Στον απόηχο της αξέχαστης προσκυνηματικής μας εκδρομής σε Κάρπαθο και Κάσο

Γράφει  ο πρωτοπρεσβύτερος Κυριάκος Αναστ. Μανέττας
Κληρικός-Εκπαιδευτικός, εφημέριος ιερού ναϋδρίου Αγίας Ειρήνης-Τριών Ιεραρχών Παν/μίου Αιγαίου

Αξέχαστες εμπειρίες και ξεχωριστή ευλογία μπορούμε να χαρακτηρίσουμε την εξαήμερη προσκυνηματική μας εκδρομή από την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου μέχρι και την Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2017, που πραγματοποιήσαμε με τη χάρη του Θεού στα ιστορικά και ηρωικά νησιά μας στην Κάρπαθο και Κάσο.

Ας θεωρηθεί μικρό δείγμα το άρθρο αυτό τιμής και ξεχωριστής πνευματικής χαράς, για όσα ζήσαμε, γευτήκαμε και μοιραστήκαμε τα 27 άτομα, που αποτελούσε, την ομάδα μας στην εξαήμερη αυτή εκδρομή. Με το πλοίο “Πρέβελης” αναχωρήσαμε την Πέμπτη πρωί (7 Σεπτεμβρίου 2017) και φτάσαμε γύρω στις 2 το μεσημέρι στο λιμάνι των Πηγαδιών.

Τακτοποιηθήκαμε στο όμορφο ξενοδοχείο “ΤΙΤΑΝΙΑ”, σε δίκλινα δωμάτια η ομάδα μας και μετά φαγητό μεσημεριανό σε εξαιρετικό εστιατόριο στο κέντρο των Πηγαδιών κοντά στον Μητροπολιτικό Ναό της Ευαγγελίστριας.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας φτάσαμε έξω από τα Πηγάδια, αφού περάσαμε το ωραίο εξωκκλήσι του Προφήτη Ζαχαρία, στην Παναγία την “Λαρνιώτισσα” που πανηγυρίζει κάθε χρόνο το Γενέσιο της Θεοτόκου και συγκεντρώνει χιλιάδες προσκυνητές από την Κάρπαθο, επισκέπτες, ξενιτεμένους και ομογενείς Καρπαθίους, όπου γης... και όχι μόνον.

Σε εκείνον τον αξέχαστο πανηγυρικό εσπερινό στην ωραία αμφιθεατρική τοποθεσία, όπου δέσποζε το γλυκύ πρόσωπο της Παναγίας μας, συμμετείχαμε με αρτοπλασίες και μαζί με δύο ιερείς των Πηγαδιών τους πατέρα Εμμανουήλ και Αρχιμανδρίτη Αμβρόσιο Νερουλά, ομίλησα και κήρυξα κατάλληλα μπροστά στο δήμαρχο Καρπάθου, τον έπαρχο Γιάννη Μηνατσή και εκατοντάδων πιστών.

Αφού μας ευχαρίστησε κατάλληλα ο Αρχιμανδρίτης πατήρ Αμβρόσιος Νερουλάς, ο δήμαρχος, ο έπαρχος και πολλοί επίσημοι και ομογενείς έγιναν ανταλλαγές δώρων, άρχισε το παραδοσιακό γλέντι με φαγητά (κατσίκι με πατάτες και ρύζι), σαλάτες, αναψυκτικά, κρασιά και γλυκά Καρπάθικα. Το φαγητό φτιάχνεται και σερβίρεται από μαγείρους, γυναίκες και νέους ανθρώπους εθελοντές, που φοράνε ειδικές ποδιές της Πανήγυρης.

Τα έξοδα κάνουν προσφορές κτηνοτρόφοι, δωρητές ομογενείς και όλοι ρίχνουν τον οβολόν τους που ο ιερέας τους σταυρώνει και η επιτροπή σε ειδικό πανιέρι παίρνει τις εισπράξεις. Ότι περισσέψει σε φαγητά μοιράζονται την επομένη σε φτωχούς και όσους βοήθησαν.

Τα χρήματα που συκεντρώνονται γίνονται έργα και συντήρηση των εκκλησιών και παρεκκλησίων της ενορίας που ανήκει η Πανήγυρη. Μείναμε έως αργά το βράδυ και μοιραστήκαμε την χαρά και την ξεχωριστή ευλογία της Παναγίας της “Λαρνιώτισσας”, που η εικόνα της βρίσκεται σε στάση δέησης. Το ίδιο νοιώσαμε και θυμηθήκαμε ξανά την επίσκεψή μας στο χώρο αυτό όπως και στο Μεσοχώρι το 2005 που ξαναπήγαμε. Την επόμενη ημέρα Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2017 ξεκινήσαμε από τα Πηγάδια, για την εορτάζουσα Παναγία την Βρυσσιανή, στο όμορφο χωριό το Μεσοχώρι.

