Τριήμερο εκδηλώσεων  για την ανθρωπιστική κρίση

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το τριήμερο εκδηλώσεων για την ανθρωπιστική κρίση με τίτλο: “Έρχομαι ξένη, ερχόμαστε ξένοι, συναντήσεις ανθρώπων” που έλαβε χώρα στο κτήριο “Κλεόβουλος” της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου από την Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017 έως την Κυριακή 02 Απριλίου 2017.

Το τριήμερο πραγματοποιήθηκε σε συνδιοργάνωση με το Δήμο Ρόδου και τη Δ/νση Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, καθώς και σε συνεργασία με τη Σχολή Τεχνών & Επιστημών της Αγωγής του Ευρωπαϊκού Παν/μίου Κύπρου.

 

 

Το Μουσικό Σχολείο Ρόδου κατόπιν πρόσκλησης της Κοσμητόρισσας του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Έλενας Θεοδωροπούλου και του Διευθυντή  Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου κ. Ιωάννη Παπαδομαρκάκη, πραγματοποίησε την καλλιτεχνική-μουσική εκδήλωση της τελετής λήξης του τριημέρου στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του κτηρίου “Κλεόβουλος”. Μέσω του Μουσικού Σχολείου, ενός κατεξοχήν φορέα τέχνης και πολιτισμού, προσεγγίστηκε με ιδιαίτερη καλλιτεχνική ευαισθησία το θέμα της ανθρωπιστικής κρίσης.

Ανέκαθεν το Μουσικό Σχολείο αποτελούσε φυτώριο νέων καλλιτεχνών και χώρο πολλαπλής έκφρασης μέσα από την ίδια την εκπαιδευτική  διαδικασία. Τα τελευταία όμως χρόνια, η διττή υπόσταση του σχολείου ως γενικό και μουσικό με την εξαιρετική δυναμική του και το πλούσιο «έμψυχο υλικό» που το στελεχώνει, έχει αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για τη δημιουργία και ανάπτυξη μιας ξεχωριστής σχολικής μονάδας, όπου η μάθηση γίνεται ιδιαιτέρως αποτελεσματική. 

Τα ποικίλα πολιστιστικά προγράμματα που υλοποιούνται με πρωτοβουλίες και συνεργασίες εκπαιδευτικών και τη συμμετοχή μαθητών συνιστούν μια σημαντική παιδευτική διεργασία, η οποία δίνει τη δυνατότητα στη γνώση να καταστεί βίωμα και κτήμα των παιδιών. 

 

 

Η θεματολογία που επιλέγεται για τη διενέργεια αυτών των προγραμμάτων άπτεται του ευρύτερου κοινωνικού, ιστορικού και ανθρωπιστικού ενδιαφέροντος και προσεγγίζεται με ξεχωριστό τρόπο μέσω της μουσικής, ώστε να είναι ενδιαφέρουσα, δίνοντας έτσι ώθηση στους μαθητές να μετέχουν στην ίδια τη μάθηση πιο αποτελεσματικά.

Αυτό είναι το «θαύμα» του Μουσικού Σχολείου, το οποίο μέσα από την Τέχνη και ιδιαίτερα τη μουσική τέχνη ευαισθητοποιεί τους μαθητές σε διάφορα κοινωνικά φαινόμενα της εποχής μας, όπως είναι και η ανθρωπιστική κρίση με τις ποικίλες πτυχές της, η οποία αποτέλεσε το έναυσμα για τη διεξαγωγή του τριημέρου.  

 

 

Από το σύνολο “Φωνές του Κόσμου” (διδασκαλία-διεύθυνση Ματίνας Μάστορα) και την ευρωπαϊκή χορωδία (διεύθυνση-διεύθυνση Μιχάλη Καλαεντζή) ακούστηκαν μελωδίες, τις οποίες απέδωσαν τα παιδιά με ξεχωριστό τρόπο, προσεγγίζοντας την κουλτούρα και τον πολιτισμό πολύπαθων λαών που χτύπησε η σημερινή ανθρωπιστική κρίση. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οι μαθητές των παραπάνω συνόλων δεν διδάχθηκαν απλώς τραγούδια για να αποδοθούν, αλλά εμβάθυναν στα νοήματά τους, προσέγγισαν και μελέτησαν το πλαίσιο στο οποίο δημιουργήθηκαν και τα ερμήνευσαν με ψυχή και άποψη.

Αυτό δε θα μπορούσε να συμβεί χωρίς την ευαισθησία των καθηγητών τους που υλοποιούσαν προγράματα με θέματα γύρω από την ξενιτιά, τον κύκλο της ζωής του ανθρώπου και το θάνατο, την παράδοση, κλπ., και που ενέταξαν τη διδασκαλία των τραγουδιών αυτών σε ένα ορισμένο πλαίσιο.

Άλλα ορχηστρικά σύνολα του σχολείου απέδωσαν την έννοια του “ξένου”, της μετανάστευσης, της προσφυγιάς, της αποξένωσης, της απομάκρυνσης και της ανθρώπινης θλίψης με μεγάλη μουσική ποικιλομορφία και πολυφωνία.

