεται να αντιμετωπίσει και την επόμενη περίοδο η Τήλος, της οποίας το πλοίο «Sea Star» παραμένει για τρίτη χρονιά αδρανοποιημένο, λόγω του οικονομικού αδιεξόδου που αντιμετωπίζει η εταιρεία «Τήλος-21ος Αιώνας», ενώ οι όποιες προσπάθειες της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας για βελτίωση της κατάστασης απέτυχαν παταγωδώς.

Υπενθυμίζεται ότι, μετά από αίτημα των δημάρχων Σύμης, Τήλου, Νισύρου και Αστυπάλαιας είχε προκηρυχθεί, τον περασμένο Απρίλιο, ως γραμμή αποκλειστικής εξυπηρέτησης, η γραμμή Κως-Κάλυμνος-Αστυπάλαια-Νίσυρος-Τήλος-Σύμη-Ρόδο και επιστροφή.

Ωστόσο, στον διαγωνισμό για τις επιδοτούμενες γραμμές, ο οποίος πραγματοποιήθηκε τρεις μήνες αργότερα, αντί της παραπάνω γραμμής προκηρύχθηκε μόνο το τμήμα της Τήλος-Σύμη-Ρόδος και επιστροφή, με συμβατικό πλοίο μήκους άνω των 45 μέτρων. Το αποτέλεσμα ήταν αρνητικό, καθώς δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από καμία ναυτιλιακή εταιρεία, και το ίδιο συνέβη στον επαναληπτικό διαγωνισμό, με ιδιαιτέρως δυσμενείς συνέπειες, πρωτίστως για το νησί της Τήλου και τους τουριστικούς επαγγελματίες του, και δευτερευόντως για τη Σύμη, τη Νίσυρο και την Αστυπάλαια.

Οι αρνητικές αυτές συνέπειες εκτιμάται ότι θ’ αποτυπωθούν και στην επόμενη τουριστική περίοδο, αν η νέα πολιτική ηγεσία δεν αποφασίσει την επαναπροκήρυξη, τουλάχιστον, της επιδοτούμενης γραμμής Ρόδος-Σύμη-Τήλος-Νίσυρος-Κως, την οποία εξυπηρετούσε μέχρι πριν από λίγα χρόνια το πλοίο «Πρωτεύς».

Ήδη, διαφαίνονται σύννεφα και στην ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση της Σύμης, όχι μόνο για την χειμερινή περίοδο, αλλά και στο καλοκαίρι του επόμενου έτους.
Με δήλωσή του στη «Ρ» ο δήμαρχος της Σύμης κ. Παπακαλοδούκας εκφράζει τη δυσαρέσκειά του επισημαίνοντας ότι στα τρία τελευταία χρόνια η Σύμη απομονώνεται κατά τους χειμερινούς μήνες.

Σημειώνεται εδώ ότι το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο της Dodekanisos Seaways «Παναγία Σκιαδενή» έχει διακόψει, από την περασμένη εβδομάδα, τα δρομολόγια του και έχει μεταβεί για δεξαμενισμό στον Πειραιά, αλλά και για λόγους ασφάλειας, δεδομένου ότι το «Καρνάγιο» δεν είναι ασφαλές.

Το δρομολόγιο του έχει διακόψει και το πλοίο «Σύμη Ι» και σύμφωνα με τις πληροφορίες παραμένει ακόμα άγνωστο, αν στην ερχόμενη περίοδο παραμείνει ως τακτικό δρομολογιακό πλοίο ή αν θα λειτουργήσει ως τουριστικό επαγγελματικό.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, επίσης, ότι η Dodekanisos Seaways αντιμετωπίζει σοβαρά το δίλημμα, αν θα πωλήσει το «Παναγία Σκιαδενή» σε εταιρεία του εξωτερικού που έχει εκδηλώσει ζωηρό ενδιαφέρον προσφέροντας πολύ ικανοποιητικό τίμημα ή αν θα το δρομολογήσει στις Κυκλάδες ή στο βόρειο Αιγαίο, όπου υπάρχουν προτάσεις για την ανάληψη επιδοτούμενων γραμμών.

Αν αυτό συμβεί, η Σύμη (και τα Δωδεκάνησα) είναι ορατό πλέον, κινδυνεύει να χάσει δύο πλοία το επόμενο καλοκαίρι με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την  τουριστική κίνηση του νησιού. Σημειώνεται ότι το «Παναγία Σκιαδενή» το καλοκαίρι που πέρασε μετέφερε περισσότερους από 135.000 επιβάτες από Ρόδο προς Πανορμίτη και Σύμη και άλλους τόσους το «Σύμη Ι»
Συμπερασματικά, η Σύμη, η Τήλος, η Νίσυρος και η Αστυπάλαια, και φυσικά η Κάρπαθος και η Κάσος, είναι πολύ πιθανό, αν δεν αναληφθούν πρωτοβουλίες από το υπουργείο Ναυτιλίας, να γνωρίσουν σοβαρά προβλήματα ως προς τις θαλάσσιες συγκοινωνίες τους.

Σε αντίθεση με τα νησιά του βόρειου συγκροτήματος της Δωδεκανήσου, τα οποία, χάρις στη γραμμή της Σάμου, και την πύκνωση των δρομολογίων των καταμαράν της Dodekanisos Seaways γνώρισαν εντυπωσιακή αύξηση επισκεπτών με «πρωταθλητές» την Πάτμο, τους Λειψούς, το ακριτικό Αγαθονήσι και τη Λέρο.