Ζήσαμε φοβερές συγκινησιακές στιγμές, γιατί το Μεσοχώρι είναι όλο το χωριό σκαλοπάτια και μια θέα με αρχοντικά σπίτια που υπενθυμίζει ότι έζησαν και ζούνε οικογένειες με όνομα και παράδοση. Ο Ναός της Παναγίας της “Βρυσσιανής” δεσπόζει σε όμορφη τοποθεσία βυζαντινού ρυθμού, πεντακάθαρος και σε διάταξη μοναδικός, όπου μέσα από τα σπλάχνα της γης βγαίνει αγίασμα επί αιώνες καθάριο και ευλογημένο νερό.

Η εικόνα της Μεγαλόχαρης υπόσχεται στους χιλιάδες προσκυνητές όπου γης Καρπαθίους και μη, ότι είναι δίπλα τους παρηγοριά, χαρά και στήριγμα. Μια αξέχαστη λειτουργία με προεξάρχοντα τον Πρύτανη της Δωδεκανησιακής Εκκλησίας Μητροπολίτη Καρπάθου και Κάσου κ. Αμβρόσιο Λαυριώτη. Άλλοι έξι κληρικοί με πρώτο στην τάξη τον  αξιαγάπητο, ενάρετο και πολύ ταλαντούχο κληρικό  Ηγούμενο της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Βατσών, πνευματικό και υπεύθυνο στους νέους Αρχιμανδρίτη του Οικουμενικού Θρόνου κ. Καλλίνικο Μαυρολέοντα και βέβαια μαζί με τους ροδίτες προσκυνητές.

Παγκαρπαθιακό και Κασιώτικο πανηγύρι στο Μεσοχώρι. Η Σάλα (πνευματικό κέντρο), φιλοξένησε δεκάδες προσκηνητών που όλοι έφαγαν όπως κάθε χρόνο, πλούσια φαγητά, σαλάτες, αναψυκτικά, κρασιά και μπακλαβάδες Καρπάθικους. Μας ευχαρίστησαν και εμείς το ίδιο, ο γηραιός Μητροπολίτης Καρπάθου, Κάσου κ. Αμβρόσιος, όρθιος, παλληκάρι στην ψυχή, ομίλησε κατάλληλα και μας παρουσίασε με αγάπη, τιμή και στοργή, φιλόξενος, ευγενής, σωστός άρχοντας. Όπως και ο πατήρ Καλλίνικος Μαυρολέων, η εμψύχωση του πατριώτη, του παραδοσιακού, του αγιασμένου κληρικού που λατρεύει την Κάρπαθο, τον τόπο του, την Κάσο και εκείνοι όλοι το ίδιο. Μετά από την λειτουργία, αναχωρήσαμε άμεσα με το καράβι του “Μανούσου” για Κάσο.

Το νησί που πρωτοδιορίστηκα δάσκαλος, λαϊκός τότε στο χωριό της Αγίας Μαρίνας. Το 1983. Αξέχαστες στιγμές και εμπειρίες. Μείναμε στο “Φρυ” στην πρωτεύουσα της Κάσου κοντά στην “Μπούρκα”, ιστορικό και μοναδικό παραθαλάσσιο αξιοθέατο. Δειπνήσαμε στο χωριό Αγία Μαρίνα, αφού επισκεφθήκαμε το ωραίο χωριό Αρβανιτοχώρι” και την ιστορική εκκλησία του Αγίου Δημητρίου.

Το χωριό Πόλι-Παναγιά και στο εστιατόριο “ο Μιχάλης” του Καραγιαννάκη περάσαμε υπέροχα. Την επόμενη ημέρα, λειτουργήσαμε με κατάνυξη και συγκινησιακή ατμόσφαιρα ανάμεσα σε κόσμο, τον ιερέα του χωριού π. Κων/νο Νερατζούλη, που έψαλλαν μαζί με τον γιό μου. Συγκίνηση πρώην μαθητές με τα παιδιά τους, γονείς, επίτροποι, η δική μας παρέα, κάναμε μια προεόρτια πανήγυρη στον “Τίμιο Σταυρό” μια αρχοντική με πετραδάκι και θαυμάσιο τέμπλο, αυλή, ανακαινισμένη εκκλησία. Συγκίνησε το κήρυγμά μας, τα δώρα και οι ευλογίες που προσφέραμε και ο σύλλογος και η επιτροπή του Σταυρού μας δεξιώθηκαν όλους στο προαύλιο.

Δεν περιγράφονται οι στιγμές αυτές. Επισκεφθήκαμε στη συνέχεια την άλλη ωραία εκκλησία του χωριού “Αγία Μαρίνα” την Αγία Μαρίνα από εκεί πήρε το όνομά του το χωριό αυτό, κάναμε δέηση, η επιτροπή, όλοι μας  δέχθηκαν με χαρά και συγκίνηση. Μετά επισκεφθήκαμε το ωραίο “Τυροκομείο” του νησιού στην Αγία Μαρίνα που προϊόντα αγοράσαμε όλοι μας και που πουλούνται και σε μαγαζιά της Ρόδου.

