STEM Empowering Youth  τώρα στη Ρόδο

Tα εργαστήρια STEM Empowering Youth είναι μία νέα δράση του Ιδρύματος Vodafone που ξεκίνησε πρόσφατα στη Ρόδο κι έρχεται  να καλύψει μαθησιακά κενά, φέρνοντας  καινοτομία στην τοπική κοινωνία.

Σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Science Communication – SciCo, το Ίδρυμα Vodafone σχεδίασε, χρηματοδοτεί και υλοποιεί δωρεάν εκπαιδευτικά εργαστήρια Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής και Μαθηματικών (STEM: Science, Technology, Engineering, Mathematics) για μαθητές γυμνασίου και λυκείου περιοχών της χώρας όπου καταγράφονται λιγότερες ευκαιρίες εξωσχολικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, όπως η Δυτική Θράκη και τα Δωδεκάνησα.

Σύμφωνα με το Ίδρυμα Vodafone, τα Εργαστήρια STEM Empowering Youth έρχονται να αντιμετωπίσουν την αδυναμία χρήσης των επιστημονικών εφοδίων και την σημαντική έλλειψη σύνδεσης των γνώσεων που λαμβάνονται από το εκπαιδευτικό σύστημα με την ερμηνεία ζητημάτων της καθημερινότητας, φιλοδοξώντας να υποστηρίξουν την εκπαιδευτική κοινότητα και να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της εκπαίδευσης σε μειονεκτικές περιοχές.


Όπως αναφέρει η κυρία Ρούλη Χριστοπούλου, Υπεύθυνη Τμήματος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κοινωνικής Συνεισφοράς της Vodafone Ελλάδας, «μέσω του προγράμματος STEM Empowering Youth επιδιώκουμε, σε συνεργασία με την SciCo, να φέρουμε την Καινοτομία στην Τοπική Κοινωνία». 
«Στόχος μας, ως Ίδρυμα Vodafone, είναι να υποστηρίξουμε την εκπαιδευτική κοινότητα και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις και τα ερεθίσματα στους μαθητές για να έρθουν σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες, τον πειραματικό σχεδιασμό και την κατασκευή καινοτόμων εφαρμογών» σημειώνει. «Φιλοδοξία μας είναι οι μαθητές που θα συμμετέχουν στα εργαστήρια STEM να είναι αυτοί και αυτές που θα αναπτύξουν καινοτόμες ιδέες θα επιλύσουν ζητήματα της καθημερινότητας και του τόπου τους» εξηγεί η κυρία Χριστοπούλου.

«Γιατί STEM;
Γιατί στην περιφέρεια;»

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού Science Communication – SciCo, κ. Θοδωρή Αναγνωστόπουλο, «ζούμε στην εποχή των εκθετικών τεχνολογιών. Οι επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις των επομένων 20 ετών θα είναι περισσότερες από αυτές των τελευταίων 150.000 χρόνων όπου ο άνθρωπος ζει στη Γη» σημειώνει.
«Υπάρχει λοιπόν μεγάλη ανάγκη κατανόησης αλλά και σύνδεσης της επιστήμης και της τεχνολογίας με την καθημερινότητά μας. Σε αυτό αποσκοπεί και η μεθοδολογία S.TE.M: Να συνδέσει μέσω ενός διαδραστικού και πειραματικού τρόπου διδασκαλίας τις θετικές επιστήμες με την πραγματικότητα. Έτσι λοιπόν το πρόγραμμα "STEM Empowering Youth" έχει ως στόχο να ενισχύσει αυτού του είδους τη μάθηση στην περιφέρεια. Μέσω του προγράμματος εκπαιδευτικοί από τη Θράκη και τα Δωδεκάνησα μετεκπαιδεύονται στη STEM και στη συνέχεια θα εκπαιδεύσουν μαθητές ηλικίας 12-16 ετών. Η φιλοδοξία είναι να αναπτυχθεί η δομημένη επαγωγική σκέψη αλλά και η ευρηματικότητα των μαθητών" καταλήγει.

Τι λένε οι εκπαιδευτικοί;
Σύμφωνα με τον σχολικό σύμβουλο Δωδεκανήσων, κ. Στέλιο Ορφανό, τα παιδιά ανταποκρίνονται θετικά στα μαθήματα STEM. «Το ενδιαφέρον τους φαίνεται από την προσοχή τους στο μάθημα και  την προθυμία τους - που αυξάνεται όσο προχωρούν τα μαθήματα - να βοηθήσουν στην συγκέντρωση και τακτοποίηση του υλικού μετά το πέρας του μαθήματος, αλλά και από το ότι δεν ζητούν διάλειμμα, παρόλο που το μάθημα έχει τρίωρη διάρκεια. Στο περασμένο μάθημα που περιλάμβανε και Αστρονομία και Αστροπαρατήρηση αρκετοί μαθητές παρέμειναν και μετά το καθιερωμένο τρίωρο ακυρώνοντας προγραμματισμένες τους δραστηριότητες» αναφέρει.

