Αλλαγές στο λύκειο σε εξετάσεις,  μαθήματα και βαθμολόγηση  που θα ισχύσουν από... φέτος!

Γράφει ο Ατλάσης Χρήστου*

Ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο που αφορά στην ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Μέσα στο ίδιο νομοσχέδιο πέρασαν και ορισμένες (…οι πιο ήπιες) από τις εξαγγελθείσες, στα τέλη του καλοκαιριού, μεταρρυθμίσεις που αφορούν στη λειτουργία του Λυκείου.

Οι αλλαγές ως προς τα μαθήματα της Γ΄ Λυκείου θα είναι πέντε με βασικότερη αυτή της συρρίκνωσης των μαθημάτων στις απολυτήριες εξετάσεις.

Τι αλλάζει εν μέσω της σχολικής χρονιάς για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου:
Τέσσερα τα μαθήματα στις απολυτήριες εξετάσεις Λυκείου
Οι τελειόφοιτοι θα εξετάζονται σε Μαθηματικά, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Βιολογία και Ιστορία, από 13 μαθήματα που είχαν μέχρι σήμερα.

Τρίωρη η εξέταση στην Νεοελληνική Γλώσσα
Η ώρα της εξέτασης για κάθε μάθημα θα είναι δύο ώρες, εκτός του μαθήματος Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, το οποίο θα διαρκεί τρεις ώρες. Ο τρόπος εξέτασης αλλάζει στο εν λόγω μάθημα καθώς, εκτός από την έκθεση και τις λεξιλογικές ασκήσεις, οι μαθητές θα εξετάζονται και σε απόσπασμα κειμένου.

Υποχρεωτικές εργασίες στην Α΄ και Β΄ Λυκείου
Υποχρεωτικές δημιουργικές εργασίες, οι οποίες θα λαμβάνονται υπ’ όψιν στη βαθμολόγηση, θα έχουν από φέτος οι μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου, οι οποίες θα εκπονούνται κατά τις διδακτικές ώρες των μαθημάτων, τουλάχιστον σε ένα από τα διδασκόμενα αντικείμενα. Στη Γ΄ Λυκείου, η δημιουργική εργασία είναι προαιρετική.

Αλλαγή στα Αρχαία της Β΄ Λυκείου
Το έργο του Επιτάφιου του Θουκυδίδη θα προστεθεί στην εξέταση των Αρχαίων της Β΄ Λυκείου. Έτσι, το Υπουργείο Παιδείας στη βαθμολόγηση των μαθητών πριμοδοτεί τις ερμηνευτικές ερωτήσεις, ενώ μειώνει τη μοριοδότηση σε ερωτήσεις γραμματικής και συντακτικού.

Ένα ωριαίο διαγώνισμα το τετράμηνο-Βάση στα απροειδοποίητα
Ένα ωριαίο διαγώνισμα το τετράμηνο και απροειδοποίητα τεστ διάρκειας 10-15 λεπτών, είναι οι οδηγίες του υπουργείου Παιδείας προς τους εκπαιδευτικούς για τους μαθητές του Λυκείου. Έχουμε δε ψαλίδι των διαγωνισμάτων στο Λύκειο, αυξάνοντας παράλληλα κατά δύο εβδομάδες τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
 
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Σχετικά με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη συγχώνευση των ΤΕΙ Πειραιά και Αθηνών με έδρα το Αιγάλεω.

Μετεγγραφές φοιτητών
Εντός του ίδιου νομοσχεδίου περιλαμβάνονται και αλλαγές που αφορούν στις μετεγγραφές των φοιτητών.

Συγκεκριμένα:
Α) Μετεγγράφονται οι φοιτητές, με αδέλφια που σπουδάζουν σε άλλη πόλη με την προϋπόθεση ότι υπάρχει αντίστοιχο τμήμα  και πληρούνται τα οικονομικά κριτήρια. Συγκεκριμένα το οικογενειακό κατά κεφαλήν εισόδημα να μην ξεπερνά τις 12.500€. Έτσι για μια 4μελή οικογένεια, το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα πρέπει να είναι κάτω από 50.000€.

Β) Εάν δεν υπάρχει αντίστοιχο τμήμα, ο φοιτητής μπορεί να αιτηθεί μετεγγραφή σε αντίστοιχο τμήμα της Περιφερειακής ενότητας της μόνιμης κατοικίας των γονέων.

Γ) Και αν δεν πληρούνται τα παραπάνω, τότε και τα δυο αδέρφια έχουν μια ακόμη επιλογή να επιλέξουν μια τα τρίτη πόλη-κοντινότερη στον τόπο κατοικίας των γονιών,  που έχει αντιστοιχίες τμημάτων και να αιτηθούν και οι δύο μετεγγραφή.

Φαίνεται λοιπόν ξεκάθαρα ότι μετά τις αντιδράσεις που εισέπραξε η πρόταση για το Νέο Εξεταστικό Σύστημα, η οποία κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τα τέλη του Αυγούστου, το Υπουργείο Παιδείας αναδιπλώνεται συνεχώς προσπαθώντας να φέρει στη Βουλή προς ψήφιση ένα  νόμο που δεν θα δημιουργεί κοινωνικά μέτωπα. Ωστόσο, η αρχική εξαγγελία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου προέβλεπε την κατάθεση του νομοσχεδίου μέχρι τα Χριστούγεννα του 2017, κάτι το οποίο δεν έγινε. Το Γενάρη ο υπουργός ανασκεύασε την αρχική του θέση  σχετικά με τη διπλή εξεταστική.

Οι διαφωνίες, προς το σύνολο της πρότασης, ήταν έντονες τόσο εσωκομματικά όσο και από τα συνδικαλιστικά όργανα των καθηγητών. Το μεγαλύτερο αγκάθι της πρότασης είναι ο συνυπολογισμός του βαθμού της Γ΄ Λυκείου σε ποσοστό περίπου 20% , στα μόρια εισαγωγής του υποψήφιου για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Ωστόσο η ηγεσία του Υπουργείου θεώρησε σκόπιμο να περάσει τις πιο «ήπιες» από τις αρχικές προτάσεις, οι οποίες αναφέρθηκαν παραπάνω, λίγες μέρες πριν, δείχνοντας μια κινητικότητα αφού μέχρι τώρα τηρήθηκε σιγή ιχθύος, με σκοπό να ξεχαστούν οι αντιθέσεις, ώστε στη συνέχεια ευκολότερα να αμβλύνει τις διαφορές. 

*Ο Ατλάσης Χρήστος είναι καθηγητής ΜSc στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης, Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Υποψήφιος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με θέμα την Ψυχομετρία.

Πηγές:
1) eduadvisor.gr
2) alfavita.gr