Θα χρηματοδοτηθούν οι μελέτες για την περιμετρική οδό και τη μεσογειακή χάραξη

…Καλό ποδαρικό χαρακτήρισε την παρουσία του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιώργου Δέδε, χθες στη Ρόδο, ο Δήμαρχος κ. Φώτης Χατζηδιάκος αφού ανακοίνωσε το «ξεπάγωμα» αλλά και τη δρομολόγηση κάποιων από τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα του νησιού, έπειτα από μία μίνι περιοδεία που έκαναν.

Συγκεκριμένα, ο κ. Δέδες, κατά τη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε μαζί με τον Δήμαρχο, ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση των μελετών για την περιμετρική οδό και τη μεσογειακή χάραξη. Νωρίτερα, από το πρωί, περιόδευσαν σε όλα τα εκκρεμή οδικά, λιμενικά και κτηριακά έργα, συνοδευόμενοι από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού Κτηριακών Υποδομών (ΚΤΥΠ) κ. Βασίλη Καραγιάννη, τον κ. Γιάννη Βασιλικό, συνεργάτη του συμπατριώτη μας Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριου Σαντορινιού, την Αντιδήμαρχο Προγραμματισμού κα Βασιλική Ξεπαπαδάκη-Παπαδημητρίου, τον Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου νότιας Δωδεκανήσου κ. Μιχάλη Χριστοδούλου καθώς και υπηρεσιακούς παράγοντες.

Κατά την παρουσία του κ. Δέδε εδώ, επισφραγίστηκε η συνεργασία του Δήμου με τα συναρμόδια Υπουργεία για το ξεμπλοκάρισμα των μεγάλων εκκρεμών έργων στο νησί και καθορίστηκε ένα κοινό πεδίο δράσης τόσο για τη χρηματοδότηση των μελετών που δεν έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, όσο και για την άρση αγκυλώσεων για την υλοποίησή τους.

Ειδικότερα, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση των μελετών δύο κομβικών έργων για το νησί, της περιμετρικής οδού και της μεσογειακής χάραξης, ώστε να υπάρξει σύνδεση του αεροδρομίου με το λιμάνι και κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.

Επιπλέον, συζητήθηκε εκτενώς, η αντιμετώπιση των προβλημάτων ύδρευσης στο νησί άπαξ δια παντός, με την κατασκευή και ολοκλήρωση των δικτύων ύδρευσης και συμφωνήθηκε επιπρόσθετα η δρομολόγηση των διαδικασιών που αφορούν την τμηματική υλοποίηση του εγκεκριμένου master plan, για τη λιμενική ζώνη και τη χρηματοδότηση του αγωγού από διυλιστήρια προς Κάλαθο και Νότια Ρόδο, προϋπολογισμού 3,112,000,00 ευρώ μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το Σεπτέμβριο.  

«Η συνεργασία των Υπουργείων με το Δήμο Ρόδου και το Δήμαρχο, θα συνεχίσει να είναι συστηματική για την επίλυση χρόνιων αγκυλώσεων οι οποίες λόγω και της οικονομικής στενότητας  έχουν παγώσει τη δημιουργία μεγάλων έργων υποδομής», αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του Δήμου.

Ο κ. Χατζηδιάκος, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στα μεγάλα έργα που έχουν γίνει «χαίνουσες πληγές» και συγκεκριμένα στην περιμετρική οδό η μελέτη της οποίας είναι σε εκκρεμότητα από το 2006, τη μεσογειακή χάραξη, από το αεροδρόμιο μέχρι το καινούργιο νοσοκομείο, που ξεκίνησε από το 1985, κάποια στιγμή ματαιώθηκε γιατί δεν είχε γίνει η δέσμευση του άξονα, ακολούθως ξεκίνησε νέα μελέτη το 2006, μέχρι το 2010 έγινε μία πολύ καλή δουλειά η οποία όμως σταμάτησε κάποια στιγμή γιατί απαιτούνταν μία έγκριση.

Το 2014 ο τότε Υπουργός ο κ. Χρυσοχοΐδης  είχε δεσμεύσει τον άξονα για μία τετραετία, δηλαδή μέχρι το Μάιο του 2018, κάτι που γνωρίζουν στο Υπουργείο, όπως είπε, και γι’ αυτό έχουν σκύψει πάνω σ’ αυτό για να προλάβουμε αυτή την προθεσμία και να μπορέσει να δρομολογηθεί το έργο αυτό.

