Μάνος Κόνσολας: «Η Ν.Δ. είναι έτοιμη να βγάλει τη χώρα από τα σημερινά αδιέξοδα»

Την άποψη ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει «στοχοποιήσει» τα νησιά (αφαιρώντας τους αναπτυξιακά συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ) επανέλαβε σε συνέντευξη του στο naxostimes.gr και τη δημοσιογράφο Ελένη Τσελεμπή ο Μάνος Κόνσολας, τομεάρχης Τουρισμού της ΝΔ και βουλευτής Δωδεκανήσου.

Σχολίασε, επίσης, την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, υποστηρίζοντας ότι απαιτεί τεράστιους οικονομικούς πόρους, ενώ τόνισε ότι ο πρωθυπουργός επιχειρεί με αυτό τον τρόπο «να αμβλύνει την οργή των νησιωτών για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών», παρόλο που, την ίδια στιγμή, μέσω της μελέτης που έχει ανατεθεί στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, επιδιώκεται ο περιορισμός του αριθμού των δικαιούχων, το εύρος και το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου.

Ο κ. Κόνσολας επισήμανε ότι η ΝΔ είναι έτοιμη να αναλάβει το «τιμόνι» της χώρας και να γίνει η κυβέρνηση που θα βγάλει την Ελλάδα «από τα σημερινά αδιέξοδα», χωρίς να παραλείψει να αναφέρει κάποιες από τις κινήσεις στις οποίες θα προβεί το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, εφόσον κερδίσει τις επόμενες εκλογές.

ΕΡ: Στη συνάντηση που είχατε πρόσφατα με τον περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου διατυπώσατε την άποψη ότι «οι πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης έχουν στοχοποιήσει τα νησιά». Θα θέλαμε να αναπτύξετε περισσότερο την άποψη αυτή.
Μ.Κ.: Τα νησιά είχαν ένα αναπτυξιακό συγκριτικό πλεονέκτημα, κα. Τσελεμπή, που ήταν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ. Αυτό το πλεονέκτημα το κατάργησε η κυβέρνηση. Η τοπική οικονομία των νησιών, επίσης, στηρίζεται στον τουρισμό. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επέβαλε τις ακόλουθες φορολογικές επιβαρύνσεις, όσο κυβερνά:

*Αύξησε το ΦΠΑ στη διαμονή στο 13% από το 4,5% που ήταν στα νησιά και το ΦΠΑ στην εστίαση στο 24%.
*Επέβαλε νέο φόρο διαμονής σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.
*Αύξησε το φορολογικό συντελεστή στις επιχειρήσεις από το 26% στο 29%.
*Αύξησε τον ΕΝΦΙΑ για τα τουριστικά καταλύματα και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια.
*Κατάργησε το ειδικό καθεστώς του 50% στα αλκοολούχα ποτά.

Να επισημάνω, επίσης, ότι η κυβέρνηση, με τη δημιουργία hotspot στα νησιά, τα μετέτρεψε σε χώρους εγκλωβισμού παράνομων μεταναστών και προσφύγων. Φόρτωσε στα νησιά τη διαχείριση του μεταναστευτικού, αδιαφορώντας για τις συνέπειες και τους κινδύνους.

Μετά από όλα αυτά, υπάρχει κάποιος που δεν πιστεύει ότι η κυβέρνηση έχει στοχοποιήσει τα νησιά;

ΕΡ: Στην ίδια συνάντηση αναφέρατε ότι η ΝΔ θα συνδράμει την προσπάθεια που καταβάλλει η Περιφέρεια για την ισχυροποίηση του τουρισμού στο Ν. Αιγαίο. Έχει διαμορφωθεί συγκεκριμένο στρατηγικό πλάνο, από πλευράς ΝΔ, προς την κατεύθυνση αυτή;
Μ.Κ.: Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει στην Πολυκεντρική Τουριστική Ανάπτυξη με τη διαμόρφωση τοπικών και περιφερειακών αναπτυξιακών προτύπων στον τουρισμό και με αιχμή του δόρατος τη δημιουργία “destination brand” για κάθε προορισμό σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Σε πρακτικό επίπεδο, έχουμε επεξεργαστεί την ανατροπή του μοντέλου για την τουριστική προβολή και επικοινωνία, με τη δημιουργία νέων δομών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο με τη συμμετοχή της αυτοδιοίκησης και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Είναι δεδομένο ότι σε αυτή την προσπάθεια, πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχουν και οι Περιφέρειες.

ΕΡ: Στην επίκαιρη επερώτηση που κατατέθηκε από το κόμμα σας για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά, επισημαίνετε ότι η συγκεκριμένη εξαγγελία του κ. Τσίπρα «υπηρετεί προεκλογικού χαρακτήρα σκοπιμότητες για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά». Θεωρείτε ότι το συγκεκριμένο μέτρο δεν θα ανακουφίσει τα νησιά και τους κατοίκους τους;
Μ.Κ.: Κυρία Τσελεμπή, η καθολική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου απαιτεί τεράστιους πόρους. Δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ούτε είναι υπόθεση 50 εκ. ευρώ ή 100 εκ. ευρώ.

