Δ. Κρεμαστινός: «Οι νησιώτες υποφέρουν και ο κερδοφόρος τουρισμός εκτρέπεται αλλού, λόγω κακής ρευματοδότησης»

Ο Αντιπρόεδρος της Βουλής Βουλευτής Δωδεκανήσου Δημήτρης Κρεμαστινός έλαβε το λόγο κατά τη συζήτηση στη Βουλή της Επίκαιρης Επερώτησης που υπέβαλαν βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ με θέμα: «Σε αδιέξοδο η Ενέργεια, κίνδυνοι για την κοινωνία και την εθνική οικονομία».

Ο Δημήτρης Κρεμαστινός μίλησε για την ενεργειακή πολιτική και την επίπτωσή της στον Τουρισμό όσον αφορά το Βόρειο και το Νότιο Αιγαίο τονίζοντας ότι οι κακές υποδομές, μεταξύ των οποίων είναι και η ρευματοδότηση, αποτρέπουν από τη χώρα τον πιο ποιοτικό και κερδοφόρο τουρισμό ακόμα και τώρα που οι συνθήκες στις ανταγωνίστριες χώρες ευνοούν την Ελλάδα.

Κατέθεσε επίσης στα Πρακτικά της Ολομέλειας το έγγραφο της κοινότητας Ν. Ρόδου προς τον Δήμαρχο, στο οποίο τονίζονται οι επιπτώσεις στους κατοίκους από τη διακοπτόμενη ρευματοδότηση, ιδίως στους ασθενείς που είναι συνδεδεμένοι με συσκευές οξυγόνου οι οποίοι υφίστανται την τεράστια ταλαιπωρία της μεταφοράς τους στο Ιατρείο Γενναδίου όταν κόβεται το ρεύμα.

Επίσης, ο Αντιπρόεδρος Κρεμαστινός αναφέρθηκε εκτενώς στα προβλήματα της Νότιας Ρόδου της Χάλκης που εξαρτάται ενεργειακά από τη Ρόδο. Επίσης, ρώτησε για την καθυστέρηση ενός έτους της σύνδεσης των Κυκλάδων με το Λαύριο η πρώτη φάση της οποίας έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί πέρυσι και για το πρόγραμμα ενεργειακής κάλυψης των νησιών του Βορείου Αιγαίου.

Παράλληλα, μετά την ομιλία του, ο Δημήτρης Κρεμαστινός κατέθεσε Επίκαιρη Ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό καλώντας τον να έρθει στη Βουλή για το θέμα του εργοστασίου της Νότιας Ρόδου του οποίου, αντί να επισπεύδεται η λειτουργία δεν αντικαθίσταται ούτε το προσωπικό που φεύγει με συνταξιοδότηση.

Ολόκληρη η ομιλία του ήταν η εξής:

«Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, η επερώτηση σήμερα επιγράφεται: «Σε αδιέξοδο η ενέργεια, κίνδυνοι για την κοινωνία και την εθνική οικονομία». Πράγματι, το ερώτημα είναι σε τι συνίσταται, ποιοι είναι οι παράγοντες, ποιες είναι οι συνιστώσες της εθνικής οικονομίας. Μια βασική συνιστώσα, που μάλιστα ονομάζεται και «βιομηχανία της εθνικής οικονομίας», είναι ο τουρισμός. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι πόσο επαρκώς καλύπτεται ενεργειακά ο τουρισμός σήμερα και ειδικότερα στις περιοχές εκείνες που είναι ευαίσθητος. Και εννοώ τα νησιά όπου και πολλαπλώς ευαίσθητος είναι ο τουρισμός αλλά και οι λόγοι είναι τέτοιοι που θα πρέπει να τους δίνουμε ιδιαίτερη σημασία.

