Το νέο μείγμα τουριστών και τα έσοδα

Γράφει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης*

Μέσα σε μία περίοδο όπου όλοι μιλάνε για τουρισμό και το 79% των νέων επιχειρηματικών δράσεων σχετίζεται με τον συγκεκριμένο κλάδο, η εντυπωσιακή αύξηση των εισερχομένων επισκεπτών στη χώρα μας για το 2017, έρχεται να επιβεβαιώσει αυτό που χρόνια «φωνάζουμε», ότι o τουρισμός μπορεί να αλλάξει την εικόνα, την οικονομία, αλλά κυρίως την ψυχολογία μιας χώρας.

Με ισχνές αυξήσεις σε επίπεδο εσόδων (0,9%) συγκριτικά με το 2016, αλλά και με τον όγκο αφίξεων (+10,9), για το πρώτο εξάμηνο του 2017, η τουριστική βιομηχανία μοιάζει σαν να πρέπει να δει ακόμα καλύτερα την βελτίωση των υποδομών, των παροχών και της εξυπηρέτησης των πελατών.

Η «απουσία» της Τουρκίας, της Αιγύπτου, αλλά και οι ενδιαφέρουσες «απώλειες» της Ιταλίας, δεν θα παραμείνουν μόνιμα φαινόμενα και ένα πρώτο μήνυμα λάβαμε ήδη με την εντυπωσιακή αύξηση (43%) στα νούμερα της Τουρκίας (Ιανουάριο-Ιούνιο 2017), όπου σημειωτέον είναι πολύ πιο ξεκάθαρα, αληθινά και στοχευμένα από αυτά που παρουσιάζουμε σαν Ελλάδα και τα οποία συμπεριλαμβάνουν, μετανάστες, transit, Έλληνες του εξωτερικού, αλλοδαπούς που πηγαινοέρχονται στη χώρα τους με μέσο όρο 3 φορές τον χρόνο.

Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο που θα πρέπει να παρατηρήσουμε, είναι το νέο μείγμα των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας, αλλά και το «πορτοφόλι» αυτών, αφού η σημαντική μείωση των Ρώσων επισκεπτών στην Ελλάδα και η παράλληλα, εντυπωσιακή αύξηση των επισκέψεών τους στην Τουρκία (15 φορές επάνω σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2016), άνοιξε άλλους δρόμους αναζήτησης και προσέλκυσης πελατών, κυρίως από τις Η.Π.Α, τη Σκανδιναβία (ξανά μετά από χρόνια), την Κεντρική Ευρώπη αλλά και τη Λατινική Αμερική.

Ένα παζλ ταξιδιωτών που δαπανά λιγότερα χρήματα συνολικά στις διακοπές του σε σχέση με Ρώσους, Κινέζους και Άραβες.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ο μέσος Ευρωπαίος ξοδεύει στην Ελλάδα 15% λιγότερα χρήματα, απ’ ό,τι σε ανταγωνιστικούς προορισμούς και 34% λιγότερα από το σύνολο των τουριστικών προορισμών, που ο ίδιος επισκέπτεται.

Κλείνοντας, επισημαίνω, ότι η  Ελλάδα έχει άμεση ανάγκη εμπλουτισμού του μείγματος που προαναφέραμε και θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή, στον συνεδριακό τουρισμό για τον οποίο παραμένει «αγκάθι» η έλλειψη μεγάλων εγκαταστάσεων και χώρων φιλοξενίας, αλλά και στην προσέλκυση πολιτιστικών & αθλητικών δράσεων διεθνούς χαρακτήρα και ενδιαφέροντος, όπου σε συνδυασμό με την βελτίωση, συντήρηση και αξιοποίηση των ανάλογων χώρων υποδοχής, θα μπορούν να φέρουν εντυπωσιακά αποτελέσματα  σε έσοδα και αφίξεις.

(*) Ο κ.Γιώργος Κωνσταντινίδης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της SWOT και διοργανωτής των επιτυχημένων ετήσιων BTPF. To άρθρο του δημοσιεύτηκε στο tornosnews.gr