Σε απόγνωση βρίσκονται οι δήμαρχοι του Νοτίου Αιγαίου

Ακόμα και σε δυναμικές κινητοποιήσεις είναι διατεθειμένοι να προχωρήσουν οι Δήμαρχοι του Νοτίου Αιγαίου για τις ελλείψεις σε υπηρεσίες και προσωπικό στους Δήμους της περιοχής μας και δη στα μικρονήσια, θέμα που αναδείχθηκε κατά τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων την περασμένη Δευτέρα στη Σύρο.

Συγκεκριμένα, ημέρα συνεδριάσεων θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η προχθεσινή στις Κυκλάδες, που αφορά βέβαια και τα Δωδεκάνησα, καθώς πραγματοποιήθηκαν διαδοχικά σύσκεψη εργασίας για το ακτοπλοϊκό στις Κυκλάδες, συνεδρίαση του Δικτύου «Δάφνη» και ακολούθως του Δ.Σ. της ΠΕΔ. Για όλα αυτά, αναλυτικά ενημέρωσε, σε δηλώσεις του χθες, ο Δήμαρχος Ρόδου και Πρόεδρος της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου κ. Φώτης Χατζηδιάκος:

Το Δ.Σ. της ΠΕΔ
Τετράωρη ήταν η συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΠΕΔ με την οποία έκλεισε η προχθεσινή ημέρα στη Σύρο, παρουσία των βουλευτών των Κυκλάδων, του Περιφερειάρχη κ. Γιώργου Χατζημάρκου και των Αντιπεριφερειαρχών.  Ανάμεσα στα θέματα που συζητήθηκαν, ήταν η έγκριση του προϋπολογισμού της ΠΕΔ, ο προγραμματισμός των δράσεών της κ.α. Εστίασαν, όμως, στα προβλήματα που απασχολούν τα μικρά νησιά, όπως η έλλειψη Τεχνικών Υπηρεσιών και προσωπικού, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να μη μπορούν να συντάξουν μελέτες.

Έτσι, όπως εξήγησε ο κ. Χατζηδιάκος, και να ενταχθούν σε κάποιο πρόγραμμα, ακόμα και αν συντάξουν μελέτη με βοήθεια, δεν διαθέτουν το προσωπικό εκείνο που θα πρέπει να υπογράψει τις διαδικασίες ώστε να μπορέσουν να εντάξουν κάποιο έργο, και αυτό συμβαίνει από τον Αύγουστο του 2016. Αλλά και τα πιο μεγάλα νησιά δεν είναι σε καλύτερη μοίρα αφού δεν μπορούσαν να δημοπρατήσουν έργα λόγω της αλλαγής της νομοθεσίας για τους διαγωνισμούς, και έτσι είναι δέσμιοι από τον Ιούνιο μέχρι τώρα ενώ έχουν πόρους έτοιμους για είκοσι μελέτες!

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της ΠΕΔ δεν παρέλειψε να πει ότι, κάποια στιγμή, αν δεν αντιληφθούν το Υπουργείο Υποδομών και το Υπουργείο Εσωτερικών ότι πρέπει να απλουστεύσουν τις διαδικασίες στους Δήμους για να παραχθεί το όποιο έργο και να γίνει αυτή η τροποποίηση, θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε δυναμικές κινητοποιήσεις, ενόψει και του Συνεδρίου της ΚΕΔΕ (σ.σ. 1-3 Δεκεμβρίου), από τη στιγμή μάλιστα που, όπως είπε χαρακτηριστικά, έτσι κι αλλιώς πολλοί, μικροί Δήμοι κυρίως, σιωπηρά έχουν βάλει λουκέτο!

Μεταξύ, βέβαια, των θεμάτων που συζητήθηκαν ήταν και αυτό με τα όποια αποθεματικά διαθέτουν οι Δήμοι, και θύμισε ο κ. Χατζηδιάκος ότι με την απόφαση του 2015 είχαν αρνηθεί να τα καταθέσουν στο Ταμείο Παρακαταθηκών και την Τράπεζα της Ελλάδος αφού δεν γνωρίζουν πως θα τα διαχειριστεί.

