Ο ξένος τουρίστας απαιτεί να μείνουμε πιστοί στις παραδόσεις μας

Συνέντευξη στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ  ΤΖΑΒΕΛΛΑ στην Καθημερινή

«Ο ξένος τουρίστας περιμένει, σχεδόν απαιτεί, να παραμένουμε πιστοί στην ελληνικότητα και στις παραδόσεις μας».

Με καινοτόμο πνεύμα και στόχο να επανατοποθετήσει τη φιλοξενία στο κέντρο της ελληνικής οικονομίας, ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος καταρρίπτει τον μύθο του φθηνού all inclusive, αναλύει το σχέδιο της «αυθεντικής εμπειρίας» που υιοθετούν τα ξενοδοχεία του ομίλου στην Κρήτη, στην Ολυμπία και στη Ρόδο και απαριθμεί τα βήματα που οδηγούν στην ενίσχυση της χαμηλής σεζόν.

Ποια είναι τα τρία πρώτα πράγματα στα οποία εστιάζετε μπαίνοντας σε ένα ξενοδοχείο;
Στάση σώματος και γλώσσα σώματος του προσωπικού, μυρωδιά στον χώρο και διαδικασία του check-in. Μετά από αυτά, λίγο πολύ ξέρεις τι εμπειρία θα έχεις. Bέβαια, υπάρχουν και εξαιρέσεις.

Μια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα είναι ανασταλτικός παράγοντας για την τοπική οικονομία;
Ακριβώς το αντίθετο. Ένα μεγάλο ξενοδοχείο είναι απολύτως εξαρτημένο από την τοπική κοινωνία, είναι αιμοδότης της τοπικής οικονομίας και στηρίζεται στις συνέργειες που δημιουργούνται για να λειτουργήσει.

Από ποια νοοτροπία θα θέλατε να απαλλαγεί ο ελληνικός τουρισμός;
Από τα βάρη που συνοδεύουν τον όρο. «Τουρισμός» δεν είναι παρά το μεγαλύτερο εξαγωγικό προϊόν που παράγει η χώρα και τίποτα παραπάνω. Αντίθετα, ο όρος της «οικονομίας της φιλοξενίας» αντικατοπτρίζει το βάθος και το εύρος της τουριστικής βιομηχανίας, αφού εξηγεί πόσοι και πώς συνεργάζονται για το τελικό τουριστικό προϊόν. Οι Έλληνες πρέπει, λοιπόν, να αλλάξουμε νοοτροπία.

Αποφέρουν κέρδη οι τουρίστες με «βραχιολάκι»; Ποιο είναι το στοίχημα του all inclusive;
Ξοδεύουν κατά κεφαλήν έως και 40% περισσότερο από αυτούς που έρχονται μόνο για διαμονή, αλλά, για να ικανοποιηθούν απαιτούνται περισσότερες προμήθειες, πιο σύνθετες και σύγχρονες κατασκευές και ποιότητα υψηλού επιπέδου. Το να πιστεύουμε ότι μένουν τα χρήματα στον ξενοδόχο είναι αφελές. Τέλος, δεν αποφασίζει το ξενοδοχείο ποιον επισκέπτη θέλει, αλλά προτείνει ένα μοντέλο στα πρότυπα αυτού που ο επισκέπτης επιθυμεί. Πρέπει απλώς να προσαρμοστούμε στην παγκόσμια τάση.

Πώς εντάσσεται η αυθεντική εμπειρία στις ξενοδοχειακές μονάδες σας;
Αυθεντική εμπειρία είναι εκείνη που δεν έχει αλλοιωθεί από την παγκοσμιοποιημένη ερμηνεία του τουρισμού, αυτή που δεν ακολουθεί απλώς τάσεις, αλλά επιβάλλεται αβίαστα, και που δεν αφήνει την τεχνολογία να την απογυμνώσει από το ανθρώπινο στοιχείο. Στην Aldemar Resorts προσπαθούμε να μένουμε αυθεντικοί σε όλους τους προορισμούς μας, ενσωματώνοντας τοπικά στοιχεία, όπως η γαστρονομία, οι παραδόσεις και η εναρμόνιση με την τοπική αισθητική και αρχιτεκτονική, ενάντια στην τάση για ομαδοποίηση και αντιγραφή.

Για τους ξένους, ελληνική κουζίνα σήμαινε για χρόνια χωριάτικη, σουβλάκι, μουσακάς. Ισχύει ακόμη;
Ο ξένος είναι πιο ψαγμένος απ’ όσο ήταν μέχρι και πριν από δύο χρόνια. Πλέον στην ελληνική κουζίνα αναγνωρίζει τον απόλυτο πλούτο της Ελλάδας, τον πολιτισμό, την ιστορία, την τοπική οικονομία, τους ανθρώπους, τη γεωγραφία και σχεδόν απαιτεί να παραμένουμε πιστοί στην ελληνικότητα και στις παραδόσεις μας. Δεν μένει μόνο στο «σουβλάκι-μουσακάς», αλλά αναζητά τις ιδιαίτερες, διαφορετικές και τοπικές γεύσεις που κάθε τόπος μας έχει να του προσφέρει.

Πείτε μας για την πρωτοβουλία Sympossio Greek Gourmet Touring.
Τα τελευταία οκτώ χρόνια, με όχημα την ελληνική κουζίνα ταξιδεύουμε στην Ελλάδα και δημιουργούμε εικόνες και αναμνήσεις στο ξένο κοινό προβάλλοντας την τοπικότητα, την αυθεντικότητα και όλα τα στοιχεία που συνθέτουν την ελληνική μας ταυτότητα. Το Sympossio ως εγχείρημα έχει στόχο να εδραιώσει την ελληνική γαστρονομία και ο κόσμος το αγκαλιάζει κάθε χρόνο όλο και περισσότερο.

Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να ενισχυθεί η χαμηλή σεζόν;
Χρειάζεται προϊόν προσαρμοσμένο σε χειμερινή λειτουργία, απαιτείται απελευθέρωση των αιθέρων, αλλά και πλάνο ενίσχυσης των πτήσεων την περίοδο αυτή – σε αυτό θα παίξει καθοριστικό ρόλο η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων. Οι τιμές της χαμηλής σεζόν είναι κάτω του κόστους, οπότε χωρίς το κράτος δεν είναι βιώσιμη η λειτουργία.

Άμεσα πρέπει να εξετάσει το κράτος πώς γινόμαστε ανταγωνιστικοί και κυρίως ελκυστικοί – σήμερα δεν είμαστε. Πρέπει να ξαναδούμε στα τεφτέρια μας τι είναι το destination marketing, να σχεδιάσουμε μια πρόταση ανά προορισμό και να κινηθούμε με πλάνο. Χρειάζεται άμεσα χαρτογράφηση, σύμφωνα με τον καιρό, τις προδιαγραφές, τις προοπτικές και τις δυνατότητες του κάθε προορισμού. Δεν μπορούμε να έχουμε μεγάλη σεζόν σε όλη την Ελλάδα. Τίποτε από τα παραπάνω δεν φαντάζει εύκολο.