Εμμονές και προσκολλήσεις

Της Μαίρης Παπανδρέου

Οι Εμμονές, όπως και οι προσκολλήσεις, μαρτυρούν ψυχολογικό πρόβλημα, μας επεξηγούν οι Ψυχίατροι/Ψυχολόγοι, που η σοβαρότητά τους εξαρτάται από τον βαθμό της «εμμονής» ή της «προσκόλλησης».

Καθημερινά παρατηρούμε γύρω μας «προσκολλημένους» και «έμμονους», που σε αυτούς συγκαταλέγονται και οι «έχοντες παρωπίδες».

Πολλές οι αιτίες που οδηγούν στην «προσκόλληση» και στην «εμμονή», όπως η «χαμηλή αυτοεκτίμηση» και σε κάποιες περιπτώσεις «υπερτροφικό εγώ», δηλαδή πάσχουν από «σύμπλεγμα κατωτερότητας» ή «σύμπλεγμα ανωτερότητας», που οι Επιστήμονες της ανθρώπινης συμπεριφοράς (Ψυχίατροι/Ψυχολόγοι) διευκρινίζουν πως είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.

Έχομε ακούσει και ακούμε, την παροιμιώδη ρητορική ερώτηση: «Ξέρεις ποιος είμαι εγώ;» που διατυπώνεται από ανθρώπους πολλών κοινωνικών επιπέδων, και με διαφορετικές πολιτικές αποχρώσεις, που όμως επιζητούν, «την κεφαλή επί πίνακι» αυτών που θεωρούν «εχθρούς», και τους μάχονται όπως ο Δον Κιχώτης τους ανεμόμυλους. Θεωρούν, τον εαυτό τους «ειδήμονα» παντός επιστητού και καλό είναι, να μην θίξουμε και τους άνωθεν διορισμούς οικείων προσώπων, χωρίς τα προβλεπόμενα από κανονισμούς προσόντα.

Αναρωτιόμαστε αν κάποιες εμμονές ιθυνόντων σε συγκεκριμένα ζητήματα, απώτερο σκοπό έχουν, τον αποπροσανατολισμό μας, από πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά προβλήματα που καθημερινά εντείνονται. Επανέρχονται σε θέματα όπως π.χ. στις άδειες τηλεοπτικών σταθμών, στο χωρισμό κράτους-Εκκλησίας, στο γάμο μεταξύ ομοφυλοφίλων, στην κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στα Α.Ε.Ι., πρέπει ή όχι και γιατί να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια,  ποιος και πως πρέπει να επιλέγεται ένας/μία σημαιοφόρος, κατάργηση αριστείων, κατάργηση της διδασκαλίας των Θρησκευτικών όπως γινόταν μέχρι τώρα, κατάργηση της Προσευχής, κλπ.

Μήπως, όλες αυτές οι «θέσεις», «προθέσεις», και «αντιπαραθέσεις» παρουσιάζονται ξανά και ξανά, για να αποπροσανατολίσουν τους πολίτες από τα κρίσιμα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα; Είναι δυνατόν να συζητάμε για την «αλλαγή της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών» - δηλαδή ουσιαστικά την κατάργηση του μαθήματος, όταν όλοι Έλληνες γνωρίζομε ότι το Σύνταγμά μας, διατυπώνει με σαφήνεια ότι το επίσημο και αναγνωρισμένο Θρήσκευμα των Ελλήνων είναι η Ορθοδοξία;

 Είναι δυνατόν οι εισηγούμενοι αυτές τις  αλλαγές, να μη γνωρίζουν ότι το Χριστιανισμό τον έφερε στην Ελλάδα το 54 μ.Χ. ο Απόστολος Παύλος μέσω Ρόδου και η Ορθοδοξία είναι συνυφασμένη με τον Ελληνισμό; Είναι δυνατόν να αγνοούν ότι εμείς οι Έλληνες Χριστιανοί Ορθόδοξοι, με τον Κύριλλο και τον Μεθόδιο, δώσαμε την Ορθόδοξη Πίστη και το αλφάβητο στους λαούς των Βαλκανίων και σε Σλαβόφωνους λαούς, γνωστό ως «Κυριλλικό αλφάβητο»;