Επιμένουν, λοιπόν, και οι 34 Δήμοι του Νοτίου Αιγαίου, συντασσόμενοι με την απόφαση της ΚΕΔΕ, οι Δήμοι να διαχειρίζονται τα δικά τους αποθεματικά. Δεν παρέλειψε, ακόμη, να σχολιάσει ότι εκεί που ζητούσαν οι Δήμαρχοι να αποκτήσουν οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια, αντί να δίνουν τη δυνατότητα στους Δήμους για την εκπλήρωση αυτής της συνταγματικής υποχρέωσης, αντίθετα γίνεται μία υπερδέσμευση των αρμοδιοτήτων τους.

Ανέφερε, ακόμη, ότι, στο τέλος της συνεδρίασης της ΠΕΔ, τους επισκέφθηκε και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ.κ. Δωρόθεος και τους ανακοίνωσε ότι κατόπιν πρότασης του Περιφερειάρχη δέχθηκε την πρόσκληση να βρίσκεται εδώ στις 13 και 14 Νοεμβρίου, οπότε και εορτάζεται ο πολιούχος της Ρόδου Κωνσταντίνος ο Υδραίος, και να μεταφέρει μία μεγάλη εικόνα του από τις Κυκλάδες.

Για το ακτοπλοϊκό
Με πρωτοβουλία του τοπικού παραρτήματος των Κυκλάδων της ΠΕΔ και έπειτα από συνεννόηση με το ΥΕΝ, πραγματοποιήθηκε προχθές σύσκεψη στη Σύρο κατά την οποία έγινε μία εκτίμηση της σεζόν που τελειώνει, όπως και μία συζήτηση για το ακτοπλοϊκό.

Παρών ήταν ο συμπατριώτης μας Υφυπουργός Ναυτιλίας κ. Νεκτάριος Σαντορινιός καθώς και ο Γενικός Γραμματέας του ΥΕΝ κ. Καλαματιανός που έχει αρμοδιότητα για τα δρομολόγια των πλοίων, όμως όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδιάκος το σημαντικό ήταν η παρουσία όλων των εκπροσώπων των ακτοπλοϊκών Εταιριών που δραστηριοποιούνται στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα. Δηλαδή, η παρουσία του ισχυρού άνδρα της Blue Star, του κ. Θεοδωράτου μαζί με τον κ. Λεμπέση, η παρουσία του δικού μας, από την Κάρπαθο, κ. Σακέλη, που εκπροσωπεί πλέον το σύνολο των εφοπλιστών-πλοιοκτητών και άλλων που δραστηριοποιούνται μεταξύ Κρήτης και Κυκλάδων.

Σύμφωνα με τον Δήμαρχο, έγινε μία πολύωρη συζήτηση στον κατάμεστο χώρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, παρουσία της πλειοψηφίας των Δημάρχων της Περιφέρειας, του Περιφερειάρχη και των Αντιπεριφερειαρχών που εδρεύουν στη Σύρο.

Όπως είπε, ο χρόνος που επελέγη ήταν καλός αφού τέλη Οκτώβρη έχουμε μία εικόνα για το πως πήγε η τουριστική κίνηση σε συνδυασμό με την ακτοπλοϊκή, κυρίως για τις Κυκλάδες, και μπορούν να γίνουν σχεδιασμοί για τον επόμενο χρόνο, που υστερήσαμε και τι μπορούμε να βελτιώσουμε. Παράλληλα, ζήτησαν δεσμεύσεις τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τους πλοιοκτήτες. Για τον κ. Χατζηδιάκο, θετικό είναι ότι ανακινήθηκε ένα θέμα που το συζητάμε εδώ και είκοσι χρόνια, το ακτοπλοϊκό των νησιών, το μεταφορικό ισοδύναμο, τα δρομολόγια του χειμώνα και οι συνδυασμένες μεταφορές, από τη στιγμή μάλιστα που το πρόβλημα δεν είναι στατικό μια και οι συνθήκες ήταν διαφορετικές πριν είκοσι χρόνια σε σχέση με τώρα και βέβαια διαφορετικοί είναι και οι αριθμοί. 

«Ανάπτυξη χωρίς συγκοινωνία δεν  νοείται», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδιάκος και ανέφερε ότι οι εκπρόσωποι του Υπουργείου με επικεφαλής τον κ. Σαντορινιό, αναγνώρισαν την αναγκαιότητα να έχουμε όσο γίνεται περισσότερα δρομολόγια, γιατί φαίνεται πλέον ότι η ανάπτυξη της χώρας σε ένα μεγάλο ποσοστό οφείλεται στα έσοδα που έχουμε από τον τουρισμό, άρα είναι μία αναγκαιότητα να ενισχυθεί με κάθε τρόπο η ακτοπλοΐα.

