Hopwave: Μια εξαιρετική  εφαρμογή στην υπηρεσία των τουριστών

Του Γιάννη Μπελεγρίνη στο itspossible.gr

Βρήκαν ένα πρόβλημα που χρειαζόταν λύση. Και παρά την κρίση ή το μηδενικό μπάτζετ που είχαν στα χέρια τους, είπαν «ξεκινάμε».

Ο Γιώργος Πιλπιλίδης και ο Γιώργος Σιάτρας, δημιούργησαν το Hopwave. Μια πλατφόρμα που μπορεί να παρέχει σε έναν ταξιδιώτη όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται, έτσι ώστε να μετακινηθεί στα ελληνικά νησιά. Δίνοντας του παράλληλα και άλλες ταξιδιωτικές υπηρεσίες, που ολοκληρώνουν την εμπειρία του.

Το… θαλάσσιο δρομολόγιο της πλατφόρμας ξεκίνησε από την Κω. Εκεί όπου οι ιδρυτές της, έκαναν τους πρώτους πειραματισμούς και είδαν τις προοπτικές που ανοίγονται μπροστά. Φτάνοντας μέχρι το σήμερα, η πλατφόρμα έχει εξελιχτεί και «τρέχει» σε φουλ ρυθμούς. Μάλιστα, φέτος το Hopwave θα συμμετέχει σε ένα «12 Islands Tour», σε συνεργασία με μεγάλη εταιρία. Το It’s Possible συνάντησε τους δύο ιδρυτές, και συζήτησε μαζί τους όλο το story γύρω από την επιχειρηματική προσπάθεια τους.

Εσείς ξεκινήσατε την προσπάθεια σας με μηδενικό μπάτζετ. Πως έγινε αυτό;
Γιώργος Πιλπιλίδης: Νομίζω το πιο δυνατό μας πλεονέκτημα, ήταν στο κομμάτι του development. Εγώ και ο Γιώργος δουλεύαμε πάνω στις ίδιες τεχνολογίες, είχαμε παρόμοια εμπειρία και έτσι ταίριαξε από την αρχή ο τρόπος που γράφαμε κώδικα. Μπορούσαμε ουσιαστικά να δημιουργήσουμε το προϊόν μόνοι μας.
Αυτό που μας έλλειπε ήταν το «go to market». Η πρώτη κίνηση ήταν να πάμε στην Κω, επειδή ένα άτομο της ομάδας ήταν από εκεί, οπότε θα είχαμε μειωμένα έξοδα σε αυτό το κομμάτι.

Το συγκεκριμένο νησί έχει μια ισχυρή αγορά σε ότι αφορά τις εκδρομές με μικρά καράβια, άρα ήταν ένα καλό παράδειγμα. Τότε η πλατφόρμα μας ήταν μόλις 2 εβδομάδων, χωρίς αρκετές από τις σημερινές της λειτουργίες. Μπορούσε απλά να παρέχει κάποιες πληροφορίες για τα δρομολόγια. Επειδή ήταν κάτι που δεν προσφερόταν στην αγορά μέχρι τότε, είχαμε πολύ καλή υποστήριξη από τους ιδιοκτήτες των καραβιών. Επίσης, εκτυπώσαμε 1.000 φυλλάδια από ένα τοπικό τυπογραφείο, που μας υποστήριξε σαν χορηγία.

Παρόλο που είστε και οι δύο άνθρωποι της τεχνολογίας, λέτε ότι πήγατε σε ένα παραδοσιακό μοντέλο μάρκετινγκ αρχικά.
Γιώργος Σιάτρας: Αυτό είχε να κάνει με το κοινό στο οποίο απευθυνόμασταν. Θεωρούσαμε ότι θα ήταν δύσκολο να προσεγγίσουμε τους συγκεκριμένους ανθρώπους μέσω διαδικτύου. Οπότε, από τη στιγμή που έτσι κι αλλιώς θα πηγαίναμε στο νησί για να βρούμε τους πρώτους συνεργάτες, δεν υπήρχε λόγος να δαπανηθούν έξτρα χρήματα για να τους προσεγγίσουμε online. Επίσης ήταν κάτι που έπρεπε να γίνει πολύ γρήγορα. Έτσι όλα αυτά λειτούργησαν συνδυαστικά, και δεν βγάλαμε διαφημίσεις οnline.
Γιώργος Πιλπιλίδης:

Ο door to door τρόπος, δούλεψε θετικά αφού ακόμα και στα καράβια που δεν προλαβαίναμε αρχικά να πάμε, μετά μας έπαιρναν τηλέφωνο οι ιδιοκτήτες και μας έλεγαν: μάθαμε ότι ήρθατε εδώ, γιατί δεν ήρθατε και σε εμάς κλπ. Αυτό είναι κάτι που σε τονώνει, σου δίνει άλλη δύναμη για να προχωρήσεις. Πέρα από αυτό, επειδή εμείς κάποια στιγμή έπρεπε να φύγουμε από το νησί, καταφέραμε να έχουμε μια συνεργασία με το ξενοδοχείο, στην καφετέρια του οποίου δουλεύαμε Τα φυλλάδια μας, μπήκαν στην ρεσεψιόν του ξενοδοχείου. Στη συνέχεια ακολουθήσανε αντίστοιχες συνεργασίες και με ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Αφού γυρίσαμε στην Αθήνα, βλέποντας το traffic, αποφασίσαμε ότι θα το προχωρήσουμε. Εκείνη την περίοδο ήμασταν μια ομάδα 6 ατόμων, η οποία είχε δημιουργηθεί μέσω του Cruisseinn. Προφανώς στην πορεία υπήρξαν ανατροπές και η ομάδα άλλαξε ως ένα βαθμό. Εγώ και ο Γιώργος πήραμε εj αρχής πάνω μας το τεχνικό κομμάτι, για αυτό προέκυψε και το μηδενικό μπάτζετ που λέγαμε στην αρχή. Έχουμε αφιερώσει πάρα πολλές ώρες πάνω στο project.

Τι ακριβώς κάνει η εφαρμογή σας;
Γιώργος Πιλπιλίδης: Ξεκινάμε από την εμπειρία του ταξιδιώτη. Μέσα από ένα mobile app, έχει τη δυνατότητα με πολύ λίγα tabs στην οθόνη του κινητού του, να αναζητήσει όλα τα υποψήφια δρομολόγια γύρω από τον προορισμό που βρίσκεται , βασικές πληροφορίες για αυτά, την τιμή του εισιτηρίου και να κάνει επίσης την κράτηση του. Από φέτος, αυτό θα μπορεί να γίνει και στο web για όποιον το θέλει.

Από την άλλη, έχουμε το κομμάτι του ιδιοκτήτη του καραβιού. Σε πρώτη φάση είχε τη δυνατότητα να ενημερώνεται απλά για την κράτηση του, αλλά πλέον έχει στη διάθεση του ένα ολόκληρο σύστημα διαχείρισης κρατήσεων. Μπορεί, δηλαδή, να έχει περισσότερα από ένα καράβια, να διαχειρίζεται το στόλο του, να βλέπει που πήγε ο κόσμος, τι κρατήσεις είχε κ.α. Με το τέλος της σεζόν, θα ξεκινήσουμε και την υπηρεσία του reporting. Ώστε ο ιδιοκτήτης να έχει reports πάνω στα αποτελέσματα της σεζόν, και να μπορεί να οργανώσει την επόμενη.

Γιώργος Σιάτρας: Αυτή η τελευταία λειτουργία θα περιλαμβάνει στατιστικά πάνω στις κρατήσεις που έγιναν μέσω της πλατφόρμας, αλλά και γενικότερα στοιχεία που αφορούν συνολικά τη δική τους δραστηριότητα και εκτός πλατφόρμας. Μπορούμε να τους δώσουμε επίσης ένα από τα λεγόμενα widgets, το οποίο θα το τοποθετήσουν στο site τους και οι χρήστες να κάνουν από εκεί την κράτηση τους.

Γιώργος Πιλπιλίδης: Φέτος για πρώτη φορά θα έχουμε και το κομμάτι των resellers. Δηλαδή, tour operations, travel agents, ξενοδοχεία ή resorts, που θέλουν να παρέχουν αντίστοιχες υπηρεσίες στους δικούς τους πελάτες. Εμείς τους παρέχουμε όλη τη διαχείριση.

Αντί, δηλαδή, ένα ξενοδοχείο να δίνει το φυλλάδιο μας όπως έκανε πριν, θα μπορεί το ίδιο να κλείνει το θαλάσσιο δρομολόγιο και να φαίνεται πολύ πιο ολοκληρωμένο μπροστά στον πελάτη.

Και πρακτικά, τι θα μπορεί να κάνει ο πελάτης; Να κλείνει π.χ. ένα tour σε μια κοντινή παραλία ή θα μπορεί να μεταβαίνει και σε άλλο νησί;
Γιώργος Πιλπιλίδης: Αυτή είναι μια καλή ερώτηση πάνω στο προϊόν. Εμείς είχαμε σαν ιδέα την ενίσχυση του island hoping σαν τρόπο διακοπών. Οπότε στα πλαίσια αυτά, οι προσεγγίσεις μπορούν να είναι διαφορετικές. Μπορεί να μιλάμε για ένα day trip, στο οποίο κάνεις ένα tour γύρω από ένα νησί ή κάποια γειτονικά νησιά μαζί. Από την άλλη, μπορείς να κάνεις ένα δρομολόγιο, από έναν προορισμό μέχρι κάποιον άλλο. Παράλληλα, υπάρχουν και τα activities που έχουμε- δηλαδή fishing tours ή scuba diving. Προσπαθούμε να προσφέρουμε μια συνολική εμπειρία.