Όπως εξηγεί, τα ίδια τα παιδιά αναφέρουν ότι κατανοούν καλύτερα τις έννοιες που έχουν διδαχθεί - ιδιαίτερα οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων. «Θεωρούμε ότι και οι μαθητές των μικρών τάξεων, όταν θα διδαχθούν στο σχολείο τις έννοιες, που αξιοποιούνται ή σχετίζονται με τα μαθήματα STEM, θα είναι σε θέση να τις αφομοιώσουν καλύτερα, να εμβαθύνουν σε αυτές, να τις συνδέσουν νοητικά και να οικοδομήσουν την επιστημονική γνώση» επισημαίνει.
«Είμαστε πεπεισμένοι ότι τέτοια μαθήματα και γενικότερα οι δραστηριότητες και τα προγράμματα, που υλοποιούνται από τους μαθητές με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, προσφέρουν όχι μόνο στο γνωστικό επίπεδο αλλά και στην ανάπτυξη θετικών στάσεων και κινήτρων στους μαθητές για την εκπαίδευση, την μόρφωση και την συνεργασία", σημειώνει ο κ. Ορφανός.

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό του 4ου Γυμνασίου Ρόδου , κ. Στράτο Καρβέλα, η ανταπόκριση των μαθητών είναι πάρα πολύ θετική. «Αρχικά, ενώ τα μαθήματα θα έπρεπε να διαρκούν τρία 45λεπτα, πραγματοποιούνται σε 3 συνεχόμενες ώρες, χωρίς κανένα διάλειμμα! Επίσης, επειδή η μέρα του STEM είναι η Δευτέρα, αρκετοί μαθητές ρωτούσαν εάν θα γίνει το μάθημα και την Καθαρά Δευτέρα και εξέφρασαν δυσαρέσκεια για το μεγάλο διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι την επόμενη συνάντησή μας! Επιπλέον, για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα STEM, αρκετοί μαθητές έχουν αλλάξει τις προγραμματισμένες απογευματινές δραστηριότητές τους» εξηγεί.

«Επειδή το μάθημα γίνεται ομαδοσυνεργατικά και η διδασκαλία είναι μαθητοκεντρική, σε αντίθεση με την παραδοσιακή δασκαλοκεντρική, δεν υπάρχει ανταγωνισμός, αλλά καλλιεργούνται ομαδικό πνεύμα και δεξιότητες συνεργασίας. Τα παιδιά δεν έχουν το άγχος της αξιολόγησης και εστιάζουν στο να μάθουν, ενισχύεται η ανάληψη πρωτοβουλιών, επιτρέπονται τα λάθη με σκοπό την ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων» υπογραμμίζει ο κ. Καρβέλας.
«Η εμπλοκή των παιδιών με τις δραστηριότητες και η προσομοίωση της δουλειάς των επιστημόνων έχουν τελικά επιδράσει στον τρόπο σκέψης τους, ενώ παράλληλα ενισχύονται τα εσωτερικά τους κίνητρα, με άμεσο αντίκτυπο στη σχολική τους πορεία, αφού αναπτύσσουν εντονότερο ενδιαφέρον για τις Θετικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, αλλά και με τελικό αποτέλεσμα να θέτουν υψηλούς στόχους και να φαντάζονται τους εαυτούς τους ως μελλοντικούς επιστήμονες, γεγονός αρκετό ώστε να ωθηθούν προς τις Θετικές Επιστήμες και την Τεχνολογία» συνεχίζει ο εκπαιδευτικός.


Σύμφωνα με την εκπαιδευτικό του ΓΕΛ Αφάντου, κυρία Χαρά Μαντζαβίνου, «η ζέση με την οποία αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή οι μαθητές το πρόγραμμα είναι πρωτοφανής». «Είναι χαρακτηριστικό ότι μαθητές και μαθήτριες με ιδιαίτερα φορτωμένο πρόγραμμα όλη την εβδομάδα, επιλέγουν να ξαναέρθουν στο χώρο του σχολείου και να αφιερώσουν 3 ώρες από το  απόγευμα της Κυριακής τους για να ασχοληθούν ενεργητικά με τις επιστήμες» σημειώνει.

 «Μάλιστα, στο τέλος του υπερφορτωμένου τρίωρου υπάρχουν μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν και φεύγουν γεμάτοι ενθουσιασμό και ανυπομονησία για την επόμενη συνάντηση. Αυτό που φαίνεται να οξύνει και να κρατάει απαράμιλλο το ενδιαφέρον των μαθητών είναι η ενεργητική εμπλοκή τους και όχι η παθητική απορρόφηση της γνώσης, αλλά και η σύνδεση της γνώσης με την τεχνολογία που χρησιμοποιούμε καθημερινά» συνεχίζει η κυρία Μαντζαβίνου.

«Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη, διαφαίνεται η αλλαγή στάσης ορισμένων μαθητών ως προς τα μαθήματα των φυσικών επιστημών, που τα θεωρούσαν βαρετά, αδιάφορα και απρόσιτα∙ η οποία ενδεχομένως να οδηγήσει και σε εντατικότερη ενασχόληση με αυτά στο μέλλον. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δε, δείχνουν για τα ηλεκτρονικά κυκλώματα με αυτοματισμούς που μπορούν φτιάξουν και να προγραμματίσουν μόνοι, -ες τους για να επιλύσουν θέματα της καθημερινότητας τους» καταλήγει η εκπαιδευτικός.