Με συγκίνηση θυμάμαι, τη συνέντευξη που είχα πάρει πριν κάποια χρόνια, από τον Βούλγαρο Καθηγητή Πανεπιστημίου Λογοτεχνίας, που δίδασκε σε Πανεπιστήμια της Βουλγαρίας και των ΗΠΑ, και  «Πρόεδρο της Διεθνούς Επιτροπής Συγγραφέων και Μεταφραστών», Αλεξάντερ Σουρμπάνοφ, που μου είχε δηλώσει: «Εμείς οι Βούλγαροι, είμαστε ευγνώμονες προς εσάς τους Έλληνες, διότι μας δώσατε την Ορθοδοξία και το Αλφάβητο».

Όλοι οι Έλληνες, και όχι μόνον, γνωρίζομε τη συμβολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας και των εκπροσώπων της, σε όλους τους Απελευθερωτικούς Αγώνες του Έθνους. Υπενθυμίζονται οι εκατόμβες: «Άγια Λαύρα», «Κιούγκι», «Αρκάδι», Μεσολόγγι κ.α.. Είναι αδιανόητο να μη γνωρίζουν τη θυσία του Αθανάσιου Διάκου, τα «κρυφά σχολεία», ακόμα και κατά την Αντίσταση στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, που έκρυβαν σε Ι.Ναούς και Μοναστήρια αντιστασιακούς με τους ασυρμάτους τους (π.χ. Ιερά Μονή Πανορμίτη), τον πασίγνωστο Άγγλο Ορθόδοξο Ιερέα Παπαδημήτρη, που έδρασε σε όλη τη διάρκεια της Κατοχής στην Αθήνα, στην Εκκλησία Αγίου Νικολάου στα Πευκάκια κι έκρυβε τον ασύρματό του κάτω από την Αγία Τράπεζα, δεν είναι δυνατόν να αγνοούν τα ιστορικά κείμενα που άφησαν για όλους εμάς, π.χ. το κείμενο για το «θανατικό της Ρόδου» που έγραψε με ακρίβεια Ιερομόναχος στη Ι. Μονή Αγίου Νικολάου στην Ψάλτο της Λίνδου, δεν μπορούν να αγνοούν πως και σήμερα, όλες οι Μητροπόλεις χορηγούν

Υποτροφείες σε παιδιά που αριστεύουν αλλά δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ακολουθήσουν Α.Ε.Ι. δεν είναι δυνατόν να μην γνωρίζουν τις χιλιάδες μερίδες συσσιτίων που χορηγούν καθημερινά οι Χριστιανικές Ορθόδοξες Εκκλησίες της Ελλάδας, τα «Κοινωνικά παντοπωλεία», τα Ενοριακά Ιατρεία, όπως και τη δωρεάν διδασκαλία παιδιών και ενηλίκων Βυζαντινής Μουσικής και παραδοσιακών μουσικών οργάνων.

Ξεχνούν την τεράστια κοινωνική προσφορά  που επιτελεί και σήμερα ο Μητροπολίτης Αναστάσιος στην Αλβανία, όπου προσφέρει πνευματικά και υλικά σε όλους όσους έχουν ανάγκη ανεξαρτήτως εθνικότητας ή θρησκεύματος; Δεν γνωρίζουν το  ανθρωπιστικό έργο που επιτελείται από Ορθόδοξους Ιερωμένους και Μοναχούς σε υποανάπτυκτες χώρες της Αφρικής, της Ασίας, της Νέας Ζηλανδίας όπου υπηρετεί ως Μητροπολίτης ο Ρόδιος Σεβασμιότατος Αμφιλόχιος; 

Η πολιτισμένη διεθνής κοινότητα γνωρίζει και αναγνωρίζει ποιοι σήμερα ‘διώκουν’ το Χριστιανισμό και πως. Ας αναλογιστούν οι προτείνοντες την «καμουφλαρισμένη» κατάργηση της διδασκαλίας των Θρησκευτικών,  ποιοι ήταν ανά τους αιώνες, αλλά και σήμερα, οι «πολέμιοι», της Χριστιανοσύνης και της Ορθοδοξίας… Μας φτάνουν οι «έξωθεν» εχθροί, τουλάχιστον ας μας λείψουν οι «έσωθεν».