«Κάτω τα χέρια από το Νηπιαγωγείο»

Γράφει η Κατερίνα Φραντζή
Νηπιαγωγός

Στις 20 Νοεμβρίου ημέρα Δευτέρα πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου ημερίδα ενημέρωσης και δράσης με θέμα: «Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση, εξελίξεις και προοπτικές, από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ).

Οι διοργανωτές της ημερίδας αυτής είναι το Προδρείο της ΔΟΕ και η δράση αυτή ξεκίνησε από τη Ρόδο και θα πραγματοποιηθεί και σε άλλες πανεπιστημιακές πόλεις με στόχο την ενημέρωση των φοιτητών και εξπ/κών πρωτοβάθμιας εκπ/σης για τις νέες εξελίξεις όσον αφορά στην προσχολική Αγωγή και ειδικότερα στο Νηπιαγωγείο.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, μέσα από τις συνεχείς συζητήσεις για τις συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και Α.Τ.Ε.Ι., καλλιεργείται έντονα το κλίμα για τη συγχώνευση των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής των Α.Τ.Ε.Ι. με τα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής.
Πρώτη φορά η ΔΟΕ προσπαθεί να προλάβει τις εξελίξεις και εμείς οι Νηπιαγωγοί είχαμε την ευκαιρία να τους ακούσουμε και να συζητήσουμε αυτό το τόσο σοβαρό θέμα που αφορά το Νηπιαγωγείο για το οποίο δεν είναι ενημερωμένη η κοινωνία,

Γίνεται μια προσπάθεια να συγχωνευτεί το Τμήμα Προσχολικής Αγωγής των Α.Τ.Ε.Ι. με τα παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής. Με πιο απλά λόγια αυτό σημαίνει πως κάποιοι θέλουν να συγχωνεύσουν τους Βρεφονηπιοκόμους με τους Νηπιαγωγούς.
Άλλη ειδικότητα η μία και άλλη ειδικότητα η άλλη. Επίσης οι βρεφονηπιοκόμοι καλύπτουν θέσεις στους παιδικούς σταθμούς και προσλαμβάνονται από την τοπική αυτοδιοίκηση ενώ στα δημόσια Νηπιαγωγεία δουλεύουν Νηπιαγωγοί (απόφοιτοι των Πανεπιστημίων) τους οποίους προσλαμβάνει το Υπουργείο Παιδείας.

Η γνώση και οι σπουδές του κάθε κλάδου μπορεί να αφορούν τα μικρά παιδιά αλλά είναι διαφορετικές και αφορούν διαφορετικά ηλικιακές ομάδες.
Οι Βρεφονηπιοκόμοι απασχολούν στους παιδικούς σταθμούς παιδιά 0-4 και οι Νηπιαγωγοί παιδιά 4-6 για την προετοιμασία τους για το Δημοτικό Σχολείο.

Χωρίς κανένας να θέλει να υποβιβάσει τους βρεφοκόμους οι οποίοι όπως όλοι οι εκπ/κοί τελούν λειτούργημα, δεν είναι σωστό να συγχωνευθούν με τους Νηπιαγωγούς.
Μία ενδεχόμενη ή ενοποίηση των δύο τμημάτων θα σηματοδοτήσει ενιαία επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των 2 σχολών (βρεφοκόμων-Νηπιαγωγών) και την εν ενεργεία βρεφονηπιοκόμων και νηπιαγωγών, το οποίο με αργά και σταθερά βήματα θα οδηγήσει στην τοπική αυτοδιοίκηση.

Αυτό είχε επιχειρηθεί και στο παρελθόν και απετράπη από τη σθεναρή αντίσταση του κλάδου όταν προσπάθησαν να «διορίσουν» Νηπιαγωγούς στα δημόσια Νηπιαγωγεί μέσω ΟΑΕΔ.
Τα τελευταία τριάντα χρόνια το εκπ/κό κίνημα θέτει ως αίτημα την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και τη φοίτηση όλων των προνηπίων -νηπίων στο Δημόσιο Νηπιαγωγείο.

Το 2006με το ν.3518/2006 θεσμοθετήθηκε η υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων για ένα έτος στο Νηπιαγωγείο για αυτό και είναι υποχρεωτικό τα παιδιά που είναι 5χρονών να φοιτήσουν στο Νηπιαγωγείο.
Όλοι γνωρίζουμε τα οφέλη της φοίτησης των παιδιών 4-6 στο Νηπιαγωγείο αλλά και η φοίτησή τους νωρίτερα στους παιδικούς σταθμούς.

Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε την αντιπαράθεση με τους Βρεφονηπιοκόμους αντιθέτως θέλουμε να έχει ο καθένας μας σαφείς καιπακριτούς ρόλους στην εκπ/ση των μικρών παιδιών.
• Η αναγκαιότητα της ένταξης των παιδιών 4 ετών στο δημόσιο νηπιαγωγείο προκύπτει και από το γεγονός ότι θα μειώσει τις όποιες ανισότητες στην εκπαίδευση των προνηπίων και θα εξασφαλίσει την ομαλή μετάβασή τους στο Δημοτικό Σχολείο.

• Η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση στην ηλικία αυτή, συμβάλλει καθοριστικά στην εκπαιδευτική πορεία των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κάτι που οφείλει η πολιτεία να το λάβει σοβαρά υπόψη της. Στα Δημόσια Νηπιαγωγεία παρέχεται αντισταθμιστική αγωγή, υπάρχουν δομές (Ειδικά νηπιαγωγεία, Τμήματα Ένταξης και Παράλληλης στήριξης κ.ά.) για υποστήριξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δομές που απουσιάζουν από τους παιδικούς σταθμούς.

Σκεφτείτε πως ο Νοσηλευτής και ο γιατρός δεν είναι το ίδιο, Μαθηματικοί και ο Φυσικός δεν είναι το ίδιο, πως ο οδοντίατρος και ο οδοντοτεχνίτης δεν είναι το ίδιο, επίσης το ότι όλοι γνωρίζουμε αγγλικά (και ενδεχομένων έχουμε και πτυχία δεν δίνει τη δυνατότητα να διδάξουμε αγγλικά.

Καθ’ εκαστός στο είδος του, χωρίς αυτό να σημαίνει πως ένα επάγγελμα είναι καλύτερο από ένα άλλο. Δεν υπάρχει σύγκριση, γιατί δεν είναι το ίδιο ο Βρεφονηπιοκόμος με τον Νηπιαγωγό.
Τα τελευταία χρόνια το Νηπιαγωγείο βάλεται από πολλές πλευρές και εμείς οι Νηπιαγωγοί προσπαθούμε να το κρατήσουμε  στο ύψος που του αρμόζει.

Οι Νηπιαγωγοί δεν έχουμε θεσμοθετημένο ωράριο όπως  οι υπόλοιποι κλάδοι, αλλάζει το ωρολόγιο πρόγραμμά μας ανά πάσα στιγμή χωρίς σωστό σχεδιασμό, το ολοήμερο Νηπιαγωγείο ενώ είχε σαφές πρόγραμμα και εκπ/κούς στόχους, τώρα έχει κατακρεουργηθεί οδηγούμενο στη «φύλαξη» των παιδιών.
Εμείς οι Νηπιαγωγοί προσπαθούμε απόμόνοι μας να κρατήσουμε τα Νηπιαγωγεία στο ύψος τους και το επάγγελμά μας να διατηρήσει την σημαντικότητά του. 

Επιθυμούμε να έχουμε τους γονείς στο πλευρό μα και ολόκληρη την κοινωνία με ένα και μοναδικό στόχο την σωστή εκπαίδευση και το καλό των παιδιών μας. Τα περισσότερα Νηπιαγωγεία όπως και ολόκληρη η εκπαίδευση λειτουργεί με αναπληρωτές εκπ/κούς που εδώ και 10 χρόνια αναπληρώνουμε τους εαυτούς μας.

Κάθε χρονιά η πρόσληψή μας γίνεται στην καλύτερη των περιπτώσεων 1 ημέρα πριν τον αγιασμό και καλούμαστε να παραστούμε σε οποιοδήποτε σχολείο μας στείλουν. Κάθε χρόνο παιδιά και γονείς αλλάζουν νηπιαγωγό και δάσκαλο και ζουν με το άγχος «ποιος θα έρθει φέτος»; Η εκπαίδευση δεν είναι μπακάλικο και οι μαθητές μας δεν είναι αριθμοί.

Οι Νηπιαγωγοί σεβόμενοι την εξιδείκευση και το επάγγελμά του εκπαιδευτικού διεκδικούμε την θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο Νηπιαγωγείο και αγωνιζόμαστε για τη διασφάλιση θέσεων εργασίας των Νηπιαγωγών.