Δυστυχώς, από τα στοιχεία τα οποία τουλάχιστον εγώ έχω, τα πράγματα δεν είναι καθόλου αισιόδοξα διότι υπάρχει, πράγματι, ένα μεγάλο πρόβλημα. Πώς μπορούν αυτά τα νησιά και οι τουρίστες να αισθάνονται ασφαλείς όταν υπάρχουν διακοπές ρεύματος και όταν η ΔΕΗ ή η ενεργειακή παροχή, δεν είναι σε θέση να καλύπτει αυτά τα προβλήματα;

Καταθέτω για τα Πρακτικά αναφορά από την κοινότητα της Νοτίου Ρόδου,  όπου περιγράφεται -απευθύνεται προς τον Δήμαρχο- ακριβώς αυτό που σας λέω με τις εξής λέξεις. «Φέτος, εκτός από τις προγραμματισμένες διακοπές, έχουμε και άλλες διακοπές, οι οποίες κράτησαν για πάνω από δεκαπέντε ώρες. Επίσης..» -όπως λέει προς τον Δήμαρχο- «…πρέπει να γνωρίζετε ότι στην κοινότητά μας διαμένουν άτομα που χρησιμοποιούν όλο το 24ωρο οξυγόνο και τα οποία στις πολύωρες διακοπές μεταφέρονται στο ιατρείο του «Γενναδίου» για τις ανάγκες τους».

Εγώ σταματώ σε αυτό το σημείο, στο ανθρωπιστικό. Γιατί το ανθρωπιστικό είναι αυτονόητο. Προχωρώ, όμως, και ένα βήμα παρακάτω. Ξέρετε ότι η Νότια Ρόδος αυτή τη στιγμή είναι η κύρια πηγή, του τουριστικού ρεύματος της Ρόδου, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες συνιστώσες του τουρισμού μαζί με την Κρήτη. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, όταν έρχονται αυτοί οι τουρίστες και βλέπουν αυτή την κατάσταση, τι διαφήμιση κάνουν για τον τουρισμό μας.

Έτσι, λοιπόν, εξηγείται για ποιον λόγο οι αριθμοί των τουριστών ευημερούν και οι εκάστοτε Υπουργοί Τουρισμού είναι ενθουσιασμένοι με τους αριθμούς αλλά, όταν έρχονται στο τέλος να δουν τι έχουν αποφέρει οι αριθμοί, βλέπουν ότι δεν υπάρχουν ουσιαστικά μεγαλύτερα κέρδη, διότι ο ποιοτικός τουρισμός καταφεύγει, όπως ξέρετε, στην Ισπανία, στην Ιταλία και όχι σε μας.

Έτσι, λοιπόν, ενώ ευνοούμεθα από τις συνθήκες που επικρατούν στην Τουρκία και στις άλλες όμορες χώρες -στην Αίγυπτο κ.λπ.- και έρχονται τουρίστες, αυτοί οι τουρίστες που έρχονται, είναι οικονομικά αδύναμοι και δεν αφήνουν λεφτά. Και τούτο γίνεται διότι δεν έχουμε υποδομές.

Οι υποδομές, βέβαια, στον τουρισμό δεν είναι μόνο η ενέργεια, η ΔΕΗ κ.λπ.. Υποδομές είναι να έχουμε εγκαταστάσεις τέτοιες, όπως έχουμε στη Μύκονο και στη Σαντορίνη και σε όλα τα άλλα μικρά νησιά του Αιγαίου. Τότε θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς να αναδείξει την Ελλάδα σαν κέντρο ποιοτικού τουρισμού.

Δυστυχώς, όμως, σήμερα περιοριζόμαστε μόνο στους αριθμούς. Και οι αριθμοί, δυστυχώς, δεν είναι ευνοϊκοί για μας. Όπως με πληροφορούν, υπάρχει καθυστέρηση στην υλοποίηση της πρώτης φάσης του έργου της ηλεκτρικής ενέργειας των νησιών των Κυκλάδων -της Σύρου, της Πάρου, της Τήνου, της Μυκόνου και της Νάξου- με το ηπειρωτικό σύστημα Λαυρίου. Οι σχετικές συμβάσεις για την πραγματοποίηση του έργου υπεγράφησαν το Σεπτέμβριο του 2014. Το κόστος προσδιορίστηκε, μετά από διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό, στα 238 εκατομμύρια με χρόνο περαίωσης τους 18 μήνες, δηλαδή τον Απρίλιο του 2016.

