Απογοητευτική η κατάσταση στα σχολεία της Δωδεκανήσου

Απογοητευτική είναι η κατάσταση που περιέγραψαν όσο αφορά στη λειτουργία των σχολείων της Δωδεκανήσου, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Α’ ΕΛΜΕΔ αφού τα κενά εξακολουθούν να είναι πολλά, το θέμα που έχει δημιουργηθεί με τα ΕΠΑΛ είναι μείζον ενώ, όπως τόνισαν, στην πράξη μοιάζει να μη λαμβάνεται υπόψη η νησιωτικότητα.

Για όλα τα παραπάνω, χθες το πρωί, παραχώρησαν συνέντευξη τύπου, στην αίθουσα εθιμοτυπίας του Δημαρχείου, ο Πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου κ. Ανδρέας Μαρίνος, ο Γενικός Γραμματέας της κ. Θεόδωρος Ξάφης και τα μέλη κ.κ. Δημήτρης Κλαδογένης και Κώστας Ρακόπουλος.

Σημειώνεται ότι παρούσα ήταν  και η μητέρα μαθητή των ΕΠΑΛ κ. Παρασκευή Μακρή η οποία και περιέγραψε το πρόβλημα που δημιουργείται έτσι όπως το ζουν οι ίδιοι. Καταρχήν, ανακοίνωσαν ότι, την ερχόμενη Δευτέρα 9 Οκτωβρίου, στις 12:00 το μεσημέρι, η Α’ ΕΛΜΕΔ θα επιδώσει ψήφισμα στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ, στους βουλευτές.

Με μία γενική περιγραφή της κατάστασης ξεκίνησε ο κ. Μαρίνος, λέγοντας ότι το πιο βασικό ζήτημα που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή στην περιοχή μας, όσο αφορά στην εκπαίδευση, είναι τα κενά τα οποία εξακολουθούν να είναι όσα είχαν πει, δηλαδή γύρω στα 250. Αυτό, όπως καταλαβαίνει κανείς, δημιουργεί τεράστια προβλήματα στα σχολεία, αφού υπάρχουν ακόμα σχολεία τα οποία λειτουργούν με ελάχιστες ώρες, τρεις-τέσσερις, χάνεται απίστευτα μεγάλος αριθμός διδακτικών ωρών και μάλιστα σε περιοχές στις οποίες δεν θα έπρεπε, όπως είναι η περιοχή της Δωδεκανήσου που είναι δύσκολη.

Θύμισε, στη συνέχεια, ότι η κυβέρνηση είχε πει ότι 1 Σεπτεμβρίου τα σχολεία θα ήταν έτοιμα, κάτι που δεν συνέβη αφού συνεχίζουν να υπάρχουν κενά και δεν γνωρίζουν, παρά τις υποσχέσεις, πότε θα γίνουν οι επόμενες προσλήψεις αναπληρωτών.

Το θέμα, όμως, σύμφωνα με τον κ. Μαρίνο, είναι πιο σύνθετο αφού υπάρχουν εκπαιδευτικοί, και πολλοί στην περιοχή μας, οι οποίοι είναι ανάμεσα στους τετρακόσιους με αυξημένα προσόντα που θα μεταταχθούν  στα πανεπιστήμια. Αυτό θα δημιουργήσει μία επιπλέον πίεση στη Β’ βάθμια εκπαίδευση αφού τα σχολεία θα αδειάσουν ακόμα περισσότερο.

Υπάρχουν, επίσης, ζητήματα στέγασης στο Νότιο Αιγαίο και η ΕΛΜΕΔ έχει έρθει σε επαφή με τον Πρόεδρο των ενοικιαζομένων για να μπορέσουν να βρουν μία φόρμα ώστε να βοηθήσουν τους καθηγητές να υπάρχει μία πλατφόρμα και να μπορούν  εύκολα να μένουν κάπου με χαμηλότερες τιμές.