Απαιτεί τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μπορεί σήμερα να έχει περιφερειακή πολιτική, αλλά δεν έχει νησιωτική πολιτική. Χρειάζεται συντονισμένη και συγκροτημένη προσπάθεια για να υπάρξει καθολική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου με τη θεσμοθέτηση πάγιων εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων.

Ο κ. Τσίπρας προσπαθεί να αποπροσανατολίσει, να αμβλύνει την οργή των νησιωτών για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.

Είναι δυνατόν η κυβέρνηση να καταργεί τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για να εισπράξει, όπως έχει προϋπολογίσει 85 εκατ. ευρώ, και την ίδια στιγμή να εμφανίζεται ως έχουσα τη δυνατότητα να διαθέσει πολλαπλάσιο ποσό, για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά του Αιγαίου;
Αν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, τότε γιατί προχώρησε στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά που αποτελούσαν το μοναδικό αναπτυξιακό και συγκριτικό τους πλεονέκτημα;

ΕΡ: Πώς απαντάτε στον Υφυπουργό, κ. Σαντορινιό, ο οποίος σε ανάρτηση του στο Facebook, σας κάλεσε να δημοσιοποιήσετε τις μελέτες που δείχνουν ότι το κόστος εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου ανέρχεται στα 400 εκ. ευρώ, όπως είχατε δηλώσει σχετικά;
Μ.Κ.: Έχουμε καταθέσει Επίκαιρη Επερώτηση για το συγκεκριμένο ζήτημα, την οποία τα κυβερνητικά στελέχη θα πρέπει να την αντιμετωπίσουν στη Βουλή και όχι στο Facebook.

Η κυβέρνηση, μέσα από τη μελέτη που έχει αναθέσει το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, επιδιώκει να περιορίσει τον αριθμό των δικαιούχων, το εύρος και το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου. Η μελέτη προβλέπει ότι ο υπολογισμός του μεταφορικού ισοδύναμου θα γίνεται με βάση τον πληθυσμό κάθε νησιού (κάτι που σημαίνει ότι ενδέχεται να μείνουν εκτός τα μεσαία και μεγάλα νησιά) και ότι το κόστος αυτό θα υπολογίζεται για δύο μόνο (2) μετακινήσεις ανά κάτοικο και έτος προς την έδρα της Διοικητικής Περιφέρειας, τον Πειραιά ή αντίστοιχο άλλο προορισμό.

Ουσιαστικά, με αυτό τον τρόπο, αποκαλύπτεται η πρόθεση της κυβέρνησης να περιορίσει το κόστος του μεταφορικού ισοδύναμου, τον αριθμό των δικαιούχων αλλά και τις μετακινήσεις.

Φυσικά, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή μνεία για την κάλυψη του αυξημένου μεταφορικού κόστους αγαθών, πρώτων υλών και υπηρεσιών που θα εκτοξευθεί ακόμα περισσότερο με την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.

Καμία, επίσης, πρόβλεψη δεν υπάρχει για την κάλυψη του μεταφορικού ισοδύναμου για τις μετακινήσεις από νησί σε νησί.

Η καθολική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου απαιτεί την δέσμευση τεράστιων πόρων, για αυτό άλλωστε υπήρχαν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά. Υπήρχαν, ως αναγνώριση του κόστους μεταφοράς προσώπων, προϊόντων, πρώτων υλών αλλά και υπηρεσιών.

ΕΡ: Τι θα πράξει η ΝΔ για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, εφόσον το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επανέλθει στην εξουσία;
Μ.Κ.: Η κυβέρνηση δέσμευσε τη χώρα με αυτή την απόφαση αλλά και με άλλες συμφωνίες, όπως η δέσμευση για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% μέχρι το 2022, που δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας στους πολίτες και στην πραγματική οικονομία. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι αυτά τα μέτρα και οι συμφωνίες είναι γραμμένες σε πέτρα και δεν επιδέχονται αλλαγές.

Υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση, πλέον, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να δοθεί το δικαίωμα σε χώρες-μέλη να επιβάλλουν μηδενικούς ή μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε ορισμένα είδη ή υπηρεσίες.

Η Κομισιόν προτείνει ότι τα Κράτη θα πρέπει να μπορούν εκτός του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ, να έχουν:
α) Δύο διαφορετικούς συντελεστές μεταξύ 5 - 15%,
β) Έναν συντελεστή μεταξύ 0 - 15%,
γ) Έναν συντελεστή 0% για αγαθά που απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ.