Το δεύτερο είναι η συνέχιση των δύο φάσεων της περιμετρικής οδού. Όπως είναι γνωστό, είχε υλοποιηθεί η α’ φάση των δύο χλμ. μέχρι το καρνάγιο, από εκεί και πέρα η β’ φάση είναι μέχρι την ε.ο. Ρόδου-Λίνδου και η τρίτη φάση απέναντι από το παλαιό νοσοκομείο να συναντήσει τη νέα χάραξη για να συνδέσουμε το αεροδρόμιο με το λιμάνι της Ρόδου και να αποσυμφορηθεί περιμετρικά η πόλη από τα μεγάλα οχήματα που έρχονται είτε από το λιμάνι είτε από το υπόλοιπο νησί.

Είπε, ακόμη, ότι πριν από ένα μήνα είχε πάρει απόφαση το δ.σ. να δει τα σχολικά κτίρια μέσα από μία διαδικασία ΣΔΙΤ και έτσι χθες απέκτησαν μία πρώτη εικόνα των οικοπέδων που διαθέτει ο Δήμος μέσα στην πόλη μαζί με τον κ. Καραγιάννη, υπολείπεται να δουν ένα ακίνητο στην Κρεμαστή και ένα στ’ Αφάντου για να γίνει ο συνολικός σχεδιασμός και να εξετάσουν πως μπορεί να δρομολογηθεί και αυτό.

Για το λιμάνι, στο οποίο και κατέληξαν χθες, ανέφερε ότι υπάρχει μία καταρχήν έγκριση του masterplan, και ότι ο Γενικός είναι γνώστης όλων των σχεδίων. Μάλιστα, τους ενημέρωσε ο Πρόεδρος του Λ.Τ. για το έργο της ασφάλειας των λιμενικών χώρων, ένα σημαντικό έργο που θ’ αναβαθμίσει τις λιμενικές υπηρεσίες στο νησί.

Συνεχίζοντας, όμως, ο Δήμαρχος είπε ότι, το μεγάλο πρόβλημα που μας απασχολεί εδώ και ενάμιση μήνα και δεν είναι άλλο βέβαια από το φράγμα Γαδουρά και την ύδρευση του νησιού. Ανέφερε, λοιπόν,  ότι η ΔΕΥΑΡ αυτή τη στιγμή έχει σε πλήρη λειτουργία 375 γεωτρήσεις και θα ενεργοποιήσουν δύο ακόμη, στην Ψίνθο και τις Καλυθιές για να ενισχύσουν τη Ρόδο μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του φράγματος.  

Επειδή, όμως, η β’ φάση του έργου με τις σημερινές οικονομικές συνθήκες της χώρας είναι πολύ δύσκολο να ολοκληρωθεί αφού είναι γύρω στα 80 εκατ. ευρώ, σχεδίασαν να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις στον αγωγό που έρχεται στη Ρόδο. Υπάρχει, όμως, ένα μεγάλο πρόβλημα με την έλλειψη νερού στη Νότια Ρόδο και ειδικά στη Λίνδο και, αυτή τη στιγμή, υπάρχει μία προμελέτη που θα ολοκληρωθεί άμεσα από τη ΔΕΥΑΡ, όπου θα φεύγει ο αγωγός από το Χαράκι, 7 χλμ., θα φθάσει στην Κάλαθο και από εκεί θα μπορεί να δώσει νερό από το φράγμα σε Κάλαθο, Λάρδο, Λίνδο και Πεύκους.

Ταυτόχρονα, ένα τμήμα από την Κάλαθο-Λάρδο θα μπορέσει να υδροδοτήσει τη Νότια Ρόδο με τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Υπάρχουν και τρεις γεωτρήσεις στην περιοχή της Καλάθου οι οποίες ανήκουν στην Περιφέρεια και μέσω αυτών υδροδοτούνται δωρεάν οι ανάγκες των επτά λεγόμενων άνυδρων νησιών. Επειδή και αυτές έχουν υφαλμυρωθεί είχε υποβάλει αίτημα να χρηματοδοτήσει το Υπουργείο την κατασκευή αυτού του έργου που ξεπερνάει τα 3 εκατ. ευρώ και αυτό θα γίνει.

