Τουρισμός:  Εξελίξεις για το 2018

Του Δημήτρη Προκοπίου

Η κρουαζιέρα είναι θαλασσινό ταξίδι αναψυχής με κρουαζιερόπλοιο, που διανύει μια συγκεκριμένη διαδρομή. Η κρουαζιέρα συνδυάζει την επίσκεψη διαφόρων παραθαλάσσιων πόλεων και λιμανιών υψηλού τουριστικού ενδιαφέροντος, με την αναψυχή της διαμονής στο πλοίο. Μια κρουαζιέρα μπορεί να διαρκεί από μία ημέρα μέχρι και κάποιους μήνες (παγκόσμιες κρουαζιέρες). Η μεγαλύτερη σε διάρκεια κρουαζιέρα διήρκησε 335 μέρες, δηλαδή 11 μήνες. Ξεκίνησε στις 6 Μαρτίου 2010 από την Σιγκαπούρη και ολοκληρώθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 2011 στο λιμάνι από το οποίο ξεκίνησε. Η κρουαζιέρα πραγματοποιήθηκε με το κρουαζιερόπλοιο Spirit of Oceanus.

ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ
Συνολικά το 2012 πραγματοποιήθηκαν 4.737 αφίξεις πλοίων με 5,4 εκατ. εξόδους επιβατών στην Ελλάδα, με τις συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας να διαμορφώνονται στα 519,4 εκατ. ευρώ. από αυτά τα 101,8 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονταν στα ήδη καταγραφόμενα στοιχεία από την έρευνα συνόρων, γιατί αφορούσαν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την ελλάδα (last-port), ενώ 417,6 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν σύμφωνα με τη συμπληρωματική έρευνα πρόσθετα έσοδα.

Μετά από την πολύ καλή χρόνια στην κρουαζιέρα το 2016  είχε αύξηση 11% σε σχέση με την προηγούμενη  το 2015 που ήταν μια χρόνια ρεκόρ, το 2017 δεν παρουσιάστηκε μείωση στις αφίξεις  παρά τους φόβους που είχαν εκφραστεί.

Όμως, όπως αποδείχθηκε στην πράξη, τα στοιχεία του 2016 είναι «μαγική εικόνα», αφού η επιλογή της Ελλάδας ήταν λύση εκτάκτου ανάγκης, μία λύση της τελευταίας στιγμής για τις εταιρείες κρουαζιέρας. Η Ελλάδα πληρώνει τη γειτνίασή της με την Τουρκία. Και αυτό γιατί κυρίως οι Αμερικάνοι τουρίστες τα έχουν όλα «τσουβαλιασμένα» στο μυαλό τους. Για εκείνους πρόβλημα στη μία χώρα συνεπάγεται πρόβλημα στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, οπότε φυσάνε και το γιαούρτι... Τα πλάνα των εταιρειών έχουν κλείσει για το 2017, αλλά και για το 2018 αφού ο προγραμματισμός γίνεται σε βάθος χρόνου. Και η Ελλάδα είναι σε πρώτη ζήτηση. 

Την ώρα που σε ολόκληρο τον κόσμο αυξάνει ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας που αναμένεται το 2017 να φθάσει τα 25,3 εκατομμύρια έναντι 24,2 το 2016 και μόλις 15, πριν από μία δεκαετία, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) στην Ελλάδα η διαρροή τουριστών μοιάζει την άμμο που κυλάει ανάμεσα στα δάκτυλα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας Φορέων Ναυτιλίας, το 2017 αναμένεται οι αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων και στα 42 λιμάνια που καταγράφεται η κίνηση, να είναι μειωμένες κατά 22,7% και από 4.290 το 2016 να φθάσουν τις 3.316.

Η μείωση στους επιβάτες αναμένεται στο 13,9% και από 5,1 εκατομμύρια το 2016 θα μειωθούν στα 4,4 εκατομμύρια το 2018.

