Πώς η καινοτομία ξεκινάει από τα θρανία…

Η ανάγκη για υποστήριξη πρωτοβουλιών εκπαίδευσης σε περιοχές της Περιφέρειας με λιγότερες ευκαιρίες εξωσχολικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ήταν και εξακολουθεί να είναι ένα πραγματικό γεγονός για τη χώρα μας. Το Ίδρυμα Vodafone, αναγνωρίζοντας την ανάγκη αυτή, σχεδίασε και υλοποιεί σε συνεργασία με τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό “SciCo” (Science Communication) και την επιστημονική επιμέλεια της Ελληνογερμανικής Αγωγής, το Πρόγραμμα “STEM  Empowering Youth”.

Ανάμεσα στις περιοχές που υλοποιείται το πρόγραμμα είναι και η Ρόδος, ενώ μία ομάδα μαθητών από το νησί μας που συμμετείχε στο πρόγραμμα διακρίθηκε για την καινοτόμο κατασκευή που δημιούργησε στο πλαίσιο των μαθημάτων.


Το “STEM Empowering Youth” εισάγει την καινοτομία στις τοπικές κοινωνίες με στόχο την επιμόρφωση εκπαιδευτικών και τη διάχυση της γνώσης στους μαθητές για την καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων. Παράλληλα, ενθαρρύνει τον πειραματικό σχεδιασμό και την κατασκευή καινοτόμων εφαρμογών για την επίλυση τοπικών προβλημάτων και ζητημάτων της καθημερινότητας. Τα εργαστήρια δίνουν την ευκαιρία σε μαθητές να ανακαλύψουν και να εξελίξουν δεξιότητες και ταλέντα, να γνωρίσουν στην πράξη πώς να φτιάχνουν ή να επεξεργάζονται εφαρμογές STEM (Science –Technology – Engineering – Mathematics) και να εκπαιδευτούν μέσω της διάδρασης και της ενεργητικής μάθησης.

Στον πρώτο κύκλο μαθημάτων, διάρκειας οκτώ εβδομάδων, συμμετείχαν συνολικά 190 μαθητές γυμνασίου από σχολεία των Δωδεκανήσων και της Θράκης. Ενώ στο τέλος του Προγράμματος διακρίθηκαν τα τέσσερα πιο καινοτόμα έργα, ένα από τα οποία κατασκεύασαν μαθητές γυμνασίου από τη Ρόδο.

Οι μαθητές Κωσταντίνος Καραμούζης, Παναγιώτης Κλαδογένης και Θωμάς Λάγκαλης διακρίθηκαν για την κατασκευή ενός Αυτοματοποιημένου Θερμοκηπίου.  Όπως εξηγεί ο Κωνσταντίνος Καραμούζης, 15 ετών, από το 5ο Γυμνάσιο Ρόδου «αρχικά μιλήσαμε σαν ομάδα, προτείναμε ο κάθε ένας ποιο θα ήταν το έργο και ποια η υλοποίηση και καταλήξαμε να θέσουμε ως στόχο την κατασκευή ενός θερμοκηπίου, το οποίο θα βοηθήσει τους αγρότες να εξοικονομούν τόσο ενέργεια όσο και πρώτες ύλες για να μπορούν να κάνουν μαζική παραγωγή».


Ο Παναγιώτης Κλαδογένης, 13 ετών, από το 3ο Γυμνάσιο Ρόδου, συμπλήρωσε πως «το πιο σημαντικό σε αυτό το project είναι και ότι υπάρχει ένα πρόγραμμα software το οποίο ελέγχει το θερμοκήπιο και είναι πολύ πιο απλουστευμένο για τον αγρότη να κάνει την συγκομιδή του και να τα φυτέψει.  Μια τέτοια κατασκευή θεωρούμε ότι βοηθάει πάρα πολύ τους αγρότες, γιατί ειδικά στην Ρόδο που είμαστε υπάρχει πάρα πολύ μικρή παροχή νερού, δεν είχε μεγάλη πίεση κι έτσι άμα δεν το σπαταλάμε και το πότισμα είναι με πρόγραμμα όπως το έχουμε σχεδιάσει εμείς, θα βοηθήσει πάρα πολύ όλους τους αγρότες ταυτόχρονα». Ενώ ο Θωμάς Λάγκαλης, 14 ετών, από τα Εκπαιδευτήρια Ροδίων Παιδεία τόνισε πως το έργο τους θα βοηθήσει τους αγρότες που θέλουν να καινοτομήσουν στον χώρο της αγροτικής καλλιέργειας.

