Κακό το 2017 για τις κρουαζιέρες σύμφωνα με τις εκτιμήσεις

 Η νέα χρονιά δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας και μάλιστα είναι πιθανό να σημειωθούν σημαντικές αποκλίσεις (μειώσεις) τόσο στις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων όσο και στον αριθμό των επιβατών στο σύνολο της Χώρας και στους επιμέρους προορισμούς.

Αυτό επισημαίνει η ένωση λιμένων Ελλάδος στην ετήσια έκθεσή της για την πορεία της κρουαζιέρας τη χρονιά που έφυγε αλλά και για τη νέα χρονιά, η οποία τονίζει ότι αυτό αποδίδεται τόσο στην αποσταθεροποίηση της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου (και ιδιαίτερα της Τουρκίας), όσο και στην ανάδειξη νέων αγορών ( Ανατολική Ασία, Αυστραλία κλπ), που επηρεάζουν αρνητικά και την Χώρα μας.

Σε ότι αφορά την περιοχή μας η έκθεση της ΕΛΙΜΕ, περιλαμβάνει τέσσερα λιμάνια και συγκεκριμένα της Ρόδου, της Κω, της Πάτμου και της Σύμης. Η Ρόδος υποδέχτηκε πέρσι 299 κρουαζιερόπλοια έναντι 340 το 2015, και 314 το 2014 και 373 το 2013, ενώ η Κως υποδέχτηκε 41 τη χρονιά που έφυγε 41 όσα και το 2014. Το 2013 ο αριθμός τους είχε ανέλθει σε 79 ενώ μία χρονιά πριν σε 86.

Στην Πάτμο κατέπλευσαν 147 κρουαζιερόπλοια, 192 το 2015, ενώ το 2014 κατέπλευσαν 156 και το 2013 ο αριθμός τους ανήλθε σε 177. Τέλος τη Σύμη επισκέφθηκαν 30, το 2015 την επισκέφθηκαν 36, ενώ το 2014 ο αριθμός τους ανήλθε σε 48 και το 2013 σε μόλις 16.

Η συνολική εικόνα του πίνακα δείχνει ότι έκλεισε μία επίσης καλή χρονιά για την βιομηχανία κρουαζιέρας, αφού το σύνολο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε σταθερό για το 2016 σε σχέση με το 2015 ( 4.290 αφίξεις το 2016 έναντι 4.281 αφίξεων το 2015) και σημειώθηκε μία μικρή αύξηση της τάξεως περίπου 5% στις αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας το 2016 σε σχέση με το 2015 ( 5.197.118 αφίξεις επιβατών το 2016 έναντι 4.957.743 αφίξεων επιβατών το 2015).

Πρέπει να διευκρινιστεί ακόμη μία φορά, ότι λόγω της ιδιαιτερότητας της κρουαζιέρας, όπου το κάθε ταξίδι είναι κυκλικό και περιλαμβάνει προσεγγίσεις πέραν του ενός προορισμού, οι αριθμοί αυτοί αποτελούν δείκτη επισκέψεων ίδιων πλοίων και επιβατών κρουαζιέρας σε περισσότερους του ενός προορισμούς.

Πιο αναλυτικά:

• Αξιοσημείωτη αύξηση σε αφίξεις παρουσίασαν τα λιμάνια της Κέρκυρας (σημειώνοντας ρεκόρ αφίξεων των τελευταίων 5 χρόνων), της Σούδας Χανίων, της Ζακύνθου και των Κυθήρων, ενώ το Λαύριο συνεχίζει για τρίτη χρονιά την ανοδική του πορεία εντάσσοντας το σταθερά στον πίνακα του homeporting.
• Μείωση αφίξεων παρουσίασαν τα λιμάνια Κεφαλλονιάς – Ιθάκης του Βόλου και της Πάτμου, ενώ αξιοσημείωτη μείωση παρουσιάζουν τα λιμάνια της Μυτιλήνης και της Κω.

• Τα νησιά που δέχθηκαν κατά το 2016 τις έντονες προσφυγικές ροές παρουσιάζουν μικτή εικόνα. Μείωση αφίξεων στη Μυτιλήνη και Κω, σταθερότητα στη Χίο και αύξηση στα λιμάνια της Σάμου (Βαθύ-Πυθαγόρειο).
• Στα υπόλοιπα λιμάνια προορισμού κρουαζιέρας, οι αυξομειώσεις είναι μικρές και χωρίς ουσιαστική επίπτωση.

Η ετήσια έκθεση της ΕΛΙΜΕ καταλήγει ως εξής: «Ολοκληρώνοντας την εικόνα, πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τεκμηριωμένες πληροφορίες τόσο από τα λιμάνια, σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας, όσο και από τους παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας κρουαζιέρας, που αξιολογούν τις προκρατήσεις, τον προγραμματισμό του 2017 και υπολογίζοντας τις κινήσεις ακόμη και της τελευταίας στιγμής, φαίνεται ότι η χρονιά που άρχισε δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας.

Είναι πιθανό να σημειωθούν σημαντικές αποκλίσεις (μειώσεις) τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και επιβατών στο σύνολο της Χώρας και στους επιμέρους προορισμούς. Το γεγονός αυτό αποδίδεται τόσο στην αποσταθεροποίηση της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου (και ιδιαίτερα της Τουρκίας), όσο και στην ανάδειξη νέων αγορών ( Ανατολική Ασία, Αυστραλία κλπ), που επηρεάζουν αρνητικά και την Χώρα μας».