Το θετικό κατά τον ίδιο είναι ότι ο μεν Υφυπουργός δεσμεύτηκε να δει και να απλουστεύσουν με μία τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου, το νόμο που αφορά τη δρομολόγηση των πλοίων, τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Επίσης, για να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε κάποια χρήματα ζήτησε να γίνουν κάποιες μελέτες και είπε ότι υπάρχουν πάρα πολλές μελέτες στα συρτάρια των Δήμων και της Περιφέρειας οι οποίες πρέπει να επικαιροποιηθούν. 

Ο κ. Χατζηδιάκος, ανέφερε στη συνέχεια ότι η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών έχει βελτιωθεί αισθητά με την πάροδο των χρόνων αλλά εκεί που υστερούμε συνολικά ως Περιφέρεια είναι στις λιμενικές εγκαταστάσεις αφού όταν έχεις 126 λιμάνια τα οποία δεν πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις των μεγάλων πλοίων της Blue Star, στα περισσότερα νησιά εκτός από τα κεντρικά, όταν έχει την ανάγκη να έχεις χερσαίες εγκαταστάσεις που να εξυπηρετούν τον επιβάτη, υπάρχει μεγάλο κόστος και σ’ αυτό αναφέρθηκαν οι εκπρόσωποι της Κυβέρνησης και οι Κυκλαδίτες βουλευτές.

Το θετικό, για το οποίο μάλιστα ανέφερε ότι εξεπλάγησαν, ήταν ότι οι ακτοπλόοι είχαν προετοιμαστεί γι’ αυτή τη συνάντηση και όταν μπήκαν τα αιτήματα, κυρίως για τις Κυκλάδες, για την πύκνωση των δρομολογίων κτλ., ήταν έτοιμοι ν’ ανακοινώσουν για κάθε νησί ποια δρομολόγια θ’ αυξήσουν τον επόμενο χρόνο. Και μπορεί, βέβαια, να πήγε καλά η χρονιά, όμως μπήκε και το θέμα ότι το χειμώνα είναι ελάχιστοι οι επιβάτες που μετακινούνται με τα πλοία, οπότε εκεί πρέπει να μπει με κάποια κριτήρια η ενίσχυση είτε των ακτοπλοϊκών Εταιριών είτε γενικά των μεταφορών μέσα από κάποιες άλλες δράσεις, είτε ευρωπαϊκές είτε εθνικές.

Στο σημείο αυτό, ο Πρόεδρος της ΠΕΔ σημείωσε ότι δεν είναι μόνο τα στεριανά διευρωπαϊκά δίκτυα, είναι και τα θαλάσσια δίκτυα. Και πάνω σ’ αυτό έγινε η παρέμβαση του Περιφερειάρχη, ότι καλώς χρηματοδοτούνται με εκατομμύρια οι οδικές αρτηρίες στην Ηπειρωτική Ελλάδα αλλά κάποια στιγμή πρέπει να διατεθούν αντίστοιχοι πόροι και για τα νησιωτικά θαλάσσια δίκτυα, ένα αίτημα που, όπως είπε, μπαίνει εδώ και πολλά χρόνια.

Κλείνοντας, ο κ. Χατζηδιάκος ανέφερε ότι, η επόμενη συνάντηση πάλι για το θέμα του ακτοπλοϊκού, θα προσπαθήσουν να γίνει στη Ρόδο, ει δυνατόν πριν από τα Χριστούγεννα, κάτι που ήταν μία απαίτηση των Δημάρχων και κυρίως αυτών της Πάτμου, της Λέρου, του Αγαθονησίου, της Καρπάθου και της Κάσου, που αντιμετωπίζουν προβλήματα και να δούμε πως μπορούμε και εμείς εδώ να πετύχουμε αυτό που λέγεται «συνδυασμένα δρομολόγια». 

Το Δίκτυο «Δάφνη»
Πριν από τη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΠΕΔ, πραγματοποιήθηκε μία δίωρη συνεδρίαση του Δικτύου «Δάφνη», το οποίο υπενθυμίζεται ότι είναι ένα Δίκτυο που έχουν συστήσει μικρά και μεγάλα νησιά του Αιγαίου και των Ιονίων νήσων, το οποίο έχει να κάνει με τη διεκδίκηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων σε τομείς όπως η ενέργεια και οι έξυπνες πόλεις.