Σημαντικά ευρήματα  για τους επισκέπτες της Ρόδου

Τα πρώτα ευρήματα της μεγάλης και εν εξελίξει έρευνας για τη Ρόδο ως τουριστικό προορισμό παρουσιάστηκαν τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου κατά τη διάρκεια της Ολομέλειας του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου και χτες στα μέσα ενημέρωσης του νησιού.

Την έρευνα διεξήγαγε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου σε συνεργασία με το American College of Thessaloniki (ACT), μέλος του Κολλεγίου Ανατόλια.

Η έρευνα ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2017 και διήρκεσε μέχρι την ολοκλήρωση της τουριστικής περιόδου, με στόχο την αναβάθμιση και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποδομών της Ρόδου, συγκεντρώνοντας και αξιολογώντας έγκυρες και επίκαιρες υποδείξεις τουριστών.

 Μεταξύ άλλων, επιχειρεί να εντοπίσει τα βασικά σημεία ικανοποίησης των επισκεπτών, τα σημεία που τράβηξαν περισσότερο το ενδιαφέρον τους, το ποσό που ξόδεψαν τόσο κατά την αγορά του πακέτου όσο και κατά την παραμονή τους στη Ρόδο, το είδος καταλύματος που επέλεξαν, τον βαθμό ικανοποίησής τους από την νέα και μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, από την καθαριότητα, συγκοινωνίες, εστιατόρια και ταβέρνες αλλά και από τα ίδια τα ξενοδοχεία. Τέλος οι επισκέπτες απάντησαν στο αν θα ξαναέρχονταν στη Ρόδο σε κάποιο επόμενο ταξίδι τους και αν θα τη σύστηναν σε άλλους.

Η έρευνα συντονίστηκε από το ACT και ενισχύει τις συνέργειες του μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού οργανισμού με φορείς και επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου. Τα προς εξέταση θέματα αναπτύχθηκαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, που μεταφράστηκε σε τέσσερις (4) γλώσσες και διανεμήθηκε σε ξενοδοχειακές μονάδες, όπου εργάζονται τα μέλη του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, και σε σημεία αναχώρησης των τουριστών προς το αεροδρόμιο. Με τη βοήθεια τοπικών  τουριστικών πρακτόρων το δείγμα των ερωτώντων έγινε ακόμα μεγαλύτερο και έχει προσεγγίσει τα 3.000 άτομα, ένα πρωτόγνωρο νούμερο για έρευνα τέτοιου αντικειμένου και κλίμακας.

Ο κ. Ανέστης Αναστασίου, υπεύθυνος Προγραμμάτων Τουρισμού του ACT παρουσίασε τα αποτελέσματα ανάλυσης και επεξεργασίας των πρώτων 1.700 ερωτηματολογίων τα οποία έδειξαν ότι:

  • το 70% των τουριστών επισκέπτεται για πρώτη φορά τη Ρόδο
  • Η μέση διάρκεια παραμονής τους είναι 10 ημέρες (9 τον Ιούλιο, 10 τον Αύγουστο, 11 τον Σεπτέμβριο)
  • Οι κύριες χώρες προέλευσης του δείγματος είναι η Γερμανία, Ρωσία, Μ. Βρετανία
  • Πηγές πληροφόρησης είναι κατά προτεραιότητα: Ίντερνετ (ποσοστό 35%), πρακτορείο (ποσοστό 33%),  συγγενείς και φίλοι (ποσοστό 28%)
  • Κριτήρια επιλογής προορισμού κατά προτεραιότητα: παραλίες – φύση (ποσοστό 42%) , Ιστορία – Πολιτισμός (ποσοστό 26%) , σχόλια και κριτικές στο Ίντερνετ (ποσοστό 26%) , τιμή πακέτου (ποσοστό 19%)
  • Στο δείγμα το είδος πακέτου είναι κατά κύριο λόγο all inclusive (ποσοστό 40%) , ημιδιατροφή (ποσοστό 33%) , και ακολουθούν τα υπόλοιπα πακέτα
  • Κόστος πακέτου. Το 32% του δείγματος επέλεξε πακέτο αξίας 1.000– 1.500 ευρώ, το 20% επέλεξε πακέτο 750 - 1.000 ευρώ και το 8% επέλεξε πακέτο άνω των 2.000 ευρώ.
  • Επιπλέον έξοδα κατά τη διάρκεια της παραμονής. Το 33% του δείγματος απάντησε ότι ξόδεψε 200 - 400 ευρώ, το 21% ξόδεψε  100 - 200 ευρώ και το 19% ξόδεψε 400 - 600 ευρώ. Μόνο το 3% του δείγματος ξόδεψε ποσό άνω των 1.000 ευρώ κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Ρόδο ενώ το 13% ξόδεψε έως 100 ευρώ και το 14% έως 500 ευρώ
  •  

Ενδιαφέρον προκαλεί το υψηλό ποσοστό των επισκεπτών του δείγματος που δεν έχει επισκεφθεί τη μεσαιωνική πόλη (29%) και τη νέα πόλη (26%) αντίστοιχα.

Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς μόλις ολοκληρώθηκε η συγκέντρωση των τελευταίων ερωτηματολογίων της σεζόν. Τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από την περαιτέρω επεξεργασία και ανάλυση των ερωτηματολογίων θα δημοσιοποιηθούν μελλοντικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι, υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΣΔΞΡ και του ACT, το οποίο προβλέπει και άλλες κοινές πρωτοβουλίες όπως διοργάνωση ημερίδων και συνεδρίων, ανταλλαγής τεχνογνωσίας κ.α.

Άλλα στοιχεία της έρευνας

Σύμφωνα με επιμέρους στοιχεία της έρευνας στο ερώτημα για το βαθμό ικανοποίησης των τουριστών με άριστα το 9 απέσπασαν:

  • τα ξενοδοχεία 7,8
  • το νησί 7,2
  • τα εστιατόρια 7,2
  • το φαγητό στα ξενοδοχεία 7,6
  • το φαγητό στο νησί 7,2 και
  • οι εκδρομές 7,2

Ο βαθμός ικανοποίησης για την παλιά πόλη διαμορφώθηκε στο 7,8 ( οι ερωτηθέντες εξέφρασαν μεταξύ άλλων την ενόχλησή τους για την αισθητική των καταστημάτων )  ενώ για τη νέα πόλη στο 7,7.

Οι παραλίες μας πήραν βαθμό 7,6 ενώ συγκοινωνίες και καθαριότητα τα αδύνατα σημεία του προορισμού μας, μόλις 6,7 ίσως τη χαμηλότερη βαθμολογία από κάθε άλλη κατηγορία. Ειδικά στην κατηγορία των συγκοινωνιών οι τουρίστες δε βαθμολόγησαν μόνο τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αλλά και τα ταξί, τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, την κατάσταση των δρόμων και τις στάσεις των λεωφορείων.

Στο ερώτημα αν θα συνιστούσαν τη Ρόδο ως τόπο διακοπών σε κάποιους άλλους οι θετικές απαντήσεις απέσπασαν 8,2 ενώ στο ερώτημα αν θα έρχονταν ξανά στο νησί μας οι θετικές απαντήσεις συγκέντρωσαν το 7,4. Τέλος οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι η Ρόδος ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες τους σε ποσοστό 7,7.

Τι επισημάνθηκε

Κατά τη χτεσινή παρουσίαση των πρώτων αποτελεσμάτων της έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Atrium Platinum παραβρέθηκε o πρόεδρος του συλλόγου διευθυντών ξενοδοχείων Ρόδου κ. Γιώργος Ματσίγκος, ο αντιπρόεδρος κ. Βαγγέλης Μουστακάκης και η γραμματέας κα Τίνα Ξάνθη.

Μάλιστα ο κ. Ματσίγκος υπογράμμισε ότι είναι αναγκαίο να διερευνήσουμε που βρίσκεται η Ρόδος και τα ξενοδοχεία της σε ότι αφορά την ποιότητα, τονίζοντας ότι η ανταπόκριση συμμετοχής στην έρευνα ξεπέρασε κάθε προσδοκία, αφού υπερκαλύφθηκε κατά πολύ ο στόχος των 2000 ερωτηματολογίων.

Πάντως ο πρόεδρος του ΣΔΞΡ επεσήμανε ότι στόχος μας πρέπει να είναι η ποιότητα γιατί αυτή φέρνει την πληρότητα, αυτή με τη σειρά της την καλή τιμή και εκείνη τα καλά οικονομικά αποτελέσματα.

Ακολούθησε η διευθύντρια επικοινωνίας του κολλεγίου κ. Ράνια Σεμερτζιάν η οποία αναφέρθηκε στο ιστορικό της ίδρυσης και λειτουργίας του, τονίζοντας ότι έχει τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης και 2.200 μαθητές.

Με τη σειρά του ο υπεύθυνος προγραμμάτων τουρισμού του κολλεγίου κ. Αναστασίου, μίλησε για τη δομή των σπουδών πάνω στο αντικείμενο του τουρισμού και τους τρόπους διδασκαλίας, από ανθρώπους της… αγοράς από ανθρώπους δηλαδή που γνωρίζουν το αντικείμενο, ώστε τα μελλοντικά διευθυντικά στελέχη του τουρισμού να αποκτήσουν άρτια κατάρτιση.

Μάλιστα οι φοιτητές του κολλεγίου του αντίστοιχου τμήματος ήταν αυτοί που ασχολήθηκαν με την επεξεργασία των ερωτηματολογίων της έρευνας υπό την καθοδήγηση των καθηγητών τους. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ο αριθμός των ερωτηματολογίων, η συγκέντρωση των οποίων συνεχίζεται, θα κυμανθεί από 2.800 έως 3.100, ένα τεράστιο δέιγμα όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά γι’ αυτό και θα δώσει μία αξιόπιστη εικόνα.

Σημειώνεται ότι η επεξεργασία των στοιχείων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, και τα τελικά αποτελέσματα θα ανακοινωθούν από το σύλλογο διευθυντών ξενοδοχείων στις αρχές του επόμενου έτους για να ληφθούν έγκαιρα υπόψη την επόμενη τουριστική περίοδο.

Όπως επισημάνθηκε η βελτίωση των υπηρεσιών προς τους επισκέπτες πρέπει να είναι μία συνεχής προσπάθεια και υπόθεση όλων μας.