Πώς να βοηθήσετε τον γονιό σας αν έχει κατάθλιψη

Η κατάθλιψη μπορεί κάποτε να χτυπήσει την πόρτα της οικογένειάς σας και μπορεί να αναρωτιέστε πώς θα αντιμετωπίσετε τέτοια προβλήματα αν τα βλέπετε στους γονείς. Είναι περίεργη αίσθηση η αντιστροφή των ρόλων. Ο γονέας που σας φρόντιζε, τώρα χρειάζεται τη δική σας φροντίδα.

Πρώτο βήμα είναι να εξοικειωθείτε με τα διάφορα πρόσωπα της κατάθλιψης
Μπορεί να παρουσιαστούν διαφορετικά μεταξύ των ανθρώπων. Μπορεί να παρατηρήσετε ότι ο γονέας σας έχει χάσει το ενδιαφέρον του για δραστηριότητες, όπως χόμπι ή οικογενειακές συγκεντρώσεις. Μπορεί να εκφράζει λύπη, απελπισία και να νιώθει αβοήθητος. Ορισμένες φορές το τελευταίο δεν είναι εμφανές. Αντ' αυτού μπορεί να παραπονιέται για σωματικά συμπτώματα, όπως κούραση και πόνο στο κεφάλι, στο στομάχι ή στη μέση.

Μπορεί να κοιμάται περισσότερο ή λιγότερο. Μπορεί επίσης να έχει χάσει πολλά κιλά ή να έχει αυξήσει το βάρος του. Ορισμένα ακόμα σημάδια είναι το υπερβολικό ποτό ή η χρήση φαρμάκων (μη φυσιολογική χρήση υπνωτικών χαπιών και παυσίπονων), αναποφασιστικότητα και αφηρημάδα.

Οι ηλικιωμένοι μπορεί να έχουν σωματικά προβλήματα πιο συχνά από τα συναισθημαιτκά. Είναι σύνηθες να εμφανίζουν κατάθλιψη μετά από πένθος, απώλεια ανεξαρτησίας και προβλήματα υγείας.
Αν προσέξετε τα σημάδια μην τα αγνοήσετε. Είναι εύκολο να εκλογικεύετε και να βρίσκετε δικαιολογίες αλλά είναι ζωτικής σημασίας η βοήθεια.

Ποσοστό 80-90% μπορεί να αντιμετωπιστεί με αντικαταθλιπτικά και ψυχοθεραπεία.

Ορισμένοι τρόποι να αρχίσετε συζήτηση
• Πείτε ‘’Ανησυχώ για σένα τελευταίως’’ ή ‘’θέλησα να δω τι κάνεις επειδή πρόσεξα ότι είσαι διαφορετικός. Πώς τα πας;’’

• Συνεχίστε με ερωτήσεις που συλλέγουν πληροφορίες, όπως ‘’Πότε άρχισες να αισθάνεσαι έτσι;’’ ή ‘’Συνέβη κάτι που σε οδήγησε να αισθάνεσαι έτσι;’’ συνεχίστε με το ‘’πώς μπορώ να σε στηρίξω καλύτερα τώρα;’’ και ‘’έχεις σκεφτεί να αναζητήσεις βοήθεια;’’

• Αν και ενδεχομένως μπορεί να είναι δύσκολο να κάνετε την επόμενη ερώτηση πρέπει να διαπιστώσετε αν υπάρχει κίνδυνος αυτοκτονίας. Ρωτήστε ‘’Αισθάνεσαι τόσο άσχημα που δεν θες να είσαι πια εδώ;’’ Αν απάντηση είναι το’’ ναι’’ αναζητήστε άμεσα βοήθεια.

• Να του θυμίζετε ότι δεν παλεύει μόνος και πόσο σημαντικός είναι για εσάς.

Αν αρνείται τη βοήθεια
Το να πείσετε τον γονέα σας να συμφωνήσει σε αγωγή μπορεί να μην είναι εύκολο. Ένας άνθρωπος με κατάθλιψη μπορεί ενδεχομένως να αισθάνεται πολύ απελπισμένος ώστε να σκεφτεί  ότι η αγωγή θα βοηθήσει. Αμ ο μπαμπάς ή η μαμά αντιστέκεται σε παρέμβαση προγραμματίστε τσεκ απ με τον οικογενειακό γιατρό και συνοδεύστε τον.

Πληροφορήστε τον γιατρό για τα συμπτώματα πριν την επίσκεψη. Ο γιατρός μπορεί να καθορίσει αν συμβάλλουν στην κατάθλιψη ιατρικά αίτια και να σας παραπέμψει σε ειδικό ψυχικής υγείας. Βοηθήστε τον γονέα και στο νέο ραντεβού και στην τυχόν λήψη αντικαταθλιπτικών.

Πρέπει να έχετε υπομονή και θετική θεώρηση. Αν σας εκνευρίζει εκφράστε ευγενικά τα αισθήματά σας. Χρησιμοποιείστε φράσεις με το ‘’εγώ’’ αντί  του ‘’εσύ’’.

Η τίμια επικοινωνία παραμένει σημαντική για τη σχέση. Αν έχετε λύπη ή σύγχυση ο γονέας μπορεί να αισθάνεται χειρότερα.

Φροντίστε τον εαυτό σας
Είναι σημαντικό να φροντίζετε τον εαυτό σας όπως και τον γονέα με κατάθλιψη. Παιδιά γονέων που έχουν κατάθλιψη, συχνά έχουν υψηλότερο κίνδυνο για κατάθλιψη, χρήση ουσιών και απόσυρση.

Δημιουργήστε υγιή όρια για τον εαυτό σας. Σαφή όρια για το τι θέλετε να κάνετε και αφήστε τις ενοχές. Αναγνωρίστε ότι δεν μπορείτε να σώσετε τον γονέα σας ή να φτιάξετε μόνοι σας το πρόβλημα. Ο γονέας πρέπει να θελήσει να δεχτεί τη βοήθεια.

Να βλέπετε τους φίλους σας. Στηρίξτε τον εαυτό σας μιλώντας σε σύμβουλο ή έμπιστο φίλο. Εσείς και ο γονέας σας πρέπει να τρώτε και να ασκείστε τακτικά όπως και να έχετε στήριξη. Περπατήστε μαζί ή δείτε μια κωμωδία. Η διατήρηση θετικής ματιάς μπορεί να σας δώσει ανακούφιση.

Πηγή: iatronet.gr