Σύμφωνα με τη σύμβαση -όπως αντιλαμβάνεστε- έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί, γιατί βρισκόμαστε στον Απρίλιο του 2017.

Οι κάτοικοι, λοιπόν, διερωτώνται τι θα γίνει. Η καθυστέρηση προκαλεί πολλαπλές αρνητικές συνέπειες για την οικονομία, το περιβάλλον και τη συνολικότερη ανάπτυξη των νησιών. Είναι αυτονόητο ότι το έργο θα δημιουργήσει οικονομία 100 εκατομμυρίων τον χρόνο, θα εξαλείψει τον κίνδυνο των blackouts, θα ενισχύσει τις επενδύσεις και θα βελτιώσει το φυσικό αλλά και το επενδυτικό περιβάλλον στα νησιά.

Τέλος, η καθυστέρηση της πρώτης φάσης ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών, σπρώχνει προς τα πίσω τις επόμενες φάσεις του έργου που αφορούν στη διασύνδεση των υπολοίπων νησιών των νοτίων και δυτικών Κυκλάδων.

Το ίδιο διερωτώνται και οι κάτοικοι του βορείου Αιγαίου. Μπορείτε να μας ενημερώσετε -και να ενημερώσετε τη Βουλή- ποιος είναι ο προγραμματισμός για την ενεργειακή κάλυψη των νησιών του βορείου Αιγαίου; Θα θέλαμε πάρα πολύ να το ακούσουμε.

Κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να εστιάσω και πάλι στη Δωδεκάνησο και θα σας φέρω ένα παράδειγμα που το έζησα και εγώ. Βρισκόμενος το καλοκαίρι στη Χάλκη, είχαμε μια διακοπή ρεύματος επί αρκετές ώρες, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να βγουν στους δρόμους και τα ψυγεία να μην λειτουργούν. Αντιλαμβάνεστε τι επικρατούσε.

Η κατάσταση ήταν τραγική. Η απάντηση ήταν ότι δεν υπήρχε ρεύμα από τη Ρόδο, διότι το ρεύμα στη Χάλκη έρχεται με υπόγειο αγωγό από τη θάλασσα. Όταν η νότια Ρόδος έχει αυτά τα προβλήματα που προανέφερα, αντιλαμβάνεστε ότι είναι αδύνατον να διοχετευτεί η ηλεκτρική ενέργεια στα άλλα νησιά που εξαρτώνται από τη Ρόδο, με αποτέλεσμα να εκτίθεται όλη η χώρα από πλευράς τουριστικής. Και επαναλαμβάνω ότι οι πρέσβεις του τουρισμού στην Ευρώπη είναι αυτοί που βλέπουν αυτά τα φαινόμενα.

Κατά συνέπεια, θα πρέπει να αντιληφθείτε ότι το πρόβλημα είναι μείζον. Δεν είναι θέμα αντιπολιτευτικό που αυτήν τη στιγμή «επαγγελματικά» -θα έλεγα- κάθε κόμμα φέρνει στη Βουλή, διότι ο τουρισμός πραγματικά είναι πηγή ζωής για την Ελλάδα και θα πρέπει ενεργειακά, τουλάχιστον, να υποστηρίζεται κατά τέτοιον τρόπο όπου να πιστεύουμε ότι εκτός από τους αριθμούς, θα ευημερήσει και η ελληνική οικονομία.

Διότι, είναι απαράδεκτο οι αριθμοί των τουριστών κάθε χρόνο αυξάνονται, οι εκάστοτε Υπουργοί Τουρισμού -όχι μόνο οι σημερινοί- να επαίρονται για τις αυξήσεις και η οικονομία να μην εισπράττει τα ανάλογα.

Κατά συνέπεια, θα ήμουν ευτυχής να μας δίνατε θετικές απαντήσεις πάνω σε αυτά τα θέματα που σας ανέδειξα.»