Συγκεκριμένα, η παραδοσιακή ορχήστρα (διδασκαλία-διεύθυνση Γιώργου Παραγυιού) και το «Λαϊκό Σχήμα» (διδασκαλία-διεύθυνση Βαγγέλη Τότση) προσέγγισαν ιδιαίτερα την ελληνική μετανάστευση μέσα από τραγούδια της ξενιτιάς που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής παράδοσης και τραγούδια γεμάτα παράπονο που εξέφραζαν τα συναισθήματα των Ελλήνων μεταναστών.

Από την αρχή της χρονιάς, ομάδες μαθητών στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος που πραγματοποιήθηκε υπό την εποπτεία καθηγητών του σχολείου μελέτησαν το θέμα της μετανάστευσης του ανθρώπου, τόσο ως διαχρονικό φαινόμενο από τις απαρχές της ύπαρξής του, όσο και ως αναγκαία συνθήκη που υπήρξε ιδιαίτερα έντονη στον 20ο και 21ο αιώνα. Η δημιουργία βιντεοταινιών, η μελέτη και συγγραφή κειμένων, καθώς και η απόδοση τραγουδιών μέσα από την παραδοσιακή, αλλά και την έντεχνη μουσική, ήταν μερικά από τα πολλαπλά πνευματικά επιτεύγματα των μαθητών του Μουσικού Σχολείου.

 

 

Επίσης, μια πρωτότυπη απόδοση των Ικέτιδων του Αισχύλου από μαθήτριες της Β’ Λυκείου σε μια προσπάθεια σύνδεσης του αρχαίου δράματος με όσα απασχολούν το σύγχρονο άνθρωπο επιμελήθηκε η θεατρολόγος του σχολείου κ. Κάτια Τάτση. Μια πιο βιωματική προσέγγιση της ανθρωπιστικής κρίσης μέσω της Θεατρικής Τέχνης αποτέλεσε υψηλής παιδευτικής αξίας διαδικασία, με αποτέλεσμα οι μαθητές να αποδίδουν με εξαιρετική ωριμότητα τις διάφορες όψεις του φαινομένου.

Επίσης, διάφορες σημαντικές ιστορικές στιγμές της ζωής των ανθρώπων που έγιναν “ξένοι” από τη μια στιγμή στην άλλη, φωτίστηκαν και αποδόθηκαν με μεγάλη ευαισθησία μέσα από λογοτεχνικά και ποιητικά κείμενα και εικόνες που επιμελήθηκαν ο Υποδιευθυντής του σχολείου Χρήστος Θεολόγος και οι καθηγήτριες Αντιγόνη Ζάχαρη και Ανθούλα Κολιάδη-Τηλιακού.

Η επιλογή κειμένων πραγματοποιήθηκε με γνώμονα τη φυσική «ροή» και διαδοχικότητα των διαφόρων συνόλων των μαθητών, ώστε τα κείμενα να «φωτίζουν» και να συμπληρώνουν τις «εικόνες» της σκηνής, τον εμπλουτισμό της παράστασης με στοιχεία υψηλής αξίας και αισθητικής από λογοτέχνες του κόσμου και τη διεισδυτικότητα που εν δυνάμει έχουν στο θυμικό του εκάστοτε θεατή.

Η εκδήλωση έκλεισε με το σύνολο κρουστών – «Μπάντα του Δρόμου» (διδασκαλία-διεύθυνση Νίκου Χασάπη), η οποία κυριολεκτικά ξεσήκωσε τους παρευρισκομένους, δίνοντας μια διαφορετική διάθεση και «ηχόχρωμα» στην όλη εκδήλωση. Τη γενική επιμέλεια και συντονισμό της εκδήλωσης είχαν η Διευθύντρια του Μουσικού Σχολείου Ρόδου Θεοδώρα Τσιμπούρη και οι Υποδιευθυντές Χρήστος Θεολόγος, Ευθυμία-Ηλέκτρα Μιχαηλίδου και Ελένη Κακογιάννη. Σημαντική τέλος ήταν η τεχνική υποστήριξη από τους εκπαιδευτικούς Παναγιώτη-Λουκά Μπέλλο και Εμίλ Πολυμένωφ, καθώς και από το «Κέντρο Μουσικής-Φώτης Γιακουμάκης», που πάντα βρίσκεται στο πλευρό του Μουσικού Σχολείου Ρόδου.

Η συνεργασία αυτή με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αποτέλεσε μεγάλη τιμή για το Μουσικό Σχολείο Ρόδου, το οποίο έχει ισχυρή παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής μας και είναι πάντα ανοιχτό σε συνεργασίες, τόσο στην τοπική, όσο και στην ευρύτερη κοινωνία. Αποτελεί πρότυπο μίμησης για άλλες σχολικές μονάδες, χαρακτηρίζεται από μια διαφορετική ποιότητα ως σχολικό περιβάλλον και πάντα έχει την αμέριστη στήριξη του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου κ. Ιωάννη Παπαδομαρκάκη, ο οποίος υπήρξε ουσιαστικός αρωγός και διαμεσολαβητής γι αυτή τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, δίνοντας την ευκαιρία στην ακαδημαϊκή κοινότητα να γνωρίσει και να «αναγνωρίσει» το σημαντικό έργο που επιτελείται στο Μουσικό Σχολείο Ρόδου.