Δεν έφεραν την άνοιξη οι εκπτώσεις στην τοπική αγορά

Με ιδιαίτερα περιορισμένη κίνηση στα τοπικά καταστήματα, «έκλεισαν» οι δύο πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων στη Ρόδο, όπως έδειξαν τα στοιχεία που έχει στα χέρια του το επιμελητήριο Δωδεκανήσου.

Μάλιστα φαίνεται ότι η φετινή χειμερινή εκπτωτική περίοδος για τα καταστήματα ίσως να είναι η χειρότερη όλων των ετών λόγω των πολλών προβλημάτων που έχουν συσσωρευτεί στην αγορά και στην κοινωνία γενικότερα.
Όπως δήλωσε στη «Ρ» ο αντιπρόεδρος του επιμελητηρίου Δωδεκανήσου Νίκος Παπασταματίου, η κίνηση το προηγούμενο διάστημα στην αγορά σύμφωνα με τα όσα του μετέφεραν συνάδελφοί του καταστηματάρχες, ανέρχεται μόλις στο 40% του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, δηλαδή παρατηρείται μία μείωση της τάξης του 60%, ποσοστό ιδιαίτερα μεγάλο.

Η εικόνα αυτή έχει διαμορφωθεί κατά την κρίση του για τρεις λόγους:
- Λόγω της μειωμένης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών οι οποίοι σηκώνουν μεγάλο βάρος σε φόρους και εισφορές με αποτέλεσμα να μην περισσεύουν χρήματα για πολλές αγορές αγαθών παρά μόνο των βασικών
- Λόγω της κακής ψυχολογίας που υπάρχει γενικά στη χώρα και εδράζεται σε πολλούς τομείς της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής
- Λόγω της δαπάνης που έγινε στη black Friday και η οποία φαίνεται ότι απορρόφησε μεγάλο μέρος των χρημάτων που είχαν συγκεντρώσει οι καταναλωτές

Βέβαια θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι εκτιμήσεις για τα ποσοστά στην κίνηση αντλούνται μέσα από τα στοιχεία που δίνουν οι ντόπιες επιχειρήσεις οι οποίες όπως είναι φυσικό δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα, στη πτώση των τιμών.

Αυτά λοιπόν τα πολυκαταστήματα που ανήκουν σε αλυσίδες έχουν πολύ μεγαλύτερη κίνηση και μάλιστα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις έχουν απορροφήσει το 70% έως 80% του τζίρου της αγοράς. Από τον ούτως ή άλλως δηλαδή ακόμα πιο περιορισμένο τζίρο της αγοράς, τη μερίδα του λέοντος παίρνουν οι επιχειρήσεις αυτές, μην αφήνοντας μεγάλα περιθώρια κέρδους για τους υπόλοιπους.
Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της Ρόδου όπως άλλωστε και της υπόλοιπης χώρας αναγκάζονται να ακολουθούν τα πολυκαταστήματα στα ποσοστά των εκπτώσεων που φτάνουν ακόμα και το 80% αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να τα μιμηθούν καθώς «δε βγαίνουν» με αυτές τις τιμές.

Οι αλυσίδες έχουν τη δυνατότητα να πωλούν μεγάλες ποσότητες αγαθών κυρίως ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ, καλλυντικά και δώρα, με αποτέλεσμα να μπορούν να ρίχνουν πολύ χαμηλά τις τιμές των προϊόντων χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πέφτει και η ποιότητά τους.
Έτσι το μόνο που μένει σύμφωνα με τον κ. Παπασταματίου στους ντόπιους επιχειρηματίες είναι η εξειδίκευση η οποία θα φέρει την επιβίωση και την ανάδειξη των επιχειρήσεών τους, καθώς όπως επισημαίνει, η διαπροσωπική σχέση που μπορεί να έχουν πολλοί καταναλωτές με τους εμπόρους δε φτάνει για να τις κρατήσει ζωντανές. Όπως βλέπουμε άλλωστε αρκετοί στρέφονται σε επιχειρηματικές δραστηριότητες, δημιουργούν επιχειρήσεις οι οποίες όμως είναι θνησιγενείς παρά το γεγονός ότι απασχολούν όλα τα μέλη μίας οικογένειας.