Υγεία. Ένα ζήτημα-Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος

Της
Ελένης Μαυρογάλου*


Θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί μεγαλύτερο αγαθό από αυτό της υγείας των παιδιών μας και των δικών μας ανθρώπων; Όχι. Αλλά ακόμη και αυτό τις περισσότερες φορές στα νησιά μας δεν είναι αυτονόητο και εναπόκειται στο δίπτυχο Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος!

Με ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, απαρχαιωμένες και εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις και υποδομές και με ελάχιστο - σε πολλές περιπτώσεις εξοπλισμό - οι γιατροί και οι νοσηλευτές, υπερβαίνοντας ειλικρινά τις δυνάμεις τους κάνουν μικρά και μεγάλα θαύματα. Περιορίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο την ανασφάλεια που νοιώθουν οι νησιώτες μας. Κι όχι μόνο παραδίδουν καθημερινά μαθήματα ανθρωπιάς, αλλά αναγκάζονται να ταξιδεύουν και μακριά από τα σπίτια τους, ακόμη και πολύ δυσμενείς καιρικές συνθήκες, προκειμένου να συνοδεύσουν τους ασθενείς που μεταφέρονται είτε από αέρος είτε μέσω θαλάσσης σε κάποιο άλλο νοσοκομείο. Φυσικά και μόνο όταν ο καιρός το επιτρέπει.

Η ουσία όμως είναι όχι στο να εφιστήσω την προσοχή και να επισημάνω ένα ήδη γνωστό πρόβλημα που ταλανίζει τα νησιά του Αιγαίου και κυρίως τα απομακρυσμένα μας Δωδεκάνησα. Σημασία, όμως, έχει να επικεντρωθούμε στις λύσεις που θα συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και θα αποτελέσουν μία ασπίδα ζωής για τους νησιώτες, τους άλλοτε μικρούς και άλλοτε μεγάλους ήρωες της Ελλάδας. 

Και φυσικά η ενδεδειγμένη λύση θα ήταν η κάλυψη όλων των οργανικών θέσεων και προμήθεια κατάλληλου εξοπλισμού, ώστε οι κάτοικοι των νησιών μας να μη νιώθουν εκτεθειμένοι και φοβισμένοι σε κάθε ατύχημα ή σε κάθε πρόβλημα υγείας που παρουσιάζεται. Ωστόσο, υπάρχουν και μικρότερης κλίμακας λύσεις, οι οποίες σίγουρα θα στοίχιζαν λιγότερο στο ελληνικό δημόσιο, θα έδιναν άμεση λύση και με συντομότερο χρόνο υλοποίησης.

Μέσω ουσιαστικά του ΕΚΑΒ που διαχειρίζεται όλα τα επείγοντα περιστατικά, κρίνεται αναγκαίο να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων, συνεχώς ενημερωμένη, με όλες τις ειδικότητες γιατρών που υπάρχουν ανά κέντρο υγείας και περιφερειακό νοσοκομείο ανά πάσα ώρα και στιγμή, προκειμένου οι ασθενείς να μεταφέρονται σε συγκεκριμένα νοσοκομεία που μπορούν να ανταποκριθούν στο εκάστοτε περιστατικό κι όχι να κάνουν «κρουαζιέρα» στο Αιγαίο.  Με ένα «κλικ» ο εκάστοτε γιατρός, νοσηλευτής, εργαζόμενος του νοσοκομείου, χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος στα τηλέφωνα, να γνωρίζει που πρέπει να απευθυνθεί για την αποτελεσματική διακομιδή του ασθενούς και να είναι σαφές ποιο νοσοκομείο μπορεί να δεχθεί το εκάστοτε περιστατικό.

Ένα σύστημα που θα ενημερώνεται εύκολα από την εκάστοτε μονάδα υγείας και θα κατευθύνει το ΕΚΑΒ για το που πρέπει να μεταφερθεί το κάθε περιστατικό. Θα μπορούσε ακόμη και να λειτουργεί σαν ένας ηλεκτρονικός «επιθεωρητής», ο οποίος και θα υποδείκνυε ποιες ειδικότητες γιατρών στα νησιά είναι ελλιπείς σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα προκειμένου να καλύπτονται με αλλαγές βαρδιών και ωραρίων.

Με μικρές, αλλά ουσιαστικές, μόνιμες και συντονισμένες κινήσεις, μπορούμε να απλοποιήσουμε την καθημερινότητα στα νησιά μας και να διευκολύνουμε την ποιότητα διαβίωσης των συμπολιτών μας, αλλά και το ίδιο το έργο των γιατρών μας.
Και επειδή αναφερόμαστε στην υγεία όλων μας, πρέπει πρωτίστως να βλέπουμε το δάσος κι όχι το δέντρο και να προχωράμε σε καινοτόμες και απλές δραστικές λύσεις χωρίς καθυστερήσεις και δισταγμούς.

*Η κ. Ελένη Μαυρογάλου είναι Δικηγόρος – L.LM.Εργατικού Δικαίου και είναι πολιτικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, που έχει περάσει από τη διαδικασία του Μητρώου Πολιτικών Στελεχών και το άρθρο της δημοσιεύτηκε στο liberal.gr