«Η κακοδιοίκηση προκαλείται απροκάλυπτα  από την εγκατάλειψη των νησιών»

Στο συμπέρασμα ότι η εγκατάλειψη του κεντρικού κράτους προς τους νησιώτες είναι αυτή που ευθύνεται για την κακοδιοίκηση που διαπιστώνεται στην περιοχή μας , καταλήγει η Ετήσια Έκθεση του Περιφερειακού Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης κ. Φίλιππου Τριομμάτη η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου.

Ειδική αναφορά έγινε για τους πληγέντες της Περιφερειακής ενότητας Δωδεκανήσου από την θεομηνία του Νοεμβρίου του 2013. Τότε που χάθηκαν ζωές και περιουσίες ιδιαίτερα στην περιοχή Ιαλυσού Κρεμαστής, Αφάντου, Καλλιθέας αλλά και εντός της πόλεως Ρόδου.

Έτος 2017, τέσσερα χρόνια μετά τις καταστροφές οι επαγγελματίες που επλήγησαν ακόμα περιμένουν στο μεγαλύτερο ποσοστό τους  τις αποζημιώσεις από το Υπουργείο Οικονομίας,  και ενώ οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας άμεσα ολοκλήρωσαν το κομμάτι των εργασιών που τους αναλογούσαν και δεν ήταν άλλο από την λεπτομερή καταγραφή των ζημιών και την έγκαιρη αποστολή τους στο Υπουργείο Οικονομίας για πληρωμή των δικαιούχων.

Ο Συμπαραστάτης από την πρώτη στιγμή με τηλεφωνικές συνομιλίες αλλά και με παραστάσεις στις αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Οικονομίας επανεκίνησε την διαδικασία και ήδη έχουν ξεκινήσει πληρωμές. Υπάρχει ακόμα θέμα με τους δικαιούχους οι οποίοι είχαν οφειλές προς την ΔΟΥ,  το οποίο εξετάζεται με ανταλλαγή επιστολών ανάμεσα στα Υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας.

Υπόθεση κακοδιοίκησης του κεντρικού κράτους αφορά επίσης και η σοβαρή καθυστέρηση πληρωμής από τον ΔΕΔΗΕ προς τους παραγωγούς ενέργειας από φωτοβολταικά πάρκα των νησιών της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που ανήκουν στο Μη Διασυνδεδεμένο Δίκτυο.

Ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης σε επαφές που είχε τόσο με την ΡΑΕ όσο και με τον συνήγορο του Πολίτη ανέδειξε το θέμα και προκάλεσε την παρέμβαση του συνηγόρου του Πολίτη αρμοδίου για θέματα περιβάλλοντος ο οποίος ενημερώθηκε για την σημαντικότατη αυτή καθυστέρηση στις πληρωμές η οποία και απειλούσε πλέον την βιωσιμότητα αρκετών νησιωτών επαγγελματιών αλλά και πολλές δεκάδες θέσεις εργασίας στο Νότιο αιγαίο. Αποτέλεσμα της παρέμβασης ήταν να ξεκινήσουν εκ νέου η πληρωμές με προσπάθεια να μειωθεί το διάστημα καθυστέρηση από του 8-9 μήνες στους 3.

Αναφορά επίσης έγινε στις πρωτοβουλίες του Συμπαραστάτη του Πολίτη προκειμένου να διευκολυνθούν δωρεές συλλόγων προς ιδρύματα με κυριότερη την συνεργασία με τον φιλανθρωπικό σύλλογο Παραδεισίου Ρόδου Αγία Μαρίνα με τον οποίο έγιναν δωρεές δεκάδων τόνων υγειονομικού υλικού προς τα ιδρύματα και τα Νοσοκομεία της Περιφέρειας μας.

Στην συνέχεια και μετά το θεσμικό πλαίσιο, στον απολογισμό του 2016 ο κ. Φίλιππος Τριομμάτης έκανε αναφορά σε ενδεικτικές ατομικές υποθέσεις πολιτών  που προσέφυγαν στο γραφείο του Περιφερειακού Συμπαραστάτη και οι οποίες στις περισσότερες περιπτώσεις αφορούσαν Υπηρεσίες που έχουν καθημερινή επαφή με τους πολίτες όπως η Διεύθυνση Υγείας, η Διεύθυνση Μεταφορών, το τμήμα εμπορίου κ.α. Το συμπέρασμα  λοιπόν που προέκυψε  μετά από συγκεκριμένες αναφορές είναι ένα, μοναδικό και αδιαμφισβήτητο: ΥΠΟΣΤΕΛΕΧΩΣΗ.

Από την στιγμή που η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αποτελεί την πλέον υποστελεχωμένη  Περιφέρεια της Ελλάδος και οι υπηρεσίες της προσπαθούν να ανταποκριθούν με προσωπικό που υπολείπεται κατά τα καλύτερα σενάρια περίπου 40 % των θέσεων που προβλέπεται, δεν μπορεί κανένας να χρεώσει κακοδιοίκηση σε υπηρεσία και ανυπαρξία ελέγχου, (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι σε όσες ελάχιστες περιπτώσεις διαπιστώθηκε ότι υπήρχε στρεβλή διοίκηση με ευθύνη της υπηρεσίας αυτό δεν αναδείχθηκε  μέσα από την διαδικασία της διαμεσολάβησης προκειμένου να λειτουργήσουν όλα σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται)

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Φ. Τριομμάτης: Η κακοδιοίκηση προκαλείται πλέον απροκάλυπτα από την εγκατάλειψη του κεντρικού κράτους προς τους Νησιώτες.  

Ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης σε όλες τις συναντήσεις τόσο με τον Υπουργό Εσωτερικών όσο και με άλλα συναρμόδια Υπουργεία επανέφερε και επαναδιατύπωσε το αίτημα του Περιφερειάρχη αλλά και σύσσωμου του Περιφερειακού Συμβουλίου   για επαρκή στελέχωση σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, ακόμα και με τις ελάχιστες δυνατές προσλήψεις προκειμένου να λειτουργήσουν τόσο οι υπηρεσίες όσο και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Δυστυχώς και παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις και μάλιστα με επίσημες ανακοινώσεις τίποτα δεν έγινε εντός του 2016. Παρά την εγκατάλειψη όμως οι υπηρεσίες και τα στελέχη της Περιφέρειας στην συντριπτική τους πλειοψηφία διεκπεραιώνουν υποθέσεις και ελέγχους πολλές φορές μη υπολογίζοντας ωράρια και προσωπικές υποχρεώσεις.

Το αίτημα για στελέχωση παραμένει και αποτελεί το βασικότερο λειτουργικό αίτημα για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Πολλές ήταν επίσης οι περιπτώσεις και οι διαμεσολαβήσεις που χειρίστηκε ο Συμπαραστάτης όπου διαπιστώθηκε ότι η υπηρεσία είχε κάνει όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες και απλά ο πολίτης είχε έλλειψη ενημέρωσης κυρίως του νομικού πλαισίου, όπως επίσης αρκετές ήταν οι περιπτώσεις εκείνες που οι καταγγελίες αφορούσαν υπηρεσίες για τις οποίες ο Συμπαραστάτης δεν είχε καμία απολύτως αρμοδιότητα να παρέμβει (ενδεικτικά αναφέρονται ΔΕΗ, Τράπεζες, Ασφαλιστικά Ταμεία κλπ.). Σε κάθε περίπτωση όμως η παρέμβαση υπέρ του πολίτη γινόταν ακόμα και άτυπα, ακόμα και εκτός ορίου των αρμοδιοτήτων του Συμπαραστάτη.

Το γεγονός αυτό αποτέλεσε και την αφορμή της συνάντησης του Συμπαραστάτη Νοτίου Αιγαίου με τον νέο Συνήγορο του Πολίτη κ. Ανδρέα Ποτάκη προκειμένου να υπογραφεί ένα μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στον Συνήγορο του Πολίτη και το Δίκτυο Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών έτσι ώστε τοπικές υποθέσεις που αφορούν την Τοπική αυτοδιοίκηση να παραπέμπονται στους τοπικούς διαμεσολαβητές αλλά και σοβαρότερες υποθέσεις να παραπέμπονται στον Συνήγορο του Πολίτη. Η συνάντηση και η υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας  αναμένεται εντός του 2017 και είναι κάτι που θα δώσει λύση σε αρκετά θεσμικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Συμπαραστάτες.

Σε σχέση με τις δραστηριότητες και την συμμετοχή του Περιφερειακού Συμπαραστάτη Νοτίου Αιγαίου στο Πανελλήνιο Δίκτυο Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών γίνεται εκτενής αναφορά στο κεφάλαιο που αφορά το Δίκτυο και τις δραστηριότητες του. Ανάμεσα σε στις συναντήσεις που έγιναν θα πρέπει να σταθούμε σε αυτή που έγινε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Μια συνάντηση σταθμό για τον θεσμό. Ο Πρόεδρος με τον πιο επίσημο τρόπο δήλωσε την σταθερή υποστήριξη του στον θεσμό του Συμπαραστάτη και του Τοπικού Διαμεσολαβητή και ακόμα περισσότερο με τεράστια συμβολική σημασία έθεσε την Πανελλήνια Συνάντηση Συμπαραστατών που ακολούθησε υπό την Αιγίδα του.

Τέλος η Ετήσια έκθεση για το  2016 τελειώνει με τους στόχους που έχουν τεθεί εντός του 2017 τόσο σε επίπεδο Περιφερειακού Συμπαραστάτη Νοτίου Αιγαίου όσο και στην κατοχύρωση του θεσμού μέσα από τις συλλογικές δραστηριότητες του Δικτύου Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών στο οποίο ο Συμπαραστάτης του Νοτίου Αιγαίου κατέχει την ιδιαίτερα τιμητική θέση του Γ. Γραμματέα.

Να σημειώσουμε ότι ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη και της επιχείρησης δέχεται καταγγελίες θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών της Περιφέρειας, των νομικών της προσώπων και επιχειρήσεων και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα. Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς προβλημάτων στον Περιφερειακό Συμπαραστάτη δεν αναιρεί τις σχετικές αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών. Γραφεία του Περιφερειακού Συμπαραστάτη λειτουργούν τόσο στην Σύρο όσο και στην Ρόδο και οι πολίτες μπορούν να έρχονται σε επαφή ακόμα και με ηλεκτρονική αναφορά στην ηλεκτρονική διεύθυνση: spe@pnai.gov.gr ή τηλεφωνικά στα τηλ. 2241363160 και με αποστολή  fax στο 2241363161.