Μια νέα κυβέρνηση θα πρέπει να είναι έτοιμη να αξιοποιήσει αυτές τις δυνατότητες και να στηρίξει τη νησιωτική οικονομία.

ΕΡ: Ποια είναι τα «αδύνατα» σημεία των νησιών και πώς σκοπεύει η ΝΔ να τα μετατρέψει σε συγκριτικά πλεονεκτήματα;
Μ.Κ.: Θα αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, που συνιστά στρέβλωση, κα. Τσελεμπή. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου θεωρείται πλούσια περιφέρεια, κάτι που μεταφράζεται σε μείωση του ποσοστού ενισχύσεων αλλά και μείωση των πόρων που κατανέμονται στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.

Αυτό αντιμετωπίζεται με δύο τρόπους:
α) Την ένταξη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στο Στόχο 1 αντί του Στόχου 2 στον οποίο βρίσκεται σήμερα. Αυτό θα αποτελέσει εθνική διεκδίκηση για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στην Ε.Ε., όπως και η διαμόρφωση μιας αυτόνομης Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Πολιτικής αφού η Περιφερειακή πολιτική της Ε.Ε. δεν καλύπτει τις ανάγκες της νησιωτικότητας.

β) Έναν επενδυτικό νόμο για τις νησιωτικές περιοχές με καθορισμό ειδικών επενδυτικών και φορολογικών ζωνών, με φορολογικά κίνητρα και σταθερό φορολογικό πλαίσιο για τις επενδύσεις στα νησιά, σε συνάρτηση με τις νέες θέσεις απασχόλησης και το ύψος της επένδυσης.

Υπάρχουν τομείς, όπως ο τουρισμός, η ενέργεια, ο πρωτογενής τομέας και η μεταποίηση, που μπορούν να αποτελέσουν αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη της νησιωτικής οικονομίας.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η διοικητική εξυπηρέτηση των πολιτών στα νησιά που είναι εξαιρετικά δύσκολη.
Μετά, μάλιστα, από το κλείσιμο ή τη συγχώνευση κρατικών δομών όπως οι ΔΟΥ, οι νησιώτες για να διεκπεραιώσουν υποθέσεις και συναλλαγές τους με το Κράτος και τις δημόσιες υπηρεσίες αναγκάζονται να μετακινηθούν σε άλλα νησιά.

Μια ουσιαστική τομή θα μπορούσε να είναι η δημιουργία one-stop-shop σε κάθε νησί, με οnline διασύνδεση με όλες τις δημόσιες υπηρεσίες.

Εκεί, ο νησιώτης θα μπορεί να κάνει όλες τις συναλλαγές του με το Κράτος χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθεί σε άλλο νησί.

Μια τέτοια καινοτομία, εκτός του ότι θα συνιστούσε αναβάθμιση της διοικητικής εξυπηρέτησης του πολίτη στα νησιά, θα είχε δημοσιονομικό όφελος και μείωση του γραφειοκρατικού και διοικητικού κόστους.

ΕΡ: Ποια είναι η δική σας άποψη για την πρόθεση της κυβέρνησης να επιτρέψει τη λειτουργία καζίνο σε Μύκονο και Σαντορίνη;
Μ.Κ.: Νομίζω ότι την καλύτερη απάντηση στην κυβέρνηση, την έδωσαν οι τοπικές κοινωνίες και η αυτοδιοίκηση που αντέδρασαν σθεναρά, αλλά ο κ.Τσίπρας τους αγνόησε.

Η Πρώτη Φορά Αριστερά έγινε Πρώτη Φορά Καζίνο σε νησιά του Αιγαίου.

Σε νησιά που χρειάζονται άλλα πράγματα, όπως είναι η ενίσχυση των υποδομών τους, η στελέχωση των δομών δημόσιας υγείας αλλά και νέα σχολεία.

ΕΡ: Εκτιμάτε ότι θα γίνουν σύντομα εκλογές; Είναι έτοιμο το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για ένα τέτοιο ενδεχόμενο;
Μ.Κ.: Η Νέα Δημοκρατία είναι έτοιμη, δεν θέλει να είναι απλά η επόμενη κυβέρνηση αλλά να είναι μια καλή κυβέρνηση που θα βγάλει τη χώρα από τα σημερινά αδιέξοδα.

Για αυτό και το κύριο βάρος μας έχει πέσει στη διαμόρφωση και οριστικοποίηση των προγραμματικών μας δεσμεύσεων αλλά και των πρώτων νομοσχεδίων που θα κατατεθούν.

Τα τρία πρώτα νομοσχέδια, περιλαμβάνουν:
α) ευρείες αλλαγές στη διάρθρωση της κυβέρνησης και της ανώτατης διοίκησης,
β) τη ριζική φορολογική μεταρρύθμιση με μείωση των φόρων,
γ) ένα νέο απλοποιημένο πλαίσιο για την αδειοδότηση επιχειρήσεων και επενδύσεων.