«Είμαστε πάντα προβληματισμένοι με το τι μέλλει γενέσθαι το 2017 αλλά και τα επόμενα έτη. Οι αμφιβολίες μας δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν συγκεντρώνοντας τις προσεγγίσεις για το 2017. Η απογοήτευση είναι δικαιολογημένη» επισημαίνει ο Θεόδωρος Κόντες πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ.

Μικρή αύξηση αναμένεται το 2018 για τις κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά, καθώς αν και στην αρχή υπήρχε προβληματισμός σχετικά με τη φετινή σεζόν, τα κλίμα φαίνεται πως αντιστράφηκε και πλέον γίνεται λόγος για ανοδική τάση στη ζήτηση, κατά 4%.

«Είναι νωρίς για να προβλέψουμε με ακρίβεια αποτελέσματα για το 2018. Πλην όμως συγκεντρώνοντας στοιχεία από αγορές με πρόωρο προγραμματισμό φαίνεται ότι το σκηνικό δεν αλλάζει ιδιαίτερα εν συγκρίσει με το 2017». Αυτό επισημαίνει σε τοποθέτησή του ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες.

Κάθε λιμάνι μου ανά μέρα επισκέπτονται αποτελεί ζητούμενο η κατανάλωση επιπλέον ποσού ανά άτομο. Στους προορισμούς κρουαζιέρας στην Ελλάδα αμφισβητείται  η μελέτη αυτή.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ
- Τα Ελληνικά λιμάνια πρέπει να αναπτυχτούν με σκοπό να μπορούν να δεχτούν μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια

- Προσδιορισμός προσφερόμενου προϊόντος στην κρουαζιέρα και σύνδεση του με τα ιστορικά, πολιτιστικά και διατροφικά- γαστρονομικά  στοιχεία του κάθε προορισμού με την βοήθεια των Περιφερειών και των Δήμων.

- Δημιουργία ομάδων διαχείρισης κινδύνου  στα υπουργεία

- Εξερεύνηση δυνατότητας αφορολόγητης λειτουργίας (προμήθειες και καταναλώσεις εντός πλοίου κτλ.) χωρίς την ανάγκη για κυκλικό ταξίδι σε χώρα εκτός Σέγκεν.

- Ανάδειξη νέων προορισμών κρουαζιέρας  όπως, η Σητεία, η Πάρος, η Μήλος, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα και η Ηγουμενίτσα και στήριξη των προορισμών που πάσχουν από ”εξωγενή” προβλήματα.

- Ανάπτυξη προβλητών, κρηπιδωμάτων και αγκυροβολίων

- Συνεργασία τοπικών φορέων και εταιρειών κρουαζιέρας

- Ανάπτυξη κινήτρων από τον ΕΟΤ για την κρουαζιέρα, ανάλογα με τη συνεισφορά της κρουαζιέρας στην εθνική οικονομία

- Προβολή της Ελλάδας ως προορισμού κρουαζιέρας χωρίς να θίγεται ο βασικό τομές της ελληνική φιλοξενίας ή διαμονή στα ξενοδοχεία δηλαδή

- Καθαριότητα στις περιοχές που δέχονται κρουαζιέρες  πόλη και πρωτεύουσα.

- Προώθηση αρχαιολογικών χώρων και  ιστορίας.

- Προώθηση Ελληνικών προϊόντων στους πελάτες κρουαζιέρας.

- Επίλυση κυκλοφοριακών ζητημάτων  και βελτίωση οδικών δικτύων.

- Ολοκληρωμένη  εξυπηρέτηση πλοίων και πληρωμάτων για διάφορες υπηρεσίες μεταφέροντας θετικό μήνυμα προς τις εταιρείες.

- Δημιουργία λιμανιού στη Σαντορίνη από απαραίτητη δεδομένου ότι το λιμάνι στον Αθηνιό δεν επαρκεί