Ακόμη, η ΕΛΜΕΔ εξακολουθεί και έχει συνεργασία με τη «Δωδεκάνησος Seaways» και, μάλιστα, 650 εκπαιδευτικοί έχουν πάρει την κάρτα αυτή ενώ έχουν εκδοθεί γύρω στα δυόμιση χιλιάδες εισιτήρια, έχουν βγει λόγω μπόνους κάποια free εισιτήρια και γενικά προσπαθούν να βοηθούν και προς αυτή την κατεύθυνση.

Πολύ σοβαρό, επίσης, θέμα σύμφωνα τον ίδιο είναι το μέλλον του Λυκείου. Όπως είπε, η ΟΛΜΕ αντιτίθεται στην εξέλιξη αυτή θεωρώντας ότι παραβιάζει βασικά στοιχεία της μόρφωσης των παιδιών.

Είπε, συγκεκριμένα ο κ. Μαρίνος: «Δεν είναι δυνατόν να συνεχιστεί αυτό το οποίο γίνεται μέχρι τώρα. Δηλαδή, το Λύκειο να αποτελεί προθάλαμο των Πανεπιστημίων, να θέλει ο Υπουργός να βάλει εξάωρα στη Γ’ Λυκείου σε επιλεγμένα μαθήματα και κάνοντας κάποια μαθήματα δευτερεύοντα ή να μην υπάρχουν καθόλου. Δηλαδή, κάνει τη Γ’ Λυκείου ένα…επίσημο φροντιστήριο».

Αυτό που λένε οι εκπαιδευτικοί, είναι ότι η τεράστια ύλη η οποία υπάρχει στα σχολεία, που τα παιδιά πραγματικά καταπονούνται, θα πρέπει να ελαττωθεί, αυτή τη στιγμή να γίνει ένας εξορθολογισμός στην ύλη με βάση τι χρειάζεται και τι είναι περιττό.

Ένα δεύτερο σημείο είναι ότι ένας μαθητής που μπαίνει στο Λύκειο δεν πρέπει απλά να έχει στόχο το Πανεπιστήμιο αλλά πρέπει να έχει μία ουσιαστική μόρφωση, η οποία μπορεί να προκύψει μέσα από διάλογο όχι μόνο με πανεπιστημιακούς αλλά με γονείς, με μαθητές, με τους καθηγητές που υπάρχουν κτλ.  Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕΔ θεωρεί, επίσης, ότι η νησιωτικότητα είναι ένα κορυφαίο ζήτημα, το οποίο θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και στους διορισμούς αλλά και στις πολιτικές, κάτι που πέρα από τα μεγάλα λόγια δεν γίνεται.

Για τα ΕΠΑΛ
Όπως είπε ο κ. Μαρίνος, αυτή τη στιγμή το ζήτημα των ΕΠΑΛ είναι πολύ σοβαρό θέμα και δήλωσε: «Οι Σχολές αυτές, αποτελούν κομμάτι  της κοινωνίας της Ρόδου και πρέπει να το διαφυλάξουμε αλλά και να τις αναπτύξουμε σαν αυτόνομες μονάδες δίνοντας τους ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει. Και όταν λέω καλύτερο, όχι μόνο στο επίπεδο καθηγητών αλλά και εργαστηρίων και σχολείων και γενικότερα κάθε μορφής υποδομής η οποία πρέπει να υπάρχει.

Αντ’ αυτού, όμως, σήμερα-συνέχισε-παρατηρούμε το οξύμωρο σχήμα οι τεχνικές σχολές να κλείνουν τμήματα και εδώ και δημιουργείται ανασφάλεια στους μαθητές εάν θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους. Έτσι, τα 13 τμήματα που καταργούνται είναι της Γ’ Λυκείου και οι μαθητές σταματούν τις σπουδές τους τη στιγμή που δεν υπάρχει στη Δωδεκάνησο εναλλακτική και πρέπει να πάνε στην Αθήνα ή την Κω κτλ. Υπάρχει και το κομμάτι των μαθητών που δεν πέρασαν και πρέπει να ξαναδώσουν. Δεν παρέλειψε, επίσης, να αναφέρει ότι οι μαθητές των ΕΠΑΛ είναι πολύ πιεσμένοι.