Μιλώντας για την εμπειρία του απ’ το πρόγραμμα STEM Empowering Youth ο Θωμάς Λάγκαλης σημείωσε: «Δεν έχω ξανακάνει ποτέ κάτι παρόμοιο, ενθουσιάστηκα με όλη την διαδικασία, με τους καθηγητές, με τις επισκέψεις που είχαμε από διάφορους ανθρώπους της περιοχής που μας δίδαξαν για την αστρονομία για άλλα θέματα . Το μόνο σίγουρο είναι το μάθημα θα μου φανεί χρήσιμο στο μέλλον διότι έμαθα πράγματα που δεν τα μαθαίνουμε στο σχολείο και ό,τι επάγγελμα και να ακολουθήσω θα με βοηθήσει».


Ενώ ο Κωνσταντίνος Καραμούζης συμπλήρωσε: «Πρώτη φορά κάνω ένα μάθημα με συνδυασμό νέων τεχνολογιών αλλά και τη χρήση τους τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην πρακτική. Ό,τι διδαχτήκαμε θα μου φανεί χρήσιμο στο μέλλον, άνοιξαν πάρα πολύ οι ορίζοντες μου για την καθημερινή ζωή, ανακάλυψα καινούργια πράγματα για τη χρησιμότητα της επιστήμης. Πιστεύω ότι καλλιεργεί γνώσεις και μου δίνει περισσότερες εμπειρίες για το επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω».

Ο εκπαιδευτής των μαθητών στο Πρόγραμμα “STEM Empowering Youth” και Σχολικός Σύμβουλος Δωδεκανήσων, Στέλιος Ορφανός δήλωσε σχετικά: «STEM ήταν η πρώτη φορά που διδάχτηκαν τα παιδιά και μπορώ να πω ότι το δέχτηκαν με ενθουσιασμό. Ήταν πράγματα που είχαν διδαχθεί στο σχολείο και τα είδαν πιο ολοκληρωμένα και ήταν και πράγματα τα οποία δεν τα γνώριζαν γιατί ήταν και μαθητές από μικρές τάξεις και ήταν καινούργια για αυτά αλλά τους ενδιέφεραν πάρα πολύ. Νομίζω ότι το βασικό όφελος από το Πρόγραμμα είναι ότι δημιουργεί στους μαθητές κίνητρο για το σχολείο και για την εκπαίδευση. Βλέπουν ότι στο σχολείο μπορούν να μάθουν πράγματα που τους ενδιαφέρουν από την καθημερινή ζωή όπως ήτανε το GPS η χρήση του, όπως ήτανε οι μικρο ελεγκτές του Arduino και η αστρονομία, που είναι ένα μάθημα που δυστυχώς έχει καταργηθεί από το πρόγραμμα».


Η Ρούλη Χριστοπούλου, Υπεύθυνη Τμήματος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κοινωνικής Συνεισφοράς της Vodafone Ελλάδας δήλωσε:  «Η επιτυχία του πρώτου κύκλου του Προγράμματος “STEM Empowering Youth”, η ανταπόκριση και η συμμετοχή τόσο των καθηγητών όσο και των μαθητών σε αυτό, αλλά και ο αντίκτυπός του στις τοπικές κοινωνίες, επιβεβαιώνει την ανάγκη για τη συνέχισή του. Το Ίδρυμα Vodafone προχωρά στην υλοποίηση του δεύτερου κύκλου μαθημάτων με στόχο τη διεύρυνσή του σε ακόμα περισσότερους μαθητές της Περιφέρειας, φέρνοντας την καινοτομία στην τοπική κοινωνία».

Τα έργα που διακρίθηκαν είχαν την ευκαιρία να τα παρουσιάσουν με πολύ καμάρι οι ίδιοι οι δημιουργοί τους σε μια ειδική εκδήλωση, που διοργανώθηκε στην Αθήνα από τη Βρετανική Πρεσβεία και το Βρετανικό Συμβούλιο, στο πλαίσιο του Innovation Week.