Είχαμε την χαρά να επισκεφθούμε και το ιστορικό εκκλησάκι, το βυζαντινό και ιστορικό, με δέηση και αρτοκλασίες του Αγίου Γεωργίου “του Χασιώτη”, που είναι το καύχημα με κελιά, ξενώνες και μεγάλη πανήγυρη της Κάσου στην χάρη του. Με το πλοίο “Μανούσος” αναχωρήσαμε το απόγευμα του Σαββάτου για την Κάρπαθο, όπου δειπνήσαμε το βράδυ με πολύ κέφι στο εστιατόριο “Μαρίνα”, μιας ευγενικής Ολυμπίτισσας αρχόντισσας, με γνώσεις μοναδικές και ωραία φαγητά. Την Κυριακή (10 Σεπτεμβρίου 2017), το πρωί λειτουργήσαμε στο ιστορικό χωριό των Πυλών στον ιστορικό ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου, όπου εφημέριος επί 35 χρόνια είναι ο εξαίρετος και λαμπρός κληρικός πατήρ Καλλίνικος Μαυρολέων.

Η θέα του χωριού μοναδική, όπου απέναντι βλέπεις ολοκάθαρα την Κάσο. Κέντημα σωστό το χωριό, ο ναός, οι αυλές, τα σπίτια, όπου σε όλα τα χωριά της Καρπάθου, οι ξενιτεμένοι, τα διατηρούν και οι ντόπιοι, καθαρά, φρεσκοβασμμένα, με παραδεισένιες αυλές και κήπους.

Το ίδιο οι ναοί και τα εξωκκλήσια τους. Άρχοτες πραγματικοί και αξιοθαύμαστοι. Η Θεία Λειτουργία σωστή μυσταγωγία, μικροί, μεγάλοι, γονείς, παιδιά, ιεροψάλτες, επίτροποι μια ψυχή με προεξάρχοντα τον λεβεντόπαπα Καθηγούμενο και Αρχιμανδρίτη π. Καλλίνικο Μαυρολέοντα. Μαζί συλειτουργήσαμε, τίμησε παιδιά στο τέλος που εισήχθηκαν σε ΑΕΙ, μας προσφώνησε με χαρά και ανταπάντησα κατάλληλα, ανταλλάσσοντας δώρα και ευλογίες. Στο τέλος μας πρόσφερε αβραμιαία φιλοξενία, στο σπίτι “Αγάπης”, ένας χώρος, γέματος ζεστασιά, αγάπη και πλούσια εδέσματα, που μας καταϋποχρέωσε.

Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου “Βατσών”, που είναι Σταυροπηγιακό και Πατριαρχικό και είναι Ηγούμενος επάξια ο πατήρ Καλλίνικος Μαυρολέων. Κεράσματα, δέηση, ξενάγηση στους ωραίους κήπους και χώρους της Μονής. Μοίρασε και πολλές ευλογίες.

Ο πατήρ Καλλίνικος Μαυρολέων μας καταϋποχρέωσε με την αγάπη του και έχει την χάρη να εορτάζουν στις πολές μεγάλες πανηγύριες όπως του Τιμίου Σταυρού όπου έχει εξαίρετη εκκλησία εκτός της κεντρικής της Παναγίας, των Αγίων Τεσσαράκοντα μαρτύρων και τον είχαμε στην Ρόδο  την Παρασκεύη 29 Σεπτεμβρίου 2017, όπου ομίλησε σε εκατοντάδες παρευρισκομένους ερχόμενος από το Άγιο Όρος, προσφέροντάς μας χαρά, ξεχωριστή ευλογία σε όλους και μία αγιογραφημένη εικόνα την δέηση.

Μετά τις Πυλές, περάσαμε τα Σπόα, και πήγαμε στον Όλυμπο, ένα παραδοσιακό χωριό με πλατεία και Βυζαντινό ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου. Ουρανός και γη, σπίτια και άνθρωποι, μαγαζιά και θέα ένας πίνακας, μια ζωγραφιά, μια εικόνα στο παρελθόν και στο σήμερα.

Καταλύσαμε στο εστιατόριο “Μώλος”, είδαμε γνώριμες και φιλικές φυσιογνωμίες και πήγαμε για καφέ στο ωραιό παραθαλάσσιο χωριό τους το Διαφάνι. Πλούσια ημέρα, αξέχαστες στιγμές και εμπειρίες. Βράδυ ελεύθερο όπως και το πρωϊνό της Δευτέρας  11 Σεπτεμβρίου 2017 όπου με το πλοίο “Blue Star” επιστρέψαμε, με γεμάτες τις μπαταρίες της ψυχής, της καρδιάς και των ωραίων εντυπώσεών μας.

Ευχαριστούμε τον Θεό γιαυτές τις στιγμές και ευχόμαστε, να είναι καλά οι Καρπάθιοι, οι Κασιώτες, ο κόσμος όλος για να χαιρόμαστε τον τόπο των προγόνων μας, το Αιγαίο μας, που είναι γεμάτο ιστορία και ευλογίες πολλές από τον Θεό μας αμήν.