Στο κλείσιμο του τουριστικού 2016...
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 370 ΦΟΡΕΣ
Αφιέρωμα στο τουριστικό γίγνεσθαι
Toυ Αχιλλέα Ε. Τζίμα & Χρήστου Πετρέα
Στις Παράλληλες Εκδηλώσεις της Έκθεσης ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ 2016, με μεγάλη συμμετοχή ενδιαφερομένων επαγγελματιών του τουρισμού, εκπροσώπων αυτοδιοικητικών αρχών και φορέων, και δημοσιογράφων, έγινε η επίσημη παρουσίαση του PROJECT PLUS TOUR, που στοχεύει με καινοτόμες πρακτικές στην προσέλκυση «ποιοτικών πελατών». Ιδιαίτερες ευχαριστίες οφείλονται στην Διοίκηση της HELEXPO και τα στελέχη της ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ 2016, για την ένταξη της παρουσίασης αυτής στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Έκθεσης.
Ο Αχιλλέας Ε. Τζίμας, εμπνευστής της ιδέας και κύριος οργανωτής και συντονιστής των δράσεων του PROJECT PLUS TOUR αναφέρθηκε στο κεντρικό σκεπτικό PROJECT «PLUS TOUR» που είναι ότι κάθε περιοχή – προορισμός πρέπει να αξιοποιήσει κάτι το καινούργιο, το καινοτόμο, το εξειδικευμένο, το ποιοτικό, το πιστοποιημένο, στοχεύοντας στον «ποιοτικό τουρίστα» που αφήνει χρήματα στον προορισμό, και όχι στον τουρίστα του «all inclusive», που κατά κανόνα μένει μέσα σε ένα συγκρότημα και σπανίως βγαίνει στην ευρύτερη περιοχή να την γνωρίσει και να ξοδέψει τα χρήματά του.
Επίσης επισήμανε ότι πρέπει να αλλάξουμε στόχευση και επιλογή ενεργειών προβολής, γιατί μέχρι σήμερα, ουσιαστικά όλες οι στρατηγικές και δράσεις τουριστικής προβολής, επικεντρώνονται κυρίως στην αύξηση των αφίξεων, και δεν δίνεται η ανάλογη σημασία στο οικονομικό αποτέλεσμα και στην πραγματική εκμετάλλευση των ιδιαιτεροτήτων και διαφοροποιητικών στοιχείων κάθε τουριστικού προορισμού, για την προσέλκυση των τουριστών που ξοδεύουν περισσότερα. Λεπτομερέστερα στοιχεία για την προσέλκυση του «ποιοτικού τουρίστα» αναφέρονται και στο σημερινό άρθρο του Επιστημονικού Συμβούλου του PROJECT PLUS TOUR, κ. Χρήστου Πετρέα.
Ο κ. Τζίμας, στην παρουσίαση ανάφερε ότι, όπως δείχνουν σχετικά στοιχεία που δημοσιοποίησε για το πρώτο οκτάμηνο του έτους 2016, η Τράπεζα της Ελλάδος, τη χειρότερη επίδοση της τελευταίας 20ετίας κατέγραψαν φέτος οι δαπάνες ανά ταξίδι των ξένων τουριστών στη χώρα μας, και ειδικότερα, κατά 9% υποχώρησαν οι δαπάνες των τουριστών ανά ταξίδι το οκτάμηνο, ενώ και οι Ευρωπαίοι δαπάνησαν λιγότερα.
Αναφερόμενος στο παράδειγμα της Ρόδου, όπου ήδη το PROJECT PLUS TOUR έχει ξεκινήσει και φέρνει ποιοτικούς Ρώσους τουρίστες, κυρίως αυτούς που συνδυάζουν τις διακοπές τους με αθλητικές δραστηριότητες αναψυχής, εξήγησε ότι ο «ποιοτικός πελάτης» δεν επιλέγει μόνο ποιοτικό κατάλυμα, αλλά επειδή θέλει προσωποποιημένες και μοναδικές εμπειρίες, είναι διατεθειμένος να πληρώσει το «καλό φαγητό», την «καλή διασκέδαση» και ακόμη και την «καλή παρέα».
