Κάλλιστος Διακογεωργίου: από τον Πυρρίχιο στο Πεντοζάλι…

«Οι Κρητικοί κι οι Πόντιοι έχουν κοινά και μοιάζουν κι οι δυο για την πατρίδα τους τα πάντα θυσιάζουν».

Αντάμωμα πρεσβευτών του πολιτισμού, στο γραφείου του Περιφερειακού Συμβούλου ΠΝΑ, Εντεταλμένου Πολιτισμού Δωδεκανήσου Κάλλιστου Διακογεωργίου, με τον Πρόεδρο της Αδελφότητος Κρητών Ρόδου «Ο Ψηλορείτης» κ. Γιάννη Νιωτάκη, την Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων Ρόδου «Ο Διγενής» κ. Φωτεινή Ελευθεριάδη, στελέχη των συλλόγων και τους υπεύθυνους του «12ηχος» που έχει την καλλιτεχνική επιμέλεια.

Η συνάντηση, πραγματοποιήθηκε ενόψει του κορυφαίου «σμιξίματος» Κρητικής και Ποντιακής λύρας του Βασίλη Σκουλά και των αδελφών Κωνσταντίνου και Ματθαίου Τσαχουρίδη, χορευτικών Κρητών και Ποντίων, με τη ροδίτικη μουσική υποδοχή της Χριστίνας Κόζα, του Γιάννη Κλαδάκη και των συνεργατών τους. Η κορυφαία πολιτιστική εκδήλωση, θα λάβει χώρα την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου, στο Θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου «Μελίνα Μερκούρη» και αποτελεί, μία ακόμα προσπάθεια του Περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου,για τη διάδοση του πολιτισμού.

«Είναι τιμή κι ευθύνη να είσαι Κρητικός» δήλωσε στη συνάντηση ο κ. Νιωτάκης, ενώ η κ Ελευθεριάδη τόνισε: «Είμαστε Πόντιοι περήφανοι και στα δύσκολα γινόμαστε ένα».

«Οι μουσικές παραδόσεις δύο σπουδαίων τόπων θα ενωθούν, για να προσφέρουν ένα θέαμα μοναδικό που θα μαγέψει τους παρισταμένους» δήλωσε ο κ. Διακογεωργίου και πρόσθεσε: «Παρακολουθώντας την εκδήλωση, σίγουρα θα κατανοήσουμε τις ομοιότητες των δύο ακραίων πολιτισμών, του βορρά και του νότου, αφού ο πυρρίχιος από το πεντοζάλι, δεν απέχουν. Πολεμικοί χοροί και οι δύο και ο ένας, θυμίζει τον άλλον.

Ο Πλάτων απ' όλους τους πολεμικούς χορούς, θεωρεί ως "σπουδαιοτέρα και περιφημοτέρα την Πυρρίχη" τον Πυρρίχιο χορό, για τον οποίον δέχεται ότι οι Θεοί τον έδωσαν στον άνθρωπο ως θείο δώρο, γιατί μόνον αυτοί, γνωρίζουν το ρυθμό και την αρμονία.

 

 

Την πανάρχαια σχέση των Κρητικών με αυτό το είδος έκφρασης βεβαιώνει ο μύθος της γέννησης του Δία. Λέγεται ότι η θεά Ρέα, θέλησε να γεννήσει τον Δία στο Δικταίο Άντρο, προκειμένου να τον προφυλάξει από την οργή του πατέρα του Κρόνου, που γνώριζε ότι, το έμβρυο όταν γεννιόταν, θα έπαιρνε την θέση του ως Θεός των Θεών. Η Ρέα, για να προφυλάξει το παιδί της, έμαθε στους Κουρήτες έναν χορό, που χόρευαν με θόρυβο, χτυπώντας τις ασπίδες τους, θέλοντας να καλύψουν το κλάμα του νεογέννητου… Έτσι γεννήθηκε ο πυρρίχιος.

Το πεντοζάλι, το πέμπτο βήμα του Δασκαλογιάννη στην Κρητική Επανάσταση, δημιουργήθηκε, με μοναδικό σκοπό, να πολεμήσουν οι κρητικοί αγκαλιασμένοι. Γι' αυτό το λόγο οι χορευτές, είναι πιασμένοι από τους ώμους, σαν αδέρφια. Με το "πεντοζάλι" ο Κρητικός εκφράζει τον ακοίμητο πόθο της λευτεριάς, την αγωνιστικότητα, την ηρωική ψυχή του. Η διαφορά από τους άλλους πολεμικούς χορούς της Κρήτης είναι ότι αυτός είναι πρωτίστως επαναστατικός» τόνισε.

 

 

Και ο ίδιος κατέληξε: «Περιμένουμε, από τη συγκεκριμένη εκδήλωση, πρωτίστως να διδαχθούμε πολλά και ουσιώδη, αφού «οι Κρητικοί τον πόλεμο τον κάνουν πεντοζάλι και οι Πόντιοι αναγάγουν τον πυρρίχιο σε άνεμο, που πέτρες ξεριζώνει».

Οι χάρτες δεν τα δείχνουνε Κρήτη τα όρια σου, όπου 'ναι ΕΝΑΣ Κρητικός είναι τα σύνορά σου…

Πόντος! Εν άστρον φωτεινόν σ' Ελλενικούς αιώνας.

Αργοναυτών το όρωμαν και τη Ακρίτα κάστρον…