Πως να τα εξηγήσεις όλα αυτά;

Γράφει ο Γιάννης Σταυλάς

Ένας πολιτικός στη χώρα μας έγινε κουραστικός διατυμπανίζοντας ασταμάτητα από το 2009
«Ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε» και «λεφτά υπάρχουν».


Δυστυχώς, στη χώρα μας κυνηγάμε αυτούς που ανακοινώνουν την αλήθεια……. ή καλύτερα τους πυροσβέστες και όχι τους εμπρηστές.

Τιμωρήσαμε αυτούς που οραματίστηκαν τη Διαύγεια, το open government, τον Καλλικράτη, τους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς, την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, την κατάργηση των πολεοδομιών, την πράσινη ανάπτυξη, την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, το 3ετές αφορολόγητο των νέων επαγγελματιών, τις χειροπέδες στα λαμόγια, και πολλά άλλα και επιβραβεύσαμε αυτούς που έλεγαν «σαχλαμάρες» για
Ρώσους, Κινέζους, επαναδιαγραματεύσεις, πεντροζάλια,   Αργεντινή, Βενεζουέλα, προδότες, γουδί, κρεμάλες και σκισμένα μνημόνια.

Το 2010 βγήκαμε στους δρόμους φωνάζοντας ότι κανείς μας δεν έφαγε, κανείς μας δεν έκλεψε, να πληρώσουν άλλοι όχι εγώ, είμαστε σοφός λαός, δεν χρωστάμε. Επικροτούσαμε τους «συνδικαλιστές»  που διαδήλωναν για το επίδομα πλύσης χεριών, το επίδομα κεραίας και το επίδομα έγκαιρης προσέλευσης.
Αγαπητοί μου, ένα «κούκος - ΓΑΠ» δεν φέρνει την άνοιξη. Μια κοινωνία αλλάζει μόνο όταν όλοι μαζί προσπαθήσουμε.

Ιστορία μπορεί να γράψει ο καθένας μας στο χώρο που δραστηριοποιείται……φτάνει να έχει τα μάτια του ανοιχτά…..να ενημερώνεται για εξελίξεις και επιτυχημένες πρακτικές στον τομέα του.

Συγχωρήστε με για τον μακροσκελή πρόλογο, αλλά είμαι και εγώ από αυτούς που πιστεύουν ότι «λεφτά υπάρχουν»…….αλλά απ’ ότι φαίνεται, δεν αλλάζουμε…. δεν τα θέλουμε.

Διαφορετικά πώς να εξηγήσει κανείς αυτά που συμβαίνουν στον τόπο μας:

Για να παρκάρει κανείς για περίπου 2ώρες στη Βενετία κοστίζει από 18 μέχρι 40 Ευρώ ενώ στο κέντρο του Άμστερνταμ τουλάχιστον 40 Ευρώ….σημειωτέο ότι την διαχείριση των χώρων στάθμευσης στην Ευρώπη έχουν αναλάβει και ιδιωτικές εταιρείες όπως η ParkVia, η οποία δίνει τη δυνατότητα να αγοράσεις μέσω internet χρόνο στάθμευσης σε συγκεκριμένη θέση.  

Εμείς; …… είμαστε «χουβαρντάδες», αφήνουμε τις πολυεθνικές εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων να κάνουν χρυσές δουλειές.

Στα περισσότερα αξιοθέατα εκτός πόλης (Πεταλούδες, Κάστρα Κρητηνίας/Μονολίθου, Επτά Πηγές, Φιλέρημος, Προφήτης Ηλίας, Λαδικό) η στάθμευση παρέχεται δωρεάν, ενώ στο κέντρο της πόλης και γύρω από το Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς ούτε μόλις 2 Ευρώ..

Πώς να εξηγήσει κανείς, το μοναδικό αναψυκτήριο  στις Πεταλούδες στο μέσον της σαιζόν να είναι ακόμη κλειστό…..επειδή ο πλειοδότης του διαγωνισμού δεν βιάζεται…….και η μοναδική δημοτική καντίνα να κλείνει στις 15.00 ενώ η κοιλάδα στις 17.00,… με αποτέλεσμα οι επισκέπτες για 2 ώρες να μην βρίσκουν ούτε νερό να πιούν.

Πώς να εξηγήσει κανείς, την εγκατάλειψη για 20 χρόνια του απίστευτης αρχιτεκτονικής αξίας κτιριακού συγκροτήματος του παλαιού Νοσοκομείου, όπου στεγάζονται σήμερα ναρκομανείς και «τζαμπατζήδες»…..αντί, για παράδειγμα, να λειτουργεί εκεί ευρωπαϊκό κέντρο μετεγχειρητικής αποκατάστασης ασθενών ή γεροκομείο…… με ιδιωτοοικονομικά κριτήρια.  