Στο επίσημο site σας γράφετε: «Αναζήτηση με φωτογραφίες. Διάλεξε τη φωτογραφία που σου αρέσει και το Hopwave θα σε πάει εκεί». Τι ακριβώς εννοείτε με αυτή τη λειτουργία;
Γιώργος Πιλπιλίδης:  Έχει πολύ πλάκα το πώς γεννήθηκε αυτό. Η πρώτη κίνηση που είχαμε κάνει ως πλατφόρμα, ήταν να φτιάξουμε ερωτηματολόγια. Ένα από αυτά, ρώταγε το τουρίστα αν γνώριζε κάποιο ή κάποια από τα ονόματα των παραλιών στο νησί που βρισκόταν εκείνη τη στιγμή. Συνήθως, όχι απλά δεν τα γνώριζαν, αλλά και να τα ήξεραν δεν μπορούσαν καν να τα προφέρουν.

Οπότε καταλάβαμε, ότι όσα ονόματα κι αν αραδιάσουμε σε μια λίστα, με υποψήφιες επιλογές, δεν πρόκειται ο τουρίστας να έχει καλό κριτήριο έτσι ώστε να διαλέξει τον προορισμό του. Τότε φτιάχτηκε όλο μας το search που βασίζεται καθαρά σε εικόνες. Θέλουμε να δει ο άλλος την παραλία. Τους δείχνουμε εικόνες και αυτοί επιλέγουν που θέλουν να πάνε. Εμείς δεν κοιτάμε καθαρά το δρομολόγιο, αλλά εξυπηρετούμε την εμπειρία πιο πολύ.

Γιώργος Σιάτρας: Σε περίπτωση που κάποιος γνωρίζει ήδη το όνομα της τοποθεσίας που θέλει να πάει, προφανώς θα ψάξει για το όνομα του νησιού ή της παραλίας. Όμως σε περίπτωση που δεν γνωρίζει, όπως δηλαδή η πλειοψηφία, η εικόνα είναι αυτή που θα «μιλήσει» για να ικανοποιήσει το ενδιαφέρον του και να κρίνει την επιλογή του. Συνήθως, επειδή μιλάμε για tours, η φωτογραφία μάλιστα δεν είναι μια αλλά πολλές.

Θεωρείτε ότι γενικότερη δικτύωση μεταξύ των νησιών στην Ελλάδα, είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο;
Γιώργος Πιλπιλίδης: Εμείς αυτό που παρατηρήσαμε μελετώντας το δίκτυο –το οποίο δυστυχώς είναι αχαρτογράφητο, αλλά ευτυχώς για εμάς επειδή το χαρτογραφούμε-, είναι ότι υπάρχει ένα πρόβλημα που μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία. Σε συμπλήρωμα των πλοίων γραμμής που έχουν κάποια καλά δρομολόγια, υπάρχουν μικρότερα καράβια που μπορούν να εξυπηρετήσουν μικρότερες και πιο συχνές διαδρομές. Οπότε η κινητικότητα αυξάνεται μέσα στο σύμπλεγμα και εκεί εστιάζουμε και εμείς.
Θα πρέπει να σας πω επίσης, ότι φέτος έχουμε αναλάβει σε συνεργασία με μεγάλη εταιρία, ένα «12 Islands Tour». Το οποίο είναι ένα πολύ «δυνατό» project. Θα ξεκινήσουν από την Αθήνα και θα γυρίσουν πολλά νησιά. Εμείς προσφέραμε την υπηρεσία του Hopwave.

Η εφαρμογής σας, εκ των πραγμάτων, δραστηριοποιείται κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Τι λέει το business plan σας για τη διάρκεια του χειμώνα;
Γιώργος Πιλπιλίδης: Το επιχειρηματικό μοντέλο που έχουμε δομήσει, μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε μια ρευστότητα όλη τη χρονιά. Σίγουρα στόχος είναι, όπως και όλου του τουριστικού κλάδου, να επεκτείνουμε την τουριστική σεζόν στην Ελλάδα όσο περισσότερο γίνεται.

Γιώργος Σιάτρας: Υπάρχει μια ρευστότητα όλο τον χρόνο, λόγω των έξτρα υπηρεσιών που προσφέρουμε. Απλά το καλοκαίρι, προκύπτουν τα έσοδα από τις κρατήσεις που ουσιαστικά είναι κάτι έξτρα από το βασικό μοντέλο.

Ποια είναι τα σχέδια σας για το προσεχές μέλλον;
Γιώργος Πιλπιλίδης: Φέτος είναι από τις πιο καθοριστικές σεζόν για εμάς. Αφού θα έχουμε για πρώτη φορά τη δυνατότητα να ζήσουμε μια ολόκληρη σεζόν. Έχοντας πάρει μαθήματα από την προηγούμενη, θέλουμε τώρα να διορθώσουμε ότι κάναμε λάθος. Με το τέλος της σεζόν, σκοπεύουμε να πλησιάσουμε κάποιους επενδυτές με στόχο να αντλήσουμε χρηματοδότηση. Έτσι ώστε να κάνουμε το επόμενο βήμα, το οποίο προβλέπει να καλύψουμε όλο δίκτυο της Ελλάδας τον άλλο χρόνο, αλλά και να μεγαλώσουμε την ομάδα μας. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε 20 νησιά- προορισμούς και 11 νησιά αφετηρίες. Σε Σποράδες, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Επίσης, φέτος για πρώτη χρονιά θα είμαστε στην Κρήτη.