Ο κ. Δέδες
Για μία ουσιαστική και όχι τυπική επίσκεψη έκανε λόγο ο κ. Δέδες καθώς, όπως είπε, καθόρισαν ένα κοινό πλαίσιο δράσης ανάμεσα σε δύο συναρμόδια Υπουργεία, το Υποδομών και Μεταφορών και το ΥΕΝ, με το Δήμο. Η συνάντηση αυτή έρχεται ως επιστέγασμα μίας διπλής διαδικασίας: Πρώτον υπάρχει η απόφαση της κυβέρνησης να ασκήσει δια μέσου των δύο συναρμόδιων Υπουργείων μία συγκεκριμένη πολιτική ενίσχυσης των υποδομών του νησιωτικού χώρου και δεύτερον είναι η συνεχής και συστηματική διεκδικητική όχληση του Δημάρχου της Ρόδου προς τα Υπουργεία που τεκμηριωμένα και ουσιαστικά έθεσε αξιολογώντας τις προτεραιότητες τα σοβαρά αναπτυξιακά ζητήματα για το νησί.

Το πρώτο πρόβλημα που τέθηκε από τον Δήμαρχο είναι αυτό της ύδρευσης και είπε ότι σήμερα υπάρχει άμεση αναγκαιότητα της κατασκευής και της ολοκλήρωσης των υδροδοτικών δικτύων. Είναι αλήθεια ότι ο προϋπολογισμός για το σύνολο των δικτύων είναι πολύ μεγάλος, ανέφερε ο Γενικός, γι’ αυτό και αποφάσισαν την τμηματική υλοποίησή τους με βάση την αξιολόγηση.

Στο πλαίσιο αυτό, η πρώτη χρηματοδότηση είναι για φέτος και οι πιστώσεις από το Εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων 2017, από το Υπουργείο Υποδομών και πολύ σύντομα θα είναι διαθέσιμες στο Δήμο για να εκτελέσει το έργο με τις προδιαγραφές των μελετών του.
Το δεύτερο θέμα είναι το ευρύτερο οδικό δίκτυο και το κυκλοφοριακό πρόβλημα, αφορά τη μελέτη της περιμετρικής και τη μεσογειακή χάραξη που ήταν «παγωμένη» στο Υπουργείο.

Έτσι, αποφάσισαν πρώτον να “ξεπαγώσουν” τη μελέτη αυτή που σημαίνει ότι ήδη δόθηκε εντολή και περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων η αποπληρωμή του συνόλου των μελετητών. Πρέπει να κλείσουν αυτές τις εκκρεμότητες για να περάσουν στη φάση της χρηματοδότησης των μελετών με βάση το ορόσημο που έθεσε ο Δήμαρχος, το Μάιο του 2018 να υπάρχει πλήρης και απόλυτη μελετητική ωριμότητα. Ήδη ξεπάγωσαν τη διαδικασία, διέθεσαν τις πρώτες πιστώσεις και θα καταβάλουν ό,τι πίστωση χρειαστεί ώστε να έχουν πλήρως ώριμες μελέτες μέχρι τις αρχές του 2018.

Ανέφερε, ακόμη, ότι έχουν ένα θετικό δεδομένο ότι υπάρχει ένα διαθέσιμο πρόγραμμα από την ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων για την ενεργειακή αναβάθμιση υπαρχόντων δημοσίων κτιρίων αλλά και μέσω νέας γενιάς ΣΔΙΤ κατασκευή νέων κτιρίων του Δημοσίου.

Για τη Ρόδο, μάλιστα, είπε ότι θεωρεί ότι ανοίγει μία πολύ σημαντική δυνατότητα αφού εδώ υπάρχει ένας τεράστιος πλούτος δημοσίων κτιρίων, άλλων αναξιοποίητων άλλων πιθανώς εγκαταλελειμμένων αλλά και κάποιων που μπορούν να αποδώσουν άμεσα στην κατεύθυνση των κοινωνικών υποδομών. Άρα, μπαίνει ως προτεραιότητα για αξιολόγηση μελετητικής ωριμότητας για το κάθε κτίριο και ποιο είναι το μοντέλο που θα εφαρμόσουν ώστε πολύ γρήγορα να μπορέσουν να αξιοποιήσουν αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Ο Δήμαρχος, από την πλευρά του είπε ότι, με τη δυνατότητα που τους δίνει το Υπουργείο Υποδομών ξεπερνούν κάποια θέματα που ήταν αγκυλωμένα εδώ και πολλά χρόνια και πλέον μπορούμε να πούμε ότι δρομολογούνται, ξεμπλοκάρουν. Αναφέρθηκε, ακόμη, και στα γερασμένα σχολικά κτίρια και είπε ότι έχουν ήδη τη μελέτη και πολεοδομικά είναι χαρακτηρισμένα πέντε ακίνητα μέσα στην πόλη για δημιουργία μικρών ή μεγάλων σχολικών κτιρίων.