Σημειώνεται, επίσης, ότι για το τρέχον σχολικό έτος 2017-2018 κατ’ εξαίρεση εγκρίθηκαν τα άλλα 34 ολιγομελή τμήματα, εκτός από τα 13 που καταργήθηκαν, δηλαδή του χρόνου δεν γνωρίζουμε αν θα λειτουργήσουν.

Ο κ. Ξάφης
Από την πλευρά του, ο Γραμματέας της Α’ ΕΛΜΕΔ είπε ότι, παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης ότι η κανονικότητα θα επιστρέψει στα σχολεία, φθάσαμε στον Σεπτέμβριο και έρχεται το Υπουργείο και καταργεί στα Δωδεκάνησα μόνο δεκατρία τμήματα. Αυτό έχει ως συνέπεια να δημιουργηθεί ένα τεράστιο πρόβλημα και ιδιαίτερα στους μαθητές της Γ’ τάξης που είναι έτοιμοι να δώσουν πανελλήνιες.

Ανέφερε, ακόμη, ότι ο νομός Δωδεκανήσου κάθε χρόνο, μόνο στη Β’ βάθμια εκπαίδευση, έχει λειτουργικές ανάγκες πάνω από πεντακόσιους αναπληρωτές. Στην πρώτη και τελευταία φάση διορίστηκαν γύρω στους διακόσιους και αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι ανάγκες είναι κοντά στις τριακόσιες θέσεις αναπληρωτών. Ο νομός Δωδεκανήσου, στην προκειμένη περίπτωση, είναι αδικημένος.

Είπε, ακόμη, ότι τα τελευταία χρόνια κυβερνητικοί κάνουν εξαγγελίες όπως για το νέο Λύκειο, την κατάργηση των πανελληνίων και ο Υπουργός αντ’ αυτού προτείνει δύο εξετάσεις το χρόνο με ό,τι αυτό συνεπάγεται. «Δηλαδή, παραπέμπουμε τους μαθητές συνεχώς στα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια αντί να βρεθεί προσωπικό από αναπληρωτές που είναι άνεργοι και να κάνουν την πρόσθετη διδακτική στήριξη στα Λύκεια και τα Γυμνάσια», είπε ακόμη ο ίδιος. Ένα τεράστιο πρόβλημα που έχουμε, επίσης, ν’ αντιμετωπίσουμε στο νομό μας είναι ότι το έλλειμμα των αναπληρωτών που ξεπερνάει τους πεντακόσιους στη Β’ βάθμια και άλλους τόσους και παραπάνω στην Α’ βάθμια εκπαίδευση, το οποίο είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα.

Εκείνο που ζητά η τοπική ΕΛΜΕ είναι ο Υπουργός να πάρει πίσω όλες τις καταργήσεις των ολιγομελών τμημάτων και ειδικά σε περιοχές όπως η δική μας που δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις αφού τα παιδιά δεν μπορούν να μετακινούνται όπως στην ηπειρωτική Ελλάδα.

 Ο κ. Κλαδογένης
Από την πλευρά του,  ο κ. Κλαδογένης θέλησε να δώσει το μέγεθος του προβλήματος:
Ουσιαστικά, στο Α’ ΕΠΑΛ Ρόδου με την αλλαγή αυτή που έχει γίνει  στον τρόπο υπολογισμού των μαθητών για τη δημιουργία τμημάτων, καταργούνται τέσσερα τμήματα στη Γ’ τάξη και συγκεκριμένα του τεχνικού ηλεκτρονικών υπολογιστών και δικτύων, που είναι μοναδική ειδικότητα στο νησί, του τεχνικού ηλεκτρονικών υπολογιστών υπολογιστικών συστημάτων, εγκαταστάσεων και δικτύων στον τομέα ηλεκτρονικών ηλεκτρολογίας, του ειδικού-τεχνικού φυτικής παραγωγής και του σχεδιασμού διακόσμησης εσωτερικών χώρων που είναι ειδικότητα μοναδική στα Δωδεκάνησα!