Όπως έχει αναφερθεί, το PROJECT PLUS TOUR είναι επαγγελματική δράση που συνδέει τους τουριστικούς επιχειρηματίες της περιοχής ενός «τουριστικού προορισμού». Επιλέγεται ο προσδιορισμός του «τουριστικού προορισμού» γιατί ως «τουριστικός προορισμός» είναι αντιληπτή μία περιοχή στους τουρίστες. Με αυτήν σαν βάση, γίνεται ποιοτική προσέγγιση παροχής τουριστικών υπηρεσιών και προϊόντων, που ξεκινάει από την λογική ότι όλοι μαζί πρέπει να συνεργαστούν για την στοχευμένη τουριστική προβολή, γιατί ο πελάτης – τουρίστας βλέπει έναν προορισμό συνολικά και όχι μεμονωμένα ένα ξενοδοχείο, ένα εστιατόριο, μία παραλία. Έτσι το PLUS TOUR είναι μία ΣΥΝδεση Επιχειρηματιών ΤΟΥΡισμού - ΣΥΝ.Ε.ΤΟΥΡ. - γιατί οι επιχειρηματίες είναι η ψυχή του τουρισμού.
Ο Αχιλλέας Ε. Τζίμας, στην παρουσίαση αναφέρθηκε ειδικά και στις διαφορές του PLUS TOUR από άλλες προσπάθειες τουριστικής προβολής, ότι:
· Συνειδητοποιούμε ότι η οικονομική απόδοση του τουρίστα έχει πέσει πολύ και αναζητούμε «όχι πολλούς αλλά καλούς» πελάτες
· Ο στόχος μας είναι για ποιοτικό 12-μηνο τουρισμό, με «προσθετική αξία» = PLUS
· Βασιζόμαστε στη συνεργασία επιχειρηματιών του τουρισμού και συναφών δραστηριοτήτων
· Επικεντρωνόμαστε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχει η περιοχή του «τουριστικού προορισμού»
· Υποστηρίζουμε «ποιοτικές» υπηρεσίες και προϊόντα και τις επιχειρήσεις που τα προσφέρουν
· Στοχεύουμε στις τουριστικές δραστηριότητες που απευθύνονται σε πελάτες που πληρώνουν περισσότερα
· Προσφέρουμε προσωποποιημένη, εξειδικευμένη υπηρεσία προσαρμοσμένη στις ατομικές επιθυμίες του πελάτη
· Έχουμε σαν κυρίαρχο κριτήριο τον «ικανοποιημένο πελάτη» που διαφημίζει στους γνωστούς του και στον κοινωνικό κύκλο του (άρα και άλλους ποιοτικούς πελάτες) τον προορισμό και τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που απόλαυσε ο ίδιος.
Με τα παραπάνω σαν θεμέλιο λειτουργίας, το PROJECT PLUS TOUR έχει διαλέξει να υποστηρίξει την δραστηριότητα των εξής μορφών τουρισμού:
MICE |
Συνεδριακός Τουρισμός κλπ. |
|
Weddings |
Τουρισμός Γάμων |
Luxury |
Τουρισμός Πολυτελείας - VIP |
|
Religion |
Θρησκευτικός Τουρισμός |
Sports |
Αθλητικός Τουρισμός |
|
Culture |
Πολιτιστικός τουρισμός |
Wellness |
Τουρισμός Υγείας – Ευεξίας |
|
Gastronomy |
Γαστρονομικός Τουρισμός |
Στην παρουσίαση ο κ. Αχιλλέας Ε. Τζίμας αναφέρθηκε και στον «στόχο 2030» του PROJECT PLUS TOUR σε συνδυασμό με τους στόχους του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, που εκτιμά ότι στην περίοδο 2010-2030 ο διεθνής τουρισμός θα έχει μία μέση ετήσια αύξηση 3.3%, και θα φθάσει σε 1.8 Δις ταξίδια, από 1.4 Δις που ήταν ο στόχος του 2020.
Το PROJECT «PLUS TOUR» που συνδυάζει την αύξηση των αφίξεων, με την ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού, έχει «Στόχο 2030» να καταφέρει, μέχρι το 2030, να έχει βελτιώσει με τοπικές συνεργασίες, την πελατειακή αγορά, στους 30 σημαντικότερους Ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς (με βάση την 12-μηνη δραστηριότητα), με αντίστοιχη αύξηση του 3.3% στις τουριστικές εισροές και όχι μόνο στον αριθμό των επισκεπτών.