Δεκάδες μνημεία σκορπισμένα σε διάφορα σημεία της πόλης – άγνωστα στη πλειοψηφία των πολιτών – βυθισμένα στη μοναξιά τους. Αφού έγιναν πολυδάπανες εργασίες ανάδειξης, αφέθηκαν στη τύχη τους, κλειστά, ερημωμένα, βορά στον αδηφάγο χρόνο, τους ντόπιους και τους τουρίστες, οι οποίοι, μη γνωρίζοντας την αξία τους, πατούν δωρεάν στις «σάρκες» τους - τα μετατρέπουν σε σκουπιδότοπους.

«Αν δεν κοινωνικοποιηθούν τα μνημεία μας, ούτε προστατεύονται, ούτε αναδεικνύονται», είπε ο Σταύρος Μπένος όταν δημιούργησε το πνευματικό του παιδί «Διάζωμα».

Υπάρχουν αρκετά εργαλεία που μπορούν να μετατρέψουν τα κλειστά μνημεία σε μια τεράστια «βιομηχανία» πολιτισμού, με εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας και εισροή κεφαλαίων στα ταμεία του υπουργείου πολιτισμού και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αλήθεια, δεν θα προτιμούσατε, στις εισόδους της Μεσαιωνικής Πόλης αντί να πωλούνται κινέζικα προϊόντα, να προσφέρονται δεκάδες θεματικές περιηγήσεις στα αναρίθμητα μνημεία που διαθέτει.

Πώς να εξηγήσει κανείς τις κλειστές ή ανοιχτές «παράγκες»/καντίνες σε όλες τις παραλίες του νησιού, επειδή η νομοθεσία δεν επιτρέπει «σταθερές» κατασκευές, λες στην Κυανή Ακτή που είναι κατασκευασμένες από πέτρα και ξύλο είναι δύσκολο να κατεδαφιστούν. Σήμερα, αυτοί που εκμεταλλεύονται τις παραλίες είναι ομπρελάδες, «λιανοπωλητές» και Κινέζες ή Ρουμάνες μασέρ…..λες και δεν γίνεται να κατασκευαστούν κατάλληλες υποδομές με τις προβλεπόμενες προδιαγραφές υγιεινής, όπου θα εργάζονται  Ελληνίδες.

Πώς να εξηγήσει κανείς το ότι οι λαϊκές αγορές στον τόπο μας στήνονται δίπλα σε νεκροταφεία, ενώ σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες στην καρδιά των πόλεων, σε κεντρικές πλατείες ή στους πλέον πολυσύχναστους εμπορικούς δρόμους…π.χ. αντίστοιχα, οδός Αβέρωφ ή Γρηγορίου Λαμπράκη, όπου θα μπορούσε να φιλοξενηθεί και η Χριστουγεννιάτικη Αγορά.

Πώς να εξηγήσει κανείς τα επί δεκαετίες εγκαταλελειμμένα αεροδρόμια Μαριτσών, Καλάθου, Κατταβιάς στο νησί, όταν μόνο από την εκπαίδευση αεροπορικών επαγγελμάτων ο τζίρος στην Ευρώπη ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ετησίως, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο αεροπορικός τουρισμός Γενικής Αεροπορίας και Αεραθλητισμού.  

Πώς να εξηγήσει κανείς την ανοχή των πολιτών στο αποκρουστικό θέαμα του «δάσους» κεραιών πάνω στους ναούς της Αθηνάς και του Δια στον λόφο του Αγίου Στεφάνου, όταν ένας καλαίσθητος πύργος, τύπου ΟΤΕ Θεσσαλονίκης με εστιατόριο, δίπλα στη Βορείου Ηπείρου θα μπορούσε να φέρει στα ταμεία του Δήμου εκατοντάδες χιλιάδες Ευρώ.  

Ιδιαίτερα τώρα που οι στρόφιγγες, λόγω της οικονομικής κρίσης, έκλεισαν, μήπως είναι καιρός να στηθεί ένας «μηχανισμός» αξιοποίησης κάθε εγκαταλελειμμένης υποδομής ή μνημείου, που να δημιουργεί θέσεις εργασίας, και έσοδα στα ταμεία τοπικής αυτοδιοίκησης και κράτους;

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.