Αυτό, όπως είπε, ουσιαστικά παραπέμπει τους συγκεκριμένους μαθητές να αλλάξουν ειδικότητα ή να…γίνουν μετανάστες σε άλλο νησί. Μάλιστα, στο Εσπερινό ΕΠΑΛ Ρόδου που έχει ιδιαίτερες ανάγκες διότι οι περισσότεροι μαθητές είναι ενήλικοι που εργάζονται το πρωί, δεν έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν ούτε σε άλλη περιοχή ούτε και να πάνε σε πρωινό ΕΠΑΛ.

Άρα, αυτοί οι μαθητές, ουσιαστικά μένουν εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας και δεν έχουν τη δυνατότητα να πάρουν το πτυχίο που θέλουν. Έτσι, επιβάλλεται η λειτουργία και των τριών τμημάτων του Εσπερινού ΕΠΑΛ που δεν έχουν λειτουργήσει (σ.σ. ο τεχνικός μηχανολογικών εγκαταστάσεων και  κατασκευών, ο τεχνικός εγκαταστάσεων ψύξης, αερισμού και κλιματισμού και η ειδικότητα της κομμωτικής τέχνης). Στο ΕΠΑΛ Αρχαγγέλου η ειδικότητα είναι των υπαλλήλων τουριστικών επιχειρήσεων.

Εκτός αυτού, υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός μαθητών οι οποίοι πέρυσι ήταν τελειόφοιτοι και λόγω της αλλαγής των συστημάτων των ΕΠΑΛ, ουσιαστικά η ειδικότητά τους είναι διαφοροποιημένη στη Γ’ τάξη και έχουν μείνει τελείως εκτός διαδικασίας. Για τους δεκαέξι αυτούς μαθητές, σύμφωνα με την πράξη του Υπουργείου, έπρεπε να δημιουργηθούν ειδικά τμήματα για να μπορέσουν να φοιτήσουν αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρχει ελάχιστος αριθμός μαθητών που φυσικά στη Ρόδο και τα νησιά δεν συμβαίνει.

Απαιτείται, λοιπόν, άμεσα να τοποθετηθούν σε υπάρχοντα τμήματα των ΕΠΑΛ για να μπορέσουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους, κάτι που επίσης δεν έχει γίνει και η προθεσμία ήταν χθες. Για παράδειγμα στο Πρώτο ΕΠΑΛ υπάρχουν δεκαέξι τέτοιοι μαθητές που αν τοποθετηθούν σε κάποια από τα ήδη υπάρχοντα τμήματα αυτά μπορεί να πάψουν να είναι ολιγομελή.

Ο κ. Ρακόπουλος, από την πλευρά του, τόνισε, ότι παλεύουν  για ένα δωδεκάχρονο δημόσιο σχολείο και τα μεγάλα κόμματα, και εντός κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, πάνε να ιδιωτικοποιήσουν εν μέρει την παιδεία.

Η κα Παρασκευή Μακρή είναι μητέρα μαθητή που φοιτούσε σε τμήμα των ΕΠΑΛ που έχει κλείσει και εξέφρασε τη στενοχώρια και την αγανάκτησή της για την κατάσταση αυτή. Όπως εξήγησε, το παιδί της φοιτά από πέρυσι στο ΕΠΑΛ για να γίνει ψυκτικός και ξαφνικά φέτος τους ανακοινώνουν ότι δεν μπορεί να συνεχίσει γιατί το Τμήμα είναι ολιγομελές. Και ερωτά, εάν οι μαθητές αυτοί ήταν περισσότεροι πώς θα απορροφούνταν στην αγορά εργασίας της Ρόδου.

Αναρωτήθηκε, ακόμη, αν οι κυβερνώντες γνωρίζουν τι σημαίνει ότι βρισκόμαστε σε παραμεθόριο περιοχή και ότι είναι αδύνατον να μετακινηθεί μία ολόκληρη οικογένεια αλλού.