Στην παρουσίαση έγινε και αναφορά σε ενδεικτικές δράσεις που θα υλοποιηθούν στα ενεργοποιημένα PLUS TOUR, και ειδικότερα αναφέρθηκαν οι εξής:
Συμμετοχή σε εξειδικευμένες εκθέσεις κυρίως σε χώρες Ρωσία και ΚΑΚ |
Συμμετοχή σε ειδικές διοργανώσεις Β2Β & συναντήσεις luxury markets |
Αξιοποίηση των >3000 προσωπικών επαφών σε διάφορες χώρες, συμμετοχής σε >200 εκθέσεις από το 2004 – επαγγελματική ενασχόληση >25 ετών |
Παρουσιάσεις σε ειδικού ακροατηρίου «κλειστής συμμετοχής» |
Παρακολούθηση και διατήρηση επικοινωνίας με προηγούμενους πελάτες |
Προσωποποιημένο service και συνεχής παρακολούθηση εξέλιξης του ταξιδίου |
Ανάδειξη χαρακτηριστικών, περιγραφές, υποστήριξη και προσωπική φιλοξενία δημοσιογράφων, πρακτόρων και «διαμεσολαβητών» |
Κλείνοντας την παρουσίαση, ο κ. Τζίμας αναφέρθηκε στο συγκεκριμένο παράδειγμα υλοποίησης του PROJECT «PLUS TOUR» στην Ρόδο, όπου προωθείται ο αθλητικός τουρισμός αναψυχής (με το Project “Sports Tourism Greece”). Στο λογότυπο του PLUS TOUR για την Ρόδο, αξιοποιούνται τα στοιχεία:
• Κολοσσός
• Αρχαία
• Κοιλάδα Πεταλουδών
• Σταυρός Φιλερήμου - σύμβολο Χριστιανισμού και Ιπποτών
• το Ελάφι Dama-Dama
• το λουλούδι Ιβίσκος
όλα τα ανωτέρω χρησιμοποιήθηκαν μεμονωμένα σε διάφορες περιόδους, όχι όμως ως συνολική παρουσίαση, για την τουριστική προβολή του νησιού. Τα στοιχεία αυτά μπορούν να συνδυαστούν με διαφορετικά ενδιαφέροντα σε ευρύτερο πεδίο τουριστικών αγορών.
Στην Έκθεση ATHENS TOURISM EXPO που έγινε στην Αθήνα, ο κ. Αχιλλέας Ε. Τζίμας, είχε την ευκαιρία να συνεχίσει τις συναντήσεις του με ενδιαφερόμενους επαγγελματίες του τουρισμού και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και συζήτησε και περιπτώσεις διοργάνωσης ειδικών παρουσιάσεων σε διάφορες περιοχές – προορισμούς, για να γίνει ευρύτερα γνωστή η πρωτοβουλία και να ωφεληθούν, μακροπρόθεσμα περιοχές που έχουν τοπικά χαρακτηριστικά για την προσέλκυση της ποιοτικής πελατείας, αλλά δεν τα έχουν αξιοποιήσει μέχρι σήμερα.
Σε κάθε περιοχή – προορισμό, κάτω από το σκεπτικό του PROJECT, ο κ. Τζίμας έχει προτείνει η ενεργοποίηση να πραγματοποιηθεί με την διοργάνωση «Ημερίδας Τουρισμού», με συμμετοχή των τοπικών επιχειρηματιών του τουρισμού, που προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες στον τουρισμό, με προσδιορισμό των τοπικών στόχων και με επιλογή των συγκεκριμένων δράσεων, με την συμβολή και υποστήριξη των αυτοδιοικητικών αρχών και των επαγγελματικών φορέων, γενικότερα, δηλαδή, όλων αυτών, που «αγαπάνε τον τόπο τους».
Ήδη ο κ. Τζίμας ξεκίνησε επαφές σε άλλες τουριστικές περιοχές για την ενεργοποίηση τοπικών PROJECT PLUS TOUR, με πρώτη προσέγγιση την ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού αναψυχής, που τώρα περιλαμβάνει μία μεγάλη γκάμα αθλητικών δραστηριοτήτων που απευθύνονται σε «ποιοτικούς πελάτες», δεδομένου ότι ορισμένα από τα αθλήματα είναι και μεγάλου κόστους συμμετοχής. Κάτω από τις δράσεις του (ενεργοποιημένου από το 2004) Project “Sports Tourism Greece” εντάσσονται οι δραστηριότητες:
Πίνακας προσφερόμενων αθλητικών δραστηριοτήτων αναψυχής
σε όλη την Ελλάδα
Windsurfing |
Trail trekking |
Rafting |
Kitesurfing |
Baton trekking |
Canyoning |
Sailing (dingy) |
Horse riding |
Speleo safari |
Diving |
City Bike tour |
Paragliding |
Group Boat fishing |
Mountain Bike tour |
Skydiving |
S.U.P. / Sea Canoe - Kayak |
Racing Bike tour |
Snow boarding |
Rib Boat - without skipper |
Golf |
Snow skiing |
Yachting (motor boat) |
Climbing |
Cross Country skiing |
Yachting (sailing boat) |
Yoga & Pole Dance |
Alpine & Racing skiing |
Trekking |
Motor sport tour (bike- |
|