Όλη η κρυφή αλήθεια για το γαλακτικό οξύ…

Πριν συνεχίσεις να διαβάζεις θα πρέπει να κατανοήσεις ότι η έννοια “γαλακτικό οξύ” δεν υφίσταται.

Οξέα είναι τα υδρογόνα τα οποία συγκεντρώνονται στο αίμα κατά την διάρκεια έντονης άσκησης και είναι η αιτία για τη μείωση του ph του αίματος και την αναστολή των κυτταρικών διεργασιών, με αποτέλεσμα την κόπωση και την λήξη της σωματικής άσκησης.

Δυστυχώς το γαλακτικό σαν ουσία έχει παρεξηγηθεί όσο ίσως κανένας άλλος όρος στην επιστήμη της προπόνησης και θεωρείται παράγοντας ανασταλτικός για την άσκηση , την κόπωση αλλά και το πιάσιμο των μυών που νιώθεις την επόμενη μέρα.

Ευτυχώς όμως δεν ισχύει ούτε το ένα ούτε το άλλο. Το γαλακτικό έχει χρόνο ημιζωής 15′ κάτι που σημαίνει ότι ακόμα και σε πολύ υψηλές έως ακραίες περιπτώσεις που η συγκέντρωσή του στο αίμα ξεπερνάει τα 20 mMol σε ένα τέταρτο της ώρας έχει μειωθεί στο μισό και σε 1.5 ώρα περίπου έχει επανέλθει η συγκέντρωση στις τιμές ηρεμίας. Οπότε το πιάσιμο, η κόπωση η οτιδήποτε άλλο συμβαίνει τις επόμενες μέρες στους μύες σου σίγουρα δεν συσχετίζεται με την συγκεκριμένη ουσία.

Τα επίπεδα αίματος του γαλακτικού αντικατοπτρίζουν την ισορροπία ανάμεσα στην παραγωγή του γαλακτικού και στη χρήση του. Μια αύξηση στην συγκέντρωση του γαλακτικού δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο ρυθμός της παραγωγής του αυξήθηκε. Το γαλακτικό μπορεί να αυξηθεί λόγω του μειωμένου ρυθμού απομάκρυνσης του από το αίμα σου ή τους ιστούς σου.

Η παραγωγή του γαλακτικού οξέος είναι ανάλογη με την ποσότητα των υδατανθράκων που διασπώνται για ενέργεια στους ιστούς. Κάθε φορά που χρησιμοποιείς υδατάνθρακες, ένα σημαντικό μέρος μετατρέπεται σε γαλακτικό. Αυτό το γαλακτικό χρησιμοποιείται στη συνέχεια για τους ίδιους ιστούς ως καύσιμο, ή μεταφέρεται σε άλλους ιστούς μέσω της κυκλοφορίας του αίματος, και χρησιμοποιείται για ενέργεια.

Η ταχεία χρήση των υδατανθράκων για καύσιμα, όπως γίνεται κατά τη διάρκεια της έντονης προπόνησης, επιταχύνει την παραγωγή γαλακτικού οξέος. Προσωρινά, το γαλακτικό συσσωρεύεται στους μύες και στο αίμα σου, διότι δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο αρκετά γρήγορα. Ωστόσο, αν επιβραδύνεις το ρυθμό της προπόνησης ή σταματήσεις εντελώς την άσκηση, ο ρυθμός της χρήσης του γαλακτικού για την παραγωγή ενέργειας σύντομα φτάνει το ποσοστό της παραγωγής του.

Κατά τη διάρκεια αγωνισμάτων αντοχής, όπως σε μαραθώνιους και τρίαθλους, τα επίπεδα του γαλακτικού στο αίμα σταθεροποιούνται ακόμη και αν η παραγωγή του αυξάνεται.

Αυτό συμβαίνει διότι η ικανότητα σου να παράγεις γαλακτικό συνδυάζεται με την ικανότητα σου να το χρησιμοποιείς ως καύσιμο. Νωρίς κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, υπάρχει μια τεράστια αύξηση των ποσοστών που οι μύες λαμβάνουν και χρησιμοποιούν γλυκόζη και κατανέμουν το γλυκογόνο.

Το αυξημένο ποσοστό του μεταβολισμού των υδατανθράκων επιταχύνει την παραγωγή του γαλακτικού, το οποίο προκαλεί επίσης αύξηση του στο αίμα. Καθώς το σώμα σου κατευθύνει αίμα στους μύες που δουλεύεις, μπορείς να μεταφέρεις το γαλακτικό σε άλλους ιστούς και να το χρησιμοποιήσεις ως καύσιμο.
Μην το κατηγορείς λοιπόν το γαλακτικό, Χρησιμοποίησε